Kirketonearter på 18 minutter

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Kirketonearter på 18 minutter

Indlæg af bryla »

Har linket til et par af Guy Michelmore's videoer herinde fordi jeg synes, han er så underholdende.

Da jeg ved, der er mange herinde, der døjer med teori, vil jeg da lige anbefale denne lille video:

skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hvis man vil lære lidt om kirketonearter:



Og så er Guy Michelmore altså hyggelig :-)
skriver noder

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Genialt - meget inspirerende og ret underholdende - sådan bør en underviser være :-)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Sidespørgsmål: Hvorfor hedder det "Kirketonearter" på dansk? Har det overhovedet noget med kirken at gøre?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det hedder også Church modes på engelsk. Det kommer af det var de tonearter, den gregorianske salmebog var bygget på.
skriver noder

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg burde nok sætte mig og få dem set rigtigt, det er altid dejligt når nogle kan tygge viden ned til helt almindelige simple sætninger.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg synes kirketonearterne er undervurderede. Jeg blev mindet om dem igen, da jeg begyndte at høre forskellige slags afrikansk musik for en 10-15 år siden. De bruger dem flittigt dernede. I Ethiopien hører man f.eks. tit numre skrevet i frygisk og lydisk, hvilket giver en fed stemning.

Og de fungerer også fint i elektronisk musik.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Afrikansk musik lytter jeg også, af og til, til. Men også folkemusik , tror jeg ofte , spilles med kirketonearter. F. eks. dorian scala.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hører i også det her som værende en frygisk skala?

Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det er mixolydisk(b9,b13). Selvom navnet kunne antyde det, er det dog ikke en kirketoneart historisk set men en femte trins skala af C harmonisk mol. Altså i dette tilfælde G mixolydisk b9/b13.
skriver noder

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg vil spørge i som ved noget om dette. - Fandtes der variationer af kirketone skala frem til ca. år1650 . hvor man brugte flat eller sharp i skalaerne ? Eller fandtes disse toner ikke i vestlig musik, på det tidspunkt ?
Senest rettet af Kimex man 13. jul 2020 12:46, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Gosh. Burde G mixolydisk ikke være sådan her:?

Billede

Hvor G frygisk synes at passe bedre ind, hvis jeg spiller de her toner mens jeg hører videoen:

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

@Kimex fortegnene kom fra ca. 950.

@Joachip Tag G-mixolydisk og sæt b for 9'eren (A) og 13'eren (E), så får du G-mixolydisk (b9,b13). Det er det samme som en frygisk men med en durterts.
skriver noder

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

bryla skrev: man 13. jul 2020 12:57 @Kimex fortegnene kom fra ca. 950.

@Joachip Tag G-mixolydisk og sæt b for 9'eren (A) og 13'eren (E), så får du G-mixolydisk (b9,b13). Det er det samme som en frygisk men med en durterts.
Mange tak. Jeg gik i den tro at de ikke kendte til flat og sharp. Da meget af musikken fra den tid, lyder meget forudsigeligt. I mine ører.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det har ikke noget med fortegn at gøre.
skriver noder

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

bryla skrev: man 13. jul 2020 12:57@Joachip Tag G-mixolydisk og sæt b for 9'eren (A) og 13'eren (E), så får du G-mixolydisk (b9,b13). Det er det samme som en frygisk men med en durterts
For pokker ja, med min fremgangsmåde kommer man jo (bl.a.) til at mangle dur-tertsen. Godt hørt! :thumbup:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Leif Briis
Medlem
Indlæg: 44

Indlæg af Leif Briis »

Den harmoni der høres i sidste video i tråden, er c-mol "harmonisk", med G dur7, altså dominanten, som hvileakkord og Ab dur,(7) som lede-akkord, variant. Disse typer skalaer har deres egne kirketone arter, på samme måde som almindelige ren mol og ren dur. Skalaen C "harmonisk mol" er udledt af ren C-mol, blot med stor 7.
Disse kirketone arter angives inden for jazz, som varianter af kirketone navne med fx #5, #4 eller b2 osv, ikke over 7. Snakker vi "b9" og "b13", snakker vi om akkordstablinger over flere oktaver, med spændinger i toppen af akkorden.
Bruger nu PA kabinetter som monitors..

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

På kons, Berklee og sådan set også i daglig tale, bruger man mix(b9,b13) om denne skala selvom logikken i skalaers kontra akkorders opbygning strider med det.

Din sidste sætning antyder dog voicings og ikke opbygning. Det er ikke det samme.
skriver noder

Nyt svar