Bevidsthedsudvidende lyd - et kendt fænomen blandt lydfolk?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Bevidsthedsudvidende lyd - et kendt fænomen blandt lydfolk?

Indlæg af Mr. Soundman »

I forbindelse med at jeg har set nogle videoer på YouTube med neurologen Eben Alexander vedr. bevidsthed, så er jeg stødt på en teori/hypotese om, at bestemte former for lyd – såkaldt ”binaural beats” - skulle kunne påvirke hjernen til bevidsthedsudvidelse.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, i hvilken grad dette fænomen er kendt og evt. benyttes af lydeksperter/lydenthusiaster/musikproducere?


Fænomenet binaural beats handler om, at hvis man sender en tone ind i begge ører, hvor tonen i det ene øre afviger nogle få Hz fra tonen i det andet øre, så vil der et sted i hjernen blive udregnet en difference mellem de to frekvenser, og denne lyddifferens inde i hovedet kalder man ”binaural beat”.

Man kan læse om binaural beats ved at scrolle lidt ned i denne wikipedia-artikel, og der er nogle lydeksempler, som man kan lytte til:
https://en.wikipedia.org/wiki/Beat_(acoustics)

Nogle mener så, at binaural beats kan påvirke hjernens bevidsthedsstadie, eftersom det center i hjernen, som bruges til at beregne differencen på lyde i højre og venstre øre, angiveligt ligger meget tæt op ad det center, som har med bevidsthed at gøre :idea:

Som udgangspunkt kræver det lytning med hovedtelefoner – ikke højttalere – at opnå den specielle effekt inde i hjernen af binaural beats, men Eben Alexander hævder, at nogle lydfolk har udviklet et mere sofistikeret koncept, hvormed man kan opnå samme påvirkning af hjernen, ved at afspille lyden på højttalere.

Er det her et fænomen, som er kendt og evt. benyttet af lydeksperter/lydenthusiaster?

Jeg tænker f.eks. på trance- og meditationsorienterede musikgenrer så som trance og new age- / meditationsmusik?

Her er en video, hvor neurologen Eben Alexander snakker om fænomenet:



Her er en længere video, hvor han taler om det... videoen er lang, og der tales også om andre ting, men man kan springe direkte til 5:20-12:54 & 15:20-18:00 & 20:21-23:30:



Her er også en video, hvor han kommer ind på det – spring evt. direkte til 51:50-55:12:



Her kan man gå ind og høre smagsprøver på forskellige musikstykker fra Sacret Acoustics, som Eben tit omtaler i videoerne ovenfor:
[media]https://www.sacredacoustics.com/collect ... gle-titles[/media]


Jeg synes, det evt. kunne være interessant at prøve at lave sådan noget binaural beats – evt. indlejret i noget musik.

Måske kunne man lade en bastromme trigge en 50 Hz sinuskurve i højre side og en 46 Hz sinuskurve i venstre side, eller hvad ved jeg...?

Endnu mere spændende kunne det blive, hvis der så er nogen her, der har noget praktisk erfaring med bevidsthedsudvidelse igennem f.eks. meditation, bøn, tobak, svampe eller andre teknikker, der kunne have interesse i at agere forsøgskanin på hjemmelavet binaural beat-baseret lyd/musik og melde tilbage om, hvorvidt det rent faktisk bidrager positivt i en bevidsthedsudvidende sammenhæng :-D

Det kunne være interessant, hvis man kunne indlejre binaural beats i musik, uden at det umiddelbart opfattes af det bevidste, og så som eksperiment lave nogle musikstykker, hvor det er indlejret i, samt nogle lignende musikstykker hvori det ikke indgår, og så lave nogle blind-A/B-tests, hvor man lader en person meditere til begge dele, uden at vedkommende på forhånd ved, hvilke af musikstykkerne der er den ægte vare, hvorefter vedkommende skal give tilbagemeldinger om meditationssuccessen på de forskellige lyd/musikstykker, for på den måde at undersøge, om konceptet rent faktisk har den påståede effekt på hjerne/bevidsthed.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeps, det er et kendt fænomen. :) Det har været oppe og vende her på forummet allerede i 2008:

viewtopic.php?f=1&t=14992&p=152327
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Joachip skrev: søn 16. maj 2021 13:35 Jeps, det er et kendt fænomen. :) Det har været oppe og vende her på forummet allerede i 2008:

viewtopic.php?f=1&t=14992&p=152327

Okay - tak skal du have Joachip.

Jamen det lader da til, at bl.a. Jurg_t her på LM ved en del om emnet:

viewtopic.php?p=152965#p152965

viewtopic.php?p=153414#p153414

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg har få en del år siden samarbejdet med en tysk professor om udviklingen af et bineural plugin til bla. winamp playeren.
Jeg har derudover også rodet med det i bla. Ableton live, samt i forskellige andre programmer specielt minded på dette.
ideen er at selve bineural ligger bag ved musikken og næsten ikke observeres. Det kan være frekvenser mm.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Ja, det er jo ikke nyt, det her.
Det prøvede vi osse i -60´erne og -70´erne. Vi tilsatte dog lidt ekstra bevidsthedsudvidende sager.
Mønstret gentager sig osse ved at der straks kommer religion ind over. Det gjorde der osse den gang.
Jeg kan ikke lade være med at hæfte mig ved Karen Newel & Eben Alexander, som dels taler om alle vores sjæle, især i den vestlige verden.
Men værst af alt, deres form for dyrkelse af binaural lyd er kulminationen på menneskehedens 5000 årige historie.
Common, mennesket har udviklet sig over 2-300.000 år. Det er kun i fanatiske religiøse hjerner at vi blev "skabt" for 5000 år siden.
Beklager mit rant, men jeg får altid myrerkryb over den slags, for jeg har set det hele før.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hugo skrev: søn 16. maj 2021 17:32 Mønstret gentager sig osse ved at der straks kommer religion ind over. Det gjorde der osse den gang.
Jeg kan ikke lade være med at hæfte mig ved Karen Newel & Eben Alexander, som dels taler om alle vores sjæle, især i den vestlige verden.
Men værst af alt, deres form for dyrkelse af binaural lyd er kulminationen på menneskehedens 5000 årige historie.
Common, mennesket har udviklet sig over 2-300.000 år. Det er kun i fanatiske religiøse hjerner at vi blev "skabt" for 5000 år siden.
Beklager mit rant, men jeg får altid myrerkryb over den slags, for jeg har set det hele før.

Det som jeg tænkte at fokusere på i tråden her var nu også mere sådan helt grundlæggende hvordan man laver og evt. integrerer binaural sounds i musik samt hvorvidt denne type lydprodukter helt grundlæggende kan bruges til at påvirke en hjerne i retning af bevidsthedsudvidelse.

Hvad folk så præcis oplever i forbindelse med bevidsthedsudvidelse samt hvordan man tolker sådanne oplevelser er jo et kæmpe (og selvfølgelig interessant) emne for sig. Men det vil nok blive for meget at tage i samme tråd, tænker jeg :wink:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hugo skrev: søn 16. maj 2021 17:32 Ja, det er jo ikke nyt, det her.
Det prøvede vi osse i -60´erne og -70´erne. Vi tilsatte dog lidt ekstra bevidsthedsudvidende sager.

Var det dit indtryk, at musik med binaural beats rent faktisk bidrog til udvidelse af bevidstheden, eller tror du de "ekstra bevidsthedsudvidende sager" som du nævner ville have givet lige så stærkt et resultat uden bidrag fra musik med binaural beats?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mr. Soundman skrev: søn 16. maj 2021 17:58
Hugo skrev: søn 16. maj 2021 17:32 Ja, det er jo ikke nyt, det her.
Det prøvede vi osse i -60´erne og -70´erne. Vi tilsatte dog lidt ekstra bevidsthedsudvidende sager.

Var det dit indtryk, at musik med binaural beats rent faktisk bidrog til udvidelse af bevidstheden, eller tror du de "ekstra bevidsthedsudvidende sager" som du nævner ville have givet lige så stærkt et resultat uden bidrag fra musik med binaural beats?
Først vil jeg lige beklage min lille "afsporing", jeg kunne ikke dy mig 8-)

Men ja, hvis jeg ser bort fra hvad vi indtog den gang, så kom vi (jeg gjorde i hvert fald) på lange mentale rejser af musikken.
Musikken var mere værd end de stoffer vi tog. Absolut.
Pink Floyd, Led Zeppelin, Iron Butterfy, for blot at nævne nogle.

Det hed ikke binaural, med biased frekvenser. Vi kaldte det kort og godt "Syremusik"
Jeg vil da ikke udelukke at der i den, den gang analoge musik har gemt sig mange sjove frekvenser.

Egentlig tror jeg mere at det var musikken, som var komponeret så godt at man kom på en lang "rejse" når man lyttede.
Vi lyttede og snakkede ikke, men levede os dybt ind i musikken.
Det kan jeg den dag i dag. Måske ikke lige til Rollo & King :dollargrin: , men til enten noget af mit gamle syremusik, eller noget af den lille smule nye som bliver komponeret idag, som er det jeg kalder lyttemusik.
Klassisk musik kan give mig den samme oplevelse af mental rejse og indre ro.
Jeg har så osse lært at meditere i 30-års alderen. Jeg praktisere det ikke mere, men det ligger i underbevidstheden.
Jeg kan altid sidde og falde i staver i et par timer over ingen ting, her flyver tankerne osse.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

danstanley skrev: søn 16. maj 2021 16:47 Jeg har derudover også rodet med det i bla. Ableton live, samt i forskellige andre programmer specielt minded på dette.
ideen er at selve bineural ligger bag ved musikken og næsten ikke observeres. Det kan være frekvenser mm.

Vil det sige, at du har prøvet at fremstille musik, hvor du målrettet integrerede bineural beats i musikken med det formål at få musikken til at virke bevidsthedsudvidende på lytteren?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nu sidder jeg og prøver at lege med det her binaural beats i Cubase, og det første lydtekniske spørgsmål er dukket op:

Hvad er ca. den laveste lydfrekvens, som det giver mening at lægge ind i musik, hvis det skal kunne afspilles på hovedtelefoner/øresnegle ude hos den almindelige forbruger?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår det her koncept... men bruges "bevidsthedsudvidende lyd" også i vestlig, klassisk kirkemusik - f.eks. Palestrina?

Det lyder jo meget højtideligt, og selvom jeg ikke selv som sådan er religiøs, kan jeg da godt få en følelse af noget overvældende smukt storhed.

Er det noge af det samme, eller har jeg komplet misforstået konceptet?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: tirs 18. maj 2021 16:47 Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår det her koncept... men bruges "bevidsthedsudvidende lyd" også i vestlig, klassisk kirkemusik - f.eks. Palestrina?

Det lyder jo meget højtideligt, og selvom jeg ikke selv som sådan er religiøs, kan jeg da godt få en følelse af noget overvældende smukt storhed.

Er det noge af det samme, eller har jeg komplet misforstået konceptet?

Det, som jeg fokuserer på i denne tråd, er et helt specifikt fænomen, hvor hvert øre på samme tid udsættes for hver sin tone, hvor tonen i det ene øre afviger nogle få Hz fra tonen i det andet øre. Her siges det, at der et sted i hjernen dannes et såkaldt binaural beat, som er udtrykt ved differensen mellem de to toners frekvenser. Der er så endvidere nogle der mener, at når hjernen udsættes for dette, så kan det påvirke bevidsthedsstadiet og derfor være et velegnet redskab i f.eks. meditationssammenhæng.

Personligt havde jeg aldrig hørt om det her koncept, før jeg for nylig så nogle videoer på YouTube med neurologen Eben Alexander vedrørende bevidsthed. Nu er lydentusiasten i mig så blevet nysgerrig på at udforske lidt, hvad det her med binaural beats er for noget og hvad det evt. måtte kunne bruges til.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev: tirs 18. maj 2021 16:54
mediumaevum skrev: tirs 18. maj 2021 16:47 Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår det her koncept... men bruges "bevidsthedsudvidende lyd" også i vestlig, klassisk kirkemusik - f.eks. Palestrina?

Det lyder jo meget højtideligt, og selvom jeg ikke selv som sådan er religiøs, kan jeg da godt få en følelse af noget overvældende smukt storhed.

Er det noge af det samme, eller har jeg komplet misforstået konceptet?

