Trække Plugins fra i skat?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Mit øjeblik i vinden
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Copenhagen

Trække Plugins fra i skat?

Indlæg af Mit øjeblik i vinden »

Hej allesammen :)

Er der nogen af jer der har erfarring med at trække plugins, monitorer og studieleje fra i skat, når man er honorar betalt komponist uden firma?
Jeg har søgt meget på nettet, men synes det er svært at finde et klart svar:
Her er hvad jeg har fundet:
1. Musikere (og andre nogle erhverver) er ikke ramt af 50.000 kr loftet ved honorar arbejde
2. Det meste kan trækkes fra, dog ikke strege instrumenter da de ikke vurderes til at falde i værdi

I alt hvad jeg kan se og hvad jeg har hørt fra andre musikere kan man, men jeg vil meget nødigt komme i en situration hvor jeg har brugt mine skattepenge, på hvad jeg gik udfra jeg kunne modregne i skat, også blive bedt om at ligge 30.000 kr i skat som jeg ikke har.

Derfor ville jeg høre om nogen af jer har praktisk erfarring med dette? :)

Default avatar
Mit øjeblik i vinden
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Copenhagen

Indlæg af Mit øjeblik i vinden »

Her er lidt citater:

Straksafskrivning
Nogle aktiver kan straksafskrives, således at hele udgiften fradrages i købsåret. Det gælder for
anskaffelser af mindre driftsmidler og for anskaffelse af software.
Aktivets anskaffelsespris må som udgangspunkt ikke være over kr. 13.800 (2019) og kr. 14.100
(2020). Software kan straksafskrives uanset anskaffelsespris, ligesom driftsmidler, der har en fysisk levetid på under 3 år, kan straksafskrives i købsåret uanset pris.
Beskrivelsen her af fradragsberettigede udgifter og afskrivningsberettigede investeringer er naturligvis langt fra udtømmende. Nedenfor under omtalen af fradrag er givet en række eksempler på
fradrag for kunstneres driftsudgifter. Endvidere kan fx renteudgifter fradrages, uanset om de er
private eller erhvervsmæssige, men erhvervsmæssige renteudgifter vil ved anvendelse af virksomhedsordningen have større fradragsværdi end private. Endelig er der særlige regler for fradrag for
befordring mellem hjem og arbejde, selvom disse udgifter normalt er private.

Dette læser jeg som om at software(plugins) kan trækkes 100 % fra så længe det enkelte plugin ikke koster mere 14.100 kr

2
Skattemæssige afskrivninger
Anskaffer kunstneren et afskrivningsberettiget aktiv (typisk et driftsmiddel), kan der foretages
skattemæssige afskrivninger efter de almindelige regler i afskrivningsloven. Her gælder generelt, at
driftsmidler, fx musikinstrumenter, kameraer, pc'er, og inventar kan afskrives med maksimalt 25%
hvert år efter en saldometode. Erhvervsmæssigt benyttede bygninger, som fx værksteder, kan
afskrives med 4% årligt, dvs. over 25 år, hvis man har købt ejendommen. Der kan ikke afskrives
på bygninger, der anvendes til beboelse eller kontor.
43
Generelt gælder dog, at der ikke kan afskrives på antikviteter og andre aktiver, der efter deres art
og anvendelse normalt ikke udsættes for værdiforringelse. For kunstneres aktiver har denne bestemmelse ikke nogen væsentlig betydning. Det eksempel, der typisk nævnes i denne sammenhæng, er en ”stradivarius”, som er et traditionelt klassisk strygeinstrument.

Her er jeg i tvivl om fx Studie monitors falder ind under dette punkt, og på for fx leje af studie til at arbejde i falder falder ind under

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DMF kan guide dig, mht. Din situation- honorarmodtagere er en gruppe man ikke rigtig tager så meget højde for i skattelovgivningen.

Men som sagt: DMF kender dine problemer og kan hjælpe dig.

Hvis du valgte at starte egen virksomhed kan du bare straksafskrive plugins og monitors, hvis det vel at mærke er bogført ordentligt i dit regnskab: Du må først skyde pengene ind i din virksomhed, og herefter kan du straksafskrive første gang du laver regnskab. Du kan kun afskrive på aktiver; dvs. Ikke din leje af studie. Det er en fast omkostning.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Dette læser jeg som om at software(plugins) kan trækkes 100 % fra så længe det enkelte plugin ikke koster mere 14.100 kr
Nej.

Det står lige her:

Software kan straksafskrives uanset anskaffelsespris [...]

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

DMF's vejledning (https://www.dmf.dk/raadgivning/skatter ... givelsen/) er et godt bud.
Som udgangspunkt kan du trække de udgifter fra, du har haft i forbindelse med din B-indkomst (honorarer, ophavsretlige vederlag m.m.). Du skal blot kunne dokumentere dine udgifter i form af f.eks. kvitteringer, hvis Skat vil se din årsopgørelse.

