Moms på rettighedsbetalinger fra 2023

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Moms på rettighedsbetalinger fra 2023

Indlæg af Hippo »

Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det er dumt det der

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Men interessant…

Hvis det betyder: «hey, nu må i sku lige gøre som alle andre»

Kommer der så andre ændringer mht. Beskatning og understøttelse af musikere/kunstnere uden cvr? Er det politik, eller er det en formalitet?

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Tænker du på nedskrivning af instrumenter :D, for så går jeg fuld banjo på det (lige med undtagelse af banjo).

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Men jeg kan ikke gennemskue om det er godt eller det er socialdemokratisk kunstner-bashing.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Musik bliver jo de-facto dyrere :-) Og så skal koda til at regne med moms, og det kan de ikke finde ud af.

I virkeligheden tror jeg det er socialdemokratisk mobning af koda.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

KODA har tydeligvis ikke smidt lige så mange penge i Socialdemokratiets kampagne-kasse som 3F etc...

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

På den anden side:
Med en gennemsnits-bruttoløn på 600.000 DKK per næse, må man vel også kunne forvente at Koda kan lære at regne med moms i løbet af et år.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kan ikke se det negative. Måske ud af uvidenhed - enlighten me!

Professionelle producere (som også er sangskrivere) er allerede momsregistrerede.

Mere moms, som KODA skal lægge til udbetalingerne, giver mere likviditet hos rettighedshaverne.

Jeg kan desuden se nogle fordele for rene forlæggere fordi de nu kan få fradrag for moms i stedet for tvungen aktivering.

Der kan være nogle mindre administrative omkostningsulemper for nogle få rene sangskrivere, som nu skal momsregistreres.

Men dem er der ikke mange af da professionelle sangskrivere ofte har en momsregistreret virksomhed ved siden af, hvor de i forvejen kører rettigheder ind og bruger differentieret moms eller de har et rent forlag, som nu enten kan lægges sammen med den anden virksomhed for mindre administration eller få momsfradrag i sig selv.

Win-win.

Nogle ulemper kunne der være for kunderne, som nu skal likviditetsbelastes med moms.

Mon KODA i virkeligheden frygter endnu større rettighedsbetalingsundragelse hos autoværksteder, frisører, massører og fitnesscentre, som i forvejen synes at musik skal være gratis?

Er det elefanten i rummet?

Eller er der andre skjulte grunde til at KODA ikke vil regne med moms - fx lidt mere administration til KODA.

Jeg køber ikke klagesangen på vegne af branchen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev: tirs 21. sep 2021 19:32 Musik bliver jo de-facto dyrere :-)
For meget, meget få, dvs. kun de kunder som ikke er momsregistrerede.

Resten er jo “bare” en likviditetsting.

Musikprisen hos slutforbrugeren kan jeg ikke se bliver påvirket.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev: tirs 21. sep 2021 19:50 På den anden side:
Med en gennemsnits-bruttoløn på 600.000 DKK per næse, må man vel også kunne forvente at Koda kan lære at regne med moms i løbet af et år.
Pampere… tror endda det er tættere på medianlønnen ;)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: tirs 21. sep 2021 20:01
Mike-air skrev: tirs 21. sep 2021 19:32 Musik bliver jo de-facto dyrere :-)
For meget, meget få, dvs. kun de kunder som ikke er momsregistrerede.

Resten er jo “bare” en likviditetsting.

Musikprisen hos slutforbrugeren kan jeg ikke se bliver påvirket.
Sandt nok. Jeg tænkte mest på de der foreninger osv. man bliver booket til nogle gange som dj eller artist.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på om der kommer flere ændringer, og om den lille kattelem der hedder honorarmodtager kommer til at blive lukket. Eller konverteret til selvstændig med cvr 🤔

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

True og det ved jeg ikke.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev: tirs 21. sep 2021 21:12
Sandt nok. Jeg tænkte mest på de der foreninger osv. man bliver booket til nogle gange som dj eller artist.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på om der kommer flere ændringer, og om den lille kattelem der hedder honorarmodtager kommer til at blive lukket. Eller konverteret til selvstændig med cvr 🤔
Ved ikke hvordan det er i N, men i DK behøver du først at momsreg. dig ved omsætning > 50.000 p.a
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: tirs 21. sep 2021 22:02
Mike-air skrev: tirs 21. sep 2021 21:12
Sandt nok. Jeg tænkte mest på de der foreninger osv. man bliver booket til nogle gange som dj eller artist.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på om der kommer flere ændringer, og om den lille kattelem der hedder honorarmodtager kommer til at blive lukket. Eller konverteret til selvstændig med cvr 🤔
Ved ikke hvordan det er i N, men i DK behøver du først at momsreg. dig ved omsætning > 50.000 p.a
Sure thing. Men hvis du er honorarmodtager kan du sagtens have en millionomsætning uden at skulle momsregistreres. Jeg har arbejdet med et band der brugte den model.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Holger skrev: tirs 21. sep 2021 20:01
Mike-air skrev: tirs 21. sep 2021 19:32 Musik bliver jo de-facto dyrere :-)
For meget, meget få, dvs. kun de kunder som ikke er momsregistrerede.

Resten er jo “bare” en likviditetsting.

Musikprisen hos slutforbrugeren kan jeg ikke se bliver påvirket.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

men slutbrugeren skal vel betale momsen ? så må prisen da stige med 25% for slutbrugeren ?Jeg tror der er mange der ikke et momsregistrerede , Det må være et gæt Holger , at meget meget få ikke er momsregistrerede.
facebook : Jørn Pedersen

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

bodtbody skrev: ons 22. sep 2021 12:01 men slutbrugeren skal vel betale momsen ? så må prisen da stige med 25% for slutbrugeren ?Jeg tror der er mange der ikke et momsregistrerede , Det må være et gæt Holger , at meget meget få ikke er momsregistrerede.
"Slutbrugeren" vil formentlig i de fleste tilfælde være de forretningsdrivende (fx tøjbutik der har en spotify playliste kørende). Med mindre altså butikken fakturerer kunderne for lytning af musik i butikken, hvilket jo næppe vil ske i praksis. Så jeg kan heller ikke lige se, at der skulle komme voldsomt mange flere penge i statskassen på dette her. Tværtimod vil butikkens momstilsvar nu blive mindre, da der er mere købsmoms til modregning. Der kan selvfølgelig være noget med delvis fradragsret, hvis butikken samtidig sælger finansielle produkter der er momsfritaget. Så får de den vej rundt en anelse højere udgift, da kun en del af momsen vil være fradragsberettiget.

Men ellers ja så må altså være alle ikke moms-registrerede foreninger mv. der bruger KODA rettigheder, som får en højere udgift nu. Den udgift vil jo så lande på medlemmerne i sidste ende, på den ene eller anden måde. KODA får højere administrationsomkostninger i bogholderiet. Rettighedshaverne får en lille likviditetsfordel som allerede påpeget.

Momsens mysterium :)

Nyt svar