Hvorfor lytter så få til klassisk musik?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Re: Hvorfor lytter så få til klassisk musik?

Indlæg af Kimex »

derermusikanten000 skrev: tors 14. maj 2020 08:02

Stravinsky
Herligt.
Jeg har desværre ikke tid til at høre hele nummeret. Skal på arbejde.

Det er gemt på min youtube liste.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Kimex skrev: tors 14. maj 2020 08:19
derermusikanten000 skrev: tors 14. maj 2020 08:02

Stravinsky
Herligt.
Jeg har desværre ikke tid til at høre hele nummeret. Skal på arbejde.

Det er gemt på min youtube liste.
:)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg lytter en del til klassisk. Nu vi er ved Stravinsky, så er mit yndlingsværk "Sacre du Printemps". Det er her i den klassiske verden jeg tit henter inspiration til min noget dystre musik. Det kan jeg ikke finde i de andre genre.
Mozart, Beethoven, Wagner, Rackmanninov m.fl. er blandt mine fortrukne.

Rent anekdotisk er det måske osse min opfattelse at det ikke er klassisk der bliver spillet mest. Men det kan jo så skyldes min egen opfattelse, da jeg ikke går til klassiske koncerter, da de er hundedyre, og mange gange er det måske ikke lige et program som interesserer mig. Sådan er det jo osse i rockverdenen, her går jeg jo heller ikke til alt.
Men jeg synes da nok at udbuddet at klassiske koncerter her i DK er tilstede, man skal blot gå til dem.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Denne plade har jeg virkelig hørt meget siden den udkom...

- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

Jeg elsker klassisk musik. Men i højere grad end meget andet musik, så kræver det, for mig, et godt anlæg, ro omkring mig, og tid til fordybelse. Men det burde vel egentlig også være vilkårene generelt, når man virkelig lytter til musik, og ikke 'bare' bruger det som baggrundstapet.
Kan dem af jer der gider, ikke nævne nogle af jeres yndlingsværker? Synes det er spændende at høre om. Og nu har vi jo blandt andre folk som Bryla, der har en bred viden om emnet, og sikkert kender noget interessant, som jeg ikke kender.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

En kort opremsning af yndlingsværker indenfor det, jeg ville kalde orkestermusik:

The Planets – Gustav Holst
Sacre du Printemps – Igor Stravinsky
Daphnis et Chloë – Maurice Ravel
Ma Mere l'Oye – Maurice Ravel
Pini di Roma – Ottorino Respighi
Harmonielehre – John Adams
La Mer – Claude Debussy
Fantasia On A Theme By Thomas Tallis – Ralph Vaughan Williams
Cantus in memoriam Benjamin Britten – Arvo Pärt
Peer Gynt – Edvard Grieg
5. symfoni – Gustav Mahler

og jeg ved, jeg har glemt en del, men det skal jo også være 'yndlings', så der er nok en grund til, jeg ikke lige kan komme i tanker om dem ;)
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Thomas, hvordan definerer du orkestermusik (hvor går den nedre grænse fx)?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Følger det ikke lidt størrelsen af et orkester?

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Orkester
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

bryla skrev: tors 14. maj 2020 13:23 En kort opremsning af yndlingsværker indenfor det, jeg ville kalde orkestermusik:

The Planets – Gustav Holst
Sacre du Printemps – Igor Stravinsky
Daphnis et Chloë – Maurice Ravel
Ma Mere l'Oye – Maurice Ravel
Pini di Roma – Ottorino Respighi
Harmonielehre – John Adams
La Mer – Claude Debussy
Fantasia On A Theme By Thomas Tallis – Ralph Vaughan Williams
Cantus in memoriam Benjamin Britten – Arvo Pärt
Peer Gynt – Edvard Grieg
5. symfoni – Gustav Mahler

og jeg ved, jeg har glemt en del, men det skal jo også være 'yndlings', så der er nok en grund til, jeg ikke lige kan komme i tanker om dem ;)
Tusind tak! Glæder mig til at gå på opdagelse i listen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

I følge den definition (som giver fin mening), så er alt under 10 personer ikke længere et "orkester" men et "ensemble"
Et stort klassisk orkester (ca. 100 musikere) kaldes et symfoniorkester. Et mindre orkester (op til ca. 40 musikere) kaldes et kammerorkester. Helt små ensembler (under 10 musikere) kaldes i klassisk musik ikke for orkester, men i stedet ensemble eller et ord der beskriver antallet af musikere:

Duo
Trio
Kvartet
Kvintet
Sekstet
Septet
Oktet
Nonet
En del af min yndlings klassisk musik er så ensembler, fx Bach.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Holger skrev: tors 14. maj 2020 13:53 Thomas, hvordan definerer du orkestermusik (hvor går den nedre grænse fx)?
Alt, der har brug for en dirigent. Ellers kaldes det kammerensemble.
Et symfoniorkester findes også med 40 musikere.
Der er meget sjældent 100 mand i et symfoniorkester. Et national symfoniorkester har i omegnen af 77-80.
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så fx et ensemble på 9-10 personer har aldrig/sjældent en dirigent?

