Sabrina Carpenter‘s “Espresso” reigns as Billboard’s No. 1 global song of the Summer for 2024

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Sabrina Carpenter‘s “Espresso” reigns as Billboard’s No. 1 global song of the Summer for 2024

Indlæg af tomcat »

Billboard udnævner hvert år Sommerens Verdensomspændende Sang –– udfra optælling af antal streams og solgte eksemplarer (i 200 nærmere bestemte territorier. Jeg véd ikke, hvilke disse er, ejheller hvordan de udvælger dem.)

I år er det Sabrina Carpenter‘s “Espresso.”

SIdste år var top-pladsen Jung Kook's sexede K-pop-nummer Seven:

Senest rettet af tomcat ons 4. sep 2024 22:13, rettet i alt 2 gange.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sonoma 14.5. Logic 11.0.1
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Her er listen med de ti sange i opløbet

Screenshot 2024-09-04 at 21.58.03.png
Screenshot 2024-09-04 at 21.58.03.png (143.69 KiB) Vist 279 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Apropos:
https://underholdning.tv2.dk/kendte/202 ... onsteorier

[Jeg har ikke gidet at læse ovenstående artikel. Jeg har hørt nummeret mere end rigeligt.]

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Uggh.... endnu en person, der er groomet af Disney og resten af medie branchen til at kunne stå i manegen, siden de var små. Medieludere, der bare vil være i front ligegyldigt om det er på film/tv eller musik. Det er godt nok sjældent, at de har noget inspirerende at byde ind med på den kreative scene.

Bryder mig heller ikke om scientology - ødelagde næsten Simpsons for mig, da jeg fandt ud af, at hendes tante var scientologist (Sabrina Carpenters tante er Nancy Cartwright / Bart Simpson)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Christoffer I. N. skrev: fre 6. sep 2024 22:18 [Jeg har ikke gidet at læse ovenstående artikel. Jeg har hørt nummeret mere end rigeligt.]
Det siger muligvis en del om mine lyttevaner, at jeg ikke kan genkalde mig hvordan nummeret lyder, og faktisk ikke er sikker på at jeg har hørt det. Jeg lever nu fint uden ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

ALTF4 skrev: lør 7. sep 2024 08:08 ... Medieludere, der bare vil være i front ligegyldigt om det er på film/tv eller musik. Det er godt nok sjældent, at de har noget inspirerende at byde ind med på den kreative scene.
Det var godt nok alligevel rimeligt hårde ord. Ja, der kommer en del musikere ud af Disneykoncernen, og nogle af dem har mere at byde på end andre. Sådan er det vel sagtens med enhver institution, der beskæftiger sig med et eller andet, der kan tiltrække folk med interesse for musik og/eller showbizz. Ville du sige det samme om musikere, der tilfældigvis har det tilfælles at de har gået på kommunal musikskole?
David Mondrup

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev: lør 7. sep 2024 15:27
Christoffer I. N. skrev: fre 6. sep 2024 22:18 [Jeg har ikke gidet at læse ovenstående artikel. Jeg har hørt nummeret mere end rigeligt.]
Det siger muligvis en del om mine lyttevaner, at jeg ikke kan genkalde mig hvordan nummeret lyder, og faktisk ikke er sikker på at jeg har hørt det. Jeg lever nu fint uden ...
:lol:

Selv hvis du ikke har hørt det –– så "har du alligevel hørt det."

I den forstand, at det er et helt standard pop-nummer.
Kort instrumental intro 𝄀 omkvæd 𝄆 vers 𝄀 præ-kvæd 𝄀 omkvæd 𝄇
Ialt 2m55s.

Jeg har stort behov for netop den slags, og sys det er et rigtig godt stykke håndværk. Så vidt jeg véd har du meget lille behov for den slags.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

tomcat skrev: lør 7. sep 2024 18:42 Jeg har stort behov for netop den slags, og sys det er et rigtig godt stykke håndværk. Så vidt jeg véd har du meget lille behov for den slags.
Der tænker jeg alligevel at du rammer os begge to meget godt.
David Mondrup

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Da jeg hørte nummeret første gange blev jeg i godt humør, produktionen var fed og tydeligvis inspireret af Tom Tom Club's "Genius of Love" fra 1981 (Mariah Carey - Fantasy m. fl.), Return of the Mack, osv.

Så 10/10 som en fin sommerproduktion. Hørte hittet med det samme, så det undrer mig på ingen måde den er #1 globalt for sommeren 2024.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Holger skrev: lør 7. sep 2024 20:32 Da jeg hørte nummeret første gange blev jeg i godt humør, produktionen var fed og tydeligvis inspireret af Tom Tom Club's "Genius of Love" fra 1981 (Mariah Carey - Fantasy m. fl.), Return of the Mack, osv.

Så 10/10 som en fin sommerproduktion. Hørte hittet med det samme, så det undrer mig på ingen måde den er #1 globalt for sommeren 2024.
Jaaa, nemlig: lige til at blive i godt humør af. Glad-i-låget pop. 8-)
Skægt med "Genius of Love," det kendte jeg ikke. Nemt at høre slægtskabet.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Som et generelt PS til trådens emne kan man lytte til Rick Beato's kvikke gennemgang af ugens Spotify Top-Ti –– hvor der er ikke færre end FIRE sange fra Carpenter's aktuelle album.

For mig er det altid smileren når Beato laver disse top-ti liste gennemgange.

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

david mondrup skrev: lør 7. sep 2024 15:31
ALTF4 skrev: lør 7. sep 2024 08:08 ... Medieludere, der bare vil være i front ligegyldigt om det er på film/tv eller musik. Det er godt nok sjældent, at de har noget inspirerende at byde ind med på den kreative scene.
Det var godt nok alligevel rimeligt hårde ord. Ja, der kommer en del musikere ud af Disneykoncernen, og nogle af dem har mere at byde på end andre. Sådan er det vel sagtens med enhver institution, der beskæftiger sig med et eller andet, der kan tiltrække folk med interesse for musik og/eller showbizz. Ville du sige det samme om musikere, der tilfældigvis har det tilfælles at de har gået på kommunal musikskole?
Forskellen består i at hos Disney bliver de groomet til at være kendte - medium uagtet - fra de er bittesmå og en voksen tænker: "de bliver nok fuckable om 10-15års tid", hvilket typisk vil være indgangen til Disney / Mickey Mouse klubben, som har groomet alle dem, der fortsat hitter.

På skolen tilmelder folk sig grundet en interesse for musik.

Jeg syntes ikke, at det kan sammenlignes.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Austin Hull er en af de fedeste video-magere indenfor emnet [Musik –– Hvordan Gør Man.]

Han en naturligvis også vild med Carpenter's seneste langspiller. Her i videoen gi'r han den gas, totalt gratis som han plejer.

På visse måder lever vi altså i en gylden tidsalder ...

Nyt svar