Shepard Grooves

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Shepard Grooves

Indlæg af Hald »

Vi kender Shepard tones som altid lyder som om tonen stiger og stiger, men her er en video omkring Shepard groove:

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Fedt, tak. Han er top cool, hr Collier.
I øvrigt spøjst, at en video med netop det emne slanger sig ind og ud af fejlsynkronisering mellem lyd og billede
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

tomcat skrev: ons 9. jun 2021 23:24 Fedt, tak. Han er top cool, hr Collier.
Han har i hvert fald en forståelse for teori som sprænger grænserne og en evne til at overskue kæmpe projekter og komplekse takter.

Jeg syntes stadig at han synger ringe, og bryder mig ikke om hans musik, men elsker hans begejstring og formidling af musikviden.

viewtopic.php?p=697406
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Uglefar
Medlem
Indlæg: 10

Indlæg af Uglefar »

Tak for deling...

Sjovt fundet på, men virker det? Jeg synes man kan høre hvad der sker, hvilket får illusionen til at briste lidt - modsat shephards tone, som jo fuldstændigt snyder hjernen.

Ps. det vildste var da den der 2-3-4-5-6 rytme med fingrene :shock: :shock: :shock:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, den måtte han egentlig gerne have demonstreret i lidt lavere tempo :)

Han er insane på den gode måde. Jeg elsker at høre ham snakke om musik, men jeg må indrømme, at jeg også høre til dem, der ikke rigtig kan lytte til hans musik i længere tid ad gangen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Jeg såe ham første gang i den dér serie af "mini-koncerter" optaget i en musikbutik eller boghandel, eller hvad det er –– blev suget ind af hans begejstring. Den er meget smittende. Tydeligvis er det også nogle instrument-dygtige folk, han får hevet ind.

Men helt enig med jer andre: resultatet "letter" aldrig rigtig –– flyet taxier overlegent rundt på flyvepladsen –– og ikke så meget mere.

Som du engang sagde i den anden tråd, Hald:
men bare fordi mekanikeren kender motoren og bilen ned til mindste detalje, bør han måske ikke kører den på det niveau.

Måske om nogle år kan det være, han bliver interesseret i noget mere 'afslappet' og i klassisk rytmisk forstand *vel-swingende* musik –– med hans fingerfærdighed og akkord-overblik kunne det blive max fedt. (though I'm not gonna hold my breath)

I mellemtiden er det fed, at han kan lave sådanne videoer som denne. Det passer hans nuværende musikalitet bedre til.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Default avatar
Uglefar
Medlem
Indlæg: 10

Indlæg af Uglefar »

Smittefar skrev: tors 10. jun 2021 12:57

Han er insane på den gode måde. Jeg elsker at høre ham snakke om musik, men jeg må indrømme, at jeg også høre til dem, der ikke rigtig kan lytte til hans musik i længere tid ad gangen.
Jeps. Jeg har brugt hans seneste album Djesse vol.3 et par gange som en slags booster efter morgenkaffen på vej til arbejde kl.7. Hyper opskruet vanvittigt gennem/overproduceret virtuos pop hvor det føles som om at der er blevet presset musikteori ned i hvert eneste taktslag. Kort sagt, alt for meget på en gang men vanvittigt imponerende, især ved flere gennemlytninger.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes tit, det lyder som om han gerne vil være Prince, men han rammer det bare ikke rigtig desværre
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar