I økonomisk krise: - Ved ikke hvad jeg skal leve af

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Re: I økonomisk krise: - Ved ikke hvad jeg skal leve af

Indlæg af mediumaevum »

Smittefar skrev: tors 20. aug 2020 12:09 Ja undskyld, men hvis status her på forum er en sådan ringeagt for musikere, der har taget springet og bidraget til vores kultur i 40 år, så er jeg sgu nok ude herfra.
For mit vedkommende kommenterede jeg ikke på specifikke musikere.

Jeg talte i generelle vendinger.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, det er sgu ikke for sjov

Jeg savner også at spille jobs - jeg synes, det er mega fedt - Men jeg har ikke på nogen måde brug for indtægten (bortset fra at kunne legitimere grejkøb). Jeg lider ingen nød, min primære indtægt er ikke ramt (ret hårdt) af Corona.

Men der er en hel branche af (primært) selvstændige erhvervsdrivende, for hvem der bare ikke har været noget arbejde siden marts.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Smittefar skrev: tors 20. aug 2020 12:09 Jeg synes ikke hun tåler nogen som helst sammenligning med 'musikere', der sidder i deres kælder med et keyboard.
Lige præcis! Der er netop flere lag i det at være kunstnerisk udøvende og mange af de lag kan i disse sammenhænge ikke sammenlignes.
Smittefar skrev: tors 20. aug 2020 12:09 Ja undskyld, men hvis status her på forum er en sådan ringeagt for musikere, der har taget springet og bidraget til vores kultur i 40 år, så er jeg sgu nok ude herfra.
Absolut ikke. Min egen teori er, at nemheden for produktion og udbredelse har gjort, at det er nemmere at se sig selv i andre af de føromtalte lag.
skriver noder

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg ser ikke nogen ringeagt, hverken i eget, eller andres indlæg,.. jeg ser kun forskellige vinkler på samme sag,.. hvilket jeg godt kan rumme

Indlægene har såmænd også være velargumenterede fra alle sider ,.. fint nok

Skal vi endelig tale reel ringeagt, så er det vel nærmere noget med i det hele taget at bringe det ord ind i denne her sammenhæng
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Helt grundlæggende er jeg af den opfattelse, at hvis man mister sit arbejde, så er der et udemærket dagpengesystem som tager over. Har man valgt ikke at forsikre sig, så er der et udemærket kontanthjælpssystem.
Hvorfor skriger alle så, i disse tider på offentlig støtte. Når vi nu har et godt sikkerhedsnet ? Hvorfor bevilger toppen af samfundet sig selv tårnhøje pensions ordninger ? Og hvorfor slynger politikkere det mantra ud at vi har et af verdens bedste sikkerhedsnet. Når de , måske, hellere ville dø end ende i dette sikkerhedsnet.
Et mantra som jeg bare ser som en stor løgn, som bare bliver gentaget så ofte at folk tror på den. Det vælter jo frem med svigt. Og jeg er overbevidst om at det kun er toppen af isbjerget.
Jeg ved godt at det ikke er politisk korrekt, men på de fleste områder syntes jeg Danmark er et lortesamfund.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Smittefar skrev: tors 20. aug 2020 12:09 Ja, og Anne Dorthe Michelsen har været aktiv på og levet af musikscenen i 40 år. Hun skrev 'Sig du ka li mig' i 1981, hvor mange af os ikke engang var født (jeg var fire år gammel)

Hun har knoklet, hun har udgivet virkelig mange plader, skrevet for mange andre, spillet live koncerter i 40 år. Hun har også andre indtægtskilder, men musikken er den største. Hun har taget chancen, er gået all-in og lever af det - hun har fravalgt sikkerhedsnettet som et lønslavejob er. Hun har endda opbygget sin egen sikkerhed, som åbenbart svarede til ca. seks månedslønninger. Så meget har jeg ikke stående på kontoen kan jeg godt afsløre.

Jeg synes ikke hun tåler nogen som helst sammenligning med 'musikere', der sidder i deres kælder med et keyboard. Hun har forsørget sig selv gennem musik i 40 år, men nu må hun bare erkende, at stort set hele hendes indtægtsgrundlag er forsvundet som med et trylleslag. Hun har tæret af sin egen opsparing i seks måneder, men nu er den væk. Hun har sådan set ikke bedt nogen om hjælp. Hun har bare konstateret, at hendes indkomstgrundlag er forsvundet og nu er opsparingen også væk. Tænk jer et ramaskrig, der ville komme, hvis man forbød håndværkerarbejde de næste seks måneder.

'Hun kan bare gå ned i Netto og få et job' - gu kan hun ej. Der er ingen Nettoer, der vil ansætte en 62-årig, der i øvrigt forsvinder igen, lige så snart der åbnes op for at der kan spilles koncerter igen.

Ja undskyld, men hvis status her på forum er en sådan ringeagt for musikere, der har taget springet og bidraget til vores kultur i 40 år, så er jeg sgu nok ude herfra.
Tak!
--
Robert

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev: tors 20. aug 2020 12:09 Ja, og Anne Dorthe Michelsen har været aktiv på og levet af musikscenen i 40 år. Hun skrev 'Sig du ka li mig' i 1981, hvor mange af os ikke engang var født (jeg var fire år gammel)

Hun har knoklet, hun har udgivet virkelig mange plader, skrevet for mange andre, spillet live koncerter i 40 år. Hun har også andre indtægtskilder, men musikken er den største. Hun har taget chancen, er gået all-in og lever af det - hun har fravalgt sikkerhedsnettet som et lønslavejob er. Hun har endda opbygget sin egen sikkerhed, som åbenbart svarede til ca. seks månedslønninger. Så meget har jeg ikke stående på kontoen kan jeg godt afsløre.

Jeg synes ikke hun tåler nogen som helst sammenligning med 'musikere', der sidder i deres kælder med et keyboard. Hun har forsørget sig selv gennem musik i 40 år, men nu må hun bare erkende, at stort set hele hendes indtægtsgrundlag er forsvundet som med et trylleslag. Hun har tæret af sin egen opsparing i seks måneder, men nu er den væk. Hun har sådan set ikke bedt nogen om hjælp. Hun har bare konstateret, at hendes indkomstgrundlag er forsvundet og nu er opsparingen også væk. Tænk jer et ramaskrig, der ville komme, hvis man forbød håndværkerarbejde de næste seks måneder.

'Hun kan bare gå ned i Netto og få et job' - gu kan hun ej. Der er ingen Nettoer, der vil ansætte en 62-årig, der i øvrigt forsvinder igen, lige så snart der åbnes op for at der kan spilles koncerter igen.

Ja undskyld, men hvis status her på forum er en sådan ringeagt for musikere, der har taget springet og bidraget til vores kultur i 40 år, så er jeg sgu nok ude herfra.
Nu er det ikke den genre jeg hører og hørte på det tidspunkt. Men i en konkurrencestat er meritter ligegyldige. Kvaliteter afgøres af konkurrence, hvis det da skal være lige for alle. Det vil jo altid være sådan at hvis f. eks Anne Dorthe Michelsen blev tilkendt tilskud vil der være mange derude som syntes de er i samme situation og måske dårligt ved hvem Anne Dorthe Michelsen er.
Men den her coronakrise viser jo at det mere er et samfund som er bygget på ulighed og klasseskel.. Nogle grupper kan man godt lade gå ned andre bliver tildelt støtte. Og nogle grupper er sikret i hoved og røv , fra det offentlige for ikke at ende i jobsøgningskøen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Anne Dorthe har ikke tabt nogen konkurrence - Hun har klaret sig virkelig godt i konkurrencen - Konkurrencen findes bare ikke mere.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev: fre 21. aug 2020 10:27 Anne Dorthe har ikke tabt nogen konkurrence - Hun har klaret sig virkelig godt i konkurrencen - Konkurrencen findes bare ikke mere.
Det handler ikke om Anne Dorthe specifikt. Det handler om at man fremhæver en kendt person i stedet for at fokusere på branchen. Lige så når man fylder spalter med kendte og middelklassedanskers små problemer. Sofie blev moppet i tredie klasse og fik stress, men kæmpede sig ud af det. Og er nu en inspiration for andre som har haft det svært. Mens indvandrer bare skal stikke piben ind, når de dagligt udsættes for racisme. Det er en struktur. Hvorfor kører man ikke konkurrencesamfundet fuld ud. betaling for undervisning, hospitalsophold. Ikke spilde penge på offentlige institutioner , ingen fagforeninger. Jeg ville satse min månedsløn på at det ville være et større problem for de fleste end det ville være for såkaldt udsatte. For så ville hele den struktur der er nu falde til jorden. Men det sker før eller siden. Det er jeg overbevidst om.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Kimex skrev: tors 20. aug 2020 22:32
Hvorfor skriger alle så, i disse tider på offentlig støtte. Når vi nu har et godt sikkerhedsnet ? Hvorfor bevilger toppen af samfundet sig selv tårnhøje pensions ordninger ?
Man tegner høje pensionsordninger, og betaler til dem. Man bevilliger dem ikke.
Kimex skrev: tors 20. aug 2020 22:32 Og hvorfor slynger politikkere det mantra ud at vi har et af verdens bedste sikkerhedsnet. Når de , måske, hellere ville dø end ende i dette sikkerhedsnet.
Alt er jo relativt. Selvfølgelig er der nogle som ikke kan se sig selv i bunden af det sikkerhedsnet, som andre hellere vil bruge fremfor jobskifte til manuelt job.
Kimex skrev: tors 20. aug 2020 22:32 Et mantra som jeg bare ser som en stor løgn, som bare bliver gentaget så ofte at folk tror på den. Det vælter jo frem med svigt. Og jeg er overbevidst om at det kun er toppen af isbjerget.
Jeg ved godt at det ikke er politisk korrekt, men på de fleste områder syntes jeg Danmark er et lortesamfund.
Nej, her vil jeg gi´ dig ret. Det er ikke korrekt at kalde Danmark et lortesamfund. Jeg vil ikke sige at det lyder forkælet, for så får jeg ballade, men man skal ikke se sig meget om i verden for at sammenligne, og se hvor fandens godt vi har det her i vores lille andedam.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: tors 20. aug 2020 21:30 Jeg ser ikke nogen ringeagt, hverken i eget, eller andres indlæg,.. jeg ser kun forskellige vinkler på samme sag,.. hvilket jeg godt kan rumme

Indlægene har såmænd også være velargumenterede fra alle sider ,.. fint nok

Skal vi endelig tale reel ringeagt, så er det vel nærmere noget med i det hele taget at bringe det ord ind i denne her sammenhæng
Vi to plejer næsten aldrig at være enige. Men på lige det punkt må jeg give dig ret.

Jeg er træt af, at man aldrig kan sige sin mening i offentlige debatter, uden at man udskammes for ikke at dele flertallets mening.

Sålænge man bruger et nogenlunde høfligt og argumenterende sprogbrug - hvilket jeg nu mener at jeg og andre gjorde - ser jeg ingen grund til at kvæle debatten med holdningskonformitet.

Konformitet er kvælende for enhver debat.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Det er måske ikke så meget at de enkelte indlæg giver udtryk for holdninger der stikker ud fra flertallets. Men lydmaskinen er et forum for lyd-entusiaster - både amatører og professionelle. Det jeg ser gang på gang, er at et vokalt mindretal i flere diskussioner bliver ved med at argumenterer for holdninger og meninger der aktivt modarbejder branchens interesser. Man er selvfølgelig velkommen til sine holdninger. Det er bare spøjst at se så meget af på et forum for og af lyd- og musik-nørder.

