Lånt eller stjålet?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
DanF
Medlem
Sted: Østjylland

Lånt eller stjålet?

Indlæg af DanF »

Bedst som man sidder i sofaen søndag morgen og ser en reklameblok, kommer Gevalia med en smart omarrangeret udgave af John Williams' E.T. tema - eller tager jeg fejl?

Default avatar
DanF
Medlem

Indlæg af DanF »

Nå, men Williams selv har lånt fra Gustav Holst og alle gør det alligevel, så....

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

"Gode komponister låner. De store stjæler." - Igor Stravinskij

Kunsten er at kamouflere det så godt, at det lyder originalt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Alt er tyveri, eller inspiration, herunder de helt store kanoner, alt bygger videre på det der var før

Derfor er rettigheder til musik også absurd og undertrykkende brug af jura

----------------------------

Det bærende tema i Studio One rytmen "Swing Easy"

Ens med åbnings-nummeret i "Fiddler on the Roof"

/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

De fleste husker nok retssagen om at Stairway to Heaven var stjålet.

https://www.premierguitar.com/articles/ ... rogression

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Stjålet ... Men desværre ikke særlig godt.
skriver noder

Default avatar
DanF
Medlem

Indlæg af DanF »

Ok, hvad med den her kopi af Arvo Pärt's Spiegel Im Spiegel? Gad filmproducenterne ikke betale royalties?

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist

Indlæg af bryla »

Begge har brudte akkorder. Ikke så meget ellers.
skriver noder

Default avatar
DanF
Medlem

Indlæg af DanF »

Synes godt nok de har taget skabelonen og udvidet. Men ok, sidste video herfra, ved ikke om den har været linket til herinde før... Desværre er Every Frame A Painting - kanalen stoppet, kan varmt anbefales til alle filminteresserede. Jeg kan egentlig godt forstå al den "inspiration", fordi - ret mig lige hvis jeg tager fejl, Thomas - der er jo tidspres, instruktørens krav, arbejdsmængden...det er vel et hårdt og ret utaknemligt job at være filmkomponist. Man knokler for at levere et stykke musik, som lever og dør med den film, den er skrevet til.

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist

Indlæg af bryla »

Det er sådan set bare et spørgsmål om temp tracks. Sådanne videoer er der mange af, hvor folk er stolte over at kunne høre referencen. Oftest er tempo, akkompagnementet og orkestreringen løftet fra referencen og så synes man, at det er at stjæle, man glemmer dog at det er melodien der kan copyrightes og har man lavet om i akkompagnementets rytme, har man altså ikke plagieret.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
søn 25. okt 2020 21:06
Det er sådan set bare et spørgsmål om temp tracks. Sådanne videoer er der mange af, hvor folk er stolte over at kunne høre referencen. Oftest er tempo, akkompagnementet og orkestreringen løftet fra referencen og så synes man, at det er at stjæle, man glemmer dog at det er melodien der kan copyrightes og har man lavet om i akkompagnementets rytme, har man altså ikke plagieret.
Nu har jeg læst denne adskillige gange, og jeg fatter intet.

Hvis melodien er den, der copyrightes, hvordan i alverden kan man så _ikke_ kalde det at stjæle, hvis man benytter samme meldodi, bare med anden akkompagnement?

Sandt nok, du har selv copyright på din egen udførelse og på den del af kompositionen der handler om at lave et andet akkompagnement, evt. akkordændringer mv.

Men melodien er der jo stadig. Den er jo stadig en andens copyright.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Iøvrigt et godt spørgsmål vil være: Hvis du har en melodi - lad os sige 8 toner.
Copyrighted.

- Og du så laver din egen melodi, på 8 toner. Men du genbruger en "frase" fra den copyrightede, på 3 toner, og de resterende 5 toner tager du fra en anden copyrighted melodi, dog sat lidt sammen på en anden måde, men stemningen er den samme (som iøvrigt er den samme "stemning" som den første og anden copyrightede melodi).

Kan man så kalde den nye melodi "sin egen"? Hvor går grænsen?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev:
ons 28. okt 2020 21:37
Iøvrigt et godt spørgsmål vil være: Hvis du har en melodi - lad os sige 8 toner.
Copyrighted.

- Og du så laver din egen melodi, på 8 toner. Men du genbruger en "frase" fra den copyrightede, på 3 toner, og de resterende 5 toner tager du fra en anden copyrighted melodi, dog sat lidt sammen på en anden måde, men stemningen er den samme (som iøvrigt er den samme "stemning" som den første og anden copyrightede melodi).

Hvis du ser det link jeg viste. Vil du høre at det, næsten, samme tema kan give vidt forskellig musikstykker og musik.

Spirit lagde sag an mod Let Zeppelin og tabte. For de to andre skykkers vedkommende kom det aldrig på tale.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev:
ons 28. okt 2020 21:37
Copyrighted.

Det er mit indtryk at ingen kan sige et nøjagtigt, da det er op til vurderinger , som nok har nogle retningslinjer, men må træffe en subjektiv afgørelse.

Du ville aldrig kunne blive fotograf, hvis du tror at der er regler for alt og alt kan "måles og vejes" Foto er ofte ligeså subjektivt som malerier.

Default avatar
DanF
Medlem

Indlæg af DanF »

BREAKING!
Har hørt fra unavngiven kilde, at Sigurd Barrett lavede temaet til Bjørnetimen efter "Sidder på et værtshus".

Nyt svar