Kirketonearter på 18 minutter
Kirketonearter på 18 minutter
Har linket til et par af Guy Michelmore's videoer herinde fordi jeg synes, han er så underholdende.
Da jeg ved, der er mange herinde, der døjer med teori, vil jeg da lige anbefale denne lille video:
Da jeg ved, der er mange herinde, der døjer med teori, vil jeg da lige anbefale denne lille video:
skriver noder
Jeg synes kirketonearterne er undervurderede. Jeg blev mindet om dem igen, da jeg begyndte at høre forskellige slags afrikansk musik for en 10-15 år siden. De bruger dem flittigt dernede. I Ethiopien hører man f.eks. tit numre skrevet i frygisk og lydisk, hvilket giver en fed stemning.
Og de fungerer også fint i elektronisk musik.
Og de fungerer også fint i elektronisk musik.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Hører i også det her som værende en frygisk skala?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Jeg vil spørge i som ved noget om dette. - Fandtes der variationer af kirketone skala frem til ca. år1650 . hvor man brugte flat eller sharp i skalaerne ? Eller fandtes disse toner ikke i vestlig musik, på det tidspunkt ?
Senest rettet af Kimex man 13. jul 2020 12:46, rettet i alt 1 gang.
Gosh. Burde G mixolydisk ikke være sådan her:?
Hvor G frygisk synes at passe bedre ind, hvis jeg spiller de her toner mens jeg hører videoen:
Hvor G frygisk synes at passe bedre ind, hvis jeg spiller de her toner mens jeg hører videoen:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Mange tak. Jeg gik i den tro at de ikke kendte til flat og sharp. Da meget af musikken fra den tid, lyder meget forudsigeligt. I mine ører.
For pokker ja, med min fremgangsmåde kommer man jo (bl.a.) til at mangle dur-tertsen. Godt hørt!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
- Leif Briis
- Medlem
- Indlæg: 44
Den harmoni der høres i sidste video i tråden, er c-mol "harmonisk", med G dur7, altså dominanten, som hvileakkord og Ab dur,(7) som lede-akkord, variant. Disse typer skalaer har deres egne kirketone arter, på samme måde som almindelige ren mol og ren dur. Skalaen C "harmonisk mol" er udledt af ren C-mol, blot med stor 7.
Disse kirketone arter angives inden for jazz, som varianter af kirketone navne med fx #5, #4 eller b2 osv, ikke over 7. Snakker vi "b9" og "b13", snakker vi om akkordstablinger over flere oktaver, med spændinger i toppen af akkorden.
Disse kirketone arter angives inden for jazz, som varianter af kirketone navne med fx #5, #4 eller b2 osv, ikke over 7. Snakker vi "b9" og "b13", snakker vi om akkordstablinger over flere oktaver, med spændinger i toppen af akkorden.
Bruger nu PA kabinetter som monitors..
På kons, Berklee og sådan set også i daglig tale, bruger man mix(b9,b13) om denne skala selvom logikken i skalaers kontra akkorders opbygning strider med det.
Din sidste sætning antyder dog voicings og ikke opbygning. Det er ikke det samme.
Din sidste sætning antyder dog voicings og ikke opbygning. Det er ikke det samme.
skriver noder