Stiktosset popstjerne: 'Der er noget helt galt'

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Re: Stiktosset popstjerne: 'Der er noget helt galt'

Indlæg af Hugo »

Regeringen får heller ikke skylden for alt af den brede befolkning.
S går 5 % frem V det samme tilbage. SF går ligeledes frem, men de store vindere er Søren Pape og Pernille Vermund.
De deler heller ikke hjælpepakker ud i flæng. Den ene vil ha´ mere politi, den anden vil hjemsende alle med brune øjne og sort hår.
https://soundcloud.com/user-469072941

Velsignet være alle syndere thi de prædiker ikke

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lad os se om vi kan få den tilbage til emnet så meget som muligt: "Joey Moe Og Den Manglende Kompensation".

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Han udtrykker vrede over regeringen og "FÅCK SYSTEMET" og kalder pandemien en influenza ligesom Trump.
Jeg ser ikke noget med manglende kompensation kun et pattebarn der har tabt sin sut.
https://soundcloud.com/user-469072941

Velsignet være alle syndere thi de prædiker ikke

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det synes jeg ellers er ret tydeligt, men det kræver selvfølgelig at man forstår hvad han mener med at knuse branchen, osv.

Var der kompensation til branchen, ligesom til minkavlerne er blevet lovet, ja så var der ingen ko på isen. Minkavlerne er blevet lovet i multimilliardklassen og musikbranchen har fået en 1/100 og nu er kassen lukket.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Seskho skrev:
tirs 8. dec 2020 18:53
Holger skrev:
tirs 8. dec 2020 18:10
Prøv igen og tilbage på emnet, som er manglende kompensation og manglende rettigheder. Ikke om koncerter og smitte - de to ting udelukker ikke hinanden.

Hvis vi taler økonomi og skat generelt, så må det være en anden tråd, men survival of the fittest, som du nævner, kræver jo også at man ikke først plyndres.

Kompensation er ikke ulibertariansk, tværtimod.
Jeg kommenterede på artiklen, hvor jeg ikke læser noget omkring kompensation.

Men det er da en trist situation for alle. Blev der ikke for nylig indgået aftale om kompensation for aflyste koncerter, selv for mindre spillejobs?

Synes det er for nemt at give regeringen skylden for alt - jeg synes folk skal være glade for at de i det mindste bliver kompenseret fordi nedlukningen er sket ved lov. Pandemien ville jo alt andet lige medføre at folk blev hjemme, og ikke tog til koncerter eller på barer pga. smittefare.
Jo, men en aftalte om kompensation for jobs, når ingen har booket musikere i evigheder er jo intet værd. Man skal kunne fremvise en kontrakt for at få penge.
--
Robert

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Sted: Kongens Lyngby

Indlæg af Seskho »

Nej, det er rigtigt. I øvrigt en artikel her om emnet:

https://gaffa.dk/nyhed/145685/kompensat ... e-og-andre

"Aftalen omfatter alle leverandører til private fester med mindst 50 deltagere, som skulle afholdes uden for private hjem. Der kompenseres mellem 50 og 80 procent af det tabte, afhængig af omstændighederne, op til 50.000 kr. om måneden."

Desuden positivt ift 2021:

https://gaffa.dk/nyhed/146628/finanslov ... llesteder/

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

også DJBFA’s forkvinde Anna Lidell berører ‘den tavse skandale’ (manglende kompensation):
Kære alle DJBFA’ere

Jeg havde egentlig lyst til at skrive om en masse af de positive ting, der foregår i DJBFA – for der sker faktisk mange gode ting. Men jeg synes, at coronaen og den manglende kompensation og anerkendelse til musiklivet lægger en dæmper på det hele.

Hvis minksagen de sidste uger er ’den åbenlyse skandale’, så er de manglende kompensationer i musikbranchen ’den tavse skandale’.

Sagen er, at vi kun kan blive kompenseret for aflyste koncerter og aktiviteter og ikke på baggrund af fx indtægter fra 2019. Så hvis telefonen overhovedet ikke ringer med jobs, så er det jo umuligt at blive kompenseret. Jeg kan godt forstå bookere og koncertsteder, som ikke tør tage chancen med et arrangement, som de risikerer at aflyse pga. restriktioner eller et udeblivende publikum, men deres manglende risikovillighed forplanter sig desværre direkte videre til os som musikskabere og -udøvere.

Men kan man ikke stadig spille små koncerter for færre publikummer? Jo, men produktionsomkostningerne bliver ikke mindre, og hvem skal så betale? Flere små spillesteder, som har eksisteret som vigtige kulturelle og frivillige markører i dansk musikliv har en omsætning på under 1 mio. og kan derfor heller ikke søge kompensation. Det århusianske spillested Tape, der annoncerede deres lukning i november, er desværre nok kun første i rækken.

En ny analyse fra SMV Danmark viser, at kulturbranchen taber ½ mia. kr. … Om måneden! Koda har meldt ud, at deres omsætning falder med 115 mio. kr. i 2020. Så det er ikke, fordi vi og politikerne ikke kender omfanget af udfordringen. Men iveren til reelt at kompensere er der desværre ikke.

I foråret oplevede jeg, at de fleste blev kompenseret og fik ro til at tænke nyt og fylde sommeren med baggårdskoncerter, plejehjemskoncerter og andre nye initiativer. Men nu oplever jeg en mathed i branchen, en håbløshed, og det er den, der for alvor er farlig, fordi den dræber kreativiteten og driver talenterne væk fra branchen. Vi går et meget forsømt forår i møde, hvor skyggerne kan risikere at strække sig langt ind i fremtiden.

Der findes desværre ikke et ”men” her. Vi kæmper videre for at ændre på politikernes opfattelse af vores hverv og vores kunst. Nogen lytter heldigvis, men desværre ikke dem, der sidder på magten.

Lidt lys i mørket
Hvis jeg skal slutte af på en mere positiv note, så vil jeg henlede jeres opmærksom på vores nye pulje, Flowpuljen. Gennem Kodas kulturelle midler uddeler vi mindre beløb til rejseaktiviteter, uddannelse eller andet, som kan sikre, at du ikke mister dit flow. Det betyder også, at du får svar efter maks. et par uger – så du kan bevare dit ’flow’. Søg, søg, søg!

Vi har afholdte flere camps i både Danmark og Tyskland i efteråret trods restriktioner, hvor der blev skrevet nogle fantastiske sange. Se videoen fra vores Camp West her:

PLAY
Camp West 2020
Sidst men ikke mindst vil jeg henlede jeres opmærksomhed på vores ekstraordinære generalforsamling på onsdag (husk at tilmelde jer her), hvor vi skal træffe den endelige beslutning om et eventuelt navneskifte. Jeg håber at se så mange af jer som muligt – vi overholder naturligvis alle myndighedernes restriktioner!

I kan som altid skrive direkte til mig eller til sekretariatet, hvis I har ideer, bekymringer eller bare en kommentar. Min mail er anna@djbfa.dk

Jeg ønsker jer alle mod og styrke den kommende tid! Kh. Anna
Taget herfra:
https://www.djbfa.dk/nyheder/kulturpoli ... mber-2020/
MacBook Pro tidlig 2015, 13", High Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Og imens ovennævnte brancher er hårdt ramt, så giver man 900 millioner kroner til en af de eneste brancher der nok har fået flere kunder her i lock-down tiden: https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-12- ... esparelser

Jeg forstår det ikke.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Pastorius skrev:
tirs 8. dec 2020 20:34
Jo, men en aftalte om kompensation for jobs, når ingen har booket musikere i evigheder er jo intet værd. Man skal kunne fremvise en kontrakt for at få penge.
Fordi mink branchen har kørt med overskud i mange år? :)

Nyt svar