Gratis CD'er på Facebook, hvad er idéen?
Gratis CD'er på Facebook, hvad er idéen?
Jeg ser i mit feed sponsorerede posts fra musikere, der tilbyder gratis CD'ere.
Den ene er fx. en jazzmusiker, som lyder godt og er hamrende dygtig.
Er der en slags forretningsmodel i det her, eller er jeg blevet så kynisk, at jeg ikke tror, folk bare deler ud af deres indspillede musik?
Er der en slags forretningsmodel i det her, eller er jeg blevet så kynisk, at jeg ikke tror, folk bare deler ud af deres indspillede musik?
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Sted: Fyn
DanF skrev: ↑man 3. feb 2025 21:15 Jeg ser i mit feed sponsorerede posts fra musikere, der tilbyder gratis CD'ere.
Promovering kunne vel være et godt bud.
Ellers kunne det være, hvis materialet indeholder politiske/religiøse/ideologiske budskaber, som man forsøger at sprede.
- Never believe anything until it has been officially denied
- Science advances one funeral at a time
I dette tilfælde er der produceret medier med musik, som ender med at blive givet bort gratis i bred forstand, ikke blot promo
Der er jo også folk der køber instrumenter, øver årevis, betaler for undervisning, samt øvelokale,...
Derefter spiller de live gratis uden tanke over egen værdighed ,.. eller at de underbyder dem der kæmper med det som levevej
Tilsyneladende blot for at få lov til at optræde ,.. IMHO er det bare "sølle" ,.. som min Mormor ville have sagt
Næste trin bliver vel at give folk penge for at lytte til sin musik
Manden har antageligt fået trykt for mange CDér ,.. de blir ikke rigtig solgt ,.. næsten ingen gider købe dem
Hvis dette er tilfældet så ville jeg personligt nok hellere have destrueret dem
Der er jo også folk der køber instrumenter, øver årevis, betaler for undervisning, samt øvelokale,...
Derefter spiller de live gratis uden tanke over egen værdighed ,.. eller at de underbyder dem der kæmper med det som levevej
Tilsyneladende blot for at få lov til at optræde ,.. IMHO er det bare "sølle" ,.. som min Mormor ville have sagt
Næste trin bliver vel at give folk penge for at lytte til sin musik

Manden har antageligt fået trykt for mange CDér ,.. de blir ikke rigtig solgt ,.. næsten ingen gider købe dem
Hvis dette er tilfældet så ville jeg personligt nok hellere have destrueret dem
/Dub
-
- Forum Donator
- Sted: Lyngby RADIO
Udemærket idé af Søren, for hvem køber en CD afspiller i dag og starter samlinger op?
Det er kun genX + boomere som har en CD afspiller stående nogenlunde fremme og nye biler bliver ikke udstyret med en cd afspiller, så det løb er kørt..
Så bliver de delt ud, folk lytter til ham, han får interaktion med sine brugere, de kommer til hans koncerter og køber vinylversionerne, som er det nye sort i jazz og det ER en god business case
Det nye CD er en qr kode ved koncerten, som folk scanner og hopper ind på en dårligt mastereret side og lytter til, for at blive henvist til en vinylshop - smart!
Det er kun genX + boomere som har en CD afspiller stående nogenlunde fremme og nye biler bliver ikke udstyret med en cd afspiller, så det løb er kørt..
Så bliver de delt ud, folk lytter til ham, han får interaktion med sine brugere, de kommer til hans koncerter og køber vinylversionerne, som er det nye sort i jazz og det ER en god business case
Det nye CD er en qr kode ved koncerten, som folk scanner og hopper ind på en dårligt mastereret side og lytter til, for at blive henvist til en vinylshop - smart!
Maximum bass - on ALL frequencies!
Handler "vinyl" mest om bagstræberisk retro-snob ,.. eller er der også en økonomisk grund til at holde tingene på et fysisk medie ?
Ja, hvem har en CD afspiller,.. men pladedpillere er
der reelt nok endu længere imellem, selv om der er lidt niche-kult.
Ja, hvem har en CD afspiller,.. men pladedpillere er
der reelt nok endu længere imellem, selv om der er lidt niche-kult.
/Dub
-
- Forum Donator
- Sted: Lyngby RADIO
jazz = niche kult (-status på vinyler i første eller snævre oplag)
Søren Bebe er kult for det købestærke klientel.
Derudover er vinyl nok det foretrukne medie for jazzudgivelser, hvis du altså spørger kunstneren.
Jeg er selv ved, at overtale min kæreste til en pladespiller i synsfeltet...
Søren Bebe er kult for det købestærke klientel.
Derudover er vinyl nok det foretrukne medie for jazzudgivelser, hvis du altså spørger kunstneren.
Jeg er selv ved, at overtale min kæreste til en pladespiller i synsfeltet...
Maximum bass - on ALL frequencies!
Husets yngste har en godt nok en pladespiller, men jeg er vist nået til den alder hvor jeg kan huske bøvlet med LP'ere, så nej tak til det medie.
Det lader dog til at CD'en er stille jazz og ikke standards, så det har jeg det fint med, selv om målgruppen ikke er særlig stor.
.....Og hovsa, så viser Facebook mig lige et par reklamer mere med CD'er med Tom Cullan og As December Falls....
Det lader dog til at CD'en er stille jazz og ikke standards, så det har jeg det fint med, selv om målgruppen ikke er særlig stor.
.....Og hovsa, så viser Facebook mig lige et par reklamer mere med CD'er med Tom Cullan og As December Falls....
Det med værdighed er nu lidt firkantet...det kunne tænkes, at han har flere jobs og ikke noget problem med at dele rundt af de stille numre, som ikke ville passe til en udendørs optræden. Iøvrigt er der ikke så få jazzmusikere, der også er organister, så de er ikke så afhængige af livejobs. Hvem er nu også det her i landet?
Det er mit indtryk, at fremtiden er streaming, men at der både nu, samt potentielt, er flere penge at henter på live scenen. Om ikke andet så fordi streaming typisk er rent røveri afregningsmæssigtDanF skrev: ↑tirs 4. feb 2025 11:18Det med værdighed er nu lidt firkantet...det kunne tænkes, at han har flere jobs og ikke noget problem med at dele rundt af de stille numre, som ikke ville passe til en udendørs optræden. Iøvrigt er der ikke så få jazzmusikere, der også er organister, så de er ikke så afhængige af livejobs. Hvem er nu også det her i landet?
Herunder også for de små fisk, samt uetablerede
Det gamle establishment kan nok også kun sutte på fortidens bolcher i en liden stund.
Men jeg kan tage fejl, lige som du
/Dub
DUBTEMPLE skrev: ↑tirs 4. feb 2025 11:54DanF skrev: ↑tirs 4. feb 2025 11:18Jeg skal i hvert fald ikke røre ved Spotify med en ildtang, hverken som kunde eller som kunstner.
Men hvad ved jeg om branchen, jeg er kun fastansat i Folkekirken med interesseforgreninger i elektronisk musik.![]()
Jeg kan dog konstatere, at flere og flere opdager at der er koncerter at hente i firmaet med mange mindre scener at spille på...
lytter lige nu på Spotif. Lyder som helt straight jazz-trio klavermusik. Nok fint som stille afslapning i baggrunden -musik.
Føler mig ukvalificeret til at gætte på, hvorfor han deler cd'er ud. Det lyder jo sært. De må vel koste noget at fremstille? Tja.
Føler mig ukvalificeret til at gætte på, hvorfor han deler cd'er ud. Det lyder jo sært. De må vel koste noget at fremstille? Tja.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sonoma 14.5. Logic 11.0.1
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)