Kirkemusik-teori
- mediumaevum
- Medlem
Kirkemusik-teori
Jeg sidder her og analysere O Magnum Mysterium af Thomas Luis de Victoria, som MIDI-fil.
Når isolerer soprandelen og lytter til den alene, giver stykket ingen logisk mening i mine ører. Først når harmonierne spiller sammen, giver det mening.
Hvilket får mig til at tænke på følgende spørgsmål:
Hvordan komponerer man sådan et stykke? Hvordan laver man en melodi, som er egnet til disse kontrapunktiske bevægelser?
For jeg tænker næppe komponisten har sat sig ned og spillet/skrevet en "ikke-logisk melodi". Det må næsten være noget, der skal komponeres sideløbende med harmoniseringen og dermed kontrastemmerne.
Jeg har i det hele taget svært ved at finde mønstrene i denne midifil.
Når jeg skriver kirkemusik - som kan findes her: viewtopic.php?f=6&t=83088
. Så har de alle en traditionel/gammeldags afslutning. Dvs. at de f.eks. starter og slutter på D. "Ud at rejse og hjem igen" som man siger. Men sådan fungerer renæssancemusik jo ikke. Hvilke metoder gør de brug af til melodierne her?
Når isolerer soprandelen og lytter til den alene, giver stykket ingen logisk mening i mine ører. Først når harmonierne spiller sammen, giver det mening.
Hvilket får mig til at tænke på følgende spørgsmål:
Hvordan komponerer man sådan et stykke? Hvordan laver man en melodi, som er egnet til disse kontrapunktiske bevægelser?
For jeg tænker næppe komponisten har sat sig ned og spillet/skrevet en "ikke-logisk melodi". Det må næsten være noget, der skal komponeres sideløbende med harmoniseringen og dermed kontrastemmerne.
Jeg har i det hele taget svært ved at finde mønstrene i denne midifil.
Når jeg skriver kirkemusik - som kan findes her: viewtopic.php?f=6&t=83088
. Så har de alle en traditionel/gammeldags afslutning. Dvs. at de f.eks. starter og slutter på D. "Ud at rejse og hjem igen" som man siger. Men sådan fungerer renæssancemusik jo ikke. Hvilke metoder gør de brug af til melodierne her?
- mediumaevum
- Medlem
Hvad mener du præcis med at tage udgangspunkt i tenoren? Kan du uddybe lidt mere?
Jeg prøvede isoleret set at lytte til tenoren. Den giver mindst lige så lidt mening, rent melodisk.
- mediumaevum
- Medlem
Jeg synes egentlig det er et interessant filosofisk emne det her... Meget lidt musik efter ca. år 1500 består af en klar melodisk form, som giver mening.
Jeg er vant til hymner - en A-del som gentages, afsluttet med en B-del, som er lidt længere end A-delen.
Jeg er vant til hymner - en A-del som gentages, afsluttet med en B-del, som er lidt længere end A-delen.
- mediumaevum
- Medlem
Der er ingen gregoriansk hymne i tenoren i midi-filen til O Magnum Mysterium.
Hvilket enten må betyde, at du er forkert på den her, eller også er midi-filen redigeret forkert. Sidstnævnte sker desværre alt for ofte...
- mediumaevum
- Medlem
Kan man gøre det med SSA? Eller kræver den slags imitation som minimum SATB?
- mediumaevum
- Medlem
Jeg har et problem her... Når jeg tager en gregoriansk hymne eller enhver anden melodi, når jeg forskyder den med en kvint eller andet interval, kan jeg ikke undgå dissonanser. Hvordan imiterer man en melodi? Med andre ord, vil jeg meget gerne have nogle tips til at skrive kanon. Kan simpelthen ikke finde ud af det.
- mediumaevum
- Medlem
- mediumaevum
- Medlem
Nej, jeg har ikke læst Høffdings bog, men jeg regner med at ønske mig den i fødselsdagsgave (jul er for sent).
Jeg låner aldrig bøger på biblioteket - jeg glemmer bare at aflevere.