Hvad er din musikalske IQ (test)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Hvad er din musikalske IQ (test)

Indlæg af Smittefar »

Harvard forskere har lavet en musikalsk IQ test

https://www.themusiclab.org/quizzes/miq

Her prøver Adam Neely den og diskuterer, hvorfor testen måske ikke er så god og i hvert fald kun forholder sig til en vestlig musiktradition



Jeg har ikke selv prøvet testen endnu, men jeg vil gøre det og dele mit svar. Vil du?

PS: der florerer pt også en test fra Aarhus universitet, hvor de bruger de samme eksempler som første del af Harvard testen. Den har jeg været igennem.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

117 i samlet score, lavet på iMac højttalere. Adam fik 118? Ganske pænt i forhold til grafen/normen, men lidt sjovt at score lavere i en musikalsk test end en normal IQ-test.

De sværeste for mig var de melodiske, som trak den samlede score ned, men er der flere "snydere" især i pitchen, og også et par i timingen.

Jeg gætter på, at hvis hvert eksempel med pitch og timingen havde være længere, så ville jeg/vi studienørder score meget højere.

Det snyder, er at man kommer skævt ind i et superkort klip med ringe mulighed for at vurdere noget samlet set og heller ingen mulighed for at høre igen. Ikke helt gennemtænkt lavet, da det øger gætteriet og sænker skills.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er sgu ret godt gået - jeg er spændt på. Hvad jeg selv ender på. Mht. timing, så generede det mig i eksemplerne fra videoen, at bippet er så højt i forhold til musikken. Jeg skulle koncentrere mig meget for at føle musikkens puls.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

126. Min fornemmelse på forhånd var, at jeg er ret godt med ift. hørelære. Det fik jeg så bekræftet her. 4-5 fejl i alt, ud af godt 40 spørgsmål.
themusiclab-org-your-musical-IQ.png
themusiclab-org-your-musical-IQ.png (140.53 KiB) Vist 1958 gange
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg lyttede lige på arbejdet i nogle crappy hovedtelefoner mens jeg spiste morgenmad, og blev forstyret i et par gange, så der var lidt delt opmærksomhed, men fik da 111 points.

Beat Alignment: 113
Mistuning Perception: 95
Melodic Discrimination: 124
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Det er en ret sjov test. Fik 116 i alt.
Melodic diskrimination 125
Beat allignment 113
Mistuning perception 110
Mht den sidste synes jeg godt nok der var nogle der var svære. Jeg kunne høre forskel i alle eksemplerne, men det var tough at pege de forkerte ud udfra så korte bidder :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis testen var så man kunne trykke på en knap og lytte igen ville man ikke være så meget i tvivl. Personligt var det længden af melodien der gjorde det svært for mig, der er ikke så stor en buffer for tiden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg landede på 118 med bedst score i mistuning perception (128). Men jeg er altså også meget picky omkring vokaler. Lidt skuffende i beat alignment (105) hvor jeg umiddelbart havde regnet med at score bedre.
Oh well, så må jeg bare til at klappe på (cirka) 1 og (cirka) 3 :lol:
Melodic Discrimination var 120.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Haha, jeg glæder mig til at tage den her test.
Er det ikke noget med at, hvad angår normal IQ, så kræver det en IQ på 40 for at åbne en dør? Jeg regner med at score 41 i denne test så.... :dollargrin:

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Christoffer I. N. skrev:Haha, jeg glæder mig til at tage den her test.
Er det ikke noget med at, hvad angår normal IQ, så kræver det en IQ på 40 for at åbne en dør? Jeg regner med at score 41 i denne test så.... :dollargrin:
Det er derfor jeg har automatiske skydedøre med fotoceller i hele hytten :lol:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Haha, jeg glæder mig til at tage den her test.
Er det ikke noget med at, hvad angår normal IQ, så kræver det en IQ på 40 for at åbne en dør? Jeg regner med at score 41 i denne test så.... :dollargrin:
Omkring ≤85 i IQ eller lidt under, så siger man normalt, at et menneske skader mere end det gavner i selv basale samarbejdssituationer.

Af samme årsag afviser man typisk folk med IQ under dette i fx hæren fordi de simpelthen er for farlige at have rendende og laver mere skade end gavn, selv med idiot-opgaver.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

K-Bee skrev:
Christoffer I. N. skrev:Haha, jeg glæder mig til at tage den her test.
Er det ikke noget med at, hvad angår normal IQ, så kræver det en IQ på 40 for at åbne en dør? Jeg regner med at score 41 i denne test så.... :dollargrin:
Det er derfor jeg har automatiske skydedøre med fotoceller i hele hytten :lol:
:-D

Holger skrev:
Christoffer I. N. skrev:Haha, jeg glæder mig til at tage den her test.
Er det ikke noget med at, hvad angår normal IQ, så kræver det en IQ på 40 for at åbne en dør? Jeg regner med at score 41 i denne test så.... :dollargrin:
Omkring ≤85 i IQ eller lidt under, så siger man normalt, at et menneske skader mere end det gavner i selv basale samarbejdssituationer.

Af samme årsag afviser man typisk folk med IQ under dette i fx hæren fordi de simpelthen er for farlige at have rendende og laver mere skade end gavn, selv med idiot-opgaver.
Ja, jeg dumpede sgu ikke på IQ til forsvarets dag. Ja jeg dumpede sådan set ikke på noget parameter overhovedet. :\


Jeg var måske også for optimistisk med min forudsigelse, lad mig sænke den til 39..... :lol:

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Beat allignment 116
melodic 109
mistuning 123
ialt 117

jeg har forforfærdelig hukommelse. Derfor var det svært for mig at huske hvilken melodi der stak ud.
Ellers havde jeg selvfølgelig vundet over jer alle sammen!!!!!!!! :smash: :smash: :smash: :smash:

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Musical IQ: 131

Beat Alignment: 117 - 2 fejl. Jeg er ikke enig med dem i at jeg svarede forkert på eksempel 2. Svarede rigtigt på de øvrige. Jeg synes at eksempel 9, 12 og 13 var svære at afgøre, når man ikke lige kunne høre det første eksempel én gang til.

Mistuning Perception: 127 - 2 fejl. Eksempel 12 dér sang hun da falsk i begge eksempler og så trykkede jeg forkert ved nr. 14, for det ´rene´eksempel var totalt Melodyne'd, så man ikke kunne tage fejl. Eksempel 7, 10 og 13 synes jeg var svære...!

Melodic Discrimination: 149 - Jeg havde vist ingen fejl overhovedet hér.

Konklusion: Jeg har altid fået at vide, at jeg har perfect pitch. Hm... Nu er der så sat et nummer i panden på mig: 131.

Ok, hvis nogen skal have Melodyne'd noget, så bring it...! :lol:

PS - Jeg har nu altid døjet med en indbygget "Pachelbel-Radar", hvor jeg alt for hurtigt konstaterer popmusikkens (mis)brug af de 4 akkorder:
Vedhæftede filer
Music Lab test 2.jpeg
Music Lab test 2.jpeg (170.33 KiB) Vist 1840 gange
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

På startsiden skriver de:
We study how the mind works.
We will ask you to answer questions concerning your emotions and behaviors, your preferences and beliefs about music and the arts, your engagement with musical activities, your personal history of musical exposure and training, and some demographic information about you and your family. We will also ask you to look at pictures or words and respond to them. This helps us to understand a bit more about how you are feeling. For example, you might feel especially happy or sad while playing our games, and this task helps us to measure how happy or sad you feel.
Sorry, men så vil jeg ikke deltage...

Men ud fra hvad jeg kan læse mig frem til, så virker testen mere til at sige noget om ens gehør (absolut gehør eller ej), som jo allerede er defineret.

Resten er alene baseret ud fra ikke-objektive kriterier, f.eks. følelser osv. Det siger intet om intelligens. Intelligens er et ret snævert begreb som handler om evnen til at genkende de (korrekte) mønstre - der, hvor der er mønstre, og ikke mindst adskille korrelation fra kausation.

Det er også derfor en ægte IQ-test er blottet for sproglige evner, og alene defineres ud fra figurer. Det samme kan gøres med musik/lyd, men det kræver at deltageren har 100 % perfect-pitch for at kunne høre forskel på f.eks. et A og C. Mangler man perfect-pitch og tager en "musikalsk-IQ"-test, svarer det til at give en ordblind en IQ-test baseret på skrevne sætninger.

Men ordblinde er jo ikke mindre begavede end andre, har studier jo vist.

Jeg mener f.eks. at Palestrina's musik er meget matematisk, ligesom 12-tonemusikken. I princippet burde enhver person med perfect-pitch og en IQ på 180 være istand til at afkode de mønstre og "regler" der anvendes i den slags musik, lynhurtigt. Men det forudsætter begge dele er opfyldt.

Da min IQ kun svinger mellem 125-30 (120 på en dårlig dag) og da jeg ikke har perfect-pitch, vil jeg tro at min "musikalske IQ" ligger et sted mellem 80-110, men det er rent gætværk og forudsætter at vi overhovedet kan tale om en musikalsk IQ.

