Speaker til kortfilm - god idé eller ikke?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Speaker til kortfilm - god idé eller ikke?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg er lidt usikker på om denne tråd hører til i Branche, Ydelser Søges eller AV.
-

Jeg laver 3D-animationer - rekonstruktioner af middelalderlige bygninger (borge, kirker, klostre), hvor jeg lægger min egen musik til, og har et samarbejde med Viborg Museum om visning af dem, samt stiller arkæologisk materiale i form af tekst og billeder til rådighed.

Jeg overvejer meget om jeg skal starte et samarbejde med en speaker/fortæller på mine videoer. Jeg kan ikke selv gøre det, da jeg ikke synes min stemme eller tale er klar nok, og skal der være fortælling på skal det være i 100 % top, ellers vil jeg undlade.

Men tænker I andre at det vil være en god idé, ud fra de animationer I har set fra min side?
Eller vil det være unødig tidsspilde at starte sådan et samarbejde?

I fald det kunne være en god idé, hvordan finder jeg sådan en speaker - som vel at mærke ikke vil kunne få betaling da hele mit samarbejde med museet som udgangspunkt er ulønnet/frivillig? Kreditering vil dog blive 100 % klar og tydelig, både i youtubeskrivelse og i videoen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er en god idé, da dine videoer ellers er tørre.

Men held og lykke med at finde en “100 %” speaker - endsige en middelmådig speaker - gratis.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev:
tors 17. dec 2020 19:38
Det er en god idé, da dine videoer ellers er tørre.

Men held og lykke med at finde en “100 %” speaker - endsige en middelmådig speaker - gratis.
Ok.

Middelmådig er helt fint.
Jeg vil næsten* sige - alle andre end mig ;)

*Eller... bare alle andre end mig...

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

God idé, men gratis??
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Windows 10

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

danstanley skrev:
tors 17. dec 2020 20:00
God idé, men gratis??
Problemet er, at jeg ikke får midler fra museet eller andre steder fra, til at aflønne.

Som sagt er al det jeg lægger i filmene - fra research til færdig animation også gratis/ulønnet. Jeg får dog credit, dvs. henvisning til min youtubekanal, og det garanterer jeg også for at en evt. speaker også vil få, skulle jeg beslutte at jeg søger efter speaker. Der skal ikke herske nogen tvivl på den front, at der vil komme credit på.

Og krediteringen vil blive meget synlig. Både i videobeskrivelse og i start eller afslutning (eller begge dele, hvis det ønskes).
Kreditering vil blive med link til hjemmeside eller kanal på musiktjeneste/youtube/andet, hvis man ønsker det.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Alternativt må jeg jo øve mig i at tale klart og tydeligt... ;)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Øv dig - entusiasmen for emnet har du jo, så bring det ind i speaken.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det hjælper meget, hvis du skriver ned hvad der skal siges ( det ville du alligevel skulle gøre til en anden) og så simpelthen installer det en sætning af gangen. På den måde kan du sikre dig at hver sætning bliver leveret med den nødvendige vægt.

Det er utroligt svært at snakke med overskud 5-10 minutter i træk samtidig med man skal følge filmens rytme. Det er meget nemmere at snakke først og så klippe det til filmen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Kan man ikke købe sig til en speech-synth el.lign hvor dynamikken er levende, så tekst-til-tale bliver flydende, ikke-robotagtigt og naturligt at lytte til?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev:
man 11. jan 2021 17:31
Kan man ikke købe sig til en speech-synth el.lign hvor dynamikken er levende, så tekst-til-tale bliver flydende, ikke-robotagtigt og naturligt at lytte til?
Jeg har ikke hørt andet end Adobe Voco gøre sådan noget godt og realistisk. Om det projekt blev købt eller lukket af de amerikanske myndigheder ved jeg ikke, vi har vist ikke set mere til det siden den demo de havde for flere år siden. Tråden om voco er her: viewtopic.php?f=1&t=71740

Men for at svare klart og ordentligt på dit spørgsmål: Nej, ikke mig bekendt.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Har du forsøgt at *specifikt* henvende dig til museet og sige, der skal bruges speak?
Det kan vel være, de enten godt kan forstå det er til deres egen fordel –– og så hoster op med lidt mønt.

Eller er der måske én af dem, du har talt med på museet, som har en egnet stemme og gerne vil speake det?
MacBook Pro tidlig 2015, 13", High Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

tomcat skrev:
tirs 12. jan 2021 01:42
Har du forsøgt at *specifikt* henvende dig til museet og sige, der skal bruges speak?
Det kan vel være, de enten godt kan forstå det er til deres egen fordel –– og så hoster op med lidt mønt.

Eller er der måske én af dem, du har talt med på museet, som har en egnet stemme og gerne vil speake det?
Det er så absolut en mulighed.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

En historieinteresseret museums-person lever og ånder jo for formidling af den type informationer, så måske er det perfekt at bruge personalet da de brænder for emnet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

En god idé er at bruge en teleprompter, som viser det man skal sige. Kan fåes til både computer, mobil og tablets.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Windows 10

Nyt svar