Det, som jeg fokuserer på i denne tråd, er et helt specifikt fænomen, hvor hvert øre på samme tid udsættes for hver sin tone, hvor tonen i det ene øre afviger nogle få Hz fra tonen i det andet øre. Her siges det, at der et sted i hjernen dannes et såkaldt binaural beat, som er udtrykt ved differensen mellem de to toners frekvenser. Der er så endvidere nogle der mener, at når hjernen udsættes for dette, så kan det påvirke bevidsthedsstadiet og derfor være et velegnet redskab i f.eks. meditationssammenhæng.
Ok, så det har altså ikke noget med musik at gøre? Det kunne vel i princippet bare være 2 toner, én til hvert øre med en lille forskel i frekvens?

Det lyder mere som hjerneforskning end decideret lyd-brancherelateret... hvis jeg forstår det korrekt.

Ikke at det er uinteressant, men jeg har svært ved at se hvorfor det skal placeres i Branche og Teori, og ikke i Afterparty-tråden "Det Filosofiske Hjørne".

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: tirs 18. maj 2021 17:15
Mr. Soundman skrev: tirs 18. maj 2021 16:54
mediumaevum skrev: tirs 18. maj 2021 16:47 Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår det her koncept... men bruges "bevidsthedsudvidende lyd" også i vestlig, klassisk kirkemusik - f.eks. Palestrina?

Det lyder jo meget højtideligt, og selvom jeg ikke selv som sådan er religiøs, kan jeg da godt få en følelse af noget overvældende smukt storhed.

Er det noge af det samme, eller har jeg komplet misforstået konceptet?

Det, som jeg fokuserer på i denne tråd, er et helt specifikt fænomen, hvor hvert øre på samme tid udsættes for hver sin tone, hvor tonen i det ene øre afviger nogle få Hz fra tonen i det andet øre. Her siges det, at der et sted i hjernen dannes et såkaldt binaural beat, som er udtrykt ved differensen mellem de to toners frekvenser. Der er så endvidere nogle der mener, at når hjernen udsættes for dette, så kan det påvirke bevidsthedsstadiet og derfor være et velegnet redskab i f.eks. meditationssammenhæng.
Ok, så det har altså ikke noget med musik at gøre? Det kunne vel i princippet bare være 2 toner, én til hvert øre med en lille forskel i frekvens?

Det lyder mere som hjerneforskning end decideret lyd-brancherelateret... hvis jeg forstår det korrekt.

Det er jo så bl.a. det, jeg prøver at finde ud af... I hvilken grad kan binaural beats integreres i musik? Er det noget andre producere arbejder i - f.eks. når de laver trance-musik eller meditationsmusik ? Og jeg vil selv prøve at lege med det - prøve at integrere binaural beats i musik :)

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Jeg tænker at det store spørgsmål her er om man tror på det har en effekt eller ej... -jeg har selv set en masse om binaural beats, og ærligt talt, så tror jeg ikke på at det rigtigt kan noget..

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Jeg har nogengange oplevet en ... effekt. Af klokkespil. Når jeg har befundet mig i meget nær lytteafstand og en kirke er begyndt på den dér slags 'kaos-ringning'. Jeg er ikke altid klar over, hvad deres interne begrundelse er. Selv klassificerer jeg det i posen med "De ringer solen ned eller op, og lignende" –– altså hvor der *ikke* spilles melodisk funderet klokkespil-musik (typen Frelser Krike på Christianshavn).
Men hvor det er flere klokker, der bare bimles lystigt afsted på. Højt og langvarigt.
Har oplevet det både i ind- og udland.

Når det bliver ved i fem-ti minutter. Det er lang tid at lytte til kaotisk klokkeringen. I begyndelse søger min bevidsthed efter mønstre. Som bevidsthed plejer gøre. Hvis jeg er tilstrækkelig afslappet, f.eks. ligger på en bænk i solen et sted i Paris eller Firenze eller København –– og jeg ikke rejser mig og flygter fra støjhelvedet –– så har jeg oplevet at Bevidsthed på et tidspunkt opgiver sin søgen efter mønster. Men blot overgiver sig. Lytter. Oplever.

Det er ikke sket "ofte". Men dog flere gange, end jeg lige har et fast antal på.

Hvor bundlinien er, at der "sker et eller andet". At jeg oplever et særligt og uventet fænomen. Som vistnok, eller bare muligvis, har noget at gøre med, at klokkernes afsindige støjproduktion er tilnærmelsesvis monofrekvent. Men alligevel ikke helt: Selv to tilsyneladende lige store klokker vil ikke have samme lyd. Dels p.g.a. støbe-unøjagtighed. Dels p.g.a. hammerens slag ikke er ens.
_______________________
Jeg aner ikke, om det, jeg har bemærket, har noget med fænomenet binaural beats at gøre.
Umiddelbart lyder det lidt som, det er et beslægtet fænomen.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det lyder som intermodulation. Det skaber ligesom interferens nye mønstre og (over)toner.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nå men nu er jeg godt igang med at lave noget test-musik med binaural beats integreret.

Her kommer lidt opdatering om mine overvejelser.


Nummerets titel

Nummeret får selvfølgelig titlen ”Beat the mind” – et ordspil på dobbel-betydningen af ordet ”beat”, der får titlen til at betyde, at man vha. takter slår/overvinder sindet.


Et nummer i flere versioner

Jeg regner med at lave 4 forskellige versioner af det samme musikstykke. Mængden/typen af binaural beats vil jeg variere i de forskellige versioner. De 4 versioner vil efter planen blive så éns, at forhåbentlig kun lydfolk lægger mærke til, at der er forskel på dem.


Nummerets længde

Umiddelbart tænkte jeg, at ca. 10-12-minutter nok ville være passende.

Jeg har så snakket om projektet med en bekendt, der har erfaring med meditation, som umiddelbart mente, at nummeret snarere burde være en halv time langt. Jeg har så forklaret, at musikstykket ikke behøver at føre en mediterende lytter ud i en meget dyb trancetilstand, men at jeg kun er interesseret i at undersøge, om f.eks. en meditatør kan opleve en mærkbar forskel i den bevidsthedsudvidende effekt relativt mellem forskellige versioner af nummeret. Eksperimentet behøver altså ikke nødvendigvis udmunde i en stor kosmisk orgasme... Vedkommende mente så heldigvis, at 10-12 minutter alligevel godt kunne være nok til at vurdere en evt. forskel på virkningen af de forskellige versioner. Så jeg slipper heldigvis for at komponere og producere 4 musikstykker på hele 30 minutter :)

Som jeg har lavet det nu, så ligger længden på 12,5 minutter.


Valg af binaural beat-frekvenser

Uden at have forstand på det, så har jeg umiddelbart en idé om, at den bedste virkning muligvis opnås ved, at man vælger binaural beat-frekvenser, som taktmæssigt svinger sammen med resten af musikken i stedet for at vælge tilfældige frekvenser helt ude af trit med musikkens øvrige takt og rytme.

Her må man så bruge lidt matematik, for at få brikkerne til at gå op:

Musikkens tempo: 72 BPM = 1,2 beats per sekund, hvilket svarer til en frekvens på 1,2 Hz.

Så hvis binaural beats kører i 1,2 Hz, så vil der blive 4 binaural beats per takt i musikken (i og med at der går 4 beats på en takt).

Hvis binaural beat kører i den bobbelte frekvens 2,4 Hz, så vil der være 8 binaural beats per takt, 3,6 Hz giver 12 binaural beats per takt (3x4 slag per takt vil svinge som ”ratata-ratata-ratata-ratata” i løbet af en takt)... osv...

Så jeg skal sidde med en 1,2-tabel og udvælge nogle binaural beat-frekvenser, som er at finde på denne tabel.

Som jeg forstår hypotesten om binaural beats bevidsthedsudvidende virkning på hjernen, så korrelerer forskellige binaural beat-frekvenser med forskellige bevidsthedsstadier. Generelt anses der at være den sammenhæng, at jo lavere binaural beat-frekvensen er, desto mere udvidet en bevidsthedstilstand understøtter det. Der skelnes overordnet mellem disse frekvensgrupper:

Gamma-stadie: Over 30 Hz
Beta-stadie: 12-30 Hz
Alpha-stadie: 8-12 Hz
Thea-stadie: 4-8 Hz
Delta-stadie: 0-4 Hz

Min plan er at lægge de binaural beats ind i musikstykket sådan, at det starter i Beta-stadiet og ender i Delta-stadiet, således at lytterens hjerne langsomt og gradvist bliver gearet ned.

Jeg har valgt følgende binaural beat-frekvenser til nummeret udfra 1,2-tabellen:

Beta-stadie: 14,6 Hz
Alpha-stadie: 9,6 Hz
Thea-stadie: 4,8 Hz
Delta-stadie: 2,4 Hz og 1,2 Hz

Jeg har tænkt at lave mindst én version af nummeret, hvor binaural beat-frekvenserne udgør multiplums af frekvensen svarende til musikkens takt (1,2 Hz), som beskrevet her ovenfor. Men jeg vil endvidere lave en version af nummeret, hvor binaural beat-frekvenserne ikke er valgt så de svinger i takt med resten af musikken. Dermed kan jeg teste, om dette har nogen betydning for virkningen.


Valg af sinus-bølge-frekvenser

Da jeg til at starte med prøvede at lave 2 samtidige sinuskurver panned hard L og R med små indbyrdes frekvensforskelle, var mit umiddelbare indtryk, at det lød mindst forfærdeligt, jo lavere frekvenser der blev brugt. Derfor er planen indtil videre, at binaural beats vil blive indlejret som lavfrekvente sinuskurver oveni bastrommen. Dette kan give mig lydtekniske udfordringer jfr. tråden viewtopic.php?f=2&t=82694 men jeg har svært at se, hvordan jeg skal lægge 2 markante sinuskurver med få Hz indbyrdes forskel ind i et højere frekvensområde, hvor det stadig bliver til at holde ud at høre på.

Til at begynde med forsøgte jeg at parre toner, der udgør harmonier i forhold til den øvrige musik, men det blev altså et håbløst puslespil at få til at gå op sammen med de mange øvrige krav til frekvensvalg som gennemgået ovenfor.

Så det kan være jeg ender med noget kompromis mellem bedst mulig lydproduktion på den ene side og max bevidsthedsudvidende effekt på den anden side. Men det er jo også et af formålene med mit eksperiment – at undersøge i hvilken grad binaural beats kan indlejres i musik generelt.

Uden at have forstand på sagerne, så forestiller jeg mig, at man måske kan få en ekstra hypnotisk effekt af de binaural beats, hvis man får det ind som et kontinuerligt BOOM - BOOM - BOOM - ... så man ligesom får det ”banket” ind i hovedet. Jeg mener at have hørt om, at utallige ensformige gentagelser benyttes som teknik i forbindelse med trance, bevidsthedsudvidelse og lign, så jeg tænker derfor, at dette muligvis vil kunne understøtte virkningen af de binaural beats... Så dette synes jeg også taler for, at jeg lægger det oveni bastrommen snarere end f.eks. i noget melodi-spil.

Planen er, at sinus-kurve-lyden med de binaural beats skal være rimelig højt sat i mixet, for at være sikker på at det går effektivt lige ret ind i hjernen og gør det, som det skal derinde – det skal ikke drukne i alt muligt andet.

Indtil videre tænker jeg kun at have 1 sæt binaural beat-generator kørende ad gangen igennem hele nummeret og thats it. En af grundene til, at jeg ikke ønsker at have mere end 1 par binaural beat-generatorer kørende ad gangen er, at jeg bl.a. har betænkeligheder ved, hvorvidt binaural beat-svingningerne overhovedet vil komme til at ligge i fase inde i hjernen, hvor de dannes... Og med tanke på et system, der grundlæggende skal geares ned, så tænker jeg også at det måske er et plus, at fodre hovedet med få, enkle og entydige impulser snarere end noget omfattende og komplekst.


Effekter

Min plan er at overhovedet ingen effekter have på sinus-kurve-lydene, ud fra en forestilling om, at det muligvis går mest rent, tydeligt og effektivt ind i hovedet, jo mere clean det er. Jeg vil have dem så enkle og entydige som muligt.


Musikken forøvrigt

Resten af musikken bliver hvad jeg vil kalde stemningspræget relax music, der ligesom skal understøtte en meditationsprocess (eller lign.)...

Kompositionsmæssigt vil nummeret rent melodisk blive mere og mere simpelt, jo længere man når hen i nummeret for derved at understøtte en gradvis dybere og dybere hopnotisk tilstand, eller hvad vi skal kalde det.


Rytmen

Rytmen i nummeret er inspireret af hjertebanken. Ikke at det svarer til en hjertebankerytme, men den er inspireret deraf. Jeg tænker, at dette passer godt ind i et meditationsunivers.


At teste nummeret

Jeg forestiller mig, at en person får udleveret de 4 forskellige versioner af nummeret. Vedkommende får naturligvis ikke at vide, hvilke af versionerne der indeholder binaural beats og hvad der i det hele taget måtte adskille numrene fra hinanden rent lydteknisk – derved undgås placeboeffekt.

Vedkommende får endvidere et skema, hvor man ud for hver version af nummeret kan krydse af på en skala fra 0-10, hvor høj grad af bevidsthedsudvidelse man følte at opnå under gennemlytning af nummeret (i en meditationssammenhæng el. lign. naturligvis).

Jo flere gange forsøget gentages, desto mere value kan resultaterne tillægges. Vedkommende kunne f.eks. regelmæssigt meditere til de fire forskellige versioner på fire forskellige ugedage over et antal uger eller et par måneder, for at mindske effekten af ”gode og dårlige dage”s indflydelse på forsøget.

Jo flere forskellige af hinanden uafhængige forsøgspersoner, desto mere value.

Afslutningsvis køres alle resultater sammen, og man kan så forhåbentlig sige et eller andet fornuftigt om, hvorvidt der er hold i påstanden om, at binaural beats i musik kan have en særlig bevidsthedsudvidende effekt på hjernen.


Etiske/moralske overvejelser

Jeg har endnu ikke besluttet, om jeg vil lægge musikstykkerne frit frem på LM og internettet. Jeg aner jo ikke, hvilken effekt disse binaural beats har – og om nogen overhovedet. Det er jo netop et eksperiment.

Jeg citerer lige her, fra den gamle tråd vedr. binaural beats:

Jurg_t skrev:Men sæt dig ind i sagerne før du uhæmmet giver dig hen i at eksperimentere. De samme ting som er gældende for alm. meditative processer, gør sig også gældende med binaural manipulation. I endnu højere grad faktisk.
Kilde: viewtopic.php?p=152965#p152965

Da jeg snakkede med min bekendte om projektet, der har erfaring med meditation, så fik jeg at vide, at afhængig af, hvordan en person er disponeret, så kan man med uheld risikere at ryge direkte på den lukkede, hvis man kaster sig ud i leg med bevidsthedsudvidelse :shock: Og jeg blev kraftigt frarådet nogensinde at prøve den slags selv, uden samtidig at have nogen ved min side, som jeg har tillid til og er tryg ved, der overværer og støtter igennem processen :!:

Dette er jo så en lidt anden vinkel end den jeg mellem linjerne fornemmer på neurologen Eben Alexander, hvor man nærmest får indtrykket af, at der kun er positive ting at hente i bevidsthedsudvidelse, og at man ikke kan komme for hurtigt igang :?

Så der er nogle overvejelser i det her, som jeg må gøre mig. Inputs er selvfølgelig velkomne.

Min umiddelbare tanke er, at en eventuel forsøgsperson vel helst skal være en, der har reel erfaring med og forstand på bevidsthedsudvidelse, så jeg ikke får lokket nogen i uføre.

En mulighed er også at gøre numrene frit tilgængelige på nettet og så bare skrive en advarsel om, hvad musikken indeholder og hvad hypotesen siger om det, og så lade det være op til folks eget ansvar...

Alternativt kunne man selvfølgelig bare bruge en abe som forsøgsobjekt :lol:

Billede


... eller andre dyr:

Billede

:dollargrin:

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Bravo! Fed opskrift, bare kom i gang, jeg er klar på en tur på den lukkede 👍
Jeg knuselsker det allerede og glæder mig til at høre det! God arbejdslyst
kh Ø
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mr. Soundman skrev: fre 21. maj 2021 23:22

Uden at have forstand på sagerne, så forestiller jeg mig, at man måske kan få en ekstra hypnotisk effekt af de binaural beats, hvis man får det ind som et kontinuerligt BOOM - BOOM - BOOM - ... så man ligesom får det ”banket” ind i hovedet. Jeg mener at have hørt om, at utallige ensformige gentagelser benyttes som teknik i forbindelse med trance, bevidsthedsudvidelse og lign, så jeg tænker derfor, at dette muligvis vil kunne understøtte virkningen af de binaural beats... Så dette synes jeg også taler for, at jeg lægger det oveni bastrommen snarere end f.eks. i noget melodi-spil.


:dollargrin:
Her tror jeg at du har fat i noget. Jeg kan ikke påvise videnskabligt hvad der sker, men trance og techno kan noget med folks bevidsthed (osse min) som er uforklarligt.
Urfolk med primitive trommer kan bringe den samme stemning frem.

Det lyder spændende dit projekt. Jeg har self læst det hele igennem.

Go´ fornøjelse :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Michael Østerz skrev: lør 22. maj 2021 00:17 Jeg knuselsker det allerede og glæder mig til at høre det! God arbejdslyst
kh Ø

Hugo skrev: lør 22. maj 2021 00:24 Det lyder spændende dit projekt. Jeg har self læst det hele igennem.

Go´ fornøjelse :)

Tak skal I have :)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Imponeret over din grundige tilgang.
Jeg har vanskeligt ved at forestille mig, at mennesker kan komme galt afsted i deres indre verden, blot p-g-a- de hører noget musik.
(Men, verden kan sføli være ligeglad med, hvad jeg kan forestille mig, er jeg godt klar over).

Bliver spændende.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mht. valg af sinus-bølge-frekvenser
Mr. Soundman skrev: fre 21. maj 2021 23:22 Da jeg til at starte med prøvede at lave 2 samtidige sinuskurver panned hard L og R med små indbyrdes frekvensforskelle, var mit umiddelbare indtryk, at det lød mindst forfærdeligt, jo lavere frekvenser der blev brugt. Derfor er planen indtil videre, at binaural beats vil blive indlejret som lavfrekvente sinuskurver oveni bastrommen. Dette kan give mig lydtekniske udfordringer jfr. tråden viewtopic.php?f=2&t=82694 men jeg har svært at se, hvordan jeg skal lægge 2 markante sinuskurver med få Hz indbyrdes forskel ind i et højere frekvensområde, hvor det stadig bliver til at holde ud at høre på.

Nå men efter at have givet det en chance mere så synes jeg godt, jeg kan få det til at fungere med sinus-bølge-frekvenser oppe i ca. 100 Hz-området, uden at man som lytter får lyst til at løbe væk.

Disse sinusbølger giver jeg plads til i nummeret ved, med kirurgisk præcision at skære samme frekvensområde ud af bassen, som består af en VST-mandestemme, der skiftevis holder grundtonen G og F - dvs. 98,0 Hz og 87,3 Hz. Binaural beats bliver så lagt ind som 2 sinus-bølger med frekvenser der svinger omkring 98,0 Hz medens grundtonen G kører og omkring 87,3 Hz medens grundtonen F kører. Det vil f.eks. sige 95,6 Hz hard left og 100,4 Hz hard right ved grundtonen G i Thea-stadiet, hvor jeg ønsker en binaural beat-frekvens på 100,4 minus 95,6 = 4,8 Hz. Osv.


Mht. valg af binaural beat-frekvenser
Mr. Soundman skrev: fre 21. maj 2021 23:22 Jeg har valgt følgende binaural beat-frekvenser til nummeret udfra 1,2-tabellen:

Beta-stadie: 14,6 Hz
Alpha-stadie: 9,6 Hz
Thea-stadie: 4,8 Hz
Delta-stadie: 2,4 Hz og 1,2 Hz

Generelt synes jeg binaural beats lyder mindre harmonisk i musiknummeret, jo højere binaural beat-frekvens man vælger - dvs. jo større forskel der er på sinus-bølge-frekvensen i højre og venstre side.

Jeg overvejer derfor lidt, om jeg skal droppe beta-stadiet og springe direkte til alpha-stadiet - måske endda direkte til thea-stadiet. I første omgang har jeg dog bare gjort det, at jeg har skruet en del ned for volumen på binaural beat sinus-bølgerne i beta-stadiet (14,6 Hz) og i Alpha-stadiet (9,6 Hz), således at der gradvist bliver skruet mere og mere op for volumen på binaural beat-sinus-bølgerne, efterhånden som frekvenserne bliver mere og mere harmoniske at lytte til i forhold til musikken.


Lytning på hovedtelefoner kontra højttalere

Jeg synes for øvrigt de her binaural beat-sinus-bølger lyder væsentlig værre over højttalere end på hovedtelefoner, så der er det jo heldigt, at det også er meningen, at det skal høres med hovedtelefoner og ikke højttalere.

Nyt svar