Aftale ift. YouTube

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
petal
Medlem
Sted: Kbh V

Re: Aftale ift. YouTube

Indlæg af petal »

Fandt dette interessante interview med KODA's Mediedirektør, som peger på problematikken ved at al musik bliver stillet gratis til rådighed på YT og Spotify Free.

Måske kaster den også lidt lys over, hvad knasterne har været i forhandlingerne mellem Koda og YT og hvorfor resultatet desværre nok stadig er langt fra det som musikskaberne håber på?

Koda INDEFRA:"Det bør være slut med gratis musikstreaming":

https://www.koda.dk/om-koda/nyheder/kod ... kstreaming

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

petal skrev:
man 5. okt 2020 03:54
Fandt dette interessante interview med KODA's Mediedirektør, som peger på problematikken ved at al musik bliver stillet gratis til rådighed på YT og Spotify Free.

Måske kaster den også lidt lys over, hvad knasterne har været i forhandlingerne mellem Koda og YT og hvorfor resultatet desværre nok stadig er langt fra det som musikskaberne håber på?

Koda INDEFRA:"Det bør være slut med gratis musikstreaming":

https://www.koda.dk/om-koda/nyheder/kod ... kstreaming
Tak for deling, det er helt bestemt interessant, men også det åbenlyse.
Jeg tror det bliver tæt på umuligt at få det vedtaget på globalt plan.

Men der er også lidt af en gråzone så, ihvertfald iforhold til hvordan en platform som youtube fungerer i dag. Jeg uploader min musik (iøvrigt ikke Koda registreret), skulle det så være tilgængeligt? Eller ville det være ganske ligetil at man som label/selvudgiver melder sig ind i "premium klubben", og så er det først tilgængeligt med et betallt abbonnement?

En anden del af det:
Hvad med en platform som Bandcamp? Jeg ved godt det er indie og blah, men kigger man på omsætning hos dem i år på bandcamp fridays, så er det ganske store summer der samlet sælges for. Skal de have lov til at man fortsat kan streame musikken gratis i 128k mp3? Mange labels der er på bandcamp, er også på youtube, beatport, itunes osv... For mange labels til at jeg gider begynde at liste eksempler.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

petal skrev:
fre 2. okt 2020 20:59
Jeg har selv svært ved at finde tal på Youtube, men jeg kan huske at jeg så tal for youtube for nogle måneder siden og der var det 2kr per 1000 streams for gratisbrugerne på Youtube (som i linket), og mere for Youtube Premium. Jeg kan desværre ikke huske hvor meget men jeg er ret sikker på at det ikke var lavere end fx Spotify.

Når du siger youtubere i andre lande, snakker vi så musikskabere eller alt muligt andet?

Det er måske også lige meget. På bundlinien er der ikke særlig meget at komme efter på streaming af musik for de fleste og det er ærgeligt!

Måske vil det være mere interessant at tale om, hvordan vi her på Lydmaskinen tænker at det burde fungere med streaming? Men det bør nok startes op i en anden tråd.
Problemet eller hva man skal kalde det er - at mange ikke laver et fysisk album :roll:

Nyt svar