Opfølgning på indie-spil-musik

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
sproed
Medlem
Sted: vestjylland

Opfølgning på indie-spil-musik

Indlæg af sproed »

Hej maskinister

Jeg ved ikke, om I kan huske for en måneds penge siden, da jeg bad om råd til kontrakt. Nu skal I fandme høre om en god oplevelse.

Essentielt fandt jeg en template kontrakt, og sendte den til makker. Der var paragraf om, at efter 10.000 solgte units, ville jeg blive betalt £1 pr. solgte kopi.

Jeg sendte kontrakten i en mail, hvor jeg samtidig skrev, at det var et udkast. Jeg skrev, at hvis der var noget som helst, der ikke var i hans smag, skulle han endeligt skrive. "Everything is up in the air, and if you want anything changed let me know. I've added a royalty payment past 10.000 sales - let me know if you think it's fair. Så begyndte the waiting game.

Der gik en uge uden svar. Jeg sendte en hurtig mail, hvor jeg skrev, at kontrakten som sagt var et udkast - sammen med et par private soundcloud links til et par private nye numre.

Endnu en uge gik uden respons. Makker var offline på både Discord og hans Twitter, som han ellers normalt bruger meget. Jeg bliver selvfølgelig nervøs, og sender en mail, hvor jeg egentligt bare spørger om han er ok. "u ok?" skrev jeg.

Endnu en uge går, og jeg sidder oppe i går nat og kan ikke sove. Jeg sender en besked på Discord, hvor jeg spørger, om han er ok. Beskeden bouncer back - hvilket insinuerer at han har blockeret mig.

Jeg vågner så til en mail, hvor der kort og godt står, at han synes dynamikken i vores interaktion har skiftet (??), og ikke ønsker at have noget at gøre med mig mere.

Skønt at se hundredevis af timer forsvinde ned i skraldespanden for øjnene af en selv.

Jeg vil gerne pointere, at vores samtaler har været strålende frem til nu. Han har sådan set været min makker. Jeg har sendt i omegnen af 20 numre - dog som private SoundCloud links, så ingen masterfiler på hans ende. I det mindste kan han ikke stjæle min musik.

Jeg er bare træt af at se en usammenlignelig mulighed for licensering af min meget spidse og specifikke genre af LoFi-House forsvinde. Spillet havde en voldsom hype omkring sig, og jeg ved fandme ikke rigtigt hvad jeg skal gøre af mig selv.

TL;DR: Indiedev ghoster mig efter at fået mig til at producere et helt f*cking album til hans spil.
fra danmarks alabama

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem

Indlæg af MrBacon »

f*cking klamt. Har selv dårlige erfaringer med indie devs (som i "hvaaad, skulle vi have betalt for offentlige fremførelser") .... hold øje med at han ikke udgiver dit shit alligevel.

Medlemsavatar
sproed
Medlem

Indlæg af sproed »

MrBacon skrev:
ons 18. nov 2020 18:37
f*cking klamt. Har selv dårlige erfaringer med indie devs (som i "hvaaad, skulle vi have betalt for offentlige fremførelser") .... hold øje med at han ikke udgiver dit shit alligevel.
Jeg var sågar affundet med måske at skulle blive spist af med "exposure," det der smadrer mig mest, er, at jeg havde skrevet så stor en mængde ting specifikt til ham. Vitterligt 100vis af timer - samt generet alverdens folk om råd og hjælp.

Heldigvis blev alt sendt som Soundcloud links - så han har teknisk set ingen filer. Så skal han satme være sweaty og rippe derfra.

Det værste bliver sgu at forklare folk at jeg ikke er soundtrack mand anyway.

PS: Bliver spændende med de andre, der laver musik til spillet uden kontrakter. Alt, der kommer i spillet, er allerede på Spotify gennem forskellige distributionfolk. Så når de content creatore, der skal reklamere for spillet gennem lets plays og pis og lort på Youtube, som DEV er i øvrigt er skrækkeligt afhængig af, bliver demonitariserede, fordi aggregator har aftale med Google, der flagger deres uploads som copyrightinfringement da radioen i spillet kører, så glæder jeg mig til at se, hvad der så skal ske.
fra danmarks alabama

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Lortesvin. Utroligt dårligt og desværre også meget symptomatisk for hvordan folk generelt opfatter betaling af lyd og/eller musik.

Hvis jeg var dig ville jeg da fjerne musikken fra soundcloud.

Ellers held og lykke!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Træls. Det er altid irriterende når det virker som om at tiden er spildt.

