Hvorfor udgiver Folk deres musik på spotify

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Hvorfor udgiver Folk deres musik på spotify

Indlæg af derermusikanten000 »

Hvorfor udgiver Folk deres musik på spotify - you tube og lgn PLATforme ?
De tjener jo ikke en skid på det ,og jeg har tit læst brok over beløbet som de betaler -- som er helt sort :puke:
Hvorfor udgiver de ikke Vinyl eller i det mindste en CD
You tube er god nok til at lægge en Teaser op for det nye Album
Men hvis man er En turnerende musiker ( Band ) som har Fans,og det man laver er godt,så må det for pokker kunne sælges
i gamle dage solgte små Bands deres Cd på spillestederne.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Vinyl og CD har jeg ikke rørt de sidste 15-20 år.
Har ikke engang et anlæg, alt er streaming og bluetooth.
Kunne aldrig finde på at købe en vinyl skive, medmindre det er en fra en svunden æra:-)
Der var engang hvor det var fedt at fingrene i en ny skive. Men nutidens musik ligger ikke i min optik, ikke op til vinyludgivelse.

Nogen tjener vel penge på Spotify og lignende.
Streaming er vel der hvor markedet er!?
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Windows 10

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Det tjener musikere på streaming

Prisen per afspilning varierer:

Spotify: 8,8 kr. pr. 1000 afspilninger
Spotify Free: 0,9 kr. pr. 1000 afspilninger
Apple Music: 26,6 kr. pr. 1000 afspilninger
Tidal: 14,6 kr. pr. 1000 afspilninger
TDC Play: 17,4 kr. pr. 1000 afspilninger
YouTube: 2 kr. pr. 1000 afspilninger

*Der skal tages forbehold for prissætningen, der er et gennemsnit og afhængig af en række faktorer.

(Kilde: Koda)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

jaah der skal godtnok nogle streams til
For år tilbage arbejde jeg på en DVD audio udgivelse, som aldrig blev til noget.
Ville faktisk gerne prøve at lave en Vinyl udgivelse, men tror bare ikke markedet er der.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Windows 10

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Har ikke noget godt svar. Andet end nogle vage, famlende løs-tanker à la
"folk vil gerne *ud*, og de dér plattjenester er det nemmeste"
... og så måske regner man med, at
"når man ikke kan komme til at tjene rigtige voksenpenge på sit håndværk, så kan man lissågodt lægge det op –– så er der i al fald nogen mennesker, der hører det"
.... måske?

En anden ting, der undrer mig, er at Apple er den købmand, der snyder håndværkerne *mindst*.
Glædeligt, selvfølgelig.
(men det har hele tiden undret mig lidt.)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", High Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Enig, jeg undrer mig over at de ikke bliver "frosset ude" når de ikke vil betale for det indhold der holder dem i live.

Disclaimer: Jeg er Apple-fanboy, glæder mig over Apple Music, og føler lidt at mine penge støtter musikerne mere end resten af streaming-branchen. Samtidig spiller det super godt med lydsystemerne i hjemmet, Airplay og Siri, eller Carplay i bilen, det er høj kvalitet og brugervenligt.

Men ang. det med CD og Vinyl, CD'en er død, men vinyl har helt klart et marked endnu, særligt for de rigtige fans.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Peter Baltzer
Medlem
Sted: Herfølge

Indlæg af Peter Baltzer »

Der er absolut ingen penge i at udgive medmindre man hedder Taylor Swift, og det tror jeg gælder alle medier og platforme.
Musikforbrugerne bruger deres penge på at se live koncerter, og i disse tider hvor det ikke kan lad sig gøre, så køber folk elektronik til hjemmet som bare pokker. Jeg kender mange musikfanatikere, der ikke engang gider betale for et streamingabbonnement “hvorfor betale for noget der er gratis” dansk bonderøvsgniermentalitet.

