Er det lovligt at dele sample cd'er

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
sbh
Medlem
Indlæg: 10

Er det lovligt at dele sample cd'er

Indlæg af sbh »

Sådan nogle gammeldags sample cd'er som man kunne få sammen med et musikblad eller købe for for penge, er det lovlig at downloade dem fra nettet?

Man må jo frit bruge de enkelte samples i sin musik og dermed (indirekte) videredistribuere dem til andre ad den vej.

Men hvad med cd'en i sin helhed?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Rettigheden til at bruge dem følger det medie man købte, uanset om det fulgte “gratis” med et magasin eller blev købt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

sbh skrev: lør 18. sep 2021 07:53 Sådan nogle gammeldags sample cd'er som man kunne få sammen med et musikblad eller købe for for penge, er det lovlig at downloade dem fra nettet?
...
Om det er lovligt at downloade lydene fra nettet? Det kommer an på om du betaler for dem, hos producenten eller en legitim samplebutik.
Hos eksempelvis Zero-G har man stadig mulighed for at købe sig til downloads af samples, der oprindeligt udkom som sample cd, et eksempel:
https://zero-g.co.uk/collections/edm/pr ... otal-house

sbh skrev: lør 18. sep 2021 07:53 ...
Man må jo frit bruge de enkelte samples i sin musik og dermed (indirekte) videredistribuere dem til andre ad den vej.
...
Hvad mener du med at du videredistribuerer samples igennem din musik?
Du køber dig til retten til at bruge lydene i din musik, ja. Foreslår du at lave verdens kedeligste nummer, udelukkende lavet af oneshots, der spiller hver for sig? Det må man vel i teorien godt..

sbh skrev: lør 18. sep 2021 07:53 ...
Men hvad med cd'en i sin helhed?
Tænker du på brugtsalg? Som udgangspunkt køber du rettighederne til lydene. Det må du ikke dele.

Default avatar
sbh
Medlem
Indlæg: 10

Indlæg af sbh »

Jeg vil lige slå fast at jeg tænker på sample cd'er som man ikke kan købe noget sted mere.
Christoffer I. N. skrev: lør 18. sep 2021 13:45 Foreslår du at lave verdens kedeligste nummer, udelukkende lavet af oneshots, der spiller hver for sig?
Ja, det er lidt det der er min undren. Hvis man ikke må dele selve sample CD'en, men man godt må lave et "nummer" med alle lydene og så gøre det frit tilgængeligt for andre til at sample, ender men jo samme sted så at sig. En slags samplehvidvask :?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det der hvor man taler om lovens ånd og ikke dets bogstav. Den går ikke.

Men om den går i praksis, dvs. om nogen gider at håndhæve/sagsøge er en anden sag.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

sbh skrev: man 20. sep 2021 13:39 Jeg vil lige slå fast at jeg tænker på sample cd'er som man ikke kan købe noget sted mere.
Christoffer I. N. skrev: lør 18. sep 2021 13:45 Foreslår du at lave verdens kedeligste nummer, udelukkende lavet af oneshots, der spiller hver for sig?
Ja, det er lidt det der er min undren. Hvis man ikke må dele selve sample CD'en, men man godt må lave et "nummer" med alle lydene og så gøre det frit tilgængeligt for andre til at sample, ender men jo samme sted så at sig. En slags samplehvidvask :?
Forskellen er vel, at et nummer med alle samplede lyde ikke kan bruges til samplingens formål: Eksempelvis at lave sine egne melodier.

Lad os sige at jeg køber en violin-VST, og spiller en melodi - udelukkende med den violin. Jeg må gerne udgive det nummer, men ikke violin-VST'en.

Forskellen er nemlig, at violin-lydene i mit nummer "flyder sammen" med de andre lyde, og derfor i praksis ikke kan anvendes til noget somhelst andet, end at lytte til det ene nummer jeg har lavet.

Selv hvis jeg udgav et nummer hvor jeg spillede hver tone på violinen med 2 sek. pause imellem, ville der stadig være indstillinger til violin-VST'en du ikke får med, og derudover kræver det enormt meget arbejde at lave et Kontakt-instrument ud fra de samplede lyde. Der ligger altså mere arbejde i at kopiere lydene til sampling-brug, end der ligger i bare at betale de penge det virtuelle instrument koster hos leverandøren/producenten. Eksempelvis dynamik-indstillinger for hver tone. En tone er jo ikke bare en tone. Den kan variere i dynamikken - over tid, hvilket er 100 % individuelt lavet hos komponisten/slutbrugeren.

En sample-CD indeholder derfor mere end blot lydene. De indeholder programindstillinger og koder - og meget andet - der gør det brugbart til sampling.

Håber mit svar giver mening.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev: man 20. sep 2021 14:46 ......
...
En sample-CD indeholder derfor mere end blot lydene. De indeholder programindstillinger og koder - og meget andet - der gør det brugbart til sampling.
...
Nej, de sample cd'er der omtales her i tråden, indeholder ren wav. Enten loops eller one shots. Eventuelt Acidized wav, eller rex filer.
Derfor giver spørgsmålet mening.

Et eksempel, udover at det ikke bruges isoleret, som der snakkes om her i tråden:




Et andet eksempel på en sample fra en sample cd, sjovt nok fra den Zero-G Total House jeg linkede til længere oppe.
2:12 inde i demoen:
https://zero-g.co.uk/collections/edm/pr ... otal-house

og fra start af her:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Ok, @Christoffer I. N. - så forstår jeg bedre.

Men hvis alle lydene fra samples "flyder sammen", så de ikke umiddelbart kan adskilles fra hinanden, så må det vel være forskellen på at lave et nummer ud af samples, og på at videredistribuere wav-filerne enkeltvis?

Nyt svar