Hvad kendetegner Klassisk Musik?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Hvad kendetegner Klassisk Musik?

Indlæg af mediumaevum »

Hvad kendetegner egentlig klassisk musik? Kan folkemusik spillet med klassiske instrumenter kategoriseres som klassisk?
Hvad er filmmusik (Hans Zimmer, Newton Howard mfl.)? Hvor går grænsen mellem det klassiske og andre genrer?

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

"Klassisk" er ikke en genre. Det er en af de der problematiske betegnelser, der er endt med at være et catch-all begreb for noget der mere handler om et publikum og et musikmiljø, end det handler om selve musikken. Det samme gælder for en del andre begreber, mest udtalt for det totalt intetsigende "verdensmusik".

Men altså, når man snakker om "klassisk musik", så kan det godt være at man bilder sig ind at det handler om musikken, men i virkeligheden handler det meget mere om de mennesker der udøver og lytter til den. Dette vil enhver kunne forvisse sig om ved at lytte til f.eks. noget tidlig renæssance, og derefter noget Schoenberg eller noget Xenakis, for nu at tage et par stilmæssige ekstremer. Begge de to punkter placerer sig indenfor noget som mange vil kalde klassisk, men det er på nærmest enhver tænkelig måde så fjernt fra hinanden, at det kunne være kommet fra hver sin planet.
Hvad er filmmusik (Hans Zimmer, Newton Howard mfl.)?
Det spørgsmål er til gengæld meget nemmere at besvare præcist. "Filmmusik" er musik, der er komponeret til at blive brugt i film. Hvis Hans Zimmer f.eks. besluttede sig for at komponere en symfoni, så ville det ikke være filmmusik, selv om det var skrevet af en ellers særdeles velanskreven filmkomponist.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev: man 6. dec 2021 11:26 "Klassisk" er ikke en genre. Det er en af de der problematiske betegnelser, der er endt med at være et catch-all begreb for noget der mere handler om et publikum og et musikmiljø, end det handler om selve musikken. Det samme gælder for en del andre begreber, mest udtalt for det totalt intetsigende "verdensmusik".

Men altså, når man snakker om "klassisk musik", så kan det godt være at man bilder sig ind at det handler om musikken, men i virkeligheden handler det meget mere om de mennesker der udøver og lytter til den. Dette vil enhver kunne forvisse sig om ved at lytte til f.eks. noget tidlig renæssance, og derefter noget Schoenberg eller noget Xenakis, for nu at tage et par stilmæssige ekstremer. Begge de to punkter placerer sig indenfor noget som mange vil kalde klassisk, men det er på nærmest enhver tænkelig måde så fjernt fra hinanden, at det kunne være kommet fra hver sin planet.
Hvad er filmmusik (Hans Zimmer, Newton Howard mfl.)?
Det spørgsmål er til gengæld meget nemmere at besvare præcist. "Filmmusik" er musik, der er komponeret til at blive brugt i film. Hvis Hans Zimmer f.eks. besluttede sig for at komponere en symfoni, så ville det ikke være filmmusik, selv om det var skrevet af en ellers særdeles velanskreven filmkomponist.
Men hvad er der så "specielt" eller kendetegnende for mennesker der lytter til eller selv spiller/komponerer klassisk musik, fremfor folk der lytter til andre genrer?

Og ang. filmmusik mener jeg nu sagtens at musikken kan stå alene. Der behøver ikke være film/billeder til.
Hvor placerer man da denne slags musik (genre)?

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Altså, filmmusik er jo en ren funktionsbetegnelse. Det er kun filmmusik hvis det er skrevet til en film. At man så godt kan lytte til det uden at se filmen, det er sandt (jeg synes i de fleste tilfælde at det er en tam fornøjelse, men jeg er helt klar over, at det er jeg langt fra enig med alle i). Men hvis det ikke er skrevet til en film, så er det ikke filmmusik.

Dermed ikke sagt at man ikke kan lege med de samme stilistiske virkemidler som f.eks. John Williams og Hans Zimmer bruger, hvor de jo i øvrigt i nogen grad står på skuldrene af musikken fra Wagner og frem til mere nutidig orkestermusik. Men det bliver det ikke til filmmusik af, med mindre det som sagt er skrevet til en film.

Den første del af dit spørgsmål, omkring begrebet "Klassisk musik", er en større sociologisk/antropologisk ting. Bestemt ikke uinteressant, men det vil tage mere tid at skrive noget meningsfuldt om, end jeg har lige nu. Måske senere ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar