Interview om brug af plug-ins vs. hardware

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Interview om brug af plug-ins vs. hardware

Indlæg af SustainerPlayer »

amolin skrev:
Der ud over er der bare noget ved hardware der er fedt at arbejde med, det betyder også noget.
Klart. Taktil følelse og alt det - det kan jeg sagtens sætte mig ind i. Og hvis piloten er glad, så bliver flyveturen bedre. :)

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

Hvad tænker i om denne her: https://www.diyrecordingequipment.com/c ... ons/colour

Var det noget i kunne finde på at bruge, eller skal det være i "Fairchild ligaen" før det er interessant?

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

rasmus_b skrev:Hvad tænker i om denne her: https://www.diyrecordingequipment.com/c ... ons/colour

Var det noget i kunne finde på at bruge, eller skal det være i "Fairchild ligaen" før det er interessant?
Det ville kun være interessant for mig hvis det kunne integreres med et Real time plugin uden rendering (aner ikke om det er muligt). Og igen, så skulle det være utroligt billigt for at jeg ikke hellere bare ville købe en selv.
Hvad tænker i mht salg? Er det køb af et plugin med ubegrænset adgang til en maskine eller abonnement eller betaling pr gang/ ydelse?

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

Madelaire skrev: Hvad tænker i mht salg? Er det køb af et plugin med ubegrænset adgang til en maskine eller abonnement eller betaling pr gang/ ydelse?
Vi tænker umiddelbart at den bedste model ville være noget med et fast abonnement der som udgangspunkt giver adgang til hele "maskinparken", men kun mulighed for at reservere et begrænset antal timer. Har man ikke reserveret bliver man vippet af med X minutters varsel hvis en anden vil bruge grejet. Betaler man højere abonnement kan man reservere flere timer.

Der er ingen som har glæde af at grejet står ubrugt hen i et rack - det er med at få det brugt så meget som muligt.
Madelaire skrev: Det ville kun være interessant for mig hvis det kunne integreres med et Real time plugin uden rendering (aner ikke om det er muligt). Og igen, så skulle det være utroligt billigt for at jeg ikke hellere bare ville købe en selv.
Det sjovt du nævner det.

Vi har brain stormet vidt og bredt på hvordan man rent teknisk kan inkorporere analogt gear i et digitalt workflow, og det du beskriver var lige præcis en af de bedre løsninger vi nåede frem til. I dette tilfælde ville vi ikke sende noget over internettet, men sælge dig en box med et USB stik og integrede konvertere samt et plugin, som kører lyden gennem de analoge kredsløb i boksen i real tid. Det kan sagtens lade sig gøre, og roundtrip latency vil være som på et lydkort.

High-end versionen af denne teknologi er McDSP APB16. Og så er der selvfølgelig Wes Audio, Bettermaker og til dels Tegeler Audio Manufaktur, der også giver mulighed for at deres rack gear kan anvendes via plugins.

Faktisk er boks modellen på mange måder langt simplere at gå til end internet modellen, men den kræver desværre også at vi udvikler, producerer og sælger hardware til slutkunder, hvilket er et helt andet "game". Men det er da muligt vi bør tage det op til overvejelse igen...

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

Madelaire skrev: Og igen, så skulle det være utroligt billigt for at jeg ikke hellere bare ville købe en selv.
Klart. Vi tænker også at et bredere udvalg kunne være en faktor (vi vil kunne tilbyde flere forskellige enheder end man selv ville kunne købe).

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

rasmus_b skrev:
Madelaire skrev: Hvad tænker i mht salg? Er det køb af et plugin med ubegrænset adgang til en maskine eller abonnement eller betaling pr gang/ ydelse?
Vi tænker umiddelbart at den bedste model ville være noget med et fast abonnement der som udgangspunkt giver adgang til hele "maskinparken", men kun mulighed for at reservere et begrænset antal timer. Har man ikke reserveret bliver man vippet af med X minutters varsel hvis en anden vil bruge grejet. Betaler man højere abonnement kan man reservere flere timer.

Der er ingen som har glæde af at grejet står ubrugt hen i et rack - det er med at få det brugt så meget som muligt.
Madelaire skrev: Det ville kun være interessant for mig hvis det kunne integreres med et Real time plugin uden rendering (aner ikke om det er muligt). Og igen, så skulle det være utroligt billigt for at jeg ikke hellere bare ville købe en selv.
Det sjovt du skriver det på den måde.

Vi har brain stormet vidt og bredt på hvordan man rent teknisk kan inkorporere analogt gear i et digitalt workflow, og det du beskriver var lige præcis en af de løsninger vi havde oppe at vende. I dette tilfælde ville vi ikke sende noget over internettet, men sælge dig en box med et USB stik og integrede konvertere samt et plugin, som kører lyden gennem de analoge kredsløb i boksen i real tid. Det kan sagtens lade sig gøre, og roundtrip latency ville være som på et lydkort.

