Hvilke romaner har du læst fornylig?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Hvilke romaner har du læst fornylig?

Indlæg af tomcat »

Devil in a Blue Dress (bogen 1990, filmen 1995).

Fordi Andrew Vachss talte godt om Walter Mosley og hans thriller-serie om detektiven Easy Rawlins, læste jeg den første i rækken. Biblioteket havde den på dansk.

Fordanskningen er rædsom. Man tror næsten ikke sine egne øjne, når man på bagsiden læser reklamerne, hvor Weekendavisen o.s.v. fortæller, at det er "en af de vigtigste amerikanske forfattere at få læst lige nu".

Altså, dét kan jo nok være rigtigt. Men, mon d'herrer avismedarbejdere har set denne danske udgave? Sproget er helt ved siden af. Klodsede sætninger, ubehjælpsomme formuleringer på snart sagt hver eneste af bogens 230 sider.

At den kan læses og påskønnes alligevel, vidner om Mosley's kvaliteter. Det er en rigtig god detektiv-fortælling. Hårdtslående og farlig, når den skal være det. Nede på jorden og dagligdags, til andre tider.
Rigtig fint tidsbillede af 1940'ernes Los Angeles. Den er lidt racistisk, men det er der så meget, der er. Lidt sexy, lidt alkoholiseret, lidt morsom.

___________
Efter jeg havde læst færdigt, og besluttet at få fat i efterfølgeren – på engelsk! –– fandt jeg filmatiseringen. Den er okay, men mest som tidsbillede. Flotte biler i omhyggelige gadebilleder, som har kostet godt med penge at få til at ligne gamle dage.

Der spilles også udmærket. Og der er lavet tilpas meget om på historien til at passe bedre til lærredet. Alligevel rammer den ikke plet. Der er heller ikke kommet nogen film over de senere romaner om Easy Rawlins, for denne filmatisering er ikke god nok. Alle pengene er vist gået til flotte kulisser, dragter, biler og andet fra gamle dage. Resultatet er kun middelmådigt. https://www.imdb.com/title/tt0112857/?ref_=nv_sr_srsg_0

Filmen kan jeg ikke anbefale, men bogen er god. Altså hvis man holder sig langt væk fra den danske udgave. Jeg glæder mig til at læse 2'eren, lige bestilt –– på rigtig amerikansk.

https://www.goodreads.com/book/show/371 ... Blue_Dress
Vedhæftede filer
Devil in a Blue Dress.jpeg
Devil in a Blue Dress.jpeg (38 KiB) Vist 2559 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg har fået øjnene op for Mofibo men har ikke læst mange romaner dér:

Den eneste jeg lige kan komme i tanke om, er Nordkraft og den holder hele vejen. Osse fordi jeg kender/kendte flere i den omgangskreds fra punkmiljøet i Aalborg persongalleriet er bygget på og har hørt en del af anekdoterne i lidt andre kontekster end de er beskrevet i bogen. Bl.a. da de maler bandnavnet Byld og ordet Føj på skorstenen i Nordkraftværket.

Ellers har jeg ikke læst romaner i årevis.

Jeg er mere til historiske/samfundskritiske bøger. Lavede denne liste sidst nogen spurgte:

Viking af Jeanette Varberg, Rige børn leger bedst af Lars Olsen mfl., Pseudoarbejde af Dennis Nørmark og Anders Fog Jensen, Stå fast af Svend Brinkmand, Nordkraft af Jacob Ejersbo, Over Stregen (og andre i serien) selvbiografi af Michael Falch, alt med Peter Øvig Knudsen, Pompej af Mary Beard (populærhistorisk gennemgang af romersk hverdagsliv), Utilstrækkelig af Christian Hjortkjær, Kaptajn Dinesen af Tom Buk-Swienty.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Og så bliver jeg varm i kroppen når Jeanette Varberg læser ordet op, 'strontiumisotopanalyser' fra sin bog. Wisdom is sexy.

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Karl Ove Knausgård - Morgenstjernen
Stor anbefaling af Knausgård, hvis man ikke kender ham i forvejen. Bogen følger
9 personer i 2 dage, hvor en stjerne pludselig viser sig på himlen.
Mystisk, underholdende, spøjs og meget Knausgårdsk :-)

Hanya Yanagihara - Et lille liv
En bog som på samme tid kan anbefales og frarådes, da har ret barske scener og beskrivelser.
Men en oplevelse var det helt sikkert at læse den.