Jeg kan i øvrigt se vi har et par overlappende favoritter ;-) Men hvor fanden er Tchaikovsky?! :twisted:

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Med 9-10 personer har jeg aldrig set en dirigent. Der kommunikerer musikerne direkte med hinanden.

Skrev også Serenade for strygere på oprindeligt, men slettede den, da den kom efter jeg havde tænkt i lang tid ;-)
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Bach's koncerter vil jeg heller ikke kalde orkestermusik:


Ofte i barokken var cembalisten den ledende musiker.

EDIT: Den er blokeret for embed, men se lige opstillingen på YouTube.

PS: Jeg skrev altså kun 'orkestermusik' fordi jeg ikke synes, værkerne går ind under 'klassisk'.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Den klassiske musik tradition byder på mange mange forskellige udtryk og det er jo ikke alt der falder i alles smag. Fra det mere "enkle" udtryk i barok/wiener klasikken til det mere "vovede/eksperimenterende" i romantikken over senromantikken og det 20. århundredes opbrud med det tonale.
Nogle værker får man lidt ekstra ud af hvis man kender lidt til baggrunden.
Af favorit værker/highlights kan jeg nævne og anbefales:

Bachs koncert for 2 violiner i d-mol - super lyrisk 2. sats med elegante linier mellem de 2 violiner


Mozarts klarinetkoncert (lækkert agilt)


Haydns trompetkoncert (ren ørehænger - "legende")


Mozarts Requiem (som man måske har stiftet bekendtskab med i filmen "Amadeus" - kan levende huske en opførelse af "Confutatis" fra gymnasietiden - og Lacrimosa er nok en af de mere kendte satser)


Brahms "Ein Deutches Requiem" - en til tider smægtende oplevelse - kan stadig få gåsehud over "Seilig sing de da leid tragen" - og det hjælper nok at have været med til at opføre den


Mendelssohns "Lieder ohne Worte" for klaver - elegant lyrisk


Max Bruchs 1. violinkoncert (igen hjælper det nok at have været med til at opføre den - og favoritstedet er nok mod slutningen af 2. satsen)


Rachmaninovs klaverkoncert nr. 3 - nu er vi i den sen romantiske del med forholdsvis store armbevægelser - det er lækkert!


Reinhold Glieres hornkoncert - super lækkert "russisk" tonesprog og en 2. sats man kun kan falde hen til - og Radek Baboraks næsten sublime opførelse og musikalitet her gør det ikke værrer


Cecile Chaminades koncertino for fløjte - en af de sjældnere kvindelige komponister


Mouquets Flute de Pan for fløjte - "idiomatisk" - når jeg tænker på fløjten - også en lækker 2. sats her.


Saint-Saëns sonate for obo og klaver - til en hyggelig og reflektiv stund


Richard Strauss tonedigte - f.eks. Till Eulenspiegel eller Don Juan - fantastisk orkestrering


Richard Strauss' obokoncert (let og flydende, nærmest "vuggende")


Wagners Siegfried Idyll - Wagner uden de alt for store armbevægelser, som godt kan "afskrække nogle" - skrevet til hans kones fødselsdag og efter historien opført i trappeopgangen på hendes 25 års fødselsdag, juledag 1870


Tjajkovskijs Årstiderne for solo klaver - f.eks. "juni"


Mahlers 7. symfoni - den sidste sats er bare lækker! (og ja, messing!) - Mahlers særegne tonesprog/orkestrering går igennem alle hans symfonier - og man kan fint starte med "Mester Jakob" i 1. symfonis 3. sats eller genopstandelsessymfonien (nr. 2)


Af danske komponister vil jeg lige fremhæve:

Carl Nielsens Helios Ouverture (solopgang)


Niels W. Gades Elverskud - f.eks. "morgensang" (I østen stiger solen op) - det er starten af 3. del


Rued Langgaards 1. symfoni - skrevet i en alder af 15-18 år! - Langgaard er lidt en "dark horse" i dansk musikhistorie der i tiden var meget mere domineret af Carl Nielsen. - Jeg husker også Radioens opførelse af Antikrist i Ridehuset - og det må snart være 18 år siden. - Noget af det er godt nok lidt for viderekommende. - Med "musikalske" udtryk som "col Abora" (med træ) istedet for det mere "normale" "col legno", så var det også en lidt mere "aparte"/eksentrisk personlighed i den gode Langgaard. - Men spændende musik!