Det svarer lidt til, hvis vi var et øl-entusiast forum, og gang på gang, emne efter emne, skulle diskuterer med nogen der synes øl smagte forfærdeligt, før vi kunne komme videre til det diskussionen egentlig handlede om.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

mixolydisk skrev: fre 21. aug 2020 23:34 Det er måske ikke så meget at de enkelte indlæg giver udtryk for holdninger der stikker ud fra flertallets. Men lydmaskinen er et forum for lyd-entusiaster - både amatører og professionelle. Det jeg ser gang på gang, er at et vokalt mindretal i flere diskussioner bliver ved med at argumenterer for holdninger og meninger der aktivt modarbejder branchens interesser. Man er selvfølgelig velkommen til sine holdninger. Det er bare spøjst at se så meget af på et forum for og af lyd- og musik-nørder.

Det svarer lidt til, hvis vi var et øl-entusiast forum, og gang på gang, emne efter emne, skulle diskuterer med nogen der synes øl smagte forfærdeligt, før vi kunne komme videre til det diskussionen egentlig handlede om.
Der er mange forskellige måder at lave musik på. Her er både professionelle og amatører. Amatører kommer fra andre dele af samfundet hvor de får en anden indkomst end via salg af musik eller kunstnerstøtte.

Læg dertil at man ikke nødvendigvis behøver være egoist eller snævertsynet. Man må gerne kritisere egen branche i de tilfælde hvor den har problematikker man ikke selv kan stå inde for/mener er forkert.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »


Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Nej, her vil jeg gi´ dig ret. Det er ikke korrekt at kalde Danmark et lortesamfund. Jeg vil ikke sige at det lyder forkælet, for så får jeg ballade, men man skal ikke se sig meget om i verden for at sammenligne, og se hvor fandens godt vi har det her i vores lille andedam.
Hugo vi burde kunne blive enige om at det danske samfund ikke er hvad det giver udtryk for og hvad mange tror det er.

Nu skal vi ikke komme med konspirations teorier.S så lad os holde os til det vi ved. Vi har knap 10.000 hjerner taget fra patienter fra hele landet uden de pårørendes vidende. Så vi kan konkludere at enten har de pårørende ikke kunnet få deres afdøde udleveret til begravelse eller de er på en eller anden måde blevet overtalt til at acceptere det. Men man kunne jo spørge dem.
Vi kan også konkludere at at mhst. forskningen i hjernerne var det forskning som ikke kunne offentliggøres. Altså den var hemmelig. Og i hvad har de forsket , som var så vigtigt at man nægtede pårørende at begrave deres døde. (Det er jo rimeligt perverteret ).
Der må jo have været en del som må have været indviet i denne hemmelighed. Vi kunne jo også spørge dem.
Det er hvad vi kan konkludere ud fra den viden offentligheden har til rådighed.
Så det billede du tegner , burde man også kunne konkludere, ikke er sandt.
Og forkælet. Jeg er alt andet end forkælet.
Demokrati er ikke noget vi bare skal tage for givet. Det kræver nosser at kæmpe for.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »


Medlemsavatar
TueRoeh
Medlem
Indlæg: 464
Sted: Vanløse

Indlæg af TueRoeh »

Smittefar skrev: tors 20. aug 2020 12:09 Ja, og Anne Dorthe Michelsen har været aktiv på og levet af musikscenen i 40 år. Hun skrev 'Sig du ka li mig' i 1981, hvor mange af os ikke engang var født (jeg var fire år gammel)

Hun har knoklet, hun har udgivet virkelig mange plader, skrevet for mange andre, spillet live koncerter i 40 år. Hun har også andre indtægtskilder, men musikken er den største. Hun har taget chancen, er gået all-in og lever af det - hun har fravalgt sikkerhedsnettet som et lønslavejob er. Hun har endda opbygget sin egen sikkerhed, som åbenbart svarede til ca. seks månedslønninger. Så meget har jeg ikke stående på kontoen kan jeg godt afsløre.