Pierce Brown - Red Rising Triologien
Jeg har forsøgt at læse dem før, men afskrev det som noget YA, hvor jeg nok er lidt udenfor den målgruppe (BIG MISTAKE)
Den blev ved med at dukke op i mine anbefalinger, og hold da op en suveræn gang sci-fi når man først kommer igang.
Bedste sci-fi oplevelse siden "The Three Body Problem" (som er i en liga for sig...)

Kim Gordon - Girl in a Band
God oplevelse, ikke kun hvis man er til Sonic Youth.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Morten Bjørn skrev: tors 5. aug 2021 09:26 Og så bliver jeg varm i kroppen når Jeanette Varberg læser ordet op, 'strontiumisotopanalyser' fra sin bog. Wisdom is sexy.
:dollargrin: Ha ha ––Det er sq da også et sexy ord
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Arnold skrev: tors 5. aug 2021 14:11 [
Pierce Brown - Red Rising Triologien
Jeg har forsøgt at læse dem før, men afskrev det som noget YA, hvor jeg nok er lidt udenfor den målgruppe (BIG MISTAKE)
Den blev ved med at dukke op i mine anbefalinger, og hold da op en suveræn gang sci-fi når man først kommer igang.
Bedste sci-fi oplevelse siden "The Three Body Problem" (som er i en liga for sig...)
Hvad er YA?
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

YA = Young Adult - altså fiktion primært skrevet til målgruppen 13-18 år.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Arnold skrev: søn 8. aug 2021 15:48 YA = Young Adult - altså fiktion primært skrevet til målgruppen 13-18 år.
Ah, det er forstået. Tak.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

A Red Death (1991) –– Walter Mosley's anden roman i serien om Easy Rawlins.

Mr. Rawlins kæmper igen mod evigt lurende fattigdom. Masser af alkohol, politi, vold, et par mord, svig og planer der bliver lagt for at vinde over skæbnen.

D.v.s. samme opskrift som i etteren. Lavet med højt niveau af professionalisme: tilpas varieret og en reel fortsættelse med de samme personer. Bortset fra de, der døde i første bog.

Den første læste jeg på dansk, en ganske rædsom fordanskning, som forlaget helt sikkert ikke har orket bruge megen omhu eller penge på. Klog af skade bestilte jeg toeren på oprindelsessproget. Og det er en fryd at læse Mosley's underklasse-amerikansk talesprog.

Jeg kan af gode grunde ikke sige, om det er 'autentisk' –– men det er i al fald let at læse. Flyder som køligt vand på en varm dag.

Hvis man kan lide Andrew Vachss, Dashiel Hammett, Mickey Spillane, vil man sandsynligvis også kunne lide Mosley. Jeg kan, i al fald.
Vedhæftede filer
20210812_143209.jpg
20210812_143209.jpg (1.77 MiB) Vist 2418 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

20220209_162516.jpg
20220209_162516.jpg (2.34 MiB) Vist 2306 gange
Er i gang med denne.
Læst halvanden hundrede sider indtil videre.

Forstår godt, Beineix fik lyst til at lave en kæmpefilm ud af den.

Musik fra filmatiseringen har også gode sager
______________________________________________
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

tomcat skrev: ons 9. feb 2022 16:29 20220209_162516.jpg
Er i gang med denne.
Læst halvanden hundrede sider indtil videre.

Forstår godt, Beineix fik lyst til at lave en kæmpefilm ud af den.

Musik fra filmatiseringen har også gode sager
______________________________________________
Ja, det hele passer fint sammen. Bog, musik, film.
--
Robert

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Brdr. Karamazov af Fjodor Dostojevskij
Man skal nok lige vende sig til, at det fleste karakterer har følelserne
uden på tøjet, så der bliver råbt, postuleret og besvimet i lange baner :-)
Og så har russerne nogle gange flere navne for den samme person, hvilket
også til tider er lidt forvirrende.
Men ganske givet en (lang) oplevelse, som giver stof til eftertanke.

Sleep In a Sea of Stars af Christopher Paolini
Her er jeg ikke helt færdig, (880 sider) - men ganske spændende og
underholdende Sci-fi, som bl.a. henter inspiration fra Alien - dog
uden at være helt så blodig. Kan helt sikkert anbefales, hvis man er til den genre.

(PS - er man til Sci-fi og ønsker at blive mind-blown, så er der INGEN vej uden om
The Three-Body Problem Triologien af Liu Cixin)

Pigen fra det store hvide skib - af Jesper Bugge Kold og Mich Vraa
Historisk fiktion omhandlende livet ombord Jutlandia under Koreakrigen.
Fin bog, som fortæller en god historie om begivenhederne omkring Jutlandia.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Arnold skrev: tors 10. feb 2022 07:58 Brdr. Karamazov af Fjodor Dostojevskij
Man skal nok lige vende sig til, at det fleste karakterer har følelserne
uden på tøjet, så der bliver råbt, postuleret og besvimet i lange baner :-)
Og så har russerne nogle gange flere navne for den samme person, hvilket
også til tider er lidt forvirrende.
Men ganske givet en (lang) oplevelse, som giver stof til eftertanke.

[..]
Den læste jeg lige i efteråret. (de andre kender jeg ikke)
Eller, til side 460 eller deromkring. Så blev det for meget arbejde at læse videre. I forhold til at fornøjelsen faldt.

Han skriver jo ellers fedt. Jeg burde nok ha' læst den som 28årig, cirka. Da var jeg død og kritte med at sluge romaner. Fordanskningen (ny udgave 2020) virkede fin og gennemarbejdet. Sprogtone uden mislyde.

Jeg har læst Betty Blue færdig. Dén er til gengæld stedmoderligt fordansket. En stram redaktør burde ha' råbt vagt i skribent. Fået den terpet i gennem en ekstra gang før udsendelse.
Men fed var den. Lige til det sidste havde jeg lyst til at læse videre, "Hvad Sker Der Nu, og Nu?". Tror jeg nok snart skal gense filmatiseringen.

Min næste roman er O'Donnell's Modesty Blaise: Den standhaftige jomfru.
Den ligger og venter på mig. Må jeg lige se, hvornår jeg går i gang med den.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Peter O'Donnell: Den Standhaftige Jomfru.


Så er den læst færdig.
Fåk, jeg er overrasket: den er rigtig god.
Som at læse en ukendt, nys opdaget historie fra tegneserien. Selvom der ikke er nogen illustrationer.

Her er en tilfældigt valgt side som smagsprøve.
Fordanskningen er gennemgående god. Kun enkelte steder er der ikke-mundrette udtryk fra engelsk. Solidt håndværk.

Dem skal jeg læse flere af.
Vedhæftede filer
20220215_224318.jpg
20220215_224318.jpg (1.93 MiB) Vist 2260 gange
20220215_224221.jpg
20220215_224221.jpg (2.69 MiB) Vist 2260 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Vi de druknede (Carsten Jensen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Optur! –er en 1-ords anmeldelse, man godt ku' tillade sig hér.

Lang version: Jeg har –– som formodentlig en del andre her –– hørt vendingen Stranger in a Strange Land mange gange, i mange forskellige sammenhænge.

Forleden opdagede jeg tilfældigt, at det er en roman af Heinlein. På <100 sekunder havde jeg åbnet et faneblad og fundet den på bib. Nogle dage senere kom en sms "Kan hentes på dit lokal-bibliotek".

En ordentlig mursten, tænkte jeg

20220415_131844.jpg
20220415_131844.jpg (2.42 MiB) Vist 2182 gange

Det var 8-9 dage siden. Til min overraskelse er den eminent letlæst. Knap femhundrede sider –– der forsvinder meget hastigt. Jeg bliver som læser blidt ledt /suget ind i en forrygende handling.

Det er næsten synd at røbe noget.
Her er wiki's lille referat:

Screen Shot 2022-04-15 at 13.25.08.png
Screen Shot 2022-04-15 at 13.25.08.png (1.91 MiB) Vist 2182 gange

Forord af Neil Gaiman. Den slags kan (bør) man normalt være ligeglad med. Men, jeg er en sucker for Gaiman. Han er sq altid sej. Og det *er* et godt forord. Han oplister seks store science-fiction romaner –– The Once And Future King, Stranger in a Strange Land, Dune, 2001: A Space Odyssey, The Left Hand Of Darkness, og Neuromancer –– som vigtige.

"Each of these books will take you somewhere else. When you return, you may not be entirely the same person you were when you left."

