ny lov om ophavsret –– god?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

ny lov om ophavsret –– god?

Indlæg af tomcat »

Efter en politisk maratonindsats, som begyndte i Bruxelles for fem år siden og i dag sluttede på Christiansborg, har Folketinget med stemmerne 90 for og nul imod netop vedtaget en ny lov om ophavsret – en utvetydig anerkendelse af at musikskabernes rettigheder også skal respekteres i den digitale verden.

Den nye lov sikrer som noget helt nyt, at de onlineplatforme, hvor brugerne har mulighed for at uploade og dele rettighedsbeskyttet materiale, fremover har ansvaret for indholdet. Det betyder i praksis, at platformene enten skal indgå aftaler med rettighedshaverne eller forhindre, at indhold, som ikke indgår i disse aftaler, bliver lagt op på deres platforme.
Hvad Koda siger: https://www.koda.dk/om-koda/nyheder/ny- ... P0Nm_VJvO0

Hvad Kulturminister siger: https://kum.dk/aktuelt/nyheder/ny-virke ... h-giganter

Koda og DJBFA har haft armene i vejret hele eftermiddagen.
men jeg kan ikke gennemskue det. Husker tidligere situationer, hvor jeg først forstår om noget er godt eller skidt for mig som Den Lille Sangskriver, når jeg hører hvad de forstandige folk her på Maskinen siger ..
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har svært ved at vurdere det gode eller dårlige i den aftale, når jeg ikke kender mere til det, eller de dybereliggende konsekvenser af loven.

Men overordnet set lyder det da meget fornuftigt, at man indhenter tilladelse hos rettighedshaverne, før publisering.

Jeg håber bare, at de store TV-selskaber der producerer f.eks. dokumentarer, historie mv. selv vil lægge indhold på youtube eller andre tilgængelige platforme, så al indhold er tilgængelig i praksis for de almindelige brugere, også brugere i Danmark.

For jeg har længe været godt og grundig træt af, at de youtubekanaler jeg ser som uploader f.eks. historie- og videnskabsdokumentarer forsvinder én efter én fordi rettighedshaverne klager over dem. Jamen, så lav dog en tjeneste hvor alle os andre ikke-amerikanske brugere også (lovligt) kan se jeres indhold.

Jeg vil gerne betale for godt indhold, men jeg gider ikke lede hele youtube igennem for at finde det, for derefter at finde ud af at kanalen bag åbenbart ikke havde indhentet de nødvendige rettigheder.

Heldigvis er flere af dem dog begyndt at indhente de nødvendige rettigheder. Eksempelvis Timeline-kanalen mfl.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

tomcat skrev: tors 3. jun 2021 16:08
Efter en politisk maratonindsats, som begyndte i Bruxelles for fem år siden og i dag sluttede på Christiansborg, har Folketinget med stemmerne 90 for og nul imod netop vedtaget en ny lov om ophavsret – en utvetydig anerkendelse af at musikskabernes rettigheder også skal respekteres i den digitale verden.

Den nye lov sikrer som noget helt nyt, at de onlineplatforme, hvor brugerne har mulighed for at uploade og dele rettighedsbeskyttet materiale, fremover har ansvaret for indholdet. Det betyder i praksis, at platformene enten skal indgå aftaler med rettighedshaverne eller forhindre, at indhold, som ikke indgår i disse aftaler, bliver lagt op på deres platforme.
Hvad Koda siger: https://www.koda.dk/om-koda/nyheder/ny- ... P0Nm_VJvO0

Hvad Kulturminister siger: https://kum.dk/aktuelt/nyheder/ny-virke ... h-giganter

Koda og DJBFA har haft armene i vejret hele eftermiddagen.
men jeg kan ikke gennemskue det. Husker tidligere situationer, hvor jeg først forstår om noget er godt eller skidt for mig som Den Lille Sangskriver, når jeg hører hvad de forstandige folk her på Maskinen siger ..
Jeg tvivler desværre på at lovens effekt bliver positiv.

I stedet for at ramme fx YouTube, som er fuldstændig ligeglade med lokal lovgivninger og nok skal finde en vej, så vil det ramme små websites som fx Lydmaskinen.

Så det ligner et symbolsk slag i luften mod de store, men endnu en mulighed for at tæske de små.

Dvs. hvis en person fx uploader noget ophavsretsbeskyttet musik her, så risikerer jeg personligt at blive smækket alvorligt over nallerne, selvom jeg ikke har en chance for at undgå det.

Indtil nu har man kunne slippe for problemer ved at straks slette materialet, hvis man opdagede det. Men jeg har ikke en chance for at manuelt at opsøge og fjerne alt potentielt problematisk materiale.

