Krænkelser i den danske musikbranche

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Låst
Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Krænkelser i den danske musikbranche

Indlæg af ALTF4 »

https://ekstrabladet.dk/underholdning/d ... r/10258833
Ifølge Ekstra Bladets oplysninger er det en dokumentar om blandt andet krænkelser i musikbranchen, der er stridspunktet mellem parterne, hvor DR og produktionsselskabet Impact står på den ene side og Martin Brygmann på den anden.

Sagen har kørt for for lukkede døre, og derfor har Ekstra Bladet ikke kunne være til stede i retten og beskrive de nærmere omstændigheder i sagen.

Retsdagen begyndte torsdag morgen klokken 09.30 og først omkring klokken 18:30 forlod Martin Brygmanns advokat, Heidi Højmark, retten.

Højmark har tidligere blandt andre repræsenteret Michael Bojesen i Pigekors-sagen.
Spændende.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg er fandme blevet krænket mange gange i den danske musikbranche.

De kunne godt have ringet til mig, så jeg kunne fortælle om alle de gange jeg som ung og spændstig producer er blevet lagt an på eller nærmest voldtaget af sangerinder, der bare ville frem i verden. If you know, you know.

Brug af alkohol til at tage kompromitterende billeder for at afpresse mig til at producere numre for disse smukke men talentløse sangerinder er en anden episode.

Ja, det er i sandhed en hård branche for en ung mand.

PS. Dette er muligvis sjovt at læse, men faktisk sket - graden af krænkelse er jo meget et individuelt valg.

Nåmen det er jo nok ikke vinklen i det program.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Der er derfor jeg laver obskur elektronisk musik. Der får man lov at være i fred.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Flere krænkelser ?

Blir så træt, så træt, så træt,..

Gider faktisk ikke høre på mere

Alle kan finde noget at være krænket over

Eller vælge bare at komme videre
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Joachip skrev: fre 7. jun 2024 09:17 Der er derfor jeg laver obskur elektronisk musik. Der får man lov at være i fred.
❤️

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev: fre 7. jun 2024 09:17 Der er derfor jeg laver obskur elektronisk musik. Der får man lov at være i fred.
:thumbup:
/Dub

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Jeg er heller aldrig blevet krænket eller udsat for sexchikane - selvom min krop higer efter det...

Jeg har tit følt mig groft uudnyttet og tænkte længe på at lave #to-me for at komme ulighederne til livs

Jeg ved godt, at jeg er en minoritet - men retfærdigheden skal sejre til sidst!

Jeg har talt

🥳
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

DUBTEMPLE skrev: fre 7. jun 2024 09:19 Flere krænkelser ?

Musikbranchen, ligesom filmbranchen, er i høj grad transaktionel på det punkt. Det er uskønt og bryder med Kants etiske principper.

Mit problem er ikke med kritikken af disse transaktioner - som jeg finder uskønne - men antagelsen om at det skulle være en ensidig udnyttelse foretaget af gamle magtfulde mænd af unge naive kvinder.

Sandheden er, at det ofte er en bevidst tovejstransaktion mellem ligesindede, og brokken først bobler frem når transaktionen går i vasken.

Og ja, nogle gange er det bare liderlighed, men den går også begge veje - præcis som på alle andre arbejdspladser.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Michael Østerz skrev: fre 7. jun 2024 09:25
Jeg ved godt, at jeg er en minoritet - men retfærdigheden skal sejre til sidst!

Jeg har talt
Vel talt ,.. og måske er vi end ikke en minoritet ?

Lad os samles, med høtyve og fakler, mod uvæsenet

:smash: :smash: :smash: :smash: :smash: :smash:
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: fre 7. jun 2024 09:29
DUBTEMPLE skrev: fre 7. jun 2024 09:19 Flere krænkelser ?

Musikbranchen, ligesom filmbranchen, er i høj grad transaktionel på det punkt. Det er uskønt og bryder med Kants etiske principper.

Mit problem er ikke med kritikken af disse transaktioner - som jeg finder uskønne - men antagelsen om at det skulle være en ensidig udnyttelse foretaget af gamle magtfulde mænd af unge naive kvinder.

Sandheden er, at det ofte er en bevidst tovejstransaktion mellem ligesindede, og brokken først bobler frem når transaktionen går i vasken.

Og ja, nogle gange er det bare liderlighed, men den går også begge veje.
Alt det har du givet ret i, men i en relation mellem en ung upcomming og en ældre etableret og magtfuld, så må man forvente at den ældre så også opfører sig som den voksne i situationen. Jeg *ved* godt det er håbløst naivt og verden ikke er sådan, men jeg synes faktisk man skal holde fast i at forvente at de voksne ikke kun lader sig styre af lyster, selvom der måske også bliver lagt op til noget fra den anden side.
--
Robert

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

:-D
Holger skrev: fre 7. jun 2024 09:20
❤️
Åh nej, nu lægger Holger åbenlyst an på Joachip! Jeg fornemmer en LM sag er undervejs :-D
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Pastorius skrev: fre 7. jun 2024 09:46 Alt det har du givet ret i
Ja tak.
men i en relation mellem en ung upcomming og en ældre etableret og magtfuld, så må man forvente at den ældre så også opfører sig som den voksne i situationen. Jeg *ved* godt det er håbløst naivt og verden ikke er sådan, men jeg synes faktisk man skal holde fast i at forvente at de voksne ikke kun lader sig styre af lyster, selvom der måske også bliver lagt op til noget fra den anden side.
Hvis vi tager udgangspunkt i en ældre mand og en yngre kvinde, som er en klassisk men ofte misforstået fortælling:

At fratage kvinden det ansvar og de muligheder hun har i disse situationer er i min verden netop mandschauvinisme: at kvinden skulle være manden underlegen psykisk.

Så længe der er tale om voksne mennesker, naturligvis.

Det er ikke min erfaring at unge kvinder på nogen måde er naive omkring deres seksualitet, hvordan de fremstår eller kan bruge den til at opnå hvad de vil. Slet ikke i 2024.

Det handler selvfølgelig også om seksuelle lyster, men som nævnt tidligere, så er der en høj grad af uskøn transaktion mellem begge parter i disse relationer. Transaktioner der typisk foregår i stilhed så længe begge parter opnår det de vil.

Først når transaktionen går i vasken eller magtforholdet tipper af sig selv senere - eller den ene part prøver at tippe magtforholdet bevidst - så udbasuneres det fx i medierne.

Og ja, et ulige magtforhold er sjældent sjovt for den part med mindst magt, men det er et livsvilkår der ikke isolerer sig til kvinde-mand forholdet. Det er nærmere at der er seksualitet involveret i disse magtforhold, der får nypuritanerne til at se rødt.

Men naturligvis kun hvis det er manden der er ældst og mest magtfuld, som vi så med den serie af kvindelige TV2 værter/journalister der har bollet de unge mandlige praktikanter og medarbejdere på række.

Jeg kan derfor ikke tage dette hykleri alvorligt.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Lad det være sagt med det samme: Ingen - mand eller kvinde - skal udnytte sin position eller magt til på nogen måde at undertrykke eller udnytte andre mennesker.

Når det er sagt, bliver jeg også nødt til at sige, at jeg har en del oplevelser i sammen tråd som Holgers.
Udover at have været selvstændig i musikbranchen, har jeg også en fortid i film/TV-branchen.

Eksempelvis har jeg adskillige gange oplevet unge/yngre kvinder stille op passende påklædt - eller afklædt - til uopfordrede jobsøgninger eller karrierefremmende samtaler medbringende klare attituder til at ville gå et par ekstra mil for at få foden inden for/komme videre i branchen.

Igen - ingen skal udnyttes. Men vi skal også huske på, at vi er mennesker og som sådan ikke ufejlbarelige - hverken kvinder eller mænd…
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Holger skrev: fre 7. jun 2024 09:07 De kunne godt have ringet til mig, så jeg kunne fortælle om alle de gange jeg som ung og spændstig producer er blevet lagt an på eller nærmest voldtaget af sangerinder, der bare ville frem i verden. If you know, you know.

Brug af alkohol til at tage kompromitterende billeder for at afpresse mig til at producere numre for disse smukke men talentløse sangerinder er en anden episode.

