Derfor ser orkestre sådan ud

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Derfor ser orkestre sådan ud

Indlæg af mediumaevum »

https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvo ... niorkester

Billede

Hvorfor orkestre ser ud som de gør, med deres indbyrdes placering, fik jeg først øjnene op for nu.

Ganske interessant artikel iøvrigt.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg syntes , næsten, det virker indlysende med denne opstilling.

Hvad laver dirigenten ?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev: ons 7. jul 2021 23:44 Hvad laver dirigenten ?
Hvis jeg har forstået dirigentens rolle korrekt, svarer hans rolle vel til at bruge modwheel på et keyboard...?
Ifht. midi-cc dynamics, expression og hastighed/tempo/vibrato.

Jeg ved ikke om det er en god eller dårlig analogi...

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev: tors 8. jul 2021 10:07
Kimex skrev: ons 7. jul 2021 23:44 Hvad laver dirigenten ?
Hvis jeg har forstået dirigentens rolle korrekt, svarer hans rolle vel til at bruge modwheel på et keyboard...?
Ifht. midi-cc dynamics, expression og hastighed/tempo/vibrato.

Jeg ved ikke om det er en god eller dårlig analogi...
Sådan kan man beskrive det ud fra virtual lavet musik.

For mig der spiller guitar . Er det foruden at instrumentstemmer kommer ind på de rigtige tidspunkter. Beskriver det som jeg kalder indlevelsestegn. Med tabs kaldes det effekt related symbols.- Vibrato-slide-om lydstyrken skal være stigende eller faldende osv.. I et stort symfoniorkester som spiller meget kompleks musik, må der være behov for denne kropslige kontakt.

Nu kender jeg ikke arbejdsgangen. Men dirigent må være en svær uddannelse, som ikke alle har evner til.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kimex skrev: fre 9. jul 2021 13:33 Nu kender jeg ikke arbejdsgangen. Men dirigent må være en svær uddannelse, som ikke alle har evner til.
Jeg tænkte ikke en masse om dirigenter tidligere, det er heller ikke alle orkestermusikere der gør, der er stor forskel på dem. Men der er vist stor enighed om at en god dirigent er guld værd i et orkester.

Kan mindes at der engang var et program omkring det.
https://www.dr.dk/presse/her-er-de-medv ... -i-maestro
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar