Er instrumentpakker karrierefremmende?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Er instrumentpakker karrierefremmende?

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg er åbenbart i spørgehumør i dag.

Så lige 8dios nye video og kom til at tænke at der er et enormt salgspotentiale i unikke instrumenter + en drøm der skal sælges.

Det gælder osse de forskellige guitarpakker som eks. Neural DSP og motherboards med en mia presets.

Folk er helt oppe og støde over det, men ...

Jeg har det lidt sådan med det at hvis det ikke har fundet sin plads i musikhistorien endnu, så har jeg ikke lyst til at bruge lige nøjagtigt den lyd. Gerne retrolyde som FM-synths og moog.

Så altså, hvor mange af de helt store som har siddet og rodet med et eller andet og slået igennem: lige fra Trentemøller til Billie Eilish, sidder rent faktisk med en instrumentpakke lige som dig. Ingen? Nogen? Er der noget der kan genkendes når noget bliver udgivet hvor man tænker hmm, det lyder lidt for nemt, det preset har jeg osse.

Jeg kender osse til mindst een der søgte på konservatoriet som ikke kom ind det år fordi det han havde var for uoriginalt. Find din egen lyd, ikke samplepakker. Han gjorde noget ved det og kom ind året efter.

Hvad siger I?

Er instrumentpakker sådan lidt for din egen fornøjelses skyld og ikke længere eller mener du helt klart det kan bruges til at lave et unikt hit?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu især Kontakt samplebiblioteker som du skriver om, henvender sig jo også meget til film/medie komponister. Der vil man ofte gerne ha' noget "unikt", og så synes jeg det giver fin mening.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ah ja ok. Noget der lyder af Inception uden at være det.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Meget af det der sælges er ikke længere musiker-relateret IMHO ,... men mere loops, tapeter, og atmosfære der sælges i metermål ,..

Nok mere målrettet til film, reklame, og radio-underlægning

Måske også nogle det putter noget sammen med færdigtykkede loops og construction-kits, og siger de "spiller" ligesom DJ's også ynder

Jeg syntes det svarer lidt til at købe et puslespil, samle det, og så sælge det som et maleri,.. (hvilket selvfølgelig er en kunst i sig selv :-) )


Velproduceret lyd, og at keyboardspilleren formår at tweake sin lyd er selvfølgelig helt fint, men det man gider høre på er næppe "købt færdig"
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mange af de lyde, retrolydene, de "store lyde" er jo i sin tid opstået af, at musikere har siddet og tweaket igen, igen og igen op gennem historien måske helt tilbage fra Billy Hollydays tid (søvnig jazzguitar) :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Two Steps From Hell, startede oprindeligt med samplede instrumentpakker. Dvs. virtuelle orkestre.
Idag tjener de mange penge på deres musik, som de får indspillet af rigtige orkestre.

Hans Zimmer bruger/brugte også virtuelle instrumenter. Jo mere autentisk-lydende de virtuelle instrumenter er, og jo flere indstillinger de kan programmeres til, desto mere realistisk lyd får du også, og så kan du - afhængig af instrumenternes interne indstillinger - præge din egen musik med din "egen" lyd.

Det er de færreste der har råd til at få deres musik indspillet af et rigtigt orkester. Som amatør-komponist uden det store netværk inden for det felt, er det fuldstændig urealistisk for mig, at få mit musik indspillet af et rigtigt orkester.

Læg dertil at du kan eksperimentere meget mere med virtuelle instrumenter, end med et orkester. Et orkester bliver jo træt, ugidelig, usamarbejdsvillig og skrantende efter få timers eksperimenteren, + at de nok selv skal have noget ud af at "lege" med dig.

Det gør et keyboard ikke. Et keyboard, computer og virtuelle orkester kan bruges 24/7, hvilket betyder at der kan udføres alle mulige former for eksperimenteren.

Så ja, jeg vil da sige at instrumentpakker i den grad er karrierefremmende.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Vi er i grunden så forskellige, også i det vi går og laver, så det let bliver en snakken forbi hinanden

Jeg programmere endu ikke synth-lyde, kan derfor godt lide at have en del romplere, biblioteker, og instrumenter, samt kunne browse hurtigt igennem tingene når noget skal afprøves eller sættes op ,.. derudover har jeg en forkærlighed for visse obskure lyde som jeg gerne køber ud over "bread and butter" lydene ,...

Kunne godt forstille mig at købe et af Native Instruments helt nye keyboards med fuld interaktion i f.eks. Komplete

Gør det mig bedre, nej det gør det ikke,..

Er det blæret og rart at arbejde med, sikkert ja,..
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Der er mange der bruger presets pakker som du kan købe, ofte tweakes de bare lidt så de passer i sammenhængen.
Hvis man skal sidde og lave alle sine egne lyde selv i softsynths, så får man aldrig lavet et track færdigt :-)
Det er jo også kendt at Steve Angello brugte en lyd fra en Vengeance sample pakke og lavede et hit. Mange sagde det var snyd.. han lavede et hit det gjorde de ikke og han får penge for det, så jeg tror han er ligeglad med andres mening

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Godt spørgsmål.. Jeg har i hvet fald set ret vilde stryger-arrangementer programmeret udelukkende med virtuelle instrumenter. De videoer er der mange af på youtube.

Ift. Billie Eilish som du nævner, så producerer hun ikke selv, så vidt jeg ved. Så det er nok Finneas man evt. skulle spørge (hendes bror og produceren på meget af hendes materiale). Jeg synes jeg har set videoer hvor han snakker om hvor fedt det er at producere 100 % "in the box" og have ALT på din Mac. Så jeg har indtryk af, at han faktisk laver ret meget med virtuelle instrumenter, samples mv. Men han gør jo også sygt meget ud af detaljerne og hans vocal stacks er jo fra en anden verden.

Men han henviser også et sted til 10.000 timers reglen eller har det som sticker på hans skærm mener jeg. Og når de snakker om sangen "Bad guy" fremgår det jo også, at de har lidt og slidt i det for at perfektionere arrangementet. Vokalerne er taget om og taget om i en evighed så det hang dem ud af halsen. Så når alt kommer til alt så er input = output som James Hetfield også siger. Der psykopat meget håndværk i musik og det kræver knofedt og 10.000 timer +/- erfaring. Og det gælder alt fra sangskrivning, instrumentering, mix og master.

Så jeg tror godt du kan lave noget konkurrencedygtigt materiale ud af virtuelle instrumenter, samples & loops mv. Men det kræver f*cking hårdt arbejde og nok også at man rent faktisk har noget på hjerte som David Guetta også fremhæver som en vigtig pointe i et eller andet interview jeg engang så ;)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Peter F-J skrev: lør 18. sep 2021 22:16 Godt spørgsmål.. Jeg har i hvet fald set ret vilde stryger-arrangementer programmeret udelukkende med virtuelle instrumenter. De videoer er der mange af på youtube.

...

Så jeg tror godt du kan lave noget konkurrencedygtigt materiale ud af virtuelle instrumenter, samples & loops mv. Men det kræver f*cking hårdt arbejde og nok også at man rent faktisk har noget på hjerte som David Guetta også fremhæver som en vigtig pointe i et eller andet interview jeg engang så ;)
Helt enig, og det "irriterer" mig lidt, at der er så mange midi-mockups af allerede-komponerede værker på musikerfora (f.eks. VI-Control). Skal man lave noget med virtuelle instrumenter, bør det i det mindste være originalt, ellers kan man ikke undgå at det lyder falsk (hvilket det jo også er).

8Dio laver iøvrigt gode strygerbiblioteker, bruger dem selv. Men det kræver enormt meget dynamik-programmering, og ud-af-boksen lyder strygerne som en dårlig synth fra 90'erne.

De kræver alle dynamics- og expression/vibrato/speed-kurver, nærmest en unik kurve for hver tone. Gør man det, kan man *næsten* ikke høre forskel på ægte og virtuel.

Men det er så omfattende, at jeg ofte selv ikke orker at programmere dem ud over det højst nødvendige.

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

@mediumaevum Ja det er virkelig rigtigt. Det kan jo programmeres uendelig detaljeret i teorien..

@Morten Bjørn Og så lige for at supplere med et konkret eksempel på et pop hit hvor kunsteren/produceren har brugt virtuelle instrumenter i hvert fald til væsentlige dele af det, hvis ikke det hele så se her:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Samplingens ædle kunst er jo også ved at være gået tabt ,.. og der udvikles mest på specialiserede niche-samplere

Kontakt vandt format-krigen ,.. men er et scripting-uhyre der ikke indbyder til leg og normalt workflow

Herudover er der kun Halion tilbage som en stor traditionel sampler, stadig vedligholdt, aimet på at bygge bredt op fra bunden af

Men Halion har ikke noget stort og levende user-comunity som er nødvendigt for at trække nye folk til,

Ej heller god support fra udviklerne ,..

Deres eget Halion-forum er en indtørret ghost-town, FB-gruppen ligeså, det siger ligesom alt


Det kunne være fedt hvis NN-XT var blevet udviklet, eller nogen havde ført Emulator X3 videre
/Dub

Nyt svar