High-end versionen af denne teknologi er McDSP APB16. Og så er der selvfølgelig Wes Audio, Bettermaker og til dels Tegeler Audio Manufaktur, der også giver mulighed for at deres rack gear kan anvendes via plugins.

Faktisk er boks modellen på mange måder langt simplere at gå til end internet modellen, men den kræver desværre også at vi udvikler, producerer og sælger hardware til slutkunder, hvilket er et helt andet "game". Men det er da muligt vi bør tage det op til overvejelse igen...

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Den internetbaserede teknologi ved jeg ikke nok om til at have en realistisk holdning til, men boksløsningen giver meget god mening. Så vil det essentielt være udlejning af hardware, right? Altså i praksis vil det svare til at jeg bruger en analog maskine med et i/o plugin i Logic, ikke sandt? Men der skal i så finde en balance mellem en pris der er lav nok til at jeg vil vælge den løsning fremfor at købe/ bygge hardwaren selv, og samtidig høj nok til at hver boks tjener sig selv ind i løbet af en overskuelig periode hvis det skal give mening for jer.
Alt andet lige så tager jeg hatten af for at i forsøger at tænke ud af boksen (høhø), det er virkelig nice - uanset om i ender med at finde en god løsning! Bliver spændende at følge med i hvis det bliver til noget :)

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

Madelaire skrev:Alt andet lige så tager jeg hatten af for at i forsøger at tænke ud af boksen (høhø), det er virkelig nice - uanset om i ender med at finde en god løsning! Bliver spændende at følge med i hvis det bliver til noget :)
Tak :)

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Jeg ved ikke helt med en boks med hardware, og et usb stik.
Så skal i jo også lave en måde hvorpå man kan justere på det hardware, og hvilken hardware skulle der være i? Noget nyt i selv får lavet, eller gode gamle klassiske ting?

Yes, McDsp har lavet den der dims, men personligt har jeg ingen interesse i den. Den er nok fed og alting, men den giver mig ikke noget af det klassiske hardware som jeg er interesseret i, den giver mig kun "kopier/emuleringer", og så kører jeg med plugins i stedet.

Hvis i ender med en eller anden service, så er det nok noget folk vil bruge for at få fat i noget hardware der er for dyrt til de selv vil købe det.
Der er ingen grund til at bruge hardware, i stedet for plugins, bare fordi det er hardware. Der er rigtig meget hardware der lyder af skod, og hvor plugins klart er billigere og bedre. Hvis man skal bruge hardware, og leve med den lidt besværligere arbejdsgang, så skal det give noget der gør det besværet værd.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

amolin skrev:Så skal i jo også lave en måde hvorpå man kan justere på det hardware
Det vil jo lige netop være plugin'en - dermed får man også automatisk recall når man åbner sin DAW session. Man kunne evt. anvende motoriserede pots, så man også kan skrue på hardwaren.
amolin skrev:og hvilken hardware skulle der være i?
Tja... det kommer nok an på hvilken målgruppe man går efter.

Til dig (og de fleste andre på denne tråd) skulle det nok være noget super high-end. Men hvis man så skal have 40 pultec'er for at det er interessant bliver prisen jo derefter (selvom jeg må indrømme at jeg har svært ved at forstå den argumentation.... 2 pultec'er er vel bedre end 0 pultec'er?).

Andre ville måske finde det interessant at med noget i stil med DIYRE Color 500 series, der kan give en smule analog "farve", hvilket kunne gøres noget billigere.

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

SustainerPlayer skrev:
amolin skrev:Der ud over er der bare noget ved hardware der er fedt at arbejde med, det betyder også noget.
Klart. Taktil følelse og alt det - det kan jeg sagtens sætte mig ind i. Og hvis piloten er glad, så bliver flyveturen bedre. :)
Hvor stor betydning har den "taktile" oplevelse her? Hvis man (som tanke eksperiment) byggede en autentisk rack monteret Fairchild "front" der lignede og føltes 100% som "the real thing", men blot fungerede som en dedikeret controller af et plugin... ville det så være lige så godt for "piloten"?

Jeg har selv en Console 1 som jeg er super glad for... 1000 gange bedre end at klikke sig rundt i en DAW (i alle fald for mig). Lyden kunne jeg sagtens få med andre plugins, men ikke den taktile oplevelse, overblikket og det hurtige workflow.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg har ofte selv leget med controller tanken.
Det giver lidt mening, men man kan hurtigt komme ud i problemer i feks pro tools.
Hvis man skal bruge deres egen protokol (har glemt hvad den hedder), som er med høj opløsning, skal man betale en del penge til AVID. Mener det er MANGE penge.
Hvis man vil bruge HUI protokollen, er der vist kun 8 samtidige pots/knapper man kan bruge. Og så kommer man hurtigt til kort med knapper på mange hardware ting.
Og hvad så hvis software pluginnet har alle de "normale" fairchild knapper og så også en wet/dry kontrol og en headroom kontrol og XYZ. Så vil de mangle i hardwaren, med mindre man laver feks 4 pots som kan agere som hvad som helst.
Det kommer hurtigt ud i at man skal ha en del software lavet til ens controller og det bliver hurtigt avanceret.

