Krænkelser i den danske musikbranche

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Låst
Medlemsavatar
Liljay
Medlem
Sted: Vesterbro

Re: Krænkelser i den danske musikbranche

Indlæg af Liljay »

Vi snakker sex med en 16 årig pige da han er 43-44 😳
H1TMAKERS

Default avatar
teach_me
Medlem
Sted: CPH

Indlæg af teach_me »

Jeg var sammen med en 17 årig som 33 årig mand. Det syntes jeg ikke var særligt sindssygt, omend vi hurtig endte med ikke at have noget til fælles på det intellektuelle niveau.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Liljay skrev: søn 9. jun 2024 11:23 Vi snakker sex med en 16 årig pige da han er 43-44 😳
Og hvorfor er det problematisk for dig?

Medlemsavatar
Liljay
Medlem
Sted: Vesterbro

Indlæg af Liljay »

Jeg tror bare jeg hopper ud af samtalen igen hvis dette er den generelle holdning.
H1TMAKERS

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Følger den generelle holdning ikke bare loven?

Man kan jo lobbye for at den seksuelle lavalder bliver sat op, men som loven er nu, så er den generelle holdning i lovens øje 15 år.

Så er der undtagelser for lærer-elev forhold eller lignende tillidspositioner, og groomingparagraffen giver yderligere beføjelser.

Jeg synes, at folkedomstole eller udokumenterede karaktermord i medierne baseret på følelser og ikke lovgivning er langt værre end en stor aldersforskel.

Man kan godt have en anden opfattelse af hvad der er rigtigt og forkert end hvad loven siger, og så kan jo vælge at følge sine egne mere strikse leveregler, men det må være en privat leveregel og ikke noget man kan påtvinge andre.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

ja, jeg er enig

vi ender i et præstestyre 2.0, hvis vi skal lovgive på temperaturen af en given befolknings mavefornemmelse på et tidspunkt i danmarkshistorien, hurtigt hastebehandlede love som jurister i forvejen siger, bliver et mareridt at administrere.

et godt eksempel er samtykkelovgivnigens element af omvendt bevisførelse: vi har i forvejen unge mænd der bliver varetægtsfængslet, fordi nogen gav samtykke men skiftede mening og trak det tilbage, da de havde talt med deres forældre, for deres guldklump af en datter kunne i hvertfald ikke finde på at overnatte hos en fyr når hun nu havde lovet at være hjemme klokken 01:00.

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Jeg har som sådan ingen holdning til den konkrete sag med Martin, men det er ikke nødvendigvist rigtigt at en på 40 år må være sammen med en på 17 år.
Det afhænger af omstændighederne.

Ifølge straffelovens § 223 er det ikke tilladt at have samleje med en person under 18 år, hvis man har et over-underordnelsesforhold, tillidsforhold eller magtforhold til personen – medlemmer som har sådan en rolle må ikke have samleje med andre medlemmer under 18 år. Det gælder også, selvom personen er over 15 år.

Om det så er sagen her kan jeg ikke tage stilling til.
Jeg tænker det primært er for at undgå at en lærer har sex med en 9. klasseselev og lignende, men det gælder vel også på en arbejdsplads.
KennethA
earcandy.dk

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Loven er mere eller mindre klar, dog mere uklar mht groomingdelen, fra i morgen og frem, er det dog folkedomstolen der voterer.

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Ironisk nok så “oversættes” injurier mange steder som æreskrænkelser. Hvis dokumentaren er så slem som man kunne frygte burde han have gode chancer for at vinde en erstatningssag ift. injurier. Realistisk set risikerer han jo så omvendt at tabe dobbelt så stort som nu. Men det er lige før jeg synes han skulle forsøge alligevel. Selv hvis han taber sagen så kunne dommen måske godt ende med at få indflydelse på fremtidig lovgivning ift. æreskrænkelser som - ironisk nok - overses nogle af i de her metoo sager..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har man god gammeldags flow-TV, kan man læse programbeskrivelserne for de to programmer, som DR1 sender imorgen og overmorgen. Mit bud er at man kan streame begge afsnit på DRTV - https://www.dr.dk/drtv/ - fra engang imorgen.
tilføjelse:
her er direkte link:
https://www.dr.dk/drtv/saeson/sexisme-i ... hen_460229
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
NoSonicLimits
Medlem
Sted: København

Indlæg af NoSonicLimits »

Christoffer I. N. skrev: søn 9. jun 2024 22:53 Har man god gammeldags flow-TV, kan man læse programbeskrivelserne for de to programmer, som DR1 sender imorgen og overmorgen. Mit bud er at man kan streame begge afsnit på DRTV - https://www.dr.dk/drtv/ - fra engang imorgen.
Fra kl. 6 i morgen tidlig.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

Holger skrev: fre 7. jun 2024 09:07
De kunne godt have ringet til mig, så jeg kunne fortælle om alle de gange jeg som ung og spændstig producer er blevet lagt an på eller nærmest voldtaget af sangerinder, der bare ville frem i verden. If you know, you know.

Brug af alkohol til at tage kompromitterende billeder for at afpresse mig til at producere numre for disse smukke men talentløse sangerinder er en anden episode.
Mon ikke bare de ville have din krop og brugte det med sangkarrieren som undskyldning? :dollargrin:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Who knows ;-) Der er mange usikre mennesker, ikke mindst i musik- og filmbranchen, hvor konstant validering er et grundparameter.

Mht. programmet på DR, så er den smule der er kommet ud p.t. ikke så konstruktivt eller med meget kød på.

