Dokumentar-soundtracks - Hvilket biblioteker benyttes?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Dokumentar-soundtracks - Hvilket biblioteker benyttes?

Indlæg af mediumaevum »

1. Har lagt mærke til at flere dokumentarer fra forskellige større TV-kanaler (BBC, Discovery, DW etc.) benytter de samme soundtracks til forskellige dokumentarer. F.eks. benytter DW sig af soundtracks som BBC også har gjort brug af - i 2 forskellige sammenhænge.

2. Jeg går derfor ud fra, at de leder i de samme biblioteker for at finde musik til deres dokumentarer.

3. Jeg vil gerne uploade min musik til de samme kendte/gængse biblioteker for at få min egen musik mere udbredt.
Hvordan gør jeg det?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ofte står "Audio Network" krediteret for musik i de her programmer. Jeg har aldrig dykket ned i hvad Audio Network reelt dækker over. Mine gisninger om det:
Er det en lille lukket kreds af dygtige komponister som spytter det ene fede nummer ud efter det andet?
Er det en større kreds?
Kan alle indsende numre som så vurderes?
osv...

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

Du skal i forbindelse med nogen der arbejder med publishing og sync. Ofte skabes kontakten via netværk, men du kan sagtens prøve at kontakte nogle af dem (ofte står der hvor de har musikken fra).

Nogen gange er musikken der bliver brugt, noget der allerede er udkommet, på et label. Derfra er det så blevet syncet ud via et forlag, eller en manager, eller et label.
Andre gange er det en musiker der bliver kontaktet til specifikt at lave en jingle. Men det tænker jeg ikke er tilfældet når du hører det på kryds af flere programmer.

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

Eller du kan skrive til Audio Network og høre dem hvad proceduren er.
https://www.audionetwork.com/

Men jeg vil ikke blive overrasket hvis de har kuratorer til at finde musik, og ikke den anden vej (hvor man sender ind til dem og krydser fingre).

EDIT: De har en "Submit your music" knap, under "Become a composer" nede i bunden. Held og lykke!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

octo skrev: søn 25. apr 2021 21:14 Eller du kan skrive til Audio Network og høre dem hvad proceduren er.
https://www.audionetwork.com/

Men jeg vil ikke blive overrasket hvis de har kuratorer til at finde musik, og ikke den anden vej (hvor man sender ind til dem og krydser fingre).

EDIT: De har en "Submit your music" knap, under "Become a composer" nede i bunden. Held og lykke!
Tak for link. Det vil jeg kigge nærmere på.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Ok, har lige kigget meget kortvarigt på siden, under FAQ, og én ting slog mig da de kom til Youtube Content ID:

Jeg har lagt mærke til, at min kanal ER bekræftet, men jeg har ikke - som mange andre kanaler - et flueben ud for min kanal som "bekræftet" på youtube, dvs. som viser at jeg har den originale kanal/er den egentlige ejer af mit musik.

Hvordan får jeg det? Det er bare for at få alt på plads i fht. at jeg ikke ligepludselig står med et problem med mit eget musik uploadet til youtube, og youtube senere skriver "vi har fundet ud af at dit musik er copyrightet af.... [en person] (som er mig)".

Hvordan skal jeg helt konkret forholde mig i fht.youtube mfl. for at sikre den klare ophavsret til min egen musik?

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men er det i virkeligheden dét KODA sørger for at varetage (komponisternes interesser i sådanne forhold)?

Jeg er ikke pt. medlem af KODA...

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

Jeg kan ikke svare dig på hvordan det forholder sig med youtube og deres "flueben". Min egen kontakt med tjenester er der andre der administrerer. Men jeg har da ofte hørt om kanaler der får copyright strikes på deres egen musik, også kanaler med flere millioner abonnenter.
Skriv til youtube og spørg hvordan du får "fluebenet". Jeg ved ikke om det handler om views eller abonnenter, men man kan jo altid spørge.

Mht Koda: Hvis jeg var dig, vil jeg sørge for at blive medlem asap, især hvis andre skal bruge din musik.
Man kan vel godt beskrive det Koda gør, som det du mener. Hvis du har et værk registreret er det ihvertfald nemmere at bevise at det er dit værk.
Personligt kunne jeg ikke finde på at have musik liggende noget sted online, uden at det er koda-registreret.

Nyt svar