Kontrapunkt i folkemusik

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Kontrapunkt i folkemusik

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har læst noget om, at kontrapunkt (polyfoni) først opstod engang i middelalderen i kirkemusik, dvs. gregoriansk kor.

Men nu har jeg haft fornøjelsen af selv at prøve at spille noget sammen med en anden musiker (bare for sjov), foruden selvfølgelig den erfaring jeg har fra først at spille en melodi til en fløjte, og dernæst improvisere med et andet instrument, f.eks. en lut, zither eller andet (alle instrumenter selvfølgelig virtuelle/keyboard).

- Og fælles for alt det er, at det kommer helt naturligt at lave "efterligninger" (imitation) ca. med en kvint imellem, eller en form for horizontal harmonisering, f.eks. ved (selv) at spille f.eks. lutten med hurtige toner, dér hvor melodien laver en pause, og omvendt.

Jeg tænker derfor, om ikke folkemusikken/verdslig musik siden middelalderen, måske allerede siden antikken - har haft en form for polyfoni?

Selvfølgelig uagtet at de ikke har holdt sig inden for "reglerne" om bestemte former for harmoniseringer og polyfoni.

Vil gerne vide hvad I andre tænker om det, særligt udøvende folkemusikere. Føler i det ikke naturligt, at lave en anden- og tredjestemme som akkompagnement til hovedmelodien?
Senest rettet af mediumaevum man 20. sep 2021 12:15, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg er gammel, men ikke så gammel at jeg husker antikkens harmoniseringer.
Dog, tilbage i hippie tiden, hvor jeg spillede i band, (min kone spillede folkemusik, og vi mødtes gennem musikken), her var det meget brugt med 3-4 stemmig kor. Jeg ved at vi brigte kvint og terts, hvad den 4. var ved jeg faktisk ikke.

Vi brugte det osse på guitarsoloer. Her var det 2 stemmigt. Der var en grundtone + en tone som byggedes op omkring kvint og terts.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mit gæt er at det har været brugt utallige steder, og langt tilbage, både bevidst og ubevidst, som et virkemiddel man bare ikke italesatte eller forsøgte at udgrunde ,... tror ikke man kan indkredse dets udspring ,...
/Dub

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 345

Indlæg af Gothi »

Polyfoni har eksisteret i folkemusik siden forever, men da denne kunne involvere dissonerende sammenstød fordi musikere kunne improvisere deres stemmer, blev den holdt ude af kirken i lang tid. Forskellige paver hhv. tillod eller forbød polyfoni i kirken. De gregeorianske hymner var enstemmige eller i kvinter (senere). Den unisone lyd symboliserede enhed med gud. Så skulle polyfonien ind, skulle den kultiveres. Ikke mindst fordi den også blev betragtet som hedninge musik eller til utugts formål såsom dans. Men kultiveret blev den så, og fra 1300 begynder man at udfolde det og derudover tilføje polyfonien et skriftsprog, hvad mange spillemænd ikke havde. Der var det mund til mund og learning by doing.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Gothi skrev: fre 17. sep 2021 22:55 Polyfoni har eksisteret i folkemusik siden forever, men da denne kunne involvere dissonerende sammenstød fordi musikere kunne improvisere deres stemmer, blev den holdt ude af kirken i lang tid. Forskellige paver hhv. tillod eller forbød polyfoni i kirken. De gregeorianske hymner var enstemmige eller i kvinter (senere). Den unisone lyd symboliserede enhed med gud. Så skulle polyfonien ind, skulle den kultiveres. Ikke mindst fordi den også blev betragtet som hedninge musik eller til utugts formål såsom dans. Men kultiveret blev den så, og fra 1300 begynder man at udfolde det og derudover tilføje polyfonien et skriftsprog, hvad mange spillemænd ikke havde. Der var det mund til mund og learning by doing.
Takker for en udførlig forklaring. Meget spændende historie.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Gothi skrev: fre 17. sep 2021 22:55 Polyfoni har eksisteret i folkemusik siden forever, men da denne kunne involvere dissonerende sammenstød fordi musikere kunne improvisere deres stemmer, blev den holdt ude af kirken i lang tid. Forskellige paver hhv. tillod eller forbød polyfoni i kirken. De gregeorianske hymner var enstemmige eller i kvinter (senere). Den unisone lyd symboliserede enhed med gud. Så skulle polyfonien ind, skulle den kultiveres. Ikke mindst fordi den også blev betragtet som hedninge musik eller til utugts formål såsom dans. Men kultiveret blev den så, og fra 1300 begynder man at udfolde det og derudover tilføje polyfonien et skriftsprog, hvad mange spillemænd ikke havde. Der var det mund til mund og learning by doing.
Tak også herfra for overblikket !!!
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Ditto her :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Bør man ikke sondre mellem polyfoni og kontrapunkt?
Gregoriansk korsang udvikler jo de parallelle kvarter som stilart. Men det er jo ikke at betragte som et kontrapunkt, hverken i simpel form eller for den sags skyld det. overelaborerede barok-orgie som Bach gav os.

Et kontrapunkt er vel en modvægt/modstemme - kan man sige at en parallel stemme (terst, kvar, kvint eller oktav) opfylder dette?
På samme måde må vi vel, når vi snakker om folkemusik, også se på dronens funktion. Den er jo heller ikke et kontrapunkt, selvom den e med til at skabe harmonier i forhold til både melodi og akkordkadance.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 345

Indlæg af Gothi »

Jo man bør sondre for så vidt at kontrapunkt er en langt senere term i polyfonien og vedrører en særlig metode til at lære at komponere, der først for alvor konsolideres i 1725 (af JJ Fux, som bla Mozart, Bach og Haydn blev trænet i), men er baseret på 1400 tallets teknikker, især Palestrinas (som jeg er trænet i qua Knud Jeppesen). Oprindeligt betyder polyfoni blot flerstemmig musik, men kontrapunkt udviklede sig til kunsten at have flere melodier i spil, at vikle dem ind og ud af hinanden, mens termen “harmonisering” bruges om det at lade stemmerne følge hovedmelodiens rytme og dermed bakke hovedmelodien op frem for at hævde egen selvstændighed.. Dog er denne moderne skelnen mellem harmonisering og kontrapunkt lidt anstrengende, da harmonisering blot er det man vil kalde first species counterpoint, altså første arts kontrapunkt, også kaldet node-mod-node, som er den mest basale form. Det kan være lidt semantisk forvirrende. Men folkemusikken havde kontrapunkt, da flere musikere kunne improvisere forskellige melodier i samme mode og grundtone (lidt som modal Jazz), men det var med risiko for at dissonanser som den lille sekund og tritonus opstod, og det var fanme djævlemusik for den skin-hellige tilhænger af Gregorianske hymner.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Så når jeg til halballerne i gamle dage fremhostede en idiot-terts, udøvede jeg reelt den ædle kunst af first species counterpoint. Sejt. Det skulle pigerne lige have vidst :-D
Også at dissonansen fra min ustemte økse reelt var et oprør mod kirken. Rock n’ Roll :twisted: :jam:

Bortset fra det: Det er super interessant. Tak for oplysning :)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Afrikanere ville nok sige . Kontrapunkt, som i kalder det. Har vi brugt i vores musiktradition i mere end 1000 år.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har genfundet nogle af mine gamle numre for over 10 år siden.

Dvs. dengang jeg absolut INTET anede om musikteori - lavede jeg både 2- og 4 stemmige polyfonier.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 345

Indlæg af Gothi »

TJJ skrev: lør 18. sep 2021 17:57 Så når jeg til halballerne i gamle dage fremhostede en idiot-terts, udøvede jeg reelt den ædle kunst af first species counterpoint. Sejt. Det skulle pigerne lige have vidst :-D
Også at dissonansen fra min ustemte økse reelt var et oprør mod kirken. Rock n’ Roll :twisted: :jam:
He, he. Det er faktisk lige i øjet og måske ikke så spøgefuldt endda. Det er en af grundene til at jeg er skudt i musikteori og musikhistorie: Det tilføjer et ekstra lag af indforstået teknisk viden og historisk dybde på selv de mest banale ting, du kan finde på at gøre som moderne musiker.

Der er i øvrigt en hel del kontrapunkt i vores nye nummer Thunder Goats (men også i de andre i større eller mindre grader). Først en guitar melodi mod fløjte. Så en kanon mellem en obo og en violin (imitativ kontrapunkt, grundlaget for den senere fuga). Så er det guitar og violiner. Så er det guitar og hurdy gurdy men ellers samme som i starten. Så kommer et c stykke med guitar mod violaer, der løber egne veje. Så kommer afslutningen med guitar mod hurdy gurdy mod obo. Endelig en bro med guitar mod fløjte mod violiner og så lidt slut takter.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Jeg synes også, det er ret spændende. Selv har jeg meget lidt teoretisk viden om den musik, jeg laver - jeg laver den bare. Men den er heller ikke så avanceret :) Og jeg forstår godt interessen for det historiske.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 345

Indlæg af Gothi »

Kimex skrev: lør 18. sep 2021 18:05 Afrikanere ville nok sige . Kontrapunkt, som i kalder det. Har vi brugt i vores musiktradition i mere end 1000 år.
Det Sub-Sahariske Afrika er absolut en af polyfoniens (og såmen også polyrytmikkens) historiske ophav. Det er oprindeligt meget mere vildt og spirituelt, hvor alle medlemmer af en stamme individuelt kan have deres egen sangstil og lyd, og så bringes det hele sammen i det man kan kalde stammens lyd, som er meget levende, kompleks og foranderlig i en grad, som har givet mangen en teori-nørd grå hår i hovedet, når de har prøvet at få et overblik over hvad der egentlig sker. Fx er Aka Pygmæerne kendt for deres meget unikke polyfoni og polyrytmik. Her er en lille dokumentar.


Nyt svar