PUK Studio forladt

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Re: PUK Studio forladt

Indlæg af david mondrup »

Vores gamle elev fra slottet, Andreas, har det lidt tungt for tiden ...

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg har stor respekt for hvad der skete og ikke skete i PUK og jeg har også hørt om alt muligt men var det ikke mest store danske artister der optog derude og så de få store udenlandske?
Jeg kan huske i slut 90'er jeg var i et studie i Vanløse, Focus måske - der stod et flygel Elton John ikke gad at tage med hjem? eller var det en røver historie? :-)

Medlemsavatar
Lause
Medlem
Sted: Sydfyn

Indlæg af Lause »

david mondrup skrev:
ons 30. dec 2020 23:57
Vores gamle elev fra slottet, Andreas, har det lidt tungt for tiden ...

Hej David.

Ved du hvad Andreas havde af tilknytning til stedet?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Som jeg forstår det, havde han købt stedet, og ville i gang med en genåbning.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Men var det ikke ramt af mugskade?

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

david mondrup skrev:
tors 31. dec 2020 15:17

What???? Hold kæft det er trist :(
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev:
tors 31. dec 2020 15:17
Meget sørgeligt hvis han virkelig har troet på dette, og nogen måske oven i købet har udnyttet disse drømme :(
/Dub

Default avatar
FredFred
Medlem

Indlæg af FredFred »

moqtev skrev:
ons 30. dec 2020 17:42
Helt enig - efter min mening er det at presse citronen at kalde PUK for en kulturinstitution - det passer måske bedre på Feedback og Medley. Men det er en god historie om et sted hvor ambitionerne måske var en anelse større end de økonomiske realiteter og en hyldest til folk der tør. Historien om PUK er ihvertfald rock'n'roll efter min mening...og så de der 30" basser - var det ikke fostex?
Det ER en spændende historie, men også en fortælling med lidt Lille Danmark-skær over sig. Vi æder – og dyrker – den dér type historie råt, hvor den lille, upåagtede dansker tilsyneladende formår at bide skeer med det store udland🙂

PUK-fortællingen er blottet for kritiske spørgsmål. Det er nostalgi og Dannebrog for fuld blæs fremført af ikke mindst medierne, der benhårdt går efter netop dén historie. Gahan-interviewet er et fint eksempel herpå – og nu dækningen af nedbrændingen. Vi elsker det – og varmer os herved. Og det er da nogle gode historier!

Men…

Elton John var i 89, Depeche Mode 87 og 90, Judas Priest 88, og George Michael i 87. Det er altså mere end 30 år siden! Allerede i starten af 90erne er de internationale topnavne væk – og dem var der reelt aldrig mere end en håndfuld af.

Iversen har givet dér i 1992, sammen med Replay Records og Pladecompagniet, opkøbt stedet fra konkursboet på meget favorable vilkår. To år senere sælger de til CMC.

De store, legendariske grej- og indretningsinvesteringer, v. John “Puk” himself, var alle i starten og midten af 80erne. Og alle finansieret gennem banklån. De lån har han givet slæbt rundt på som tunge åg, indtil bankerne m.fl. ikke ville være med mere. Betalingsstandsning og konkurs fulgte.

Peter Iversen overtager først stedet som eneejer i 1999 – og mon ikke EMI, med udfordringer allerede dengang (herunder i Abbey Roads), mere eller mindre har foræret PUK væk for at komme af med deres hovedpine af en sidegevinst på en mark nord for Randers? Det kan i hvert fald forklare, hvordan man har kunnet fortsætte i endnu 15-16 år, mens den her del af recording-industrien var under kraftig afvikling.

Alt i alt, vindmøller inkl., så er Iversen vel kommet nogenlunde helskindet ud af PUK – mens han finder nye måder at anvende al grejet på. Godt! Hvorimod John Quist nok er den, der har tabt allermest på Projekt PUK. Han gik all-in! Men fik følgende aldrig skabt en forretning ud af sine store, ambitiøse investeringer – end ikke med tiltrækning af førnævnte, internationale navne.

