Turist i Danmark

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Turist i Danmark

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mr. Soundman skrev:
tirs 30. jun 2020 21:42
Ellers så er en af de seværdigheder i Danmark, der står øverst på min ønskeliste, Regan Vest, der åbner som museum næste år - en rigtig atombunker med plads til - jeg tror det var omkring 360 beboere... laaangt nede under jorden. Mega interessant. Det skal jeg i hvert fald besøge en dag! Det ligger oppe i ingenmandsland midt i Jylland ikke så langt fra Aalborg. Det er bygget som ringe i to etager.
Det lyder da spændende!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Christoffer I. N. skrev:
tirs 30. jun 2020 23:10
Mr. Soundman skrev:
tirs 30. jun 2020 21:42
Ellers så er en af de seværdigheder i Danmark, der står øverst på min ønskeliste, Regan Vest, der åbner som museum næste år - en rigtig atombunker med plads til - jeg tror det var omkring 360 beboere... laaangt nede under jorden. Mega interessant. Det skal jeg i hvert fald besøge en dag! Det ligger oppe i ingenmandsland midt i Jylland ikke så langt fra Aalborg. Det er bygget som ringe i to etager.
Det lyder da spændende!

Ja, det er vildt interessant! Jeg stødte tilfældigvis på en bog om det med masser af fotos, for ikke så længe siden. Jeg glemte helt tid og sted, og så tænkte og talte jeg kun om bunkere de næste 14 dage - jeg var forresten lige på nippet til at have startet en tråd her på LM om det også, kan jeg huske :-D Der rejste sig jo en masse spørgsmål efter læsning af bogen... Hvorfor blev bunkeren bygget som cirkulære ringe med masser af ikke-udnyttet plads i midten? Hvorfor var der de første mange år kun én vaskemaskine til så mange mennesker? Hvorfor var der kun ilt til at køre hermetisk lukket i en uge? Hvorfor var der ikke lavet et eneste rygerum? Vidste russerne virkelig ikke noget om dette enorme projekt? De plejer da traditionelt at have næsen godt fremme alle mulige steder, hvor vi ikke vil have det... Hvorfor tage det ud af drift og røbe hemmeligheden, når nu man havde brugt så mange ressourcer på at bygge det? Er det fordi der er bygget noget andet og bedre nu - ligeså tophemmeligt? Osv. Der er masser af spændende aspekter af sagen, man kunne diskutere :)

Desværre er der selvfølgelig nogle idioter der er begyndt at stjæle ting dernedefra, efter det er blevet taget ud af drift, før de overhovedet har nået at åbne det som museum - sørgeligt :roll: Heldigvis kan de ikke rende med selve bunkeren.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Lige for at runde Ærø af, så kom jeg hjem til computeren, og fik redigeret lidt billeder:

https://flic.kr/s/aHsmPezPA3
--
Robert

Nyt svar