Podcast og KODA?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Iboga
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Sydsjælland

Podcast og KODA?

Indlæg af Iboga »

Er der nogen der ved hvad status er mellem de private podcast-aktører og KODA?

En del af mine værker figurere i podcasts udsendelser fra de nye podcast-aktører med betalingsmur.
Har efterhånden spurgt KODA et par gange og de oplyser hver gang, at en aftale mellem de pågældende mediehuse og KODA er lige på trapperne.

Jeg kunne forstå, hvis der var tale om en lille uafhændelig nonprofit organisation, men der er jo tale om store danske mediehuse, der mig bekendt ikke betaler så meget som en krone i KODA afgift.

Er der nogen der ved noget?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, men hold os endelig opdateret her, hvis du selv hører noget.

KODA er jo en organisation uden politisk gennemslagskraft, så det har nok lange udsigter med en ordentligt aftale desværre.

Medlemsavatar
Iboga
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Sydsjælland

Indlæg af Iboga »

Holger skrev: tirs 18. maj 2021 15:18 Nej, men hold os endelig opdateret her, hvis du selv hører noget.

KODA er jo en organisation uden politisk gennemslagskraft, så det har nok lange udsigter med en ordentligt aftale desværre.
KODA har skam selv udarbejdet prisforlag og oprettet en fin formular til kunderne: https://kunde.koda.dk/musiklicenser/online/podcast

Problemet er bare, at denne model afhænger fuldstændig af medievirksomhederne. Jeg tvivler på, at hverken Talk Town, Mofibo, Podimo etc. har sat ressourcer af til, at sidde og udfylde formularer hvor gang de uploader en ny podcast.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det handler ikke om hvorvidt KODA har udarbejdet en fin pjece, så vidt jeg ser problematikken.

Det handler om, at medievirksomhederne ingen interesse har i at udfylde dem frivilligt og at der ingen konsekvens er for dem ved ikke at gøre det.

KODA har ingen politisk indflydelse og ingen politikere gider derfor at sørge for den nødvendige opbakning.

Nyt svar