Krænkelser i den danske musikbranche

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Låst
Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Re: Krænkelser i den danske musikbranche

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: man 10. jun 2024 13:09 Og kan vi jo tilføje lidt jeg har oplevet fra kvinder i musikbranchen med følgende overskrifter:

"Hvis du ikke knepper mig, så vil jeg ikke takke dig på albummet"

"Hvis du ikke producerer det her nummer for os, så sender vi de her (seminøgen)billeder af dig til DJ+DANCE magazine"

Hvordan man reagerer siger meget: jeg synes det var en blanding af latterligt og helt vildt morsomt afhængig hvem der sagde tingene og hvad der ellers foregik. Så ingen alvorligt sure miner herfra, jeg navigerede i det - that's life.

Så er der alle de underforståede hændelser, hvor det handler om at en sangerinde udnytter en producer til at producere musik gratis for hende/prioritere hendes produktioner mod sex. Eller er det omvendt? Det er i hvert fald en transaktion, og det er sjældent kønt.
Ja, det gør en kæmpe forskel, hvordan budskabet bliver modtaget, og jeg er sådan set enig i at ansvaret for kommunikationen er hos både afsender og modtager. Er der så oveni er en ubalance i fx alder, status, magt så tilfalder en meget større del af ansvaret den stærke part.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Rosenfeldt skrev: man 10. jun 2024 12:39
Pastorius skrev: man 10. jun 2024 12:21 Det der i sidste ende gør forskellen, er hvordan de mange der opfører sig ok reagerer. Uanset om der er få, så vil det være definerende for branchen hvis ikke resten højt og tydeligt siger fra. Hvis man skal dømme efter tråden her, så er det ikke billedet.
Jeg kender en del i musikbranchen, og har (heldigvis) ikke stødt på dårlig opførsel fra hverken kvinder eller mænd. Nogle få har dog udnyttet deres status lidt, - men ikke krænkende - hvad jeg ved.

Jeg mener dog ikke, at det er min pligt “højt og tydeligt” at tage afstand fra sager som den her. Jeg har min klare holdning: at man opfører sig ordentlig over for andre uanset køn og alder. Sådan er jeg opdraget.
...og jeg siger heller ikke det er dit ansvar. Men hvis branchen som helhed bagatelliser det, så er det et problem.

Jeg er 57, og det er først inden for de seneste 5-10 år jeg for alvor er blevet opmærksom på hvad stort set alle kvinder skal igennem ufrivilligt. Jeg har altid slået det hen med at jeg og stort set alle dem jeg kender godt kan finde ud af at opføre sig ordenligt. Åbenbart fylder det fåtal der ikke kan ufattelig meget. Jeg er blevet nysgerrig, og taler med mange om det. Jævnaldrende, venners børn, gamle efterskoleelever etc. Jeg må indrømme det har vendt min opfattelse om problemets omfang og alvor helt rundt.

Iøvrigt en lille krølle på loven. Den sexuelle lavalder er 18 år i stedet for 15, hvis man er betroet til undervisning. Det gælder selvf for lærere, men det gælder også trænere etc i sportsklubber (vi skal oveni aflevere en børneattest). Så man kan jo også begynde at diskutere hvornår der er tale om "betroet til undervisning", når en ung pige bliver hentet ind på en produktion sammen med erfarne (kendte) musikere, producere etc.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

...og så lige en kommentar til hans forsvar af sagen:

https://soundvenue.com/film/2024/06/eft ... ost-575539
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh, ikke dårligt skrevet. Både sjovt og sagligt på samme tid.
HULLET SOM EN STINKENDE BOOMER-OST
:lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Brygmann aflyser hans optrædener i sommer:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/marti ... a-smukfest

Var det enden på hans karriere?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Morten Bjørn skrev: søn 9. jun 2024 11:39
Liljay skrev: søn 9. jun 2024 11:23 Vi snakker sex med en 16 årig pige da han er 43-44 😳
Og hvorfor er det problematisk for dig?
Fordi det er pisse ulækkert for at sige det pænt. Grænser sig i min verden til at være pedo. Det er jo et barn og en middel-voksen mand.

Default avatar
teach_me
Medlem
Sted: CPH

Indlæg af teach_me »

Jeg bliver imponereret når de der “kvindelig lærer havde sex med 16 årig elev” dukker op… og lærerinderne er endda ofte ret hot.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Lige så ulækkert. Børn og voksne skal ikke ha sex med hinanden.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Har slugt begge afsnit ud i én køre. Ja, episoderne med ham, som alle nu ved er Martin Brygmann, er meget, meget langt over stregen. Grooming er ikke for stærkt et ord til at beskrive de viste screenshots af hans SMSer. Og den oplevelse som Signe Svendsen fortæller om er jo et decideret overgreb.