Nu har jeg ikke læst loven i detaljer, men det siger næsten sig selv at en lovgivning der kunne ramme YouTube på så alvorlig vis aldrig ville være godkendt af lobbyisterne i EU, som jo er i lommen på de multinationale, sagde kynikeren her.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev: fre 4. jun 2021 14:00 I stedet for at ramme fx YouTube, som er fuldstændig ligeglade med lokal lovgivninger og nok skal finde en vej, så vil det ramme små websites som fx Lydmaskinen.

Så det ligner et symbolsk slag i luften mod de store, men endnu en mulighed for at tæske de små.

Dvs. hvis en person fx uploader noget ophavsretsbeskyttet musik her, så risikerer jeg personligt at blive smækket alvorligt over nallerne, selvom jeg ikke har en chance for at undgå det.
Jeg har ikke læst loven, jeg holder mig til det andre siger det får af konsekvenser. Hvis det du siger er rigtigt, så er loven virkelig noget skidt.

Der burde som minimum være mulighed for som indehaver af et sted (forum/socialt medie/andet website) at få en frist til at slette ophavsretsbeskyttet materiale, efter klage. Og fristen bør være rimelig (hvad det end betyder).

Jeg håber dog - og har da også min tiltro til, at Lydmaskinens folk, dvs. brugerne her, er ordentlige nok til ikke at uploade ulovligt materiale.

Jeg kan tage fejl, men det er ikke mit indtryk at Lydmaskinens brugere er musikpirater, der stjæler andre folks musik og uploader på andre pirattjenester.

Alternativt kunne du jo forbyde musikupload direkte på Lydmaskinen og udelukkende tillade at musik linkes eller indlejres fra Soundcloud og Youtube. Så er det dem der står med ansvaret, og ikke dig. Youtube og Soundcloud har - mig bekendt - en anti-pirat-algoritme, så det burde (teoretisk) ikke være muligt at uploade piratmusik på f.eks. Youtube.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Problemet er, at loven ikke fungerer sådan.

Kan godt forstå hvis det virker logisk at antage noget andet. Lad mig forklare:

Selv hvis en bruger blot hotlinker til noget krænkende - det ligger altså slet ikke på Lydmaskinens server - så er det stadig mig der er ansvarlig fordi det ser UD som om det ligger på Lydmaskinen.

Dette er ikke en joke. Sådan fungerer loven, dvs. man skelner ikke mellem hvad der reelt er rigtigt og forkert, men hvordan det ser ud for en alm. besøgende.

Fx fik jeg en regning på 10.000 kr. fra fotograf Jørn Stjerneklam fordi en bruger på Lydmaskinen havde hotlinket til et billede af Lars Løkke med en Kalashnikov. Et billede som Jørn Stodderklam havde taget i sin tid.

Jeg prøvede at forklare Jørn Smadderkogt, at billedet faktisk lå på en helt anden server i udlandet og der bare var linket til billedet i en URL (altså såkaldt embedding), men i stedet fik jeg et brev fra en advokat.

Som jeg umiddelbart vurderer det, så er den nye lov en yderligere stramning af disse regler, hvilket ikke vil ramme de store, ligeglade multinationale virksomheder som YouTube, men i stedet blot små virksomheder eller fora som vores.

Så dette URL er lovligt:
https://asset.dr.dk/imagescaler/?protoc ... =850&h=478

Men hvis jeg havde sat URL'en til embedding, sådan her, så var det ulovligt og jeg ender med regningen:

Kode: Vælg alt

[img]https://asset.dr.dk/imagescaler/?protocol=https&server=www.dr.dk&file=%2Fimages%2Farticle%2F2016%2F01%2F07%2Floekke_afghanistan.jpg&scaleAfter=crop&quality=70&w=850&h=478[/img]
Embedded link sat i kode, så det ikke parses og vises i browseren. Gider ikke høre fra Jørn Stasiklar igen.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Ja, jeg kan godt se problemet. Det er sq' ikke iorden!

Nogen burde sætte politikerne på plads. Sådan, helt generelt...

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Holger skrev: fre 4. jun 2021 14:00 Dvs. hvis en person fx uploader noget ophavsretsbeskyttet musik her, så risikerer jeg personligt at blive smækket alvorligt over nallerne, selvom jeg ikke har en chance for at undgå det.
Så når jeg linker til det (mit) næste uopdagede #1 på Billboard Top 100 på youtube, så hænger du på den mht rettigheder(selvom jeg ejer dem) eller?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis der ikke er afregnet/givet tilladelse, så hænger "viseren" på den, dvs. fx mig via Lydmaskinen, uanset om det reelt ligger på YouTube eller et andet sted.

Hidtil har logivningen været at man har en ganske kort frist til at fjerne materialet, så snart man opdager det eller man bliver gjort opmærksom på det, men man har hele tiden hæftet for embedding også, altså selvom materialet slet ikke ligger på Lydmaskinen.