Default avatar
Mit øjeblik i vinden
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Copenhagen

Indlæg af Mit øjeblik i vinden »

Tak for de mange gode råd og kommentarer.
Jeg igang med at blive meldt mig ind i DMF så de kan vejlede, og har fakturaer på alle de plugins jeg har købt i år, samt lavet et regnskab så jeg har overblik over hvor meget jeg har brugt på udstyr og hvor meget skat jeg har optjent

Det er nok mest fordi det er første gang jeg skal prøve at trække udstyr fra i skat, at jeg er lidt nervøs.

Tak for svar :)

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Du skal bestemt ikke føle dig nødsaget til at melde dig ind i DMF for at lave årsregnskab. Der er selvfølgelig andre fordele ved DMF, så du skal lave en samlet vurdering. Jeg er ikke meldt ind i DMF. Jeg klarer årsregnskabet selv uden problemer

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Som Michael gør opmærksom på, så er DMF en fin organisation for de mange typer af mennesker som man kan kalde musikere. Hvis du mener at du primært er komponist, så kunne Dansk Komponist Forening og/eller DJBFA også være relevante. Jeg er selv medlem af DMF og DJBFA, og har meget glæde af det.
Men til lige præcis dette spørgsmål, der lyder det som om du har mere brug for en revisor end en fagforening eller en anden brancheorganisation. Jeg bruger selv Uffe Fink (www.finkrevision.dk), som er hver en krone værd. Hvis du hellere vil have en lokal revisor med branchekendskab indenfor musik, så findes den slags garanteret også, men så må andre lige guide dig. Al min interaktion med Uffe om revision er dog online, så jeg ville også bruge ham selv om jeg boede et andet sted.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg ser det er en lidt kluntet kommentar jeg kommer med i tråden her.. Det lyder jo lidt som om jeg prøver på at presse dig ind i DMF.

Det jeg mener, er -

Du kan tilhøre to grupper:
1) Honorarmodtager (uden virksomhed). Her kan du have en indtægt uden at skulle lægge moms til. Det kan give nogle fordele, men der følger også nogle ulemper med. For eksempel at du ikke rigtig er tilgodeset i skattelovgivning og/eller lovgivning om overførselsindkomst. Det har ført til nogle ulykkelige situationer for levebrøds-musikere, og derfor er min klare anbefaling at bruge en fagforening som eks. DMF eller DJBFA hvis du har tænkt dig at være i denne gruppe. Og mht. dit spørgsmål, så skal du teknisk set ikke afskrive som honorarmodtager, men modregne dem, og derfor er det godt at have nogle fagfolk i ryggen. Fagforeningen har fordelen at de har indsigt i begge områder.

2) Selvstændig erhvervsdrivende. Her kan du som udgangspunkt trække alle direkte omkostninger til drift af din virksomhed fra i regnskabet, sådan at du beskattes af en mindre sum. Afskrivning er så også en post i rengskabet, hvor du, hvis ud afskriver meget i værdi, kan få en her & nu gevinst i form af et lavere resultat, og derfor mindre skat. Som David siger, er Uffe Fink (eller Rock'n'roll revisoren som han også bliver kaldt), spot on hvis du kører musik-business og er lidt usikker på regnskab og skat. Men, hvis du har taget en HHX, og fulgt godt med i VØ (A niveau er et must). Så kan du gøre det hele selv. Hvis du ikke har nogen lån, ansatte, eller ambitioner om at få det lige med det første, så straksafskriv alt hvad du kan komme afsted med. Alternativt brug lineære metode.

Default avatar
Mit øjeblik i vinden
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Copenhagen

Indlæg af Mit øjeblik i vinden »

Tak for de nye svar.
Jeg tilhører kategorien Honorarmodtager(uden virksomhed). Jeg er blevet gjordt opmærksom på at jeg har en revisor i mit familie træ, som jeg nu har haft en samtale med og jeg er blevet gjord opmærksom på at jeg har misforstået reglerne.

Jeg troede at jeg kunne modregne min skat med mine udgifter, men det er ikke tilfældet.
Istedet kan jeg modregne mine indtægter med mine udgifter, divs at hvis jeg har indtægter for 85.000 kr og udgifter for 23.000 kr kan jeg modregne så min indtægt kun er 62.000 kr og det kun er de 62.000 kr jeg skal betale skat af, men det er jo en helt anden sag end at tro at mine udgifter ville få min skat til at gå i 0 og jeg derfor ingen skat ville skulle betale.
Jeg håber denne viden kan hjælpe andre :)

Nyt svar