Jeg udgiver på Spotify fordi jeg kan - ikke fordi jeg er god, eller skal optræde live, eller forventer at tjene en krone på det...kun fordi jeg kan.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

derermusikanten000 skrev:
ons 9. dec 2020 12:10
Men hvis man er En turnerende musiker ( Band ) som har Fans,og det man laver er godt,så må det for pokker kunne sælges
i gamle dage solgte små Bands deres Cd på spillestederne.
Svaret på din undren ligger bl.a. begravet i det, jeg her har fremhævet i din tekst. "I gamle dage" = "ikke længere". Der er så godt som intet marked for fysisk salg af musik. Når man producerer musik til udgivelse i dag er det enten for at reklamere for live koncerter, eller fordi man godt kan lide at lave musikken. Det er ikke for at få en indtjening på selve produktet. Og når man lægger det til streaming, så er det fordi at det er der, lytterne er. Det er ikke der pengene er, for der er ingen penge.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

david mondrup skrev:
ons 9. dec 2020 20:36
... enten for at reklamere for live koncerter, eller fordi man godt kan lide at lave musikken ...
Glemte at skrive, at de to ting selvfølgelig ikke udelukker hinanden ;-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Jeg lægger på youtube, fordi jeg gerne vil have, at andre skal kunne lytte til mit musik.

Hvis jeg lægger det på CD'er eller på andre platforme, forsvinder det bare i mængden. Det opdages aldrig. På youtube har du mulighed for at dele og gøre opmærksom på dig selv og dine værker. Den mulighed har du ikke på andre platforme. Soundcloud bruger jeg til "prøve-musik", inden jeg lægger på youtube, og dels til det musik jeg ikke har video/film-materiale til.

Jeg synes der har været en hel det snak på Lydmaskinen på det seneste om hvordan man tjener penge på sin musik.
Men det var i gamle dage man kunne tjene penge på musik. Glem det idag.

Det er meget få, som kan få ordentlige summer af at lave musik idag. Det er en hobby for langt størstedelen, og vil forblive en hobby for langt størstedelen.

Dem der tjener penge på musik, er typisk dem der laver live-koncerter eller producerer til film/teater o.lign.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

Musik har i princippet været gratis i 20år for almindelige musikforbrugere. Streaming har vel blot været en reklamekanal for gigs, og det er jo også slut nu siden pandemien startede.

Pladeselskaberne får vist lidt højere udbetalinger end de der bliver listet ovenfor, men der er jo pt.. ingen alternativer før nogen finder på digitalisering v.2.0 eller 3.0. De mange små beløb kan dog godt hobe sig op..

Vinyl har dog været på optur i alle årene https://www.statista.com/chart/7699/lp- ... ed-states/
Og har i 2020 for første gang passeret CD salget ww https://liveforlivemusic.com/news/2020- ... rtake-cds/

Måske kommer streaming under pres nu hvor der ikke rigtig er en pointe i at bruge dem som markedsføring for live gigs?

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Hald skrev:
ons 9. dec 2020 14:00
Enig, jeg undrer mig over at de ikke bliver "frosset ude" når de ikke vil betale for det indhold der holder dem i live.

Disclaimer: Jeg er Apple-fanboy, glæder mig over Apple Music, og føler lidt at mine penge støtter musikerne mere end resten af streaming-branchen. Samtidig spiller det super godt med lydsystemerne i hjemmet, Airplay og Siri, eller Carplay i bilen, det er høj kvalitet og brugervenligt.
Det kommer an på øjnene der ser. Man kan også vende den om.
Hver gang Spotify sælger et abonnement via Apple app store får Apple 30% af abonnementsprisen. 30 % som Apple kan smide efter deres egen musik service og give artisterne en mere fair betaling.
Apple kan sole sig og vente på, at artisterne vender de andre streaming services ryggen.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Sted: Kgs Lyngby

Indlæg af bodtbody »

Jeg er ved at lave ny musik , det vil udkomme på LP og CD som jeg selv sælger, det kommer ikke på streaming eller andet fis. Jeg vil hellere selv gi det gratis til mine lyttere. Så kan man købe en LP eller CD af mig hvis man vil. Som det er nu afholder kunstnere alle udgifter , skriver materialet , får dewt indspillet reklamerer alt de kan spiller live . o.s.v. . Så forærer de det til spotyfi f.eks , der løber med alle pengene , næsten !

