Dette projekt er et af de mest personlige jeg har været med til.
Projektet her fortolker oplevelsen og overlevelsen af Tsunamien der fulgte jordskælvet i 2004.
Historien er ikke min, men en af mine nære venner, der blev opslugt af tsunamien på en strand på Phi phi island. Han overlevede på mirakuløs vis efter først at have accepteret sin død under det mudrede vand.
Det er en meget rørende historie, som ikke skal fortælles af mig, men forhåbentlig kommer der nogle fremstillinger og foredrag i kølvandet.
Videoen her er en blanding af analog video syntese, real skud og forskellige effekt skud. Sat til musik af Spleen United.
Koncept: NiemannsLand visuals og Morten Berthelsen
Video syntese: NiemannslandVisuals
Fotograf: Morten Berthelsen
Redigering, VFX og grading: Morten Berthelsen
Musik: Spleen United - Afterglow
Spleen United X Tsunami
Pudsigt, da du postede sad jeg netop og så et klip med en der var ude at dykke da katastrofen indtræf
Mere uddybende bagrund vil være fint ,..
At opleve videoen er jo meget forskellig alt efter hvor godt man kender manden og historien bag
Er stor tilhænger af de voldsomme farver og effekter som her ,... præcis som i musikken
Kan du løfte lidt af sløret for hvad "analog video syntese" praktisk vil sige i din kontekst her ?
Samt hvad der evt findes fra samme hjørne software-mæssigt ?
(har Resolve og Vegas Pro)
Behøver ikke at være psykedelisk, alle syrede ting der f.eks flyder sammen som batik kan bruges
/Dub
Hov, undskyld, glemte helt at vende tilbage på den her!DUBTEMPLE skrev: ↑fre 27. dec 2024 16:58
Pudsigt, da du postede sad jeg netop og så et klip med en der var ude at dykke da katastrofen indtræf
Mere uddybende bagrund vil være fint ,..
At opleve videoen er jo meget forskellig alt efter hvor godt man kender manden og historien bag
Er stor tilhænger af de voldsomme farver og effekter som her ,... præcis som i musikken
Kan du løfte lidt af sløret for hvad "analog video syntese" praktisk vil sige i din kontekst her ?
Samt hvad der evt findes fra samme hjørne software-mæssigt ?
(har Resolve og Vegas Pro)
Behøver ikke at være psykedelisk, alle syrede ting der f.eks flyder sammen som batik kan bruges
Jamen så lad mig lige ridse historien op:
Min ven N er på ferie på Phuket, i en bungalow der ligger på stranden. Han er lige vågnet fra middagslur og stiller sig ud på terrassen. Det første han ser er bølgen på vej mod ham med minimum 300 km/t. Det eneste han når at tænke og gøre er at stille sig foran vinduet, så han ikke bliver smadret mod muren.
Herefter kommer "turen i vaskemaskinen" som han selv kalder det. Alt er kaos. På et tidspunkt bliver han klemt fast mellem noget vraggods, uden mulighed for at komme fri og når til accepten af at livet her på jorden er slut. En træstamme eller lignende smadrer dog ind i ham og rykker ham fri. Op til overfladen, får et hurtigt skud ilt og bliver derefter opslugt igen. Bliver klemt fast endnu en gang, denne gang med hovedet, men "det skal fandme være løgn, ikke igen!" - vrister sig fri og kommer op til den livgivende ilt. Får fisket en planke til sig, der delvist kan bære hans vægt. Redder en dreng op på en flydende dør med de sidste kræfter og får med nød og næppe fragtet sig selv hen til klipperne hvor han kravler op og besvimer.
