Kvinder i musikbranchen

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Re: Kvinder i musikbranchen

Indlæg af Kimex »

Jeg tror ikke kønskvoter på hitlisterne løser det, imø, åbenlyse problem som der er med at visse genre og musikinstrumenter er delt op i mande og kvinde genre . Jeg tror det ligger i vores natur, der som udgangspunkt er forskellige.
For at sætte sagen på spidsen. For mange fugles vedkommende, puster hannen sig op,viser sine flotte farver, eller laver en spektakulær dans. For at overgå andre hanner og imponere hunnerne . Vi har , selvfølgelig, som mennesker mulighed for at sætte os ud over vores medfødte adfærd. Kender de fleste af os ikke det at vi måler os mod hinanden. Eller vi som børn ville være den dygtigste, stærkeste og hurtigste. Og kvinderne indtager også deres roller. Jeg kan genkende det fra mig selv.
Jeg kender ikke musikbranchen, men jeg spiller sammen med flere mennesker. også kvinder. Mændende spiller guitar, bas,trommer, synger, spiller mundharpe, banjo og mandolin. Kvinderne synger og spiller ukulele. Af vi som spiller sammen er jeg måske en af de som kan mest teknisk, men jeg er begyndt at tænke. Skal jeg ikke holde lav profil. Spille en enkelt bas. lade andre spille rytmen. Laver jeg noget overflødigt, bare spille med med nogle få velvalgte toner, eller hvis nogen syntes jeg skal spille en solo. ( kvinder spiller næsten aldrig noget overflødigt). De har vel ikke samme behov for at vise hvor dygtige de er.
Måske lidt OP. Men jeg så en TV udsendelse om en kurdisk kvinde enhed som kæmpede mod IS. De var super effektive. Enheden bestod af snigskytter og andre kvinder som havde til opgave at forsvarer deres lille fort og snigskytterne. De havde kun samme kontakt med andre i samme omfang som andre enheder. Journalisten spurgte delingsføreren hvor mange hun havde dræbt. Det anede hun ikke. Hun lavede ikke mærker i riffelskæftet, men det var mange. Der var ingen drengerøvs attituder, ingen spillen med musklerne, ingen barsk galgen humor eller Oberst Hackel typer. De var bare fokuseret på deres farlige opgave, da det var dem som IS ønskede, allermest, at dræbe. De kom ikke i himlen hvis de blev dræbt af en kvinde.
Vi har et forsvar med både mænd og kvinder. Jeg tror faktisk at vores forsvar ville være lige så godt og effektivt , hvis det var udelukkende kvinder, som hvis det er udelukkende mænd.
Mhst. feminisme. Så er jeg ikke sikker på at jeg helt ved hvad det indebærer. Måske er det at vi sætter os ud over vores mandlige og kvindelige roller, som jo nok er lidt medfødte. Men jeg ønsker ikke at sætte mig ud over min mandlige natur. Jeg vil stadig gerne vise de andre guitarrister hvad jeg har lært. og høre hvad de kan og måle mig mod dem. Jeg har altid ønsket mig en Hummingbird guitar. Men jeg syntes de simpelthen var for feminine, indtil jeg fandt en som var lavet kun træ og ingen overflødig pynt.
Men jeg vil bare acceptere at den anden del af befolkningen, kan have en anden tilgang til mange ting , som er lige så kompetent og af og til også mere en mange af vi mænds. Det er i orden at der , fra naturens hånd er forskel på mænd og kvinder. Men hvorfor skal det hele være på vores præmisser. Selvom de fleste musikkere jeg har mødt har et udmærket kvindesyn, så er det mit indtryk at det meste foregår på mænds præmisser. Det er måske også en af grundende til at der ikke er så mange kvinder her på LM.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kimex skrev:Selvom de fleste musikkere jeg har mødt har et udmærket kvindesyn, så er det mit indtryk at det meste foregår på mænds præmisser. Det er måske også en af grundende til at der ikke er så mange kvinder her på LM.
Jeg synes ikke man kan sige, at det foregår på mænds præmisser.