Men for mig er beskrivelserne af jargonen på Toppen Af Poppen settet også virkeligt slemme. Det er den slags, der ofte kan blive mødt med "lugten i bageriet" argumenter - men helt ærligt, det her bageri vi kalder musikbranchen behøver altså ikke at lugte af sure underbukser der har ligget for længe og gæret på teenageværelset. Den slags må man meget gerne sige klart og tydeligt fra over for, og jeg finder det godt og befriende at det sker.

Og så kan man jo spørge sig selv, som det også sker her i tråden, om ikke vi musikere har andre problemer der fortjener opmærksomhed pt, som f.eks. hvordan branchen tager indholdsproducenterne for hårdt i røven? Jo, det er helt sikkert et problem, og det fortjener al mulig opmærksomhed. Men det udelukker ikke, at vi også har fokus på andre problemer samtidigt.
Jeg kender Anna Liddell fra prof sammenhænge, og hun optræder pt på min facebookvæg i to ærinder; det ener er, at beskrive og diskutere sin medvirken i dokumentaren; det andet er at hun er ved at stille sig i spidsen for endnu et forsøg på at sætte en streamingtjeneste i søen der tager både musikken, publikumsoplevelsen og ikke mindst musikerne alvorligt, med en noget mere respektfuld behandling end vi oplever hos f.eks. Spotify. Så det kan godt lade sig gøre at forholde sig til begge dele samtidigt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg må se at få set afsnittene. Men fra det jeg har læst på DR, virker det umiddelbart som om hans opførsel ikke er ok. Og jeg er en af dem der synes at me too har været fin, men at der efterfølgende er gået lidt for meget mode i hele fænomenet og at det ofte bliver vist unuanceret.
Men denne sag virker helt rent som om at Martin Bryggman desværre har trådt over stregen (igen og igen).
Det er synd. Jeg synes ellers han er genial. (det vil jeg stadig synes dog. Vil ikke holde op med at se op til ham rent musikalsk). Manden er simpelthen genial til modulation til og fra omkvæd/bstykker etc.
Og som Mondrup skriver: Jeg synes også sagtens to ting kan fokuseres på samtidigt. Og det her virker som om det er noget der skal ryddes op i.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator

Indlæg af Gothi »

Jeg kender ingen statistik på hvilke brancher, der er flest liderlige mænd i. MeToo har afsløret dem overalt og da også en kvindelig fagboss af slagsen. De er overalt. Ramt en en evolutionær fiksering og en kultur, der tillader dens frie udfoldelse tilstrækkeligt til at de kan grisse rundt og gramse og sende sms og tage folk på ballerne. Nogle menneskers udvikling kommer bare ikke længere end til puberteten. Måske der er lidt flere i nogle brancher? I hvert fald ikke nok til at nogle fremstår som de enestående. Jeg foretrækker at tænke med hjernen fremfor p….. og er taknemmelig for jeg kan. Det er åbenbart ikke alle forundt.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Det er nok svært at pege på bestemte brancher, og sige "her er der specielt meget krænkelse mod kvinder". Om det er musik-. film-, model-, teater-, erhverv-, politik, så er der altid nogle liderlige og magtsyge mænd (og kvinder!), som har svært ved det med grænser, og almen god opførsel overfor andre.

De MANGE der godt kan finde ud af at opføre sig ordentlig, og respektere andre naturligt, skal selvfølgelig stå sammen og pointerer, at det her er ikke ok! Jeg tror ikke at det hjælper meget at gå på gaden med faner og opråb / men derimod få gang i snakken ude hvor køn og forskelle mødes.

Vi ser forskelligt på det med humor, og netop humoren kan godt overskride andres grænser. Der må man som person (der selv synes at man er ret sjov) have en situationsfornemmelse, og vide / eller fornemme når man overtræder andres grænser. Personligt synes jeg selv at jeg er ret sjov i en forsamling, men kunne aldrig finde på at sige til en sangerinde i studiet: "Vil du synge først / eller blæse i kødfløjten?".

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Rosenfeldt skrev: tirs 11. jun 2024 12:23 "Vil du synge først / eller blæse i kødfløjten?".
Man kan jo slå 2 fluer med ét smæk ;)
(Han har - garanteret, jeg har ikke set alle afsnit endnu - absolut intet med emnet at gøre)

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

ALTF4 skrev: tirs 11. jun 2024 16:59
Rosenfeldt skrev: tirs 11. jun 2024 12:23 "Vil du synge først / eller blæse i kødfløjten?".
(Han har - garanteret, jeg har ikke set alle afsnit endnu - absolut intet med emnet at gøre)
For god ordens skyld skal det lige siges, at ovenstående kommentar har Brygmann ikke sagt!