Det er heller ikke noget der passer de flestes workflow tror jeg.
Tror det er få som kun bruger 1 channelstrip til næsten alt i deres projekter. Jeg skifter i hvert fald mellem feks 5 plugins som jeg bruger hele tiden alt efter behov. Og hvis jeg kun havde en controller til 1 af dem, ville det være lige så let at bare bruge musen hele tiden.

Et produkt som jeg har savnet i MEGET lang tid, er et alternativ til AVID controllerne.
Det skal være en flade med feks 8x8 pots (som også kan fungere som trykknapper) og hver pot skal ha en LED scribble strip under.
Hver gang man klikker på et plugin kan man se alle parametre på sin controller via LED skærmen.
Faktisk lige som en console 1, men med LED strips under hver parameter.

Der skulle være software til så man kunne customize hvor hver plugin ligger sine forskellige funktioner henne, så man kunne oparbejde et workflow hvor man ikke skal tænke så meget.

Hvis det er for dyrt med LED skærm (eller lign) for hver parameter (feks 8x8), kunne man overveje en stor skærm (som en ipad, men med meget lavere opløsning, bare for at spare penge), men med fysiske pots oven på den skærm. Det kan være det måske er billigere end 8x8 LED skærme?
Der kan man jo skrive alt muligt på. De skal ikke være en touch skærm, men blot for at kunne skrive under hver pot hvad det gør. Og så evt en farve for comps, en anden farve for EQs etc.

Det er noget jeg kunne være nysgerrig efter tror jeg.

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

the19thbear skrev:Hvis man skal bruge deres egen protokol (har glemt hvad den hedder), som er med høj opløsning, skal man betale en del penge til AVID. Mener det er MANGE penge.
Du tænker på Eucon, tror jeg. Jeg er bange for at det kun er for udvalgte AVID partnere... som desværre nok ikke omfatter os.
the19thbear skrev:Et produkt som jeg har savnet i MEGET lang tid, er et alternativ til AVID controllerne.
Det skal være en flade med feks 8x8 pots (som også kan fungere som trykknapper) og hver pot skal ha en LED scribble strip under.
Hver gang man klikker på et plugin kan man se alle parametre på sin controller via LED skærmen.
Faktisk lige som en console 1, men med LED strips under hver parameter.

Der skulle være software til så man kunne customize hvor hver plugin ligger sine forskellige funktioner henne, så man kunne oparbejde et workflow hvor man ikke skal tænke så meget.
Ja, det er en oplagt tanke som jeg selv har leget med tidligere. 64 pots er mange, men 32 skulle kunne fungere rent prismæssigt, evt. med en android tablet eller ipad som display. Problemet er at få det til at fungere på software siden. Den eneste løsning jeg kan komme på er at lave en VST/AU "shell plugin" (i stil med NI's Komplete Kontrol), men det er ikke helt ideelt. Jeg ved ikke nok om Pro Tools til at sige hvordan det kunne fungere der.

Jeg håber der er nogen der laver sådan en boks en dag (så vil jeg overveje at købe den), men det bliver nok ikke os :)

Jeg blev i øvrigt meget imponeret over Yoad Nevo's setup som bliver vist frem i denne video - det er godt nok med hardware synths over MIDI og en Behringer controller uden LED strips, men konceptet er dybest set det samme.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

the19thbear skrev: Et produkt som jeg har savnet i MEGET lang tid, er et alternativ til AVID controllerne.
Det skal være en flade med feks 8x8 pots (som også kan fungere som trykknapper) og hver pot skal ha en LED scribble strip under.
Hver gang man klikker på et plugin kan man se alle parametre på sin controller via LED skærmen.
Det er lige præcist 2 stk knob moduler i en Avid S6 ;)
Måske til den dyre side, men den kan præcist det du beskriver.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hehe. Ja, den er liiiige til den dyre side!37.000kr for kun s4


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af the19thbear fre 21. feb 2020 10:43, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

the19thbear skrev:Hehe. Ja, den er liiiige til den dyre side!37.000kr

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, AVID ved godt hvad de vil have for det :)

Bare af nysgerrighed - hvad skulle sådan en sjover med 32 x touch sensitive encoders og 32 x farvede LCD displays koste?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Den kunne egentlig bare ha 16 pots med knapper på og LCD.
Tror noget i stil med 3-4000kr.
I den boldgade.
Ville jo være dejligt med en gain reduktion indikator.
Ihvertfald så meget dom muligt som kan gøre at man ikke kigger på pluginnet på computeren.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyt svar