Jeg synes ikke hun tåler nogen som helst sammenligning med 'musikere', der sidder i deres kælder med et keyboard. Hun har forsørget sig selv gennem musik i 40 år, men nu må hun bare erkende, at stort set hele hendes indtægtsgrundlag er forsvundet som med et trylleslag. Hun har tæret af sin egen opsparing i seks måneder, men nu er den væk. Hun har sådan set ikke bedt nogen om hjælp. Hun har bare konstateret, at hendes indkomstgrundlag er forsvundet og nu er opsparingen også væk. Tænk jer et ramaskrig, der ville komme, hvis man forbød håndværkerarbejde de næste seks måneder.

'Hun kan bare gå ned i Netto og få et job' - gu kan hun ej. Der er ingen Nettoer, der vil ansætte en 62-årig, der i øvrigt forsvinder igen, lige så snart der åbnes op for at der kan spilles koncerter igen.

Ja undskyld, men hvis status her på forum er en sådan ringeagt for musikere, der har taget springet og bidraget til vores kultur i 40 år, så er jeg sgu nok ude herfra.
Spot on. :bow: :bow: :bow: :clap: :clap: :clap:
MacBook Pro Retina 15" 2013 - UAD Twin+Apollo - Logic Pro X - NS10M - Genelec 8050A - Focurite 430 II - TLM103 -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mixolydisk skrev: fre 21. aug 2020 23:34 Det er måske ikke så meget at de enkelte indlæg giver udtryk for holdninger der stikker ud fra flertallets. Men lydmaskinen er et forum for lyd-entusiaster - både amatører og professionelle. Det jeg ser gang på gang, er at et vokalt mindretal i flere diskussioner bliver ved med at argumenterer for holdninger og meninger der aktivt modarbejder branchens interesser. Man er selvfølgelig velkommen til sine holdninger. Det er bare spøjst at se så meget af på et forum for og af lyd- og musik-nørder.

Det svarer lidt til, hvis vi var et øl-entusiast forum, og gang på gang, emne efter emne, skulle diskuterer med nogen der synes øl smagte forfærdeligt, før vi kunne komme videre til det diskussionen egentlig handlede om.
Enig, det er trist, i hvert fald hvis man som grundtanke forventer solidaritet.

Disse holdninger er naturligvis ikke repræsentative for de der rent faktisk arbejder i musikbranchen, ej heller de professionelle på Lydmaskinen.

Desværre er de ikke ualmindelige i den brede befolkning, som gerne nyder musikken eller at lave den på hobbyplan, men samtidig ringeagter selve erhvervet.

Den sidstnævnte gruppe er mere vokale relativt set, også her på maskinen, hvor man i selve branchen lider af metaltræthed og ikke orker mere efter års sparken nedad.

Det er jo ikke bare på nettet eller i læserbreve, men også face to face, hvor musikere og komponister må høre på nedladende kommentarer om deres erhverv.

Jeg synes egentlig ordet "ringeagt" er ret præcist, det føles i hvert fald sådan de mange gange jeg har oplevet det. Det lugter af jantelov, misundelse, uvidenhed og dårlig stil.

Mht. støtte, så er jeg ikke en fortaler for det samfund vi har, hvor staten tager med den ene hånd og giver lidt med den anden.

Men når man under regeringens tvangsnedlukning tager brødet ud af munden på selvstændige mennesker, så er samme regering fandme også erstatningsansvarlige.

Ordet “støtte” er newspeak her. Erstatning er det rigtige ord.

Derudover er musikbranchen generelt et wild west tag-selv-bord for de mest skruppelløse i toppen af kransekagen - aka. (major) labels og streaminggiganterne.

Modsat de fleste andre erhverv, så er der ingen hjælp at hente hos politikerne, så man sparker til folk, der allerede ligger ned.

Jeg er ikke i tvivl om, at regeringens lockdowns og berufverbot har fået et tidligere noget uktritisk rødt segment i branchen til at overveje om deres Big Mother faktisk gider stikke patten i munden på dem, når de er sultne.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev: fre 21. aug 2020 16:47
DUBTEMPLE skrev: tors 20. aug 2020 21:30 Jeg ser ikke nogen ringeagt, hverken i eget, eller andres indlæg,.. jeg ser kun forskellige vinkler på samme sag,.. hvilket jeg godt kan rumme

Indlægene har såmænd også være velargumenterede fra alle sider ,.. fint nok

Skal vi endelig tale reel ringeagt, så er det vel nærmere noget med i det hele taget at bringe det ord ind i denne her sammenhæng
Vi to plejer næsten aldrig at være enige. Men på lige det punkt må jeg give dig ret.