(disclaimer: Jeg er bekendt med at IQ ikke "bør" svinge på dagsform, men er en fastsat størrelse. Jeg er dog ikke enig i denne antagelse, idet jeg har mærket på egen krop og læst flere steder, at f.eks. stress og bekymringer nedsætter IQ'en med adskillige point).

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Havde 0 fejl på pitch
2 fejl på beat
mange fejl på melodic discrim. her spiller min alder nok ind, idet det har noget med hukommelsen at gøre.
Jeg kunne sagtens høre hvilken tune der stak ud, øhh men hvilket nummer var det nu?
Så jeg endte med 110
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg ramte 111 - Jeg tror jeg var lidt ukoncentreret i den med melodierne - eller også svigter hukommelsen - der fik jeg 104 - de to andre var 117 og 114.

Du er rimelig vild Rolland :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

118 i alt

Beat alignment 128
Mistuning perception 120
Melodic discrimination 105

Havde samme problem med melodierne - ikke svært at høre forskel, synes jeg, men svært at huske - jeg er nok bare gammel :-D
Senest rettet af TJJ ons 4. mar 2020 09:35, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Yes, aftenen er reddet, min kone fik et enkelt point mindre end mig :)

Lidt sjovt i øvrigt; det er meget tydeligt at se af tallene, at hun er sangerinde og vant til at lære korstemmer/harmonier i en fart; hun havde kun en enkelt fejl i melodierne. Til gengæld er jeg så bedre til at klappe i takt :-D

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: Men ud fra hvad jeg kan læse mig frem til, så virker testen mere til at sige noget om ens gehør (absolut gehør eller ej), som jo allerede er defineret.

Resten er alene baseret ud fra ikke-objektive kriterier, f.eks. følelser osv. Det siger intet om intelligens. Intelligens er et ret snævert begreb som handler om evnen til at genkende de (korrekte) mønstre - der, hvor der er mønstre, og ikke mindst adskille korrelation fra kausation.

Det er også derfor en ægte IQ-test er blottet for sproglige evner, og alene defineres ud fra figurer. Det samme kan gøres med musik/lyd, men det kræver at deltageren har 100 % perfect-pitch for at kunne høre forskel på f.eks. et A og C. Mangler man perfect-pitch og tager en "musikalsk-IQ"-test, svarer det til at give en ordblind en IQ-test baseret på skrevne sætninger.

Men ordblinde er jo ikke mindre begavede end andre, har studier jo vist.

Jeg mener f.eks. at Palestrina's musik er meget matematisk, ligesom 12-tonemusikken. I princippet burde enhver person med perfect-pitch og en IQ på 180 være istand til at afkode de mønstre og "regler" der anvendes i den slags musik, lynhurtigt. Men det forudsætter begge dele er opfyldt.
Hvad baserer du det på, at den rigtige definition på "musikalsk intelligens" drejer sig om evnen til at genkende mønstre og ikke evnen til f.eks. at høre forskel på korrekt/ukorrekt pitch, takt osv.?

mediumaevum skrev:...Det er også derfor en ægte IQ-test er blottet for sproglige evner, og alene defineres ud fra figurer. ...
Nu findes der altså også noget der hedder "sproglig intelligens", "social intelligens", "rumlig intelligens" osv. Mener du, at disse udtryk bygger på forkerte intelligensforståelser?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev: Hvad baserer du det på, at den rigtige definition på "musikalsk intelligens" drejer sig om evnen til at genkende mønstre og ikke evnen til f.eks. at høre forskel på korrekt/ukorrekt pitch, takt osv.?
Fordi begrebet intelligens er snævert defineret som genkendelse og forudsigelse af mønstre.
Enhver afart - herunder musikalsk og anden intelligens skal altså henholde sig til denne definition.

Og så giver det bedre mening at tale om generel intelligens, og ikke bare musikalsk, social, sproglig eller rumlig intelligens.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

det gør denne test også.

Argh... i den med metronomen, er der et eksempel, hvor det ene ligger før beatet og det andet ligger efter beatet. Det gav jeg op på...
skriver noder

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

116. Min overbo begynde at støvsuge midt i testen så jeg gik helt sikkert glip af 5-6 korrekte svar. :-P

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Min kone forstyrrede mig under testen så jeg nåede kun lige op over 800.............

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

119 - det var helt sjovt - og super ærgerligt, når man så lige rammer forkert. Ofte var man i tvivl om 2 ud af 3.
Det hjalp at lukke øjnene under testen.

Melodic Discrimination: 112
Mistuning Perception: 118
Beat Alignment: 126

Nyt svar