Det foregår som med så meget andet på de præmisser, som dem der lægger tiden, energien og pengene i det bevidst eller udbevidst sætter op. Kvinde eller mand.

Men igen: de usynlige præmisser der måtte eksistere fx på Lydmaskinen er på ingen måde ekskluderende for kvinder. Det er bare ikke skræddersyet med dem (eller mænd bevidst for den sags skyld) for øje.

Hvis en kvinde har lyst til at bruge årevis og tusinder af kroner på at få et forum op at køre, og løbende moderere og udvikle på det, så skal hun være velkommen til det.

Mon det vil blive væsentligt anderledes end hvad en mand har sat op? Det tror jeg ikke, men eftersom der findes meget få kvindelige entreprenører, så finder vi nok ikke ud af det lige foreløbig.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg savner altså en "like-knap"!

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg tror ikke at der er så meget forskel på Lydmaskinen, og andre nørdede forums!? Bare kig på forums for Hi-Fi, computere, gadgets etc., - der finder man heller ikke synderlig mange kvinder, der interessere sig for disse områder.

Hvis der er en bevidst fordeling mellem kvinder og mænd, når det gælder "playlister", så kan jeg godt forstå, at der er nogle der råber "vagt i gevær"! Men, jeg mener ikke at man skal definerer problemet som at være et spørgsmål om ligestilling / men mere et spørgsmål om at kende netværket indenfor musikbrancen? I de mange år jeg har arbejdet i branchen, så er det meget få kvinder jeg har mødt i lydstudie eller som dj's. Det er først her på det seneste, at flere og flere kvinder satser en karriere som dj eller producer - hvilket i mit objektiv er fedt!

Men, jeg giver Holger fuldstædig ret, at man som kvinde selv må komme ind i kampen - i stedet for at stå der på sidelinien og se fornærmet ud!

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

gs-dk skrev:Jeg savner altså en "like-knap"!
:thumbup:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Rosenfeldt skrev:
gs-dk skrev:Jeg savner altså en "like-knap"!
:thumbup:
:thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Hvis der skal være ligestilling ift hitlisterne, skal der vel laves en liste for hvert køn, eller den skal skiftevis bestå af kvinder på 1, 3, 5, 7 og 9 pladsen, og mænd på 2, 4, 6, 8, 10 pladsen, og vice versa ugen efter.

Jeg fryger lidt at Spice Girls skal med på scenen næste gang jeg skal se Depeche Mode, for at give ligestilling på scenen..

Har endnu ikke fået serveret nogen chart-position, på trods af at jeg er en kaukasisk, hetereoseksuel mand..

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hele "problemet", og alt harperiet, starter først hvis man drager den (kort)-slutning, at en ligelig fordeling skulle være ideel,... jeg tænker istedet at den skæve fordeling bare er et sundhedstegn :-)
/Dub

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Så længe at der er lige muligheder og samme adgang - så har man ligestilling uanset hvor mange eller få, der deltager.


Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Fin tråd. Synes, den er et prima eksempel på den i trådstart-opslaget nævnte fine omgangsform på LM.

Har aldrig selv oplevet, at kvinder (de få, der er) på LM bliver behandlet anderledes. Naturligvis –– hvorfor faen skulle de blive anderledes behandlet? Det drejer sig om musik, teknik, nørdsnak og diskussion om alt muligt til faget hørende. Der er jo i øvrigt fuld adgang til at have et navn og avatar som ikke viser køn, s.v.j.v.


Al respekt for Anya –– hun har lavet noget fin popmusik, e.m.m. –– men at der skulle sidde anti-kvinde gatekeepers .. det lyder bare urealistisk:
Hvis nogen (af gatekeeper/playliste-cheferne, hun taler om), afviser at spille f.eks. anya's fine Greet Me –– ville de ikke blive mere eller mindre 'tvunget til det' i sidste ende, fordi det er et fedt nummer, som fans og musikbrugere vil bære frem via valg af streaming o.s.v. ?

Eller er jeg for uvidende –– er det ikke sådan, det fungerer?
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Præcis - money talks.
Microsoft Certified MCSA

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Man skal godt nok abonnere på Politiken, men der er nogle konkrete tal og flere interessante udtalelser om emnet i denne artikel:

https://politiken.dk/kultur/art7275459/ ... nder%C2%AB

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Er der en eneste kvinde, der har meldt sig her i tråden?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det tror jeg ikke, men med under 1% registrerede kvindelige medlemmer, så er det vel heller ikke overraskende.

Debatten bliver selvfølgelig lidt ensidig, men jeg har heller ikke oplevet specielt saglige indlæg om emnet andre steder hvor jeg har diskuteret det.

Til gengæld har jeg fået en del positive tilkendegivelser fra kvinder - langt flere end dem der forsøgte at debattere emnet, desværre helt uden den store saglighed - og ikke mindst har jeg fået mange tilkendegivelser fra folk i branchen. Endda et par telefonopkald, så det må virkelig have ramt en nerve.

Mit indlæg blev også citeret i en video lavet efter den internationale IEA konference på Aarhus Universitet om forskning, udvikling og læring, fordi det er fuldstændig i tråd med det forskningen viser på området.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Kunne være spændende at få nogle udtalelse fra nogle af de kvinder i branchen, som beskæftiger sig med nogle af de mere "nørdede" ting, så som produktion, mix, mastering, optagelser osv., om de mærker forskelsbehandling - jeg tænker at de områder typisk er mandeområder, fremfor eksempelvis sangskrivning og sang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lene Reidel var en meget brugt og dygtig mastering engineer i Danmark i næsten tre årtier.

Her kan man se noget kritik af hende, hvoraf noget af det ligner (chauvinistiske?) injurier vedr. nepotisme: https://www.elvis-collectors.com/forum/ ... =1&t=45597

Rent anekdotalt, men det hvad jeg selv lige kunne finde.

Så er der jo Emily Lazar i USA, meget dygtig og anerkendt. Der må findes nogle interviews med hende om emnet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Så er der jo Emily Lazar i USA, meget dygtig og anerkendt. Der må findes nogle interviews med hende om emnet.
Der er også Marcella Araica:
https://en.wikipedia.org/wiki/Marcella_Araica
Som jeg husker det arbejdede hun en del sammen med Alicia Keys, dog ikke nævnt på wiki.

Medlemsavatar
Jan Holm
Medlem
Indlæg: 605
Sted: Aalborg, Denmark

Indlæg af Jan Holm »

Jeg tænkte lidt over dette da jeg var til Superbooth 2019. Jeg tror også det var omkring 1% dernede og halvdelen af disse lignede SoMe managers. Jeg er 100% for lige muligheder. Alle steder er der en tragt der skal fødes nedefra - og hvis ikke der er en stor pulje fra gulvet, så kan man ikke, som gruppe, forvente at direktøren eller superstar forsanger er ens egen.

Jeg arbejder meget med voiceover og har hjulpet en del mennesker igang med dette. Jeg jubler, klapper og bruger en masse tid på at hjælpe
specielt kvinder igang UB - HVIS de viser engagement. Dem er der meget langt imellem, så når de er der bliver det en seriøs omgang træning med mikrofon teknik, kritisk lytning efter støj og forvrængning, filformater og meget mere.

Sådan tror jeg faktisk mange mænd har det. Hvis du kommer og siger du vil være chef uden dine 10.000 timer, åbentlyst talent eller engagement -så farveller. Har du en af disse så er der muligheder - men det er pissesvært, og sådan er det for alle, også dem med frikaDiller.
Sphion https://sphion.com
Produktion af lyd & video

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Holger skrev:
Kimex skrev:Selvom de fleste musikkere jeg har mødt har et udmærket kvindesyn, så er det mit indtryk at det meste foregår på mænds præmisser. Det er måske også en af grundende til at der ikke er så mange kvinder her på LM.
Jeg synes ikke man kan sige, at det foregår på mænds præmisser.