Det slutter nu mine kommende udgivelser bliver gratis.
http://www.tundramic.dk
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Peter skrev:
ons 9. dec 2020 21:51
Det kommer an på øjnene der ser. Man kan også vende den om.
Hver gang Spotify sælger et abonnement via Apple app store får Apple 30% af abonnementsprisen. 30 % som Apple kan smide efter deres egen musik service og give artisterne en mere fair betaling.
Apple kan sole sig og vente på, at artisterne vender de andre streaming services ryggen.
Jeg læser næsten at Apple betaler kunstnerne mere med Spotify penge end Spotify selv gør, hehe...
bodtbody skrev:
tors 10. dec 2020 00:12
Som det er nu afholder kunstnere alle udgifter , skriver materialet , får det indspillet reklamerer alt de kan spiller live . o.s.v. . Så forærer de det til spotyfi f.eks , der løber med alle pengene , næsten !

Det slutter nu mine kommende udgivelser bliver gratis.
Du har helt ret Jørn, selv om kunstnerne i dag kan lave det meste arbejde selv uden et pladeselskab, så er pengene der er sparet bare væk fra branchen, jeg håber at den nye kultur der er på vej kan hjælpe med at bære kunstnerne, man ser Patreon hvor fans kan betale, eller Kickstarter hvor en teaser kan give folk lyst til at smide penge efter at et album skal laves, eller kunstnerne kan sælge merchendice/tøj og hive penge ind den vej når de måske lever af at lave Youtube/streamings-underholdning.

Men det er lidt svært bare at være musiker i dag, man skal have mange hatte eller dybe lommer for måske at lykkedes med det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Uglefar
Medlem

Indlæg af Uglefar »

Fordi lytterne bruger Spotify. Mig selv inklusiv.

Vinyl er der, i min egen erfaring, også et marked for. Især i nogle nichegenrer hvor mange ting udkommer eksklusivt i fysisk format (vinyl/kassettebånd/cd) uden downloadkode.
Ofte helt ned til 20 eksemplarer. Også fint til at sælge til gigs.

Men, som nævnt i tidligere svar - det har ikke noget at gøre med at tjene penge. Det er kunst for kunstens skyld og langt de fleste jeg har kendskab til som udgiver fysiske formater tjener ikke en dyt, men går i nul pr udgivelse. Så har man et arbejde ved siden af til at betale huslejen.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

derermusikanten000 skrev:
ons 9. dec 2020 12:45
Det tjener musikere på streaming

Prisen per afspilning varierer:

Spotify: 8,8 kr. pr. 1000 afspilninger
Spotify Free: 0,9 kr. pr. 1000 afspilninger

*Der skal tages forbehold for prissætningen, der er et gennemsnit og afhængig af en række faktorer.

(Kilde: Koda)
Herregud... Hvor er det lortet gjort: Lad os gøre indholdet gratis, og så kan musikerne betale.

Default avatar
Peter Baltzer
Medlem

Så skal du slet ikke kigge ind i hvor mange penge Spotifys grundlæggere og tidlige investorer har tjent ved at gå på børsen.
Man kan vel med tilpas syrlighed konstatere at det første Napster delte musik ulovlig uden at betale kunstnerne, hvor blandt andet Spotify deler musik lovligt uden at betale kunstnerne...

Hvad tjente kunstnerne egentlig i tiderne med LP, MC og CD?

Default avatar
Peter Baltzer
Medlem

Så skal du slet ikke kigge ind i hvor mange penge Spotifys grundlæggere og tidlige investorer har tjent ved at gå på børsen.
Man kan vel med tilpas syrlighed konstatere at det første Napster delte musik ulovlig uden at betale kunstnerne, hvor blandt andet Spotify deler musik lovligt uden at betale kunstnerne...

Hvad tjente kunstnerne egentlig i tiderne med LP, MC og CD?

Nyt svar