Her er den tidligere tråd, for dem der ikke lige har fulgt med:
viewtopic.php?f=16&t=82816

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

Mega ærgerligt, men det var vel det punkt som I begge var kommet til i processen; at der skulle en mere formel aftale til? Hvad tror du scenariet ville have været hvis ikke du havde forsøgt at skabe klarhed om aftalen?

Når vedkommende nu reagerer sådan, så er spørgsmålet om I med fordel kunne have brugt en jurist eller tilsvarende mellemmand til at tegne en fælles aftale op som I begge kunne være blevet tilfredse med. Det er da lidt umodent at vedkommende bare cutter af, uden at give et modbud eller prøve at samarbejde om en aftale? Det gør han vel med de andre involverede i spil-produktionen, eller var det måske først nu det gik op for ham at det var noget seriøst?

Med en advokat kunne I bare være blevet i den kreative boble, og lade en mappetype tage sig af det med finanserne. Måske er det stadig en mulighed, når vedkommende har samlet sig selv lidt op?

Medlemsavatar
sproed
Medlem

Indlæg af sproed »

the songcabinet skrev:
tors 19. nov 2020 10:20
Mega ærgerligt, men det var vel det punkt som I begge var kommet til i processen; at der skulle en mere formel aftale til? Hvad tror du scenariet ville have været hvis ikke du havde forsøgt at skabe klarhed om aftalen?

Når vedkommende nu reagerer sådan, så er spørgsmålet om I med fordel kunne have brugt en jurist eller tilsvarende mellemmand til at tegne en fælles aftale op som I begge kunne være blevet tilfredse med. Det er da lidt umodent at vedkommende bare cutter af, uden at give et modbud eller prøve at samarbejde om en aftale? Det gør han vel med de andre involverede i spil-produktionen, eller var det måske først nu det gik op for ham at det var noget seriøst?

Med en advokat kunne I bare være blevet i den kreative boble, og lade en mappetype tage sig af det med finanserne. Måske er det stadig en mulighed, når vedkommende har samlet sig selv lidt op?
Jeg tror ærligt en mappemand, rent budgetmæssigt, havde været umulig.

Jeg sad som hovedmand, men der var et par enkelte andre, der også skrev et par enkelte numre. Jeg tror, at hans opfattelse var, at jeg bare sendte .wav filer, og han så smed dem i spillet - end of discussion. I mellemtiden ved jeg ikke, om der her er tale om mentalt sundhed eller noget - han virkede meget træt af, at jeg havde kontaktet ham og skrevet "are you ok" - men regner med at skrive ham en mail i aften, så må han fandme take it or leave it.

Med andre ord er jeg ikke sikker på, om det var kontrakten eller min kontakt, der i sidste ende gjorde at han ikke ville have noget at gøre med mig.
fra danmarks alabama

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er godt nok træls at nogle håndterer det sådan, måske skal du have den vinkel på det at selv om du har brugt mange timer, har du måske også undgået et umuligt samarbejde med en "type".
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

sproed skrev:
tors 19. nov 2020 13:20

I mellemtiden ved jeg ikke, om der her er tale om mentalt sundhed eller noget - han virkede meget træt af, at jeg havde kontaktet ham og skrevet "are you ok" - men regner med at skrive ham en mail i aften, så må han fandme take it or leave it.

Med andre ord er jeg ikke sikker på, om det var kontrakten eller min kontakt, der i sidste ende gjorde at han ikke ville have noget at gøre med mig.
Ja, det er jo ikke til at sige hvad der sker i den anden ende, når manden stopper med at kommunikere. Man kan kæmpe, flygte eller tage en dialog. Kamp og flugt er jo forsvarsmekanismer. Mange ting er derfor stadig mulige, inklusive det at han stadig overvejer. Så efter lidt chill vender han måske tilbage...

Han møder jo temaet igen uanset, når han skal udgive spillet - og må da forholde sig til om din musik skal bruges eller ej, eller han skal finde anden musik - og der igen må forholde sig til nogle aftalevilkår. Jeg tvivler på at han vil udgive et spil uden musik, eller bruge musik uden tilladelse, indie eller ej. Hvis han gør det, så er han færdig, uanset.

Medlemsavatar
sproed
Medlem

Indlæg af sproed »

the songcabinet skrev:
tors 19. nov 2020 16:36
sproed skrev:
tors 19. nov 2020 13:20

I mellemtiden ved jeg ikke, om der her er tale om mentalt sundhed eller noget - han virkede meget træt af, at jeg havde kontaktet ham og skrevet "are you ok" - men regner med at skrive ham en mail i aften, så må han fandme take it or leave it.

