Dem, der ikke laver jazz

(Jeg spasser bare

Dato lør 1. apr 2023 02:45
Så altså, at overlevere den linkede artikel med en overskrift der siger "De færreste kan lide kompleks musik, viser studie" er objektivt forkert, og i bedste fald clickbait ..I det nye studie fandt forskerne ud af, at testpersonerne kunne lide kompleksitet - indtil et vist punkt.
De mindst komplekse - mest kedelige - akkorder kunne kun få af testpersonerne lide. De allermest komplekse var heller ikke i høj kurs.
Det skyldes, at hjernen kan lide genkendelighed, men også gerne vil lære noget nyt, fortæller Peter Vuust.
Indlæg af mediumaevum »
Kompleksitet kan forstås på flere måder. Kompleks indtil et vist punkt forstår jeg som at hvis man krydser den grænse så bliver kompleksiteten for meget. For mig er f.eks. meget klassisk og filmmusik på en lav kompleksitet, og derfor - for mit vedkommende, en kompeksitet der praktisk talt er 0.Hippo skrev: ↑ons 15. mar 2023 21:51 @mediumaevum ..
.. et citat fra din i toppen linkede artikel:
Så altså, at overlevere den linkede artikel med en overskrift der siger "De færreste kan lide kompleks musik, viser studie" er objektivt forkert, og i bedste fald clickbait ..I det nye studie fandt forskerne ud af, at testpersonerne kunne lide kompleksitet - indtil et vist punkt.
De mindst komplekse - mest kedelige - akkorder kunne kun få af testpersonerne lide. De allermest komplekse var heller ikke i høj kurs.
Det skyldes, at hjernen kan lide genkendelighed, men også gerne vil lære noget nyt, fortæller Peter Vuust.
Indlæg af mediumaevum »
.. har du på nogen måde overvejet, at din ændring af den oprindelige overskrift stiller samtlige 29 indlæg i den her tråd i et helt andet lys?mediumaevum skrev: ↑ons 15. mar 2023 22:16 Men nu har jeg ændret lidt i overskriften. Tilføjet "for" i parantes.
Indlæg af mediumaevum »
Nej, det har jeg ikke. Og jeg jeg kan heller ikke se at de 29 indlæg står i et helt andet lys efter ændringen af overskriften.Hippo skrev: ↑ons 15. mar 2023 23:03.. har du på nogen måde overvejet, at din ændring af den oprindelige overskrift stiller samtlige 29 indlæg i den her tråd i et helt andet lys?mediumaevum skrev: ↑ons 15. mar 2023 22:16 Men nu har jeg ændret lidt i overskriften. Tilføjet "for" i parantes.
- Det forstår jeg som at du selv foreslog mig at rette overskriften.
Fair nok! Det var dog ikke det jeg mente med at jeg var "provokeret" - blot at din overskrift fik mig "til tasterne" da jeg var uenig i den inledende statement!mediumaevum skrev: ↑tors 16. mar 2023 07:49 - Det forstår jeg som at du selv foreslog mig at rette overskriften.
Indlæg af mediumaevum »
Noget klassisk er kompleks. Men det meste af den musik man kender som filmmusik, f.eks. det der er skabt af Howard, Newman, Zimmer mfl. er da ret simpelt?
Det er ikke en begrænsning i musikken. Det er en begrænsning hos tilhøreren. Man kan ikke kommunikere på et sprog man ikke forstår.mediumaevum skrev: ↑fre 17. mar 2023 08:54 Jeg kan faktisk kun komme på Jazz som et eksempel på kompleks musik.
Det har alt for mange toner, synes jeg. Ofte går musikerne ud ad en tangent.
Indlæg af Michael Østerz »
Det ligner min historie. Min blå bog i gymnasiet sagde: "Musiksmag: Alt det vi andre ikke kan li'"Michael Østerz skrev: ↑fre 17. mar 2023 10:08 Altså - NU blander jeg mig!
For mit eget vedkommende, har jeg altid skullet kravle, før jeg kunne gå.
I børnehaven, hørte vi mest Lille Peter Edderkop og ikke særlig meget 12 tone musik, men jeg var glad for musik til TV børneudsendelser, som var temmeligt spacy i 70'erne kan jeg garantere!
