Lånt eller stjålet?
Lånt eller stjålet?
Bedst som man sidder i sofaen søndag morgen og ser en reklameblok, kommer Gevalia med en smart omarrangeret udgave af John Williams' E.T. tema - eller tager jeg fejl?
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 2791
"Gode komponister låner. De store stjæler." - Igor Stravinskij
Kunsten er at kamouflere det så godt, at det lyder originalt.
Kunsten er at kamouflere det så godt, at det lyder originalt.
Alt er tyveri, eller inspiration, herunder de helt store kanoner, alt bygger videre på det der var før
Derfor er rettigheder til musik også absurd og undertrykkende brug af jura
----------------------------
Det bærende tema i Studio One rytmen "Swing Easy"
Ens med åbnings-nummeret i "Fiddler on the Roof"
Derfor er rettigheder til musik også absurd og undertrykkende brug af jura
----------------------------
Det bærende tema i Studio One rytmen "Swing Easy"
Ens med åbnings-nummeret i "Fiddler on the Roof"
/Dub
De fleste husker nok retssagen om at Stairway to Heaven var stjålet.
https://www.premierguitar.com/articles/ ... rogression
https://www.premierguitar.com/articles/ ... rogression
Synes godt nok de har taget skabelonen og udvidet. Men ok, sidste video herfra, ved ikke om den har været linket til herinde før... Desværre er Every Frame A Painting - kanalen stoppet, kan varmt anbefales til alle filminteresserede. Jeg kan egentlig godt forstå al den "inspiration", fordi - ret mig lige hvis jeg tager fejl, Thomas - der er jo tidspres, instruktørens krav, arbejdsmængden...det er vel et hårdt og ret utaknemligt job at være filmkomponist. Man knokler for at levere et stykke musik, som lever og dør med den film, den er skrevet til.
Det er sådan set bare et spørgsmål om temp tracks. Sådanne videoer er der mange af, hvor folk er stolte over at kunne høre referencen. Oftest er tempo, akkompagnementet og orkestreringen løftet fra referencen og så synes man, at det er at stjæle, man glemmer dog at det er melodien der kan copyrightes og har man lavet om i akkompagnementets rytme, har man altså ikke plagieret.
skriver noder
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 2791
Nu har jeg læst denne adskillige gange, og jeg fatter intet.bryla skrev: ↑søn 25. okt 2020 21:06Det er sådan set bare et spørgsmål om temp tracks. Sådanne videoer er der mange af, hvor folk er stolte over at kunne høre referencen. Oftest er tempo, akkompagnementet og orkestreringen løftet fra referencen og så synes man, at det er at stjæle, man glemmer dog at det er melodien der kan copyrightes og har man lavet om i akkompagnementets rytme, har man altså ikke plagieret.
Hvis melodien er den, der copyrightes, hvordan i alverden kan man så _ikke_ kalde det at stjæle, hvis man benytter samme meldodi, bare med anden akkompagnement?
Sandt nok, du har selv copyright på din egen udførelse og på den del af kompositionen der handler om at lave et andet akkompagnement, evt. akkordændringer mv.
Men melodien er der jo stadig. Den er jo stadig en andens copyright.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 2791
Iøvrigt et godt spørgsmål vil være: Hvis du har en melodi - lad os sige 8 toner.
Copyrighted.
- Og du så laver din egen melodi, på 8 toner. Men du genbruger en "frase" fra den copyrightede, på 3 toner, og de resterende 5 toner tager du fra en anden copyrighted melodi, dog sat lidt sammen på en anden måde, men stemningen er den samme (som iøvrigt er den samme "stemning" som den første og anden copyrightede melodi).
Kan man så kalde den nye melodi "sin egen"? Hvor går grænsen?
Copyrighted.
- Og du så laver din egen melodi, på 8 toner. Men du genbruger en "frase" fra den copyrightede, på 3 toner, og de resterende 5 toner tager du fra en anden copyrighted melodi, dog sat lidt sammen på en anden måde, men stemningen er den samme (som iøvrigt er den samme "stemning" som den første og anden copyrightede melodi).
Kan man så kalde den nye melodi "sin egen"? Hvor går grænsen?
Hvis du ser det link jeg viste. Vil du høre at det, næsten, samme tema kan give vidt forskellig musikstykker og musik.mediumaevum skrev: ↑ons 28. okt 2020 21:37Iøvrigt et godt spørgsmål vil være: Hvis du har en melodi - lad os sige 8 toner.
Copyrighted.
- Og du så laver din egen melodi, på 8 toner. Men du genbruger en "frase" fra den copyrightede, på 3 toner, og de resterende 5 toner tager du fra en anden copyrighted melodi, dog sat lidt sammen på en anden måde, men stemningen er den samme (som iøvrigt er den samme "stemning" som den første og anden copyrightede melodi).
Kan man så kalde den nye melodi "sin egen"? Hvor går grænsen?
Spirit lagde sag an mod Let Zeppelin og tabte. For de to andre skykkers vedkommende kom det aldrig på tale.
Det er mit indtryk at ingen kan sige et nøjagtigt, da det er op til vurderinger , som nok har nogle retningslinjer, men må træffe en subjektiv afgørelse.mediumaevum skrev: ↑ons 28. okt 2020 21:37Iøvrigt et godt spørgsmål vil være: Hvis du har en melodi - lad os sige 8 toner.
Copyrighted.
- Og du så laver din egen melodi, på 8 toner. Men du genbruger en "frase" fra den copyrightede, på 3 toner, og de resterende 5 toner tager du fra en anden copyrighted melodi, dog sat lidt sammen på en anden måde, men stemningen er den samme (som iøvrigt er den samme "stemning" som den første og anden copyrightede melodi).
Kan man så kalde den nye melodi "sin egen"? Hvor går grænsen?
Du ville aldrig kunne blive fotograf, hvis du tror at der er regler for alt og alt kan "måles og vejes" Foto er ofte ligeså subjektivt som malerier.