Apple Music Lossless

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Apple Music Lossless

Indlæg af Hald »

Noget tyder på at Apple kommer med forbedret lydkvalitet i fremtiden.

https://www.macrumors.com/2021/05/17/ap ... less-logo/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg gik væk fra Tidal igen, da deres loudness algo er irriterende upræcis, modsat Spotify.

Søgefunktionen er også væsentligt dårligere i Tidal, end i Spotify. Til gengæld virker anbefalingerne bedre i Tidal og det virker som om deres redaktører har noget bedre smag (I know, et smagsspørgsmål).

Så mangler vi bare et større katalog hos Apple for at de kan konkurrere.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Holger skrev: man 17. maj 2021 11:50 Jeg gik væk fra Tidal igen, da deres loudness algo er irriterende upræcis, modsat Spotify.

Søgefunktionen er også væsentligt dårligere i Tidal, end i Spotify. Til gengæld virker anbefalingerne bedre i Tidal og det virker som om deres redaktører har noget bedre smag (I know, et smagsspørgsmål).

Så mangler vi bare et større katalog hos Apple for at de kan konkurrere.
Det kan være, jeg skal prøve Tidal igen. Jeg synes netop, deres forslag var helt håbløse og tæt på ikke-eksisterende, så jeg endte altid med at høre de samme 50 albums, jeg har hørt 1000 gange før.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

50 albums? På Spotify får jeg serveret de samme 10 auto-tunede "rap"numre på dansk.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Husker noget med at spotify også har kuratorer ansat til at sidde og lave playlister og mappe kataloget.. Har vi mon nogle her inde som har rodet med det?

Spotify’s ‘radio’ har iøvrigt en lidt morsom adfærd; Du hører en sang du kan lide, trykker next ganske hurtigt på de næste 3 foreslag, og bang så får du samme sang eller en sang fra samme plade 😄 Det minder lidt om nogle af mine første Dj jobs hvor jeg ikke var særlig sikker på hvad folk ville høre. Lol.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev: man 17. maj 2021 15:18 Husker noget med at spotify også har kuratorer ansat til at sidde og lave playlister og mappe kataloget.. Har vi mon nogle her inde som har rodet med det?
Det har Tidal også. Tidal har tydeligvis ansat nogle lidt mere musikkyndige personer, end de 13-årige drenge som laver playlister på Spotify.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Holger skrev: man 17. maj 2021 14:33 50 albums? På Spotify får jeg serveret de samme 10 auto-tunede "rap"numre på dansk.
50 albums er dem jeg selv valgte. Jeg fik nærmest ingen forslag, da jeg brugte Tidal.

Jeg hører aldrig Dansk rap, så det foreslår Spotify heldigvis ikke til mig.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg hører sgu heller ikke dansk "rap" (men gerne dansk rap), men alligevel foreslår Spotify det der auto-tunede metervare. Så min forklaring er, at deres algo er skidtmads.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det er sku også lidt en tough opgave :-D Ideelt set skal den vel foreslå (1) noget du ikke vidste eksisterede, men vil kunne lide, eller (2) noget du ikke selv vidste du kunne lide..

Den første (1) fungerer fint med historisk data, som stortset alle systemer er baseret på idag. Men den er for det første biased mod de ting som flest personer har hørt (fordi det har en højere frekvens = højere empirisk sandsynlighed for der er bid). For det andet er den begrænset af at der eksisterer noget data på de potentielle plader som kobler dem med det du allerede kan lide. Det stiller lidt større krav til databasen, og kvaliteten af den - helt ud i niche genrer.

Nummer (2) er lidt mere vanskelig, men måske også den mest interessante: Hvordan faen får man en algoritme til at lave forslag som virker inspirerende og som direkte overrasker folk? Det er ikke sket for mig endnu. Til gengæld har jeg masser af venner som kan det... Men de har den store fordel at de er intelligente nok til at analysere musikken, avveje stemninger og følelser, og vurdere om det er noget for Mike. Det skal nok lade sig gøre baseret på historisk data på et tidspunkt, men det sætter nogle større krav til både data og algoritmer om man vil. Særligt fordi AI idag er baseret på de store tals lov, og det er som sagt biased imod Populær-musik :-P

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg bruger meget den der 'song radio' eller 'artist radio' funktion, og der har jeg opdaget bands, jeg aldrig havde hørt om, men som jeg siden hen er blevet ret stor fan af.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ja, det er fuldt muligt. Jeg tror også nærmere det jeg tænker på er niche musik, fordi det er et problem som per definition betyder få samples, eller kvalitative aspekter som ikke er mappet i databasen.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man skal godt nok også være ganske audiofilt afmarcheret, før man brokker sig over, man ikke kan sende lossless filformater til sine bluetooth hovedtelefoner. Bluetooth er jo i stand til at ødelægge lyd i en grad, så selv jeg kan høre det
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja, og underligt nok kan et par Airpods lyde fine og klare i mikrofonen på en iPhone, men kobler man det til en PC med bluetooth lyder de af "retro"-prut..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror simpelthen at mange af de der bluetooth headsets er optimeret til tale. Jeg har også et headset, som jeg med stor fornøjelse bruger til møder, men jeg kan næsten ikke holde ud at høre musik på det - og jeg ved at selve hovedtelefonerne ikke fejler noget, for det er mine gamle in-ears, Shure SE535.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar