Limit/Normalize

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Sted: Denmark

Limit/Normalize

Indlæg af SIDwave »

Jeg har et nummer som har en for stor spændvidde, volumenmæssigt.
Problemet er opstået fordi "overdrive" effekter er skabt ved at skue EQ bånd op/ned.
Men det er så blevet sådan at det er meget lavt, og man skruer op. Når så EQ parts kommer, da bliver lyden alt for høj.

Jeg vil gerne udjævne det hele så man ikke griber efter volume knappen på mixeren når man lytter.
Jeg vil helst ikke omgøre mine EQ effekter, bare skrue ned for volume.

Nummeret skal jævnes ud.

Har i nogen gode forslag ?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Clipping, limitering, compression. Evt. anden form for distortion/saturation/maximizer lignende ting.

Du kan også opnå en del udjævning ved at lave noget ret smadret parallel farvecomp og distortion. Jeg gør brug af det meget subtilt hver gang et nummer skal gøres færdigt. Mine favoritter er:
Kush UBK-1 Smooth mode, skru comp op indtil den begynder at gøre det lavere, derefter bak lidt af.
UAD 1176 Rev A all buttons in, smadder efter smag.
Plugin Alliance Elysia Karacter, vildt så transparent den bare kan hente flere dB. Kan også smadre ting, hvis det er det man vil.

Nu hvor jeg lige fik skrevet de 3 parallel-ting op, så tror jeg sådan en som Karacter vil være god til dit projekt. Du kan jo prøve en demo hos dem:

https://www.plugin-alliance.com/en/prod ... acter.html

Deres Blackbox HG-2 er efter min mening/erfaring ikke lige så transparent.

Angående clipping kan du prøve den gratis LVC Audio Clipshifter. Læs manualen for hvordan clip shape knappen virker. Fra hard clip til comp.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Put et gain plugin på til sidst i kæden og lav automation på det, så det skruer ned, når det bliver for højt. Eller hvis der er en output gain knap i din eq, kan du automatisere den. Der er sikkert mange måder at gøre det på, men det var sådan jeg ville gøre det :)
http://kevinlarsenmusik.dk
Musikproduktion, mix, mastering og undervisning i musik produceret på computer

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Sted: Hobro

Indlæg af amolin »

Med det du beskriver, så ville jeg lave noget volumen automation på de spor hvor "problemet" er.
- Anders

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Mix det ned og importer mixdown og lav volume-automation på det, evt kombineret med en smule limiter.
Microsoft Certified MCSA

Nyt svar