Der er meget mere at tage af, men her er for mig at se nogle gode nedslag og "godt og blandet".

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Paganini Caprice No. 24 -- Chaconne Klaverenga



Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Her kommer min opremsning med nogle links til nogle af de fedeste segmenter, jeg ville spille for folk for at fange deres nysgerrighed. Meget der gør, lige disse brudstykker er fede, er også konteksten med hvad der kommer før, så vil da anbefale at lytte lidt nærmere på det, man kan lide :)

The Planets – Gustav Holst. Ren Ringenes Herre


Sacre du Printemps – Igor Stravinsky


Daphnis et Chloë – Maurice Ravel. Lækkert hele vejen igennem.


Ma Mere l'Oye – Maurice Ravel. Sødhed som ingen ører har hørt før.


Pini di Roma – Ottorino Respighi. Full steam ahead!


Harmonielehre – John Adams. Matrix anyone?


La Mer – Claude Debussy


Fantasia On A Theme By Thomas Tallis – Ralph Vaughan Williams. Batman Begins ;)


Cantus in memoriam Benjamin Britten – Arvo Pärt


Peer Gynt – Edvard Grieg


5. symfoni – Gustav Mahler. Prøv bare at høre adagiettoen:


Kan ellers anbefale alle Stravinsky's balletter, alle Respighi's romerske værker (Fontane di Roma, Feste Romane) og alt Ravel bortset fra Bolero.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

bryla skrev: tors 14. maj 2020 22:14 The Planets – Gustav Holst. Ren Ringenes Herre
+1000 :-)

Holst er utrolig alsidig, jeg har fornylig hørt nogle af hans senere værker "Cloud Messenger" - interessant. Han har lavet nogle forholdsvis simple, og meget iørefaldende suite for wind bands, som sammen med Vaughan Williams lægger en god engelsk-folketone.
Jupiter er også en af mine klare favoritter fra Planeterne. - Utroligt sangbart mellemstykke. Ikke helt ulig Elgars Pomp & Circumstances marcher - hvor 1'eren (med "Land of Hope and Glory") nok er den mest kendte - 3'eren er også super god.
Og går vi den vej så er William Waltons "Orb and Sceptre", Dronning Elisabeths kroningsmarch eller "Crown Imperial", Dronning Victorias kroningsmarch, også anbefalelsesværdige.
Og Percy Grainger og hans fleksible orkestreringer.

Og i den mere folkloristiske afdeling så kommer man ikke rigtig uden om Dvorak og f.eks. hans slaviske danse - eller hans 9. symfoni (fra den nye verden) - og måske Bartok hvis man er frisk på et lidt "nyere" tonesprog. Smetana "Mit fædreland" og hvis vi bliver i "tjekkiet" så er Janacek også ret fin jeg kæmpede lidt med hans "På en tilgroet sti" en gang. I forlængelse af det amerikanske (den nye verden) så er Copeland og f.eks. hans Hoe Down fra Rodeo også en klassiker eller Fanfare for the Common Man.
Sibelius og Finlandia (Finland mod Rusland), Tjajkovskij og 1812 ouverturen (Rusland mod Napoleon) - men så er vi mere over i det national romantiske.

Og man kunne blive ved og ved... der er mange grene at bevæge sig ud af og utrolig mange forgreninger inden for de lidt større "områder".

Og ja, Roms fontæner - den er bestemt også en lytter værd.

Og så lige på en lidt mere humoristisk note - prøv også PDQ Bach (aka Peter Schickele) - amerikansk, men ret underholdende. :-)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Havde helt glemt PDQ Bach :-D

Har faktisk ikke dyrket andet Holst på samme måde. Vil tjekke Cloud Messenger.

Elgar er også højt på listen – Nimrod er fed! Er også vild med Bartók og Copland (Appalachian Springs, Fanfare, Billy The Kid) Tchaikovsky's symfonier og ja, man kunne blive ved.

Mere moderne og stadig meget lytbart er Górecki's 3. symfoni.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Mere lækkerier:





Ren magi:


Svulstig:


En af de smukkeste melodier, jeg nogensinde har hørt:
skriver noder

Nyt svar