Nu ser ud til at man vil uddele kæmpe bøder ved kasse 1 uden man har en chance for at gøre noget ved det, som lille website.

Jeg har ingen chance for, citat "at forhindre" folk i at uploade eller embedde uden at cripple vigtig funktionalitet på Lydmaskinen. Det gælder stort set alle fora i verden.

Som sagt har jeg ikke nærstuderet loven endnu, men jeg er skeptisk, da jeg tvivler på fx KODA kan eller vil gå efter Facebook og YouTube, men de har før ville sagsøge mig, som jo har en enkeltmandsvirksomhed. Det var endda mit eget materiale, men det var også "ulovligt" at uploade dengang.

Reglerne er blødt lidt op siden hos KODA for eget materiale, men grundlæggende mister du alle administrationsrettigheder til dine egne værker, når de først er fuldt overdraget til KODAs forvaltning.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Fy for den lede. :-(
Det lyder ganske afskyeligt.
Man kan edderhugme sige, der kom svar på, om det nye tiltag er godt eller SKIDT.
Hvor er det dog tæske åndssvagt. At det skal være sådan.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: fre 4. jun 2021 21:58 Hvis der ikke er afregnet/givet tilladelse, så hænger "viseren" på den, dvs. fx mig via Lydmaskinen, uanset om det reelt ligger på YouTube eller et andet sted.

...man har hele tiden hæftet for embedding også, altså selvom materialet slet ikke ligger på Lydmaskinen.

Jeg ved ikke, om det her har relevans?:

https://www.msn.com/da-dk/nyheder/udlan ... li=BBr5CAg

Ifølge Ritzau hedder det i en EU-dom tirsdag, at
Når brugere på hjemmesider som YouTube uploader videoer, der krænker ophavsretten, kan hjemmesiderne som udgangspunkt ikke stilles til ansvar.
...ved ikke, om det så også gælder for Lydmaskinen ved f.eks. Youtube- eller Soundcloud-embedding...?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

På den anden side er det noget miskmask:
Det lyder dog samtidig, at platforme som YouTube i særlige tilfælde - hvor hjemmesiderne aktivt bidrager til at give offentligheden adgang til videoerne - godt kan stilles til ansvar for at udbrede det ulovlige indhold:

- Disse operatører foretager imidlertid en sådan overføring i strid med ophavsretten, hvis de ud over den blotte tilrådighedsstillelse af platformen bidrager til at give almenheden adgang til dette indhold.
Hvordan definerer man "aktivt"? F.eks. har jeg lidt SEO optimering på Lydmaskinen, er det så aktivt at jeg bidrager med at potentielle krænkende indhold dukker op i fx Google?

Anyway, så er dem dom vel under den gamle lovgivning.

Den nye lovgivning vil vist netop ændre på disse ting, så man som udbyder i udgangspunktet er i en dårligere situation.

Default avatar
hrbaltzer
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Herfølge

Indlæg af hrbaltzer »

Holger skrev: fre 4. jun 2021 21:58 Hvis der ikke er afregnet/givet tilladelse, så hænger "viseren" på den, dvs. fx mig via Lydmaskinen, uanset om det reelt ligger på YouTube eller et andet sted.

Hidtil har logivningen været at man har en ganske kort frist til at fjerne materialet, så snart man opdager det eller man bliver gjort opmærksom på det, men man har hele tiden hæftet for embedding også, altså selvom materialet slet ikke ligger på Lydmaskinen.

Nu ser ud til at man vil uddele kæmpe bøder ved kasse 1 uden man har en chance for at gøre noget ved det, som lille website.

Jeg har ingen chance for, citat "at forhindre" folk i at uploade eller embedde uden at cripple vigtig funktionalitet på Lydmaskinen. Det gælder stort set alle fora i verden.

Som sagt har jeg ikke nærstuderet loven endnu, men jeg er skeptisk, da jeg tvivler på fx KODA kan eller vil gå efter Facebook og YouTube, men de har før ville sagsøge mig, som jo har en enkeltmandsvirksomhed. Det var endda mit eget materiale, men det var også "ulovligt" at uploade dengang.

Reglerne er blødt lidt op siden hos KODA for eget materiale, men grundlæggende mister du alle administrationsrettigheder til dine egne værker, når de først er fuldt overdraget til KODAs forvaltning.
Hvad så hvis indholdet ikke er omfattet af KODA, men stadig er udgivet i mit navn? Så er det vel reelt kunstneren selv, der skal håndhæve sin ret?
(Jeg nærlæste i sin tid KODAs betingelser, og så blev det et nej tak - jeg vil gerne bevare kontrollen og ejerskabet over mit eget shit, uanset at det som de fleste andre hobbyer er ren tilsætning.)
Hilsen
Peter

Nyt svar