Jeg er træt af, at man aldrig kan sige sin mening i offentlige debatter, uden at man udskammes for ikke at dele flertallets mening.

Sålænge man bruger et nogenlunde høfligt og argumenterende sprogbrug - hvilket jeg nu mener at jeg og andre gjorde - ser jeg ingen grund til at kvæle debatten med holdningskonformitet.

Konformitet er kvælende for enhver debat.
Yep, enig, jeg ser fortsat ikke noget hverken jeg eller andre skal sige undskyld for, eller lade sig udæske omkring

Jeg vil også godt anholde den noget misbrugte og selektive størrelse der hedder "solidaritet"

Den findes i mange udgaver, tilpasset ethvert formål, som oftest sine egne formål

Såkaldt ringeagt, (nu ordet bliver nævnt), og nedladenhed, findes i rigt mål i musikbranchen selv gennem tiden
hvor f.eks. hele dansktoppen var lagt for had og udelukket internt. Det er også en kendt sag, især tidligere, hvis
det slap ud at du stemte til højre for liste A, eller man lagde sig ud med kultur-eliten, så holdt ens telefon op med
at ringe med spille-jobs, og der kom afslag på de fleste job-ansøgninger

Det er blevet lidt bedre de sidste 10-20 år, men det findes stadig
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev: Jeg synes egentlig ordet "ringeagt" er ret præcist, det føles i hvert fald sådan de mange gange jeg har oplevet det. Det lugter af jantelov, misundelse, uvidenhed og dårlig stil.
Misforstå mig ikke. Jeg synes det er fint hvis der er musikere der kan leve af at det de laver.

Jeg har heller ikke noget problem med kulturstøtte generelt. Det er jo dét som giver kulturen midler, de ellers ikke ville have haft.

Det eneste jeg har et problem med er, når man forskelsbehandler ud fra rent smagsdommeri. Hvad god musik/kunst er, er ikke noget der skal vurderes af en statslig myndighed.

Jeg så hjertens gerne at der var penge til kunstnerne (inkl. musikere) for det de laver, også på en måde så de har både tid og rimelige midler til at udføre deres værker. Men at sige at én slags musikere laver noget, der gør dem fortjent til en livslang ydelse uden nogen somhelst krav om at de leverer bare den mindste ydelse i fremtiden (kunstnerstøtten, livsvarig ydelse), alt imens andre musikere ikke kan få den livsvarige ydelse - men må nøjes med fattigdomsydelser ala' kontanthjælp i tilfælde af sygdom eller arbejdsløshed, med dertil strenge krav om alt fra aktivering og nyttejob (som intet har med deres musikalske virke at gøre) eller andre ordninger hvor de er ringere stillede end "De Udvalgte".

Dét synes jeg er at skide højt og flot på den danske velfærdsmodel og dét synes jeg er ringeagt for det store flertal af musikerne. Igen, misforstå mig ikke - jeg så gerne fattigdomsydelserne afskaffet, og erstattet af en reel borgerløn med samme betingelser (eller mangel på samme) som de kunstnere der får livsvarig kunstnerydelse.

Det vil sætte folket fri, herunder også musikere - hvadend de udøver det professionelt eller på amatørbasis.

Hvis den statslige livsvarige kunstnerydelse skal bestå, bør det være ud fra rent objektive kriterier - og ikke en vurderingssag af kunsten udført af en panel af smagsdommere der enten -synes- at værkerne er gode eller dårlige, og derfor kan bestemme - ud fra deres egne farvede og subjektive holdninger til kunst, hvem der skal på en livsvarig ydelse.

Alternativt må man lægge den ind i nogle private fonde, som må sørge for selv at skaffe midlerne til at finansiere ydelserne til kunstnerne.

Nyt svar