Hej alle

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Har du ADHD/ADD?

Ja
4
13%
Nej
19
61%
Det tror jeg, men har aldrig fået en diagnose
8
26%

Afgivne stemmer: 31
Default avatar
ADHDmaestro
Medlem
Sted: København

Hej alle

Indlæg af ADHDmaestro »

Hej allesammen,

Jeg er ny på dette forum og har tilmeldt mig, fordi jeg er i gang med at lave en opgave omkring ADHD/ADD blandt musikkere. Jeg håber det her er det rette forum, ellers må i lige sige til:)

For alle dem der ikke ved så meget om ADHD har jeg her fundet en forklaring som jeg læner mig op ad til opgaven, bare så alle har samme udgangspunkt:

Hvad er ADHD?
Personer med ADHD har en biologisk forstyrrelse i de dele af hjernen, der styrer opmærksomhed, motoriske aktivitet og impulsivitet. Det betyder, at de har svært ved at koncentrere sig og holde opmærksomheden, og de udsætter ofte opgaver. Mange er desuden hyperaktive og impulsive.

ADHD påvirker en del mennesker på verdensplan. Et studie viser at ADHD rammer omkring 5% af alle børn og omkring 2,5% af alle voksne globalt.
​I Danmark vurderes det, at 1-3% af voksne har ADHD. Samtidig vurderes det, at 2-3% af skolebørn i Danmark har ADHD. Desuden anslås det, at 3-5% af børn i Danmark opfylder kriterierne for en ADHD-diagnose.
https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/adhd#hvader
https://healper.dk/information-support/ ... st-online/

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

@Jesper Zar 😂 Præmiekandidat

ADHDmaestro, du spørger bare eller poster link til spørgeskema.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Må man vælge “ja” uden diagnosen… Problemet med ADHD er at man har svært ved at tage sig sammen til at blive undersøgt for det. 🙄
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hald: Hvis du havde været lidt mere opmærksom, havde du nok lagt mærke til 3. svarmulighed. :dollargrin:
(Sorry, den var lidt spydig, men lå lige til højrebenet, for folk med ADHD har det med at svare inden de har tænkt tingene helt igennem.)

Derudover sagt, hvis man går og har en mistanke om at man har ADHD, vil jeg helt klart anbefale at få det undersøgt. Dels fordi det er rart at være sikker, men hvis det alligevel viser sig at være noget andet der ligger bag, så er dét også nyttigt at vide.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Tror der er flere med en eller anden grad af autisme end ADHD.

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Holger skrev: fre 18. okt 2024 09:45 @Jesper Zar 😂 Præmiekandidat
Sjovt. Han var også den første jeg tænkte på 😉

Jeg selv har en mild asperger/autismediagnose.
KUN en fordel hvis I spørger mig.
KennethA

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev: fre 18. okt 2024 11:06 Tror der er flere med en eller anden grad af autisme end ADHD.
Enig :)

Udiagnosticeret, men ligger selv lige på vippen.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Joachip skrev: fre 18. okt 2024 10:49 Hald: Hvis du havde været lidt mere opmærksom, havde du nok lagt mærke til 3. svarmulighed.
Det var også den jeg havde valgt, men føler mere for et ja..

Og som @Holger skriver så er der helt klart en stor del af brugerne der har noget autisme i den ene eller anden grad, det forventer jeg også at kunne sætte flueben ud for.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

I forhold til ADHD så synes jeg, jeg ligger i den modsatte ende af spektret.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev: fre 18. okt 2024 11:06 Tror der er flere med en eller anden grad af autisme end ADHD.
Det er også min opfattelse.
Jeg har hverken ADD eller ADHD, men autisme (aspergers).

Jeg tror det vil være for krævende af en med ADHD/ADD at komponere musik, dvs. enten skrive noderne på et nodeark eller (som jeg) skrive dem ind i Piano Roll-lignende værktøjer, finjustere, og udvikle stykket over længere tid - ikke bare flere timer men flere dage, uger, måneder.

Det er jo, for så vidt jeg forstår i ADD/ADHD-diagnosen, netop et af kravene til diagnosen at man har svært ved at koncentrere sig, selv når alle eksterne stimuli er fjernet. At skrive musik kræver opmærksomhed, og en enorm grad af det. Også at indspille det.

Skal dog ikke afvise at folk med ADD/ADHD kan "jamme", men det er noget ganske andet i min optik.

Jeg har også svært ved at koncentrere mig, men det skyldes ikke at jeg er uopmærksom, faktisk tværtimod.
Jeg forsøger at samle alle "løse ender", dvs. tænke musikken ind i en større filmisk helhed (fordi jeg også laver film), men lige så meget i forhold til flerstemmighed og progression af stykket. Alt skal gå op i en højere enhed, og det ville jeg slet ikke kunne hvis jeg havde ADHD el.lign.
KennethA skrev: fre 18. okt 2024 13:07

Der findes ingen mild eller svær autisme.
Og Aspergers er ikke en mild form for autisme. Det er en gammeldags opfattelse, som man er gået væk fra.