Det ligner indtil videre den sædvanlige udokumenterede påstand om en hemmelig mandesammensværgelse i musikbranchen, hvis formål er at udelukke kvinder fra indflydelse; samt hvad der ligner grov værkstedshumor eller dårlig opførsel i studiet - det ved kun dem der har hørt tonefaldet.

Jeg håber, at skal der afsløres noget - dokumenteret vel at mærke - så er det ægte, systemiske problemer i branchen, men den slags skal vi nærmere kigge på økonomien i branchen for at finde - og der skeles ikke til hvad der sidder mellem benene på den der bliver snydt.

Kom nu videre og tag fat i de reelle problemer, DR. Det ville være god journalistik - jeg stiller gerne op til interview og forklaring.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Nå, så kom der kød på Martin Brygmann-historien:

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/otte-k ... de-adfaerd

Det ser ikke kønt ud for at sige det mildt!

Men er det et musikbrancheproblem som sådan?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: man 10. jun 2024 10:57 Nå, så kom der kød på Martin Brygmann-historien:

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/otte-k ... de-adfaerd

Det ser ikke kønt ud for at sige det mildt!

Men er det et musikbrancheproblem som sådan?
Hvordan er det man siger. Perception is reality. Så det er det i hvert fald blevet med denne dokumentar. De har 150 personer fra branchen der mener det er sådan. Spændt på om de også har nogen der vil træde frem i udsendelsen og sige at det ikke er det.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Well, det lyder i hvert fald som om de har kunne finde to personer der har været rigtig trælse på den front.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev: man 10. jun 2024 10:57 Men er det et musikbrancheproblem som sådan?
Tænker, at det er væsentlig værre i filmbranchen!? Men, der er jo altid nogle imellem de mange i underholdningsbranchen, der udnytter deres status. Det må / og skal - ikke male fanden på væggen for de mange der godt kan opføre sig ok.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Rosenfeldt skrev: man 10. jun 2024 12:08
Holger skrev: man 10. jun 2024 10:57 Men er det et musikbrancheproblem som sådan?
Tænker, at det er væsentlig værre i filmbranchen!? Men, der er jo altid nogle imellem de mange i underholdningsbranchen, der udnytter deres status. Det må / og skal - ikke male fanden på væggen for de mange der godt kan opføre sig ok.
Det der i sidste ende gør forskellen, er hvordan de mange der opfører sig ok reagerer. Uanset om der er få, så vil det være definerende for branchen hvis ikke resten højt og tydeligt siger fra. Hvis man skal dømme efter tråden her, så er det ikke billedet.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jeg ved meget lidt om filmbranchen, men hvad jeg selv har oplevet i musikbranchen har primært været omvendt: kvinder der udnyttede/brugte mænd.

Det går, som vi kan se her, begge veje, men jeg har så kun oplevet det modsatte.

Og Pastorius, jeg vil gerne kategorisk sige fra overfor dårlig opførsel, men jeg mener på den anden side ikke at det er mit eller alle andres ansvar at sige fra over for noget de ikke selv er skyldige i, har set andre gøre eller opfatter som et udbredt problem.

Så skulle man jo også gå rundt og sige fra over for alle mulige andre ting.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Pastorius skrev: man 10. jun 2024 12:21 Det der i sidste ende gør forskellen, er hvordan de mange der opfører sig ok reagerer. Uanset om der er få, så vil det være definerende for branchen hvis ikke resten højt og tydeligt siger fra. Hvis man skal dømme efter tråden her, så er det ikke billedet.
Jeg kender en del i musikbranchen, og har (heldigvis) ikke stødt på dårlig opførsel fra hverken kvinder eller mænd. Nogle få har dog udnyttet deres status lidt, - men ikke krænkende - hvad jeg ved.

Jeg mener dog ikke, at det er min pligt “højt og tydeligt” at tage afstand fra sager som den her. Jeg har min klare holdning: at man opfører sig ordentlig over for andre uanset køn og alder. Sådan er jeg opdraget.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

IMG_8504.PNG
IMG_8504.PNG (2.76 MiB) Vist 713 gange
Så er vi igang!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Og kan vi jo tilføje lidt jeg har oplevet fra kvinder i musikbranchen med følgende overskrifter:

"Hvis du ikke knepper mig, så vil jeg ikke takke dig på albummet"

"Hvis du ikke producerer det her nummer for os, så sender vi de her (seminøgen)billeder af dig til DJ+DANCE magazine"

Hvordan man reagerer siger meget: jeg synes det var en blanding af latterligt og helt vildt morsomt afhængig hvem der sagde tingene og hvad der ellers foregik. Så ingen alvorligt sure miner herfra, jeg navigerede i det - that's life.

Så er der alle de underforståede hændelser, hvor det handler om at en sangerinde udnytter en producer til at producere musik gratis for hende/prioritere hendes produktioner mod sex. Eller er det omvendt? Det er i hvert fald en transaktion, og det er sjældent kønt.

Default avatar
teach_me
Medlem
Sted: CPH

Indlæg af teach_me »

Holger skrev: man 10. jun 2024 13:09
"Hvis du ikke knepper mig, så vil jeg ikke takke dig på albummet"
Kneppede du hende (eller ham) så? Syntes historien fortjener en afslutning.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Credits er alt i denne branche.

Mvh. Lydluderen

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: man 10. jun 2024 13:14 Credits er alt i denne branche.

Mvh. Lydluderen
:lol:

Låst