Ja, det er i sandhed en hård branche for en ung mand.
SOAP pigen fik da noget at køre i, right? Det samme gjorde du vel? (sorry, fredag)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jo, godt husket. Jeg gav hende en sportsvogn i fødselsdagsgave. Men en helt anden historie ;-)

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Åh gud. Man skulle være blevet advokat. De er vist de eneste vindere i de fjollerier. Og så selvfølgelig ekstrabladet :D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Hvad er værst i musikbranchen - ophavsretskrænkelser eller den her slags krænkelseshistorier?

Hvis bare medierne ville have fokus på de reelle problemer i musikbranchen, hvor den systematiske svindel, underbetaling og andre ophavsretslige krænkelser langt overstiger de andre.

Men nej, det er nemmere at tage noget sensationalistisk op med en der har taget en anden på låret i studiet eller det der var frækkere.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Dem jeg kender der har scoret i aldersforskel har ikke gjort det for penge

eksepmelvis, hun: grafisk designer 20 år, han pædagog 40, de var sammen i 20 år og fik to børn

ikke noget creepy over ham men hun havde måske ubevidst eksistentielle daddyissues, da hun voksede op uden en far eller tænkte det var vigtigere med en kompetent forældre til kommende børn.

og så er jeg træt af feministisk branchekritik, det er sku da svært for os alle sammen der laver dårlig musik eller musik der ikke er inden for rammen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Måske bliver vi klogere på den vinkel DR vil præsentere mandag:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-06- ... dokumentar

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

I øvrigt god stil af DR de ikke beskæftiger sig med det i deres nyhedsstream

eller bare meget fornuftigt

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Peter F-J skrev: fre 7. jun 2024 13:03 Åh gud. Man skulle være blevet advokat. De er vist de eneste vindere i de fjollerier. Og så selvfølgelig ekstrabladet :D
Ja. Det går jo RIGTIG godt for advokaterne i medierne i øjeblikket. Se selv “Den sorte svane”. :)
KennethA

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Fra Martin Brygmann på facebook, postet her til aften.
Beklager hvis rækkefølgen er forkert, det er den rækkefølge jeg får når jeg hopper igennem billederne.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Et link der dukkede op i kommentarsporet til ovenstående:
https://www.ekkofilm.dk/artikler/mor-ti ... -brygmann/

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Man må heller ikke være blind for at der er et lidt skævt magtforhold i forbindelse med sådan en dokumentar. De kan jo grovest talt udstille ting som de vil, hvis de «kæmper for en god sag».

Edit: 12/06/2024
Her blev jeg klogere. Princippet gælder selvfølgelig stadig, når man i en-vejs massekommunikation anklager nogen for noget. Men efter at have set dokumentaren og relaterede artikler, er jeg ikke så meget i tvivl om der skal ændring til.
Senest rettet af Mike-air ons 12. jun 2024 15:29, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Den tenditiøse artikel på ekko.dk synes jeg er et mikrofonholdt karaktermord.

Jeg har været sammen med en 17-årig sangerinde, mens vi var i et arbejdsforhold på den samme produktion.

Jeg var 23 og hun 17, mens Martin var i 40'erne og hun var 17. Er det nypuritansk foragelse over aldersforskel?

Den seksuelle lavalder er 15 i Danmark, så det handler tydeligvis ikke om loven.

Eller er det fordi de arbejdede på samme produktion, ligesom vi gjorde?

Martin Brygmann var gift og endte med at være utro. Jeg havde en anden kæreste og endte med at være utro. Den slags sker hver dag, verden over.

Vi var dødeligt forelskede og endte efter længere tid med at blive kærester i nogle år.

Det gjorde Martin og hende her så ikke, altså blev kærester, men ville det have gjort en forskel for historien?

At kalde et forhold for grooming bare fordi der er en aldersforskel eller fordi man arbejder sammen er helt ude i hampen.

Groomingparagraffen er lavet af gummi og en beskyldning der fremsættes udokumenteret her.

Det var frivilligt, hun var infatueret og han må jo have været vild nok med hende til at risikere sit ægteskab.

Så længe der ikke er tale om tvang, overgreb eller afpresning, og loven er overholdt, så ville det være klædeligt ikke at begå offentligt karaktermord.

Man kan jo opdrage sine børn (m/k) til at tænke sig om og til at respektere både sig selv og andre mennesker.

Så skal det nok gå - både hvis de vil kurtisere en uerfaren person eller hvis de bliver kurtiseret af en erfaren person.

Låst