Det er i al fald sandt for denne Heinlein klassiker. Jeg forstår til fulde, hvorfor dén titel er blevet nævnt så mange steder. Fortællingen er overraskende. På flere måder. Så mon ikke Gaiman er værd at lytte til med hensyn til de fem andre?, tænker jeg.

Jeg skal klart bestille een af de andre i dag ..
Vedhæftede filer
20220415_131953.jpg
20220415_131953.jpg (1.95 MiB) Vist 2182 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

De første omkring 70 sider skulle jeg herse mig selv igennem. Overvejede mere end een gang, hvor langt jeg skal læse, før jeg kan tillade mig at kalde det Et Ærligt Forsøg. Klarede det ved at læse bittesmå bidder. Og SÅ gi' mig selv fri til at lave noget andet. Lagde den fra mig, hver gang jeg kedede mig.

Jeg var på side 111, da jeg bemærkede at jeg NU var underholdt. Interesseret i, hvad der sker herefter. Nu er jeg glad for, at der stadig er godt 600 ulæste sider endnu :-)

Kultur-Tip:
Læs en klassiker.
Vedhæftede filer
20220506_132404.jpg
20220506_132404.jpg (2.05 MiB) Vist 2139 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Deprimerende tråd at blive mindet om. Det er så længe siden jeg ikke kan huske det, og jeg har ellers læst rigtig mange bøger i mit liv. Note to self: "Tag dig sammen!"
--
Robert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Pastorius skrev: fre 6. maj 2022 14:52 Deprimerende tråd at blive mindet om. Det er så længe siden jeg ikke kan huske det, og jeg har ellers læst rigtig mange bøger i mit liv. Note to self: "Tag dig sammen!"
:) hæ –– det kender jeg særdeles godt. Jeg har i nogle år haft mistet lysten til at gå ud at læse en HELT ukendt roman.

En gang i mellem har jeg hevet personlige favoritter frem. Og fået fed læseglæde. Men det er ikke det samme som at opdage /udforske en ny forfatter, et nyt værk.

Forleden læste jeg Stranger in a Strange Land ... og det var som at ryge i tønden igen. Næsten som da jeg gik i gym og boede på kollegium og slugte den ene fede bog efter den anden.

Dén var åbenbart et heldigt valg. Havde regnet med, at den var tung i starten. Det var den slet ikke. Jeg strøg lige igennem den, med næsten vedvarende fornøjelse hele vejen.

–– det har givet mig blod på tanden.

Selvom Dune lige præcis ER start-tung ... så er jeg suget ind nu. Foreløbig s146 ud af 792. Nu er jeg ikke længere i tvivl om hvem, der er hovedperson, hvad den grundlæggende konflikt er, o.s.v. Nu er den spændende. Selvom det tog lidt tid.
__________

Nå men, god læselyst. Måske bare med een, du har læst før og kan lide.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

tomcat skrev: fre 6. maj 2022 16:57
Pastorius skrev: fre 6. maj 2022 14:52 Deprimerende tråd at blive mindet om. Det er så længe siden jeg ikke kan huske det, og jeg har ellers læst rigtig mange bøger i mit liv. Note to self: "Tag dig sammen!"
:) hæ –– det kender jeg særdeles godt. Jeg har i nogle år haft mistet lysten til at gå ud at læse en HELT ukendt roman.

En gang i mellem har jeg hevet personlige favoritter frem. Og fået fed læseglæde. Men det er ikke det samme som at opdage /udforske en ny forfatter, et nyt værk.

Forleden læste jeg Stranger in a Strange Land ... og det var som at ryge i tønden igen. Næsten som da jeg gik i gym og boede på kollegium og slugte den ene fede bog efter den anden.

Dén var åbenbart et heldigt valg. Havde regnet med, at den var tung i starten. Det var den slet ikke. Jeg strøg lige igennem den, med næsten vedvarende fornøjelse hele vejen.

–– det har givet mig blod på tanden.

Selvom Dune lige præcis ER start-tung ... så er jeg suget ind nu. Foreløbig s146 ud af 792. Nu er jeg ikke længere i tvivl om hvem, der er hovedperson, hvad den grundlæggende konflikt er, o.s.v. Nu er den spændende. Selvom det tog lidt tid.
__________

Nå men, god læselyst. Måske bare med een, du har læst før og kan lide.
Det har alle dage været et sprøgsmål om at komme igang, og få læst noget. Det inspirerer som regel til at få læst noget i samme genre, eller af samme forfatter eller sætter blot tanker igang der leder en et helt nyt sted hen.