Aspergers ER autisme. Men det er lidt noget rod med den diagnose, og derfor er den udgået. I dag hedder vist bare "autisme", og Aspergers er så en underkategori.

Lige så vel som den med at autister mangler empati. Vi har alle empati, lige så meget som neurotypiske (forkortet NT, "normale").

Forskellen på en NT og en med en autismediagnose er, hvordan det tolkes inde i hjernen.
Vi har bare et andet styresystem. Autister, ADHD'er og Neurotypiske er lige så forskellige operativsystemer som Linux, Windows og MacOS.

Nogle autister kan være meget udfordrede på nogle områder, men ikke på andre. Og andre autister har det så lige omvendt på de respektive områder.

Nogle med autisme har også en høj IQ, mens andre har mental retardering. Intelligens/IQ har intet at gøre med autisme.
Nogle autister kan have psykiske lidelser som angst, psykoser osv. mens andre kan have ADHD.

Men det er ikke anderledes, end at nogle autister kan have et brækket ben, mens andre har robuste knogler.

Problemet er, at mange især NT'erne i årevis har blandet de forskellige lidelser sammen i en stor pærevælling, og kaldt det under ét for "autisme", "skizofreni" osv. selvom lidelserne er vidt forskellige, det er lige så forskellige emner som at tale om æbler og hestevogne... bare for at give kontrasterne.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev: fre 18. okt 2024 18:42 I forhold til ADHD så synes jeg, jeg ligger i den modsatte ende af spektret.

Holger skrev: fre 18. okt 2024 19:43Flegmatisk?

Jeg tænker her på min store tendens til at være meget grundig, pernitten og systematisk. Jeg kan f.eks. blive meget frustreret, hvis noget er indrettet/opstillet rodet og usystematisk og hvis ting er sjusket lavet. Når jeg skal udføre en opgave, så tager det mindst 3 gange så laaaaaang tid som for alle andre, for jeg skal absolut gøre tingene grundigt og ordentligt. Og nogle gange kan det taget lang tid for mig at tage en beslutning, for jeg skal først overveje tingene i timer og måske endda dage og uger. Og disse egenskaber tror jeg ligger meget modsat ADHD.

Og nu skal jeg lige læse indlægget her grundigt igennem for stavefejl, tastefejl, dårlige ordvalg osv., før jeg trykker "POST SVAR". Og læg mærke til, at alle bogstaverne i "POST SVAR" bør være store her, så det svarer til måden det står på i det felt, som jeg snakker om. Og når jeg så i morgen opdager, at en fejl alligevel har sneget sig ind, så går det mig på :) En ADHD'er derimod har slet ikke tiden til sådan noget og kan nok i det hele taget ikke se, hvad det dog skal til for :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Altså autistisk/aspergers - det kender jeg alt til.

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Jeg har længe gået rundt og lidt af ADSR

- og sikkert en snert af alt det andet...

Jeg finder selv ud ⚰️
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Michael Østerz skrev: lør 19. okt 2024 08:24 Jeg har længe gået rundt og lidt af ADSR

Jeg finder selv ud ⚰️
:)

I gamle dage hed det bare at nogle "havde ild i røven" ,..og vi har alle vores ting at slås med

Nu er det i høj grad blevet sådan noget pseudo-intektuelt snak der skal retfærdiggøre områdets "sagkundskab"

Måske er diagnoser og begreber som disse også søsat og holdt oppe for at snakke eget ansvaret samt ansvar i opdragelse bort

Skyld og ansvar er jo generelt blevet noget man belejeligt placerer hos andre, selv er man naturligvis et offer

Det ligger ligesom i tiden

Musikområdet er bredt, fra DJ´s der siger de "spiller", sjældent kan spille, sutter andres bolcher, men mestre grooves, og show

Rigtige såkaldt "musikere" behøver for den sags skyld ikke at være andet end "håndværkere", (al ære og respekt for det i øvrigt),..

Men at LAVE egen musik, og fremføre det, kræver endu mere, man skal både ku samle og sprede sin hjerne og bevidssthed max
Senest rettet af DUBTEMPLE lør 19. okt 2024 15:31, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Har ryddet lidt op i ad hominem. Back on track.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem

Indlæg af Briannielsen79 »

DUBTEMPLE skrev: lør 19. okt 2024 10:31
Måske er diagnoser og begreber som disse også søsat og holdt oppe for at snakke eget ansvaret samt ansvar i opdragelse bort
Nu er det jo ikke et direkte postulat; men det er tæt på. Og lige her tænker jeg, hvorfor du har sådan en opfattelse. For mig at se vil du have meget svært ved at underbygge denne opfattelse. Men jeg er bestemt både lydhør og nysgerrig på det.

Men man kan ikke bare “køre den af på”, at det er oppe i tiden at fralægge ansvar i min optik. Det diagnosesystem, vi bruger i EU - ICD systemet - og det amerikanske tilsvarende - DSM systemet - har eksisteret rigtig længe. Laaaaaang tid inden denne “tendens der er oppe i tiden”.

Personligt har jeg arbejdet med diagnoser i godt 20 år: altså længe før dét, som du kalder en “tendens”, har set dagens lys (vil jeg mene). Med mindre du vil mene, at “tendensen” har været der længere selvfølgelig. Men jeg tolker det, som du henviser til som en “tendens” er noget relativt nyt. Det er måske forkert tolket.

Allerede da jeg startede gjorde man et stort nummer ud af at diagnostisere. Efter min overbevisning fordi den primære årsag ligger i at 1) det kan hjælpe den pågældende person enormt meget, såfremt den rette diagnose stilles. Dette ift. flere ting såsom selvforståelse osv. 2) det hjælper pårørende med at forstå omfanget af deres familiemedlems udfordringer 3) det kan være altafgørende ift. støttemuligheder og hjælp fra det offentlige system 4) det ER uomtvisteligt nemmere at hjælpe, jo mere man ved om personen og de ting, personen slås med. Osv. osv.

Der er masser af årsager til at diagnostisere, som ikke er relateret til alskens potentielle konspirationsteorier ift. at det er medicinalbranchen, som styrer det hele (flere med diagnose = flere penge….ja tak); at en påstået diskurs er, at det er normalt at fralægge ansvaret, fordi det er bekvemt osv. F.eks er en af grundene måske, at i takt med, at man bliver bedre til at diagnostisere og screene folk for diverse ting…ja, så stiger mængden af diagnoser selvfølgelig simultant. Det er vel logisk nok. Og nej…jeg er ikke blind for, at medicinalindustrien selvfølgelig får en gevinst ud af flere forbrugere af deres produkter; men derfra til at kunne konstatere, at der er en bevægelse derfra til at der pludselig er flere med ADHD osv. Det er måske ikke nemt at påvise eksistensen af.

Men det virker ret vildt at drage en parallel mellem en kemisk “ubalance” i kroppen/hjernen og en udviklingsforstyrrelse (hvis man lide det ord) med at det dækker over ansvarsfralæggelse i opdragelse. Så vildt at jeg finde det spændende, hvis det var noget, du havde valid teoretisk opbakning til; eller måske selv ville søsætte sådan et forskningsprojekt. Jeg spår det dog ringe chancer.
mediumaevum skrev: fre 18. okt 2024 20:51
Der findes ingen mild eller svær autisme.
Og Aspergers er ikke en mild form for autisme. Det er en gammeldags opfattelse, som man er gået væk fra.

Aspergers ER autisme. Men det er lidt noget rod med den diagnose, og derfor er den udgået. I dag hedder vist bare "autisme", og Aspergers er så en underkategori.
Hvis folk er diagnosticeret på ICD-10 eller tidligere version, så vil det jo stå på ens udredningspapirer. Også selvom det nye hedder ICD-11. Så hvis der står de ting, så er det vel den diagnose den pågældende har.

At “vi” har rettet det efterfølgende ændrer jo ikke personens udredning. Hvad så når ICD-14 engang kommer, så er det måske lavet helt om ad flere omgange; så kigger vi jo allerede ind i det potentielle scenarie, at den diagnose, du har, er ude af billedet. Skal vi så allerede nu forberede os på dette? Altså; erkende at din diagnose allerede er forkert? Nej, det ville næsten være formålsløst. Det vi har at forholde os til er de “fakta”, som ligger foran én. Jeg skriver “fakta”, da jeg ikke vil gå ind i en diskussion om hvad viden, vi kan stole på som valid.

Hvis du har en udredning fra ICD-10 og ikke er i kontakt med psykiatrien; og dermed ikke får nye papirer, ny udredning eller mærker en ændring i tilbud ift. behandling osv, så står du stadig med en diagnose på dine papirer, som er dét, du har at forholde dig til: den viden og den tilgang man havde på det pågældende tidspunkt.

Men det er rigtigt, at diagnostiseres man med autisme nu - med ICD-11 versionen -, så vil man være gået væk fra ”mild” og “svær” som en del af udredningsbeskrivelsen.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Michael Østerz skrev: lør 19. okt 2024 08:24 Jeg har længe gået rundt og lidt af ADSR

Jeg finder selv ud ⚰️
Altså, du oplever at dit humør går op og ned, derefter stabiliserer sig og så fader ud efterhånden?

Det kender jeg godt. Jeg har også en snert af AHDSR, men som regel er H ( for højt Humør) kortvarigt.

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

ADHDmaestro, du spørger bare eller poster link til spørgeskema.
Haha tak 🙈😝 men ja er efterhånden ved at gå op for mig 🤣🤣🤣

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Wow lang tid siden jeg er blevet nomineret 2 gange til samme kategori 🤣😘

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Jesper Zar skrev: tors 31. okt 2024 12:42

Wow lang tid siden jeg er blevet nomineret 2 gange til samme kategori 🤣😘
Du er bare “The Man”, Jesper :)
KennethA

Medlemsavatar
Bedre Growl
Medlem

Indlæg af Bedre Growl »

Jeg har klikket på valgmulighed tre (som jeg også havde overset i første omgang 😂)

Nyt svar