Husker for fem-seks år siden, da jeg lige skulle tjekke, hvordan det stod til hos PUK, at de fortsat havde en hjemmeside – men i et 1. generationsdesign der næppe har været opdateret meget siden slutningen af 90erne. Billederne var også ældgamle – måske helt tilbage fra nyindretningen i starten af 80erne. Det, synes jeg, var ret tankevækkende. I vore dage koster det trods alt ikke alverden at få en moderne, simpel hjemmeside op at stå – og et par nye billeder knipset.

At luften så ubemærket har kunnet fise ud ad PUK-ballonen, vidner også om, at stedet ikke har været voldsomt savnet i de seneste mange (10-15?) år. Nu hører vi om musikmiljøets tristhed (Sanne er “fuldstændig rystet”), nostalgien, og alle minderne, men faktum er vel, at de næsten alle for længst har fundet nye veje at indspille og producere på. Mon de overhovedet har bemærket, at PUK har været lukket ned og rømmet i flere år?

En spændende – men også lidt mærkelig og unuanceret – historie, som den står nu og her i nostalgiens skarpe skær. Den fortjener at blive fortalt mere komplet som long read eller endda i bogform.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

FredFred skrev:
fre 1. jan 2021 13:19
moqtev skrev:
Helt enig - efter min mening er det at presse citronen at kalde PUK for en kulturinstitution - det passer måske bedre på Feedback og Medley. Men det er en god historie om et sted hvor ambitionerne måske var en anelse større end de økonomiske realiteter og en hyldest til folk der tør. Historien om PUK er ihvertfald rock'n'roll efter min mening...og så de der 30" basser - var det ikke fostex?
Det ER en spændende historie, men også en fortælling med lidt Lille Danmark-skær over sig. Vi æder – og dyrker – den dér type historie råt, hvor den lille, upåagtede dansker tilsyneladende formår at bide skeer med det store udland🙂

PUK-fortællingen er blottet for kritiske spørgsmål. Det er nostalgi og Dannebrog for fuld blæs fremført af ikke mindst medierne, der benhårdt går efter netop dén historie. Gahan-interviewet er et fint eksempel herpå – og nu dækningen af nedbrændingen. Vi elsker det – og varmer os herved. Og det er da nogle gode historier!

Men…

Elton John var i 89, Depeche Mode 87 og 90, Judas Priest 88, og George Michael i 87. Det er altså mere end 30 år siden! Allerede i starten af 90erne er de internationale topnavne væk – og dem var der reelt aldrig mere end en håndfuld af.

Iversen har givet dér i 1992, sammen med Replay Records og Pladecompagniet, opkøbt stedet fra konkursboet på meget favorable vilkår. To år senere sælger de til CMC.

De store, legendariske grej- og indretningsinvesteringer, v. John “Puk” himself, var alle i starten og midten af 80erne. Og alle finansieret gennem banklån. De lån har han givet slæbt rundt på som tunge åg, indtil bankerne m.fl. ikke ville være med mere. Betalingsstandsning og konkurs fulgte.

Peter Iversen overtager først stedet som eneejer i 1999 – og mon ikke EMI, med udfordringer allerede dengang (herunder i Abbey Roads), mere eller mindre har foræret PUK væk for at komme af med deres hovedpine af en sidegevinst på en mark nord for Randers? Det kan i hvert fald forklare, hvordan man har kunnet fortsætte i endnu 15-16 år, mens den her del af recording-industrien var under kraftig afvikling.

Alt i alt, vindmøller inkl., så er Iversen vel kommet nogenlunde helskindet ud af PUK – mens han finder nye måder at anvende al grejet på. Godt! Hvorimod John Quist nok er den, der har tabt allermest på Projekt PUK. Han gik all-in! Men fik følgende aldrig skabt en forretning ud af sine store, ambitiøse investeringer – end ikke med tiltrækning af førnævnte, internationale navne.

Husker for fem-seks år siden, da jeg lige skulle tjekke, hvordan det stod til hos PUK, at de fortsat havde en hjemmeside – men i et 1. generationsdesign der næppe har været opdateret meget siden slutningen af 90erne. Billederne var også ældgamle – måske helt tilbage fra nyindretningen i starten af 80erne. Det, synes jeg, var ret tankevækkende. I vore dage koster det trods alt ikke alverden at få en moderne, simpel hjemmeside op at stå – og et par nye billeder knipset.

At luften så ubemærket har kunnet fise ud ad PUK-ballonen, vidner også om, at stedet ikke har været voldsomt savnet i de seneste mange (10-15?) år. Nu hører vi om musikmiljøets tristhed (Sanne er “fuldstændig rystet”), nostalgien, og alle minderne, men faktum er vel, at de næsten alle for længst har fundet nye veje at indspille og producere på. Mon de overhovedet har bemærket, at PUK har været lukket ned og rømmet i flere år?

En spændende – men også lidt mærkelig og unuanceret – historie, som den står nu og her i nostalgiens skarpe skær. Den fortjener at blive fortalt mere komplet som long read eller endda i bogform.
Internettet glemmer aldrig. Man kan finde forskellige versioner af hjemmesiden på the Waybackmachine, og den stammer ganske rigtig tilbage til for 20 år siden:

https://web.archive.org/web/20010202144 ... rame1.html
--
Robert

Default avatar
FredFred
Medlem

Indlæg af FredFred »

Pastorius skrev:
fre 1. jan 2021 16:41
FredFred skrev:
fre 1. jan 2021 13:19
moqtev skrev:

Men…

Internettet glemmer aldrig. Man kan finde forskellige versioner af hjemmesiden på the Waybackmachine, og den stammer ganske rigtig tilbage til for 20 år siden:

https://web.archive.org/web/20010202144 ... rame1.html
Skægt at se den side igen... Sådan så den ud, til PUK ikke var mere. Der er grundlæggende ikke blevet investeret i stedet – vedligeholdelse, have, hjemmeside, m.m. – siden årtusindeskiftet. Sikkert alene fordi økonomien ikke har været til det. Selv billederne synes at stamme fra de mindre om- og tilbygninger i starten af 90erne, der bandt komplekset mere sammen og skabte en stærkere helhed.

Men, selve hoteldelen og pool må da fortsat stå tilbage? Branden kan da ikke have taget disse selvstændige bygninger med sig også?! De ligger trods alt tyve meter fra selve studiekomplekset.

PUK-fortællingen, som vi altid hører om, stammer grundlæggende fra årene 87-90. Det er fire-fem år ud af en samlet levetid på lige knap 40. Der er godt nok meget, vi aldrig hører om.

Super trist hvis endnu en ildsjæl og idealist har været på nippet til at forsøge at skabe noget nyt.

Men, det er efterhånden saftsusemig underligt: Stedet står som en fuldstændig tom skal i to år. Peter Iversen taler om al den indlagte strøm som mulig årsag, men man må da antage, at der trods alt er blevet lukket ned for meget af det, da man rømmede matriklen.

Få dage før et ejerskifte, i juledagene, brænder stedet så ned til jorden. Midt om natten. Man må håbe, at Politiet kommer til bunds i, hvad der er sket.
Senest rettet af FredFred lør 2. jan 2021 01:42, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg har arbejdet med den slags ,.. åbnet og lukket ,... normalt vil strømmen være afbrudt sådan et sted

Specielt med vore dages høje pris på at have et abonnement åbent, men også alligevel

Der skal en pyroman eller anden form for "ildsjæl" til ,.. nu ordet blev nævnt ,.. før sådan noget brænder

Politiet er 100 pct helt oppe på stikkerne, ikke mindst for at afklare forsikrings-aspekter, før/under/efter,... denne handel

Der kan være forskellige motiver, lige fra vinding, til ren desperation,... ikke til at sige

Det som der er totalt ubegribeligt er:

Hvordan kan nogen med en IQ på over 60, få sig selv til at skrive under på noget som helst, med mindre man planlægger
nedrivning, og har forhåndsgodkendt byggetilladelse til nybyggeri fra kommunen, (men hverken beliggenheden eller
forretnings-potentialet taler jo for det)
/Dub

Nyt svar