Digital udgivelse af covers?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Digital udgivelse af covers?

Indlæg af the songcabinet »

Jeg har kigget lidt på mulighederne for digital udgivelse af covers, og faldt over denne artikel på Ditto Music's hjemmeside:
https://www.dittomusic.com/blog/what-li ... r-my-music

Især denne del af artiklen:
HOW DO I RELEASE A COVER OF SOMEONE ELSE’S WORK?
Firstly, it’s important to note you only need to purchase licenses if you’re distributing your cover to download stores in the US. This is because they do not have a royalty collection agency that deals with mechanical royalties (the name given to artists’ music that has been reproduced digitally, physically (CDs/Vinyl) etc.) such as AMCOS in Australia, or the MCPS in the UK. So, you only need mechanical licenses for covers distributed to download stores the US. You can release covers to streaming platforms worldwide without a mechanical license.
(fra artiklen)

Så, det ser ud til at hvis man udgiver digitalt via sin aggregator, og den udgivelse så omfatter fx direkte salg på fx Amazon eller Apple Music i USA, så skal man købe en mekanisk licens via Harry Fox (her: http://www.songfile.com ). Såvidt jeg kan se koster det ca 250USD per udgivelse for den mindste licens (op til 2500 downloads).

Er der nogen der har erfaring med at udgive covers, og har købt licenser til at udgive det i USA?
Er der nogle aggregatorer som har en clearning service til cover licenser, og bruger I dem, eller hvad gør I?

Efter de mange skøre retsager i USA er jeg blevet forsigtig med ideen om at udgive via amerikanske selskaber, og kigger lidt mere på europeiske og danske/ nordiske muligheder (fx Ditto og Digidi). Retsprincippet om at juraen i oprindelseslandet (1st release) skal anvendes gælder vel stadig?

Medlemsavatar
SIDwave  
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

var det ikke smartere at kontakte kunstnerens selskab ?
du får jo kun lov hvis kunstnere eller selskabet kan lide dit cover/remix

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

Jo, men jeg vil egentligt kun tage coveret med af markedsføringsgrunde, ikke for at sælge downloads. I artiklen fra Ditto skriver de at man kun behøver at cleare en mekanisk licens, hvis man direkte skal sælge downloads. Dvs hvis man blot skal udgive coveret på en streaming tjeneste (hvor den ikke kan downloades mod betaling), så er clearing af en mekanisk licens unødvendig.

Hvis man sælger downloads i Apple store eller på Amazon, så er jeg med på at man skal have en mekanisk licens. Det er vel også derfor at disse “clearing services” er på/til det amerikanske marked?

Har I udgivet covers til streaming gennem en europæisk aggregator, og hvordan har I gjort?

Nyt svar