Kirkemusik-teori

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Kirkemusik-teori

Indlæg af mediumaevum »

Jeg sidder her og analysere O Magnum Mysterium af Thomas Luis de Victoria, som MIDI-fil.

Når isolerer soprandelen og lytter til den alene, giver stykket ingen logisk mening i mine ører. Først når harmonierne spiller sammen, giver det mening.

Hvilket får mig til at tænke på følgende spørgsmål:

Hvordan komponerer man sådan et stykke? Hvordan laver man en melodi, som er egnet til disse kontrapunktiske bevægelser?

For jeg tænker næppe komponisten har sat sig ned og spillet/skrevet en "ikke-logisk melodi". Det må næsten være noget, der skal komponeres sideløbende med harmoniseringen og dermed kontrastemmerne.

Jeg har i det hele taget svært ved at finde mønstrene i denne midifil.

Når jeg skriver kirkemusik - som kan findes her: viewtopic.php?f=6&t=83088

. Så har de alle en traditionel/gammeldags afslutning. Dvs. at de f.eks. starter og slutter på D. "Ud at rejse og hjem igen" som man siger. Men sådan fungerer renæssancemusik jo ikke. Hvilke metoder gør de brug af til melodierne her?

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tag udgangspunkt i tenoren. Jeg har før linket til Høffdings bog der perfekt opsummerer renæssancestilen hvis du virkelig vil dykke ned i teorien.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
søn 13. dec 2020 14:10
Tag udgangspunkt i tenoren. Jeg har før linket til Høffdings bog der perfekt opsummerer renæssancestilen hvis du virkelig vil dykke ned i teorien.
Hvad mener du præcis med at tage udgangspunkt i tenoren? Kan du uddybe lidt mere?

Jeg prøvede isoleret set at lytte til tenoren. Den giver mindst lige så lidt mening, rent melodisk.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Jeg synes egentlig det er et interessant filosofisk emne det her... Meget lidt musik efter ca. år 1500 består af en klar melodisk form, som giver mening.

Jeg er vant til hymner - en A-del som gentages, afsluttet med en B-del, som er lidt længere end A-delen.

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist

Indlæg af bryla »

Intet filosofisk her. Frem til ca 1600 baserede man sin sats på en gregoriansk hymne i tenoren.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
søn 13. dec 2020 16:13
Intet filosofisk her. Frem til ca 1600 baserede man sin sats på en gregoriansk hymne i tenoren.
Der er ingen gregoriansk hymne i tenoren i midi-filen til O Magnum Mysterium.

Hvilket enten må betyde, at du er forkert på den her, eller også er midi-filen redigeret forkert. Sidstnævnte sker desværre alt for ofte...

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist

Indlæg af bryla »

Du kan se her, hvordan den gregorianske hymne imiteres:
skriver noder

Default avatar
DanF
Medlem
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bryla skrev:
søn 13. dec 2020 17:04
Du kan se her, hvordan den gregorianske hymne imiteres:
Smukt !!!
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Kan man gøre det med SSA? Eller kræver den slags imitation som minimum SATB?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har et problem her... Når jeg tager en gregoriansk hymne eller enhver anden melodi, når jeg forskyder den med en kvint eller andet interval, kan jeg ikke undgå dissonanser. Hvordan imiterer man en melodi? Med andre ord, vil jeg meget gerne have nogle tips til at skrive kanon. Kan simpelthen ikke finde ud af det.

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist

Indlæg af bryla »

Så må man prøve med en anden rytmisk forskydning. Det er lige præcis sådan noget Høffdings bog beskriver rigtig godt.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
tirs 15. dec 2020 20:51
Så må man prøve med en anden rytmisk forskydning. Det er lige præcis sådan noget Høffdings bog beskriver rigtig godt.
Taler vi her tempo - altså takter pr. minut? Eller taler vi 3/4 vs. 4/4 osv.?

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist

Indlæg af bryla »

Fjerdedele og halvnoder. Har du læst Høffdings bog? Den kan lånes på biblioteket. Jeg spørger for at se, om vi har den samme referenceramme. Ellers er det svært at skrive løst om.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
ons 16. dec 2020 11:25
Fjerdedele og halvnoder. Har du læst Høffdings bog? Den kan lånes på biblioteket. Jeg spørger for at se, om vi har den samme referenceramme. Ellers er det svært at skrive løst om.
Nej, jeg har ikke læst Høffdings bog, men jeg regner med at ønske mig den i fødselsdagsgave (jul er for sent).

Jeg låner aldrig bøger på biblioteket - jeg glemmer bare at aflevere.

Nyt svar