Ja, det er jo ikke til at sige hvad der sker i den anden ende, når manden stopper med at kommunikere. Man kan kæmpe, flygte eller tage en dialog. Kamp og flugt er jo forsvarsmekanismer. Mange ting er derfor stadig mulige, inklusive det at han stadig overvejer. Så efter lidt chill vender han måske tilbage...

Han møder jo temaet igen uanset, når han skal udgive spillet - og må da forholde sig til om din musik skal bruges eller ej, eller han skal finde anden musik - og der igen må forholde sig til nogle aftalevilkår. Jeg tvivler på at han vil udgive et spil uden musik, eller bruge musik uden tilladelse, indie eller ej. Hvis han gør det, så er han færdig, uanset.
Som sagt var vi et par, der skrev numre til spillets IG "radio" - dog primært mig. AFAIK havde spillet i omegnen af 35 sange, inklusiv mine 17-20 styks. Problemet er, at da jeg spurgte i starten hvem der ellers var med, var han meget indelukket omkring det. Jeg har senere slået nogle af de kunstnere op, hvis musik er brugt i promo-videoer, og al han bruger der er sange (godt nok med thumbs up fra kunstnere så vidt jeg ved) som er udgivet i forvejen på eksempelvis Spotify.

Det kommer I DEN GRAD til at bide ham i røven. Jeg kender en del i den verden, og jeg ved, at content-creatorer på YouTube er alpha omega for et spils gennembrud - bliver de demonitariserede, fordi spillets radio spiller musik, som er uploaded gennem spotify gennem agrigators, så er det ikke ret godt.

Mig bekendt bliver det musik automatisk flagged af YouTube som værende copyright infringement - og CC får valgmuligheden mellem at mute sin video eller droppe al indtægt på videoen. Not so good.
fra danmarks alabama

Default avatar
petal
Medlem
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Jeg synes absolut at du er i din gode ret til at få afklaret rettighederne til musikken i denne situation, men som du jo desværre allerede har erfaret, så kan den problemstilling anskues på flere forskellige måder, alt efter øjnene der ser.

Hvad vil et enkelt eksemplar af spillet koste? Eller spurgt på en anden måde, hvor stor en andel af et salg ville du stå til at få per salg efter de første solgte 10k?

Medlemsavatar
sproed
Medlem

Indlæg af sproed »

Jeg forestiller mig spillet komme til salg for en 20 euros penge paa steam greenlight, og saa nok maaske 30eur til sidst. Altsaa et sted mellem 5 og 3 % - men som sagt var det jo bare et forslag
fra danmarks alabama

Default avatar
mixolydisk
Medlem

Indlæg af mixolydisk »

Et par ting:

En ting du har lært her er i hvert fald at du aldrig bør ligge 'hundredevis' af arbejdstimer i et samarbejde med nogen du ikke er tætte venner med. Selv dér kan der opstå problemer.

For det andet, er der ikke noget der hedder spildt arbejde. Hvis musikken er god, kan den helt sikkert bruges til andre ting :).

I det her tilfælde er jeg sikker på at det ikke er indholdet af kontrakten der er problemet, men kontrakten i sig selv (desuden er oplægget du er kommet med ikke helt rimeligt, men det kan han selvfølgelig bare sige at du kan skyde en hvid pil efter). Hvis han laver et spil on-a-budget, kan det forekomme uoverskueligt at skulle forholde sig til en publishing kontrakt, særligt hvis komponisten forventer 1€ af hvert solgt spil. Igen, ingen undskyldning for hans dårlige kommunikation, just sayin'.

Et par tal du ellers kan have in-mente, ved salgspris på 20€:
Først moms 25%, så er du på 16€
Store-fronts (steam) tager typisk 30%, så er du på 11,2€.
Får spillet en publisher vil denne ofte tage 50-70% (efter sales-cut), måske højere hvis de fronter senere produktionsomkostninger, og marketingsomkostninger. Så er du på 5,7€.
Så egentlig beder du om 10-20% af de penge han kan forvente at tjene på sit spil.