Problemet er at jeg er frygtelig dårlig til at stoppe igen. Går jeg først igang med noget der er spændende, så går det udover nattesøvnen, og jeg kan sgu ikke rigtig holde til at læse igennem en hel nat, og så være noget værd på arbejde dagen efter. Løsningen har i mange år været lydbøger, som jeg så hører i bilen på vej til og fra arbejde (et par timer hver dag), men her efter Corona kører jeg maksimalt på job et par gange eller tre om ugen, så det bliver heller ikke til så meget.
--
Robert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Har læst Dune færdig.
Hold kæft, hvor er den god.

De første 70-100 sider var lidt strenge. Men er du rådden, det var dét værd. Fuldt fortjent klassiker-status.

Skal klart læse fortsættelsen. (men har dog noget andet på bedding i mellemtiden)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Foundation (1951)
Asimov's første bog i hvad der blev hans store serie af hits.

Jeg havde muligvis ventet noget i samme stil som Dune. Når man lige læser dem i røven af hinanden.

Det er den slet ikke. Den er skrevet fjorten år før. Den er meget lettere læst. Virker mere som en planlagt serie af kortere historier. Som hver hastigt fortæller et nedslag i en historie om et imperiums forfald i set fra udkanten af galaksen.

Så man som læser, efter de godt 200 sider, har et overordnet billede af verden nogle tusinde år ude i fremtiden. Asimov skriver kvikt og let. Nogle gange endda morsomt, hvor jeg lige skriver et par citater måske til brug i en sangtekst, engang.

Skal klart læse fortsættelserne, er bestilt på biblo.
Vedhæftede filer
20220524_111102.jpg
20220524_111102.jpg (1.84 MiB) Vist 2065 gange
20220518_124039.jpg
20220518_124039.jpg (4.46 MiB) Vist 2065 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Dune 2 og Foundation 2 hjemkommet til biblo samtidig.

Så er der dømt fri-aften
Vedhæftede filer
20220527_200033.jpg
20220527_200033.jpg (2.9 MiB) Vist 2048 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Ben Lerner: "Farvel Til Atoscha" (2011, dansk 2022)
https://gad.dk/farvel-til-atocha

Denne her var mærkelig. Jeg husker ikke præcis, hvor jeg læste om den. Lerner har været finale-deltager i den amerikanske National Book Award og også i Northern California Book Award. Men det er bare noget, jeg finder når jeg leder på hans navn. Muligvis var det derfor, jeg bestilte denne hans roman på biblioteket.

Og så måske en vag forestilling om, at jeg –– udover ældre klassikere –– burde læse noget af Det Nye litteratur.

- - -
Den er en lidt sær roman. Fordi jeg typisk ikke orker /gider /har fornøjelse af at læse om en hovedperson, jeg finder usmagelig og ret frastødende. Og personen her er bestemt frastødende. Han lyver, kronisk. Også om ting, som det er HELT ligegyldigt at lyve om. Han er paranoid over at hvis nu andre ikke kan lide ham. Hans tankeverden drejer sig konstant om, hvad han skal gøre eller sige, for at optimere sine odds for, at de andre synes "han er noget".

Normalt ville jeg have stoppet læsningen. Ret hurtigt. Men ikke hér. Jeg var tæt på, men kun et par gange. I stedet skimmede jeg ned over siden, til jeg kunne se, der skete noget andet. Og snart var jeg fanget igen.

Han bliver ved med at ryge for meget hash, pot, drikke for meget alkohol, lyve og fortie for meget. Men for det meste skriver han godt.

Jeg har endda bestilt den næste roman, har har skrevet.
Vedhæftede filer
20220605_191555.jpg
20220605_191555.jpg (2.24 MiB) Vist 2033 gange
20220605_191523.jpg
20220605_191523.jpg (1.55 MiB) Vist 2033 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Den er i øvrigt rigtig godt oversat. Kun ganske enkelte steder –– måske to, tre steder i alt –– er en sætning lidt knubbet og ikke 100 % fordansket. Normalt synes jeg ikke ret godt om nyere fordanskninger. Med deres amerikanske ordstillinger o.s.v. Denne her er i orden.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2022-06-05 at 19.37.12.png
Screen Shot 2022-06-05 at 19.37.12.png (129.85 KiB) Vist 2032 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar