Warner signer nu også via AI - ikke A&R

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Det har de vist gjort længe. Tja - hvis jeg havde et label ville jeg hellere signe efter data end fremfor min mavefornemmelse. Der sidder - i hvert fald i DK - alt for mange gamle mænd og bestemmer hvad de unge vil have. De har ingen ide.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Lasso skrev:
tors 26. nov 2020 11:51
Det har de vist gjort længe. Tja - hvis jeg havde et label ville jeg hellere signe efter data end fremfor min mavefornemmelse. Der sidder - i hvert fald i DK - alt for mange gamle mænd og bestemmer hvad de unge vil have. De har ingen ide.
Hvis man har noget som kan sælges bliver det solgt
og så går man jo viralt på you tube mm med en lille appetitvækker - og så skal der sælges Vinyl ad lib :)
Senest rettet af derermusikanten000 tors 26. nov 2020 12:10, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

@Lasso Ja, nyheden er måske mere stigningen.

Kan du uddybe lidt på din holdning? Jeg ser et potentiale for at data kunne manipuleres.

Men du har nok en pointe i, at kvaliteten af det signede måske ikke ville dale i forhold til nu, heh heh ;-)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
tors 26. nov 2020 12:09

Kan du uddybe lidt på din holdning? Jeg ser et potentiale for at data kunne manipuleres.

Men du har nok en pointe i, at kvaliteten af det signede måske ikke ville dale i forhold til nu, heh heh ;-)
Generelt bliver verden langt mere datadreven. Det kan man se masser af steder. Måske mest tydeligt i sportens verden, hvor man er gået fra at prissætte spillere først på præstationer, så på potentiale og nu på data (i rigtig mange afskygninger). Jeg har ingen forstand på brugen i musikkens verden, men har et par generelle kommentarer.

Udvælgelse med korrekt brug af data er bedre end udvælgelse uden brug af data (Big data i begge tilfælde, ikke bare fx hvor mange mål og assists en spiller har pr. kamp). Det er ikke bare billigere, det er også bedre.

Modellerne bliver hastigt bedre - meget bedre. I min verden (store computere) bruger vi nu mønstergenkendelse til at forudsige fejl inden de sker, og uden at sætte specifikke kriterier for hvordan fejlene kan opstå. Vi bruger også stadig mere gammeldags overvågning, men den nye måde virker og bliver bedre.

Faldgruberne er mange.

Man selekterer kun på det man kan måle (og har opsat målepunkter for). Resultatet bliver ikke bedre end kvaliteten af data. Mennesker har en tendens til at lægge for meget vægt på data, fremfor subjektive kriterier. Begge dele er væsentlige. Desuden er der en tendens til at det bliver svært at uddrage det væsentlige når man måler på stort set alt. Det er der modellerne hele tiden forbedres, men der er et stykke vej endnu.

På længere sigt kan det være et problem at datamodellerne bliver en slags selvopfyldende profeti, hvis de bliver for udbredte. Hvis al den fremtidige data der bliver tilgængelig, sker på baggrund af data der er blevet til på baggrund af datamodeller, så har man pludselig et lukket kredsløb, der måske kan gå i selvsving. Måske er den udvikling allerede kommet langt på de financielle markeder, hvor brugen af bots og datamodeller er meget udbredt blandt de store aktører, på trods af at der også er eksempler på store selvsving og tab på baggrund af dealer-robotter der gik amok. Det er måske et skrækscenarie, men tab af mangfoldighed er i sig selv slemt nok.

I min verden er brugen af AI og data på mange måder god, men man må ikke forfalde til kun at bruge data. Jeg synes en god brug ville at selektere i en stor mængde håbefulde talenter, og måske få øje på nogle, man ellers ville have overset, men efterfølgende have mennesker indeover til at vurdere på det også. Jeg synes også det må være væsentligt at selektere talenter udenfor den målgruppe data peger på, baseret på subjektive holdninger fra mennesker. Både for at validere modellerne, men også for at undgå det loop jeg beskrev ovenfor.

Noget helt andet er så om vi som samfund kan være tjent med den udvikling imod at alt blever datadrevet. Når folk som Elon Musk, rent faktisk tror på at vi lever i en Matrix (https://www.inc.com/yazin-akkawi/elon-m ... right.html) hænger det i stor udstrækning sammen med at en stor del af vores verden bliver styret af AI. Ikke at vi fysisk er hooked op på en computer, men at vores omgivelser i stor udstrækning kontrolleres af data, og at det også påvirker vores adfærd. Tænk på hvis vores velstand (aktiemarekdet etc.), vores kulturelle input (sport, musik), vores nyheder og vores retssamfund (overvågning) alt sammen er kontrolleret af data. Det vil have en stor påvirkningskraft på vores adfærd.

Nå, hvis man vil, er der nok at blive spooked over. Det korte svar vil være at jeg tror det kan være en rigtig god idé med brug af data på den måde, men der er grund til også at være skeptisk.
--
Robert

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Så er spørgsmålet om man skal lave musik der rammer ind i deres AI pick algoritme, eller om man skal satse på "the new sound/thing" som bliver sorteret over til manuel picking.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Hald skrev:
tors 26. nov 2020 13:45
Så er spørgsmålet om man skal lave musik der rammer ind i deres AI pick algoritme, eller om man skal satse på "the new sound/thing" som bliver sorteret over til manuel picking.
Jeg tænker ikke man har så meget andet valg, end at lave musik man selv kan li', og så håbe på at man ikke er så særegen at man er en del af et lille mindretal .

PS! I min blå bog i gymnasiet stod der bla.: "Musiksmag - alt de vi andre ikke kan li'" Så jeg har længe været dømt til - som bedst - at være et misforstået geni :-)
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:
tors 26. nov 2020 11:21
https://www.musicbusinessworldwide.com/ ... QLCmj148ao

Rimelig icky udvikling. Hvad tænker I?
Hmm. Egentlig ikke så mærkeligt, musikbranchen sætter sig jo i den kontekst mere i en følger-position (bandwagon - pun intended).

Type-mæssigt kan problemet med at vælge hvem man skal signe, sammenlignes med et prospecting problem i B2B-sammmenhæng:
Hvilke kunder skal du bruge dit budget på, for at maksimere afkastet T perioder ind i fremtiden?

Med andre ord "værdiansætter" man de forskellige alternativer, baseret på et estimeret potentiale (afkast over kunstnerens forventede levetid). Det er også kendt som CLV - customer lifetime value, og literaturen/nogle af de tidlige modeller indenfor det her felt kom i løbet af 1980'erne.

Og ud fra den metode er det kun rationelt at bruge data i stedet for en eller anden æwkat med en "god mavefornemmelse" :-D

Men jeg tror det er vigtigt at highlighte at den her "AI" metode med meget høj sandsynlighed er et DSS (decision support system), og derfor egentlig bare designet til at gøre livet lettere A&R (øget hitrate + lavere process tid). Så chancen for at signing, onboarding osv. er 100% styret af en algoritme er relativt lille. Ellers er det jo dømt til at gå galt (hvis pengene sidder så løst).

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev:
tors 26. nov 2020 13:08
På længere sigt kan det være et problem at datamodellerne bliver en slags selvopfyldende profeti, hvis de bliver for udbredte. Hvis al den fremtidige data der bliver tilgængelig, sker på baggrund af data der er blevet til på baggrund af datamodeller, så har man pludselig et lukket kredsløb, der måske kan gå i selvsving. Måske er den udvikling allerede kommet langt på de financielle markeder, hvor brugen af bots og datamodeller er meget udbredt blandt de store aktører, på trods af at der også er eksempler på store selvsving og tab på baggrund af dealer-robotter der gik amok. Det er måske et skrækscenarie, men tab af mangfoldighed er i sig selv slemt nok.
Ja, det er en rigtig god observation, og specielt relevant i det her tilfælde. Hvis eks. en udvælgelses algoritme er baseret på superviseret læring (induktion, baseret på regler lært fra data), så bliver det absolut more of the same.

Jeg tror der venter en stor læringskurve for musikbranchen med disse redskaber, men syntes det er en super spændende udvikling/usecase.

Medlemsavatar
Lasso
Medlem

Indlæg af Lasso »

Algoritmerne fanger det, der trender. Men det kan aldrig stå alene. The big push når noget trender skal der stadig penge til.

Medlemsavatar
Lasso
Medlem

Indlæg af Lasso »

Holger skrev:
tors 26. nov 2020 12:09

Ja værktøjerne har eksisteret længe. Og klart det bliver et grimt spil ligesom SEO har ødelagt internettet vil det nok også “ødelægge” eller ensrette musikken i endnu højere grad end det allerede er.

Men det er klart at man helst vil bruge tid og penge på noget der allerede kører og det er der egentlig heller ikke noget nyt i.

Den klassiske a&r er, i mine øjne, med rette død. Hvad skal vi med dem? De er bare gatekeepere og en forhindring mellem artist og publikum. Klart der skal være en funktion der skal råde og arbejde for artisten men hvad skal vi egentlig med en mand der er helt ude af trit med sin målgruppe? Jeg ville gerne lave et label uden smagsdommere hvor det er publikum der bestemmer hvad der skal udgives. Nogen, der vil være med?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Hvor mange penge skal du bruge? ,-)

Medlemsavatar
Lasso
Medlem

Indlæg af Lasso »

Holger skrev:
tors 26. nov 2020 21:43
Hvor mange penge skal du bruge? ,-)
masser :dollargrin:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Sig til hvis du tager ideen videre.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Nu bliver jeg nysgerrig:

Hvordan ville det være anderledes end en algoritme som vælger kandidater ud fra deres track record på div. tjenester online?

Altså, hvordan ved man hvad publikum kan lide, hvis ikke de 1) har hørt alt i kataloget og 2) har givet en form for feedback (likes, gen-afspilning etc.).

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

Endnu et søm i kisten på intuition, improvisation, selvstændighed og erfaring. Verden er blevet dummere og dummere i hele min levetid på grund af convenience produkter, automatisering, mere for mindre, outsourcing, standardisering, digitalisering osv. Dette er bare mere af den samme udvikling der hele tiden har kørt.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Byg en AI bot der analyserer alt fra Warner via eq, peaks, loudness, repeat-factor og længde på tracks og match det :-D :banan:

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Pt. kan jeg ikke selv lave en bot :) :(

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Hald skrev:
tors 26. nov 2020 13:45
Man skal da lave den musik man er
Men der er ingen tvivl om at der er mange som laver " Musik " som de satser på kan sælges
det er lidt ala en Luder som sælger sig selv
omvendt en rigtig komponist laver sin egen musik fordi han eller hun ikke kan lade være :idea:

Nyt svar