Desuden kommer verdenen omkring musik i spil nok til at ændre sig en del over de næste par år, hvis ikke twitch begynder at betale rettighedshavere. Allerede nu ser man et kæmpe skift efter DMCA-skandalen der kører, da twitch nægter at betale for musik. Det betyder at CC musik, eller unsigned musik, eller musik der også er frikøbt til streaming, for nu er vejen frem. Det er også derfor du ikke nødvendigvis med sikkerhed kan sige at musik udgivet på spotify ikke kan spilles på youtube eller twitch uden at blive flagget, for det kan det i nogle tilfælde godt så vidt jeg ved.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Uanset hvilken musik han bruger i spillet, så kræver det at han har 2 rettigheder, synkronisering og master-use. Det er ligemeget hvor musikken ellers er udgivet, men han skal have de 2 rettigheder. Synkronisering er retten til at bruge copyrighten © i hans produktion, og master use er retten til at bruge masteren ℗.

Default avatar
mixolydisk
Medlem

Indlæg af mixolydisk »

the songcabinet skrev:
tors 19. nov 2020 21:40
Uanset hvilken musik han bruger i spillet, så kræver det at han har 2 rettigheder, synkronisering og master-use. Det er ligemeget hvor musikken ellers er udgivet, men han skal have de 2 rettigheder. Synkronisering er retten til at bruge copyrighten © i hans produktion, og master use er retten til at bruge masteren ℗.
Ja det er jo sådan publishing normalt fungerer... Men som du måske så også ved, så fungerer CC-licensering anderledes.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

mixolydisk skrev:
tors 19. nov 2020 22:14
the songcabinet skrev:
tors 19. nov 2020 21:40
Ja det er jo sådan publishing normalt fungerer... Men som du måske så også ved, så fungerer CC-licensering anderledes.
Måske, men creative commons licensing er jo for ikke kommercielle ting.. og man skal nok lede længe efter musikere der giver 17+ numre væk med CC.

At bruge spilmusik på CC kræver at udvikleren ikke vil tjene penge på sit spil, og det er nok ikke ideen her.

Se også artiklen her om CC musik i spil: https://www.gamasutra.com/blogs/Stephen ... Assets.php

Default avatar
mixolydisk
Medlem

Indlæg af mixolydisk »

Creative Commons er ikke kun for ukommercielle ting.

Læs f.eks. også kommentarene til dit gamasutra link. Så vil du kunne se at holdningerne til det er delte. Det handler imo mere om at sætte sig ordenligt ind i licenserne frem for at gå uden om dem fuldstændig.

De fleste andre 'royalty-free' ting, fungerer lidt ligesom normale publishing kontrakter, eller quote requests. Der gives, enten gratis, eller ved køb, fulde rettigheder til både pub og master. f.eks. a la: https://johnleonardfrench.com/downloads/eula.pdf

Hvor vidt man kan gøre det som dansk koda registreret komponist, er en anden sag. Jeg mener ikke, koda mener du må. Men altså, vi ved jo alle sammen at koda altid er gerne er en 10-20 år bagud hvad angår deres kendskab til branchen, så personligt ville jeg aldrig lade koda afholde mig fra at tjene penge på det jeg laver, hvis jeg såfremt ønskede det.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Tjene penge, hvordan? Hvordan er Koda bagud? Du kan fx lave selvadministering hos Koda. Sync og master use er dog noget NCB tager sig af - her er de almindelige standard takster for sync og master use i de nordiske lande (NCB).

http://www.ncb.dk/synch/

Medlemsavatar
sproed
Medlem

Indlæg af sproed »

mixolydisk skrev:
tors 19. nov 2020 20:42
For det andet, er der ikke noget der hedder spildt arbejde. Hvis musikken er god, kan den helt sikkert bruges til andre ting :).
Det er true!
mixolydisk skrev:
tors 19. nov 2020 20:42
Desuden kommer verdenen omkring musik i spil nok til at ændre sig en del over de næste par år, hvis ikke twitch begynder at betale rettighedshavere. Allerede nu ser man et kæmpe skift efter DMCA-skandalen der kører, da twitch nægter at betale for musik. Det betyder at CC musik, eller unsigned musik, eller musik der også er frikøbt til streaming, for nu er vejen frem. Det er også derfor du ikke nødvendigvis med sikkerhed kan sige at musik udgivet på spotify ikke kan spilles på youtube eller twitch uden at blive flagget, for det kan det i nogle tilfælde godt så vidt jeg ved.
Også true - men erfaring fra de content creatorer på YouTube jeg kender, siger, at når først du er flagged for brug af musik, om du så har aftale eller ej, bliver du demonitariseret for den video musikken er i - video, som du måske har brugt dagevis på. Og erfaringen med YouTube og Deraf Google, som vi også så med Koda, er, at det er tunge drenge at danse med. Det er meget meget svært at få tændt for pengemaskinen igen hehe
fra danmarks alabama

Nyt svar