I første klasse blev jeg spammet hjemmefra med både ABBA, Lionel Hampton, Duke Ellington, The Platters og Evert Taube, mens mine skolekammerater sad fast med Oles nye autobil og Karius og Bakterius.
Da jeg var 9, hørte jeg første gang Birdland, Donna Summer og Earth Wind and Fire - dér lå mine skolekammerater og rodede med Vesterbro Ungdomsgård og Shu-Bi-Dua.
Da jeg var 12, hørte jeg Kraftwerk, Jean Michel Jarre og Rappers Delight og købte min første Korg MS20. Jeg tror at mine jævnaldrene nærmest kun hørte musikken i sportssøndag afbrudt af rapport med AGF-KB målscore.
Jeg fyldte 14 og lyttede til Stockhausen og Herbie Hancock mens mine akolekammerater snærvede i vaskekælderen eller lånte deres storebrors knallert til tonerne af Limahl...
Iøvrigt kunne jeg spille alle popsangene på min Juno 106
De synes at jeg var en nørd, en geek og en taber for jeg hørte "avanceret" musik og jeg syntes at de var toppen af pøblen.
Det jeg vil sige, at det er en absolut tilvænningssag og et bevidst valg, at være nysgerrig og "fortabe" sig i fordybelsen. Jo mere at musikken er avanceret og uforudsigeligt, jo mere trigger det mig og jo mere hader min søde og kloge kæreste det, for hun har aldrig været med på 12 tone holdet.
Som sagt, man vælger, eller rettere, det burde være en menneskeret, at kunne vælge den røde eller blå pille, rabbithole/no rabbithole...
I øvrigt, er jeg da blevet glad for dansktop på mine gamle dage og husk, som vi siger på radioen:
Dansktop, er verdensmusik i Tokyo
kh Ø
Jeg er ikke sikker på jeg synes der er sammenhæng mellem studiet og konklusionen, hvis jeg forstå det ret. Man kan da ikke bedømme akkorder ude af den sammenhæng de indgår i. Selvom man godt kan li jazz kan man jo også synes at en F-mol er en fantastisk akkord.Mike-air skrev: ↑fre 17. mar 2023 19:31 6FD48981-4BDB-4AF6-9F16-7F412668DA9F.png
Fik ikke lige med om I allerede har diskuteret dette. Men her er et interessant plot fra det omtalte studie, som de omtaler som den omvendte U fordeling.
På den anden side: Er der nogle som er overraskede over det resultat?
Vil man høre de akkorder der er brugt i studiet kan de downloades her:
https://osf.io/r9hcg/
Nej altså ud fra den diskussion der har været her i tråden indtil nu, så kunne det godt lyde som om folk er fejl-informeret. Studiet lader kun til at sammenligne ratings af en enkelt akkord uden kontekst.Pastorius skrev: ↑fre 17. mar 2023 20:24Jeg er ikke sikker på jeg synes der er sammenhæng mellem studiet og konklusionen, hvis jeg forstå det ret. Man kan da ikke bedømme akkorder ude af den sammenhæng de indgår i. Selvom man godt kan li jazz kan man jo også synes at en F-mol er en fantastisk akkord.Mike-air skrev: ↑fre 17. mar 2023 19:31 6FD48981-4BDB-4AF6-9F16-7F412668DA9F.png
Fik ikke lige med om I allerede har diskuteret dette. Men her er et interessant plot fra det omtalte studie, som de omtaler som den omvendte U fordeling.
På den anden side: Er der nogle som er overraskede over det resultat?
Vil man høre de akkorder der er brugt i studiet kan de downloades her:
https://osf.io/r9hcg/
Here, we tested whether the relationship between liking and harmonic complexity in single chords shows an inverted U shape and whether this U shape is different for musicians and non-musicians.
Fuld artikkel kan læses her:Participants heard a set of 20 individual piano chords which were generated using Cubase Pro version 9.0.30 (Steinberg Media Technologies). Chords were created according to four levels of harmonic complexity; octave, low, medium and high.
Et godt princip. Værd at afsætte lidt tid til, en gang i mellem.Jeg kan godt forstå ikke-musikere ikke opsøger det, men hvis man interesserer sig for at skabe musik, skylder man sig selv at være nysgerrig på det, der ligger lige udenfor ens nydelsestærskel.