Efter et ukendt antal timer ind og ud af bevidsthed, med aftagende råb fra ofre omkring ham bliver han fundet og samlet op af en gruppe mennesker. De tager ham til en hytte, hvor han ligger på et lergulv i nogle timer. Derefter videre til et hospital. Alt er stadig max kaos og elendighed. Får på et tidspunkt stjålet en kørestol og flygter fra hospitalet, hvor ingen kan hjælpe. Finder ud i lufthavnen uden pas, uden rigtigt tøj eller sko. Får, med et meget meget bestemt blik overtalt en eller anden til at lave et midlertidigt pas og tager en flyver hjem til Danmark, hvor han ankommer tre dage efter tsunamien indtraf i et par alt for små shorts og en tynd skjorte. Først på det tidspunkt er de danske myndigheder på vej til Thailand, som nogen af de sidste.
Jeg kan som sagt ikke levere alle detaljer, og der er en masse små dramaer gemt i historien som kun han selv kan fortælle. Men, det er en helt vild historie. Primært om overlevelse og hvad det gør ved psyken at gennemstå sådan en omgang.
____
Til det tekniske: Med video syntese mener jeg simpelthen analoge video synthesizere. Alt det man ser projiceret i videoen er lavet med analoge kredsløb, primært fra LZX der laver video syntese moduler til eurorack formatet: https://lzxindustries.net/
Der er også benyttet god, gammeldags feedback til visse ting. Altså, hvor man feeder videosignalet ind i sig selv og derved skaber noget visuelt. Lidt ligesom når en mikrofon feeder gennem et PA.
Du kan på deres instagram se nogle flere eksempler på hvordan det ser ud råt: https://www.instagram.com/niemannsland_visuals/
Alt det har vi så projiceret op på både lærreder, ansigter, vægge, tyl osv. ude i et nedlagt generator hus, der hørte til et stort drivhus anlæg uden for Aarhus. Vildt sted.
Den første del med vand, der prøver at vise optakten til bølgen og opslugningen er skudt i min have, så en del af vandet (det der kommer bagfra personen) er ægte og så selvfølgelig skudt i slowmotion. Hertil blended en masse clips af bølger og andet vand, der er blevet tweaket godt og grundigt med effekter.
Nåeh ja, og lungerne der figurerer flere steder måtte vi også selv lave. Fik, efter meget besvær, skaffet et sæt lunger fra en gris og satte en cykelpumpe til. Det var en lidt speciel opgave
Det hele er skudt med Sony FX30 og derefter klippet og behandlet af mig. Alle "animationerne" er lavet af det kreative kollektiv Niemannsland fra Aarhus.
Tusind tak for mere bagrund såvel teknisk som selve historien
Tak igen ,.. nu har jeg lidt mere oveblik samt stikord at arbejde videre medMorten B skrev: ↑fre 10. jan 2025 11:19 Til det tekniske: Med video syntese mener jeg simpelthen analoge video synthesizere. Alt det man ser projiceret i videoen er lavet med analoge kredsløb, primært fra LZX der laver video syntese moduler til eurorack formatet: https://lzxindustries.net/
Der er også benyttet god, gammeldags feedback til visse ting. Altså, hvor man feeder videosignalet ind i sig selv og derved skaber noget visuelt. Lidt ligesom når en mikrofon feeder gennem et PA.
Du kan på deres instagram se nogle flere eksempler på hvordan det ser ud råt: https://www.instagram.com/niemannsland_visuals/
Helt nyt område for mig ,.. men analog ser ud til at kunne noget som jeg i høj grad kunne bruge i dubwiae musik-videoer
(der er dog mest natur og rejse-beskrivelser, med blandet film, billeder og slideshow på ønskelisten som det primære)
,....
LOL ,... man ved aldrig hvad man roder sig ud i
/Dub
,....
LOL ,... man ved aldrig hvad man roder sig ud i
[/quote]
Nej, heldigvis da
Analog video syntese er ret interessant, der findes en del DIY projekter hvis man er klar på den rute. Ellers er feedback bestemt også spændende at kigge ind i, og kræver bare et kamera (med output), en skærm og noget tålmodighed.