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Nej to på 30

Så 15x2 evt

Default avatar
teach_me
Medlem

Indlæg af teach_me »

Her er min holdning om #metoo generelt og ikke om de involverende parter i DRøs dokumentar

Jeg har super svært ved at fatte sympati med skuespillerinder der har skabt karriere ved at gå med på klamme mænds seksuelle ønsker. Det sammme har jeg med sangerinder der har fået studietid mod seksuelle ydelser. De har ikke selv ønsket at lave slave livet med pasta og ensomhed for at spare pengene sammen på udstyr og nørde teori, men de vil gerne være en del af branchen. De bruger i stedet deres udseende og seksualitet til at få en fod indenfor døren og 20 år efter brokker de sig over den seksuelle kultur indenfor mediebranchen. Cry me a river.

De har alle andre valg. Men det kræver at de skal gå den hårde vej, leve skod og måske slet ikke opnå andet end at sidde i en 1 værelses lejlighed uden uddannelse og penge, måske endda med lån der har været brugt til finansciering af udstyr for at opnå en drøm der aldrig gik i opfyldelse.

Dette gælder selvfælgelig ikke alle kvinder i branchen ligesom alle mændene heller ikke er grise, men jeg har selv oplevet kvinder der spillede op med deres seksualitet og min skuffelse når jeg fandt ud af at det handlede om hvad hvad de ville opnå og ikke at de ville mig.

At en masse kvinder har fået seksuelle tilnærmelser via sms / messenger / telefonisk er sgu ikke anderledes ubehageligt end at få afslag når man endelig har fået taget sig mod til at invitere en pige ud.

Livet er ikke let og man vil opleve ting man ikke fæler burde ske. Big f*cking deal. Er super træt af den offer kultur der hersker.

Default avatar
teach_me
Medlem

Indlæg af teach_me »

Generelt er jeg egentlig bare træt af at jeg i hverdagen oplever kvinder bruger deres køn til at få fordele eller som argument og det samme med deres seksualitet og jeg så skal høre på at de er så skide selvstændige og moralens vogter.

Gæt hvem der står og laver sandwich til mændene når WWIII bryder ud….

Og nej, jeg hader ikke kvinder men jeg brækker mig over dobbelt moral.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

teach_me skrev: tirs 11. jun 2024 18:35 Gæt hvem der står og laver sandwich til mændene når WWIII bryder ud….
Det gør du, eller?

Default avatar
teach_me
Medlem

Indlæg af teach_me »

Du ved det er sandt, men det forener sig nok ikke med den virkelighed du gerne vil have 🤷🏼‍♂️

Hvorfor er det mænd der er i magtpositioner indenfor underholdningsbranchens? Hvis du svaret patriarkiet eller mandsdominerede verden så er du jo bare for dum.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

teach_me skrev: tirs 11. jun 2024 18:28 At en masse kvinder har fået seksuelle tilnærmelser via sms / messenger / telefonisk er sgu ikke anderledes ubehageligt end at få afslag når man endelig har fået taget sig mod til at invitere en pige ud.
Sammenligner du seriøst de 2 ting?

Default avatar
teach_me
Medlem

Indlæg af teach_me »

Rosenfeldt skrev: tirs 11. jun 2024 19:20
teach_me skrev: tirs 11. jun 2024 18:28 At en masse kvinder har fået seksuelle tilnærmelser via sms / messenger / telefonisk er sgu ikke anderledes ubehageligt end at få afslag når man endelig har fået taget sig mod til at invitere en pige ud.
Sammenligner du seriøst de 2 ting?
Man kan bare sige nej tak. Livet er ikke streamlinet.

Hvad er det store psykiske problem af at få en sms hvor der står "Du ser sprød ud på det billede"?

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Rosenfeldt skrev: tirs 11. jun 2024 17:41
For god ordens skyld skal det lige siges, at ovenstående kommentar har Brygmann ikke sagt!
Arrg, du så ikke linket og så virker min joke jo ikke :-D

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

ALTF4 skrev: tirs 11. jun 2024 19:26
Rosenfeldt skrev: tirs 11. jun 2024 17:41
Arrg, du så ikke linket og så virker min joke jo ikke :-D
Aargh - Beklager!! 😁

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

teach_me skrev: tirs 11. jun 2024 19:22 Hvad er det store psykiske problem af at få en sms hvor der står "Du ser sprød ud på det billede"?
Som det forklares i dokumentaren: Det handler ikke om sex. Det handler om magt.

Dine indvendinger kan muligvis have en eller anden form for relevans i de tilfælde hvor udgangspunktet er lige. Det er det ikke i nogle af de eksempler, der beskrives i dokumentaren.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
petal
Forum Donator
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

OK det er tid til at kigge indad. Også her i vores “hyggelige” lydmaskinen

. Tonen bliver også her lidt lummer og til tider på den forkerte side af, hvad tidsånden finder acceptabelt. Men er den så slem, at vi frastøder alle interesserede kvinder?

Mig bekendt er der ikke mange aktive kvinder herinde. Hvis I er her, så vil det være interessant, hvis I giver jeres mening om tonen til kende.

Låst