Det foregår som med så meget andet på de præmisser, som dem der lægger tiden, energien og pengene i det bevidst eller udbevidst sætter op. Kvinde eller mand.

Men igen: de usynlige præmisser der måtte eksistere fx på Lydmaskinen er på ingen måde ekskluderende for kvinder. Det er bare ikke skræddersyet med dem (eller mænd bevidst for den sags skyld) for øje.

Hvis en kvinde har lyst til at bruge årevis og tusinder af kroner på at få et forum op at køre, og løbende moderere og udvikle på det, så skal hun være velkommen til det.

Mon det vil blive væsentligt anderledes end hvad en mand har sat op? Det tror jeg ikke, men eftersom der findes meget få kvindelige entreprenører, så finder vi nok ikke ud af det lige foreløbig.
LM er et glimrende forum og jeg sætter pris på dit store arbejde. Og jeg mener bestemt ikke at det er chauvinistisk, men erkender man at mange af emnerne ikke er det som kan engagere kvinder i så høj grad. Ligesom HI-FI, Gaming ol. Kan man ,vel, et eller andet sted godt sige at det er på mænds præmisser. Og udtrykket-Komme ind i kampen- ? Er det at have samme interesser og tilgang til ti dem som mænd ? :)
Det er jo ikke fordi at kvinder ikke kan lave god musik. Jeg syntes de her er ret gode.
Mhs. musik branchen. Jeg kender den ikke så godt. Men det er da ret tydeligt at for især kvinder er, appelsinhud , strækmærker eller overvægt ikke fremmende for karrieren :)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Kimex skrev:
Holger skrev:
Kimex skrev:Selvom de fleste musikkere jeg har mødt har et udmærket kvindesyn, så er det mit indtryk at det meste foregår på mænds præmisser. Det er måske også en af grundende til at der ikke er så mange kvinder her på LM.
Jeg synes ikke man kan sige, at det foregår på mænds præmisser.

Det foregår som med så meget andet på de præmisser, som dem der lægger tiden, energien og pengene i det bevidst eller udbevidst sætter op. Kvinde eller mand.

Men igen: de usynlige præmisser der måtte eksistere fx på Lydmaskinen er på ingen måde ekskluderende for kvinder. Det er bare ikke skræddersyet med dem (eller mænd bevidst for den sags skyld) for øje.

Hvis en kvinde har lyst til at bruge årevis og tusinder af kroner på at få et forum op at køre, og løbende moderere og udvikle på det, så skal hun være velkommen til det.

Mon det vil blive væsentligt anderledes end hvad en mand har sat op? Det tror jeg ikke, men eftersom der findes meget få kvindelige entreprenører, så finder vi nok ikke ud af det lige foreløbig.
LM er et glimrende forum og jeg sætter pris på dit store arbejde. Og jeg mener bestemt ikke at det er chauvinistisk, men erkender man at mange af emnerne ikke er det som kan engagere kvinder i så høj grad. Ligesom HI-FI, Gaming ol. Kan man ,vel, et eller andet sted godt sige at det er på mænds præmisser. Og udtrykket-Komme ind i kampen- ? Er det at have samme interesser og tilgang til dem som mænd ? :)
Det er jo ikke fordi at kvinder ikke kan lave god musik. Jeg syntes de her er ret gode.
Mhs. musik branchen. Jeg kender den ikke så godt. Men det er da ret tydeligt at for især kvinder er, appelsinhud , strækmærker eller overvægt ikke fremmende for karrieren :)

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Kimex skrev:Men det er da ret tydeligt at for især kvinder er, appelsinhud , strækmærker eller overvægt ikke fremmende for karrieren :)
Det tror jeg kommer ret meget an på genren. Inden for pop-verdenen spiller det nok mere ind, men det tror jeg nu langt henad vejen også gælder for mænd. Enrique Iglesias havde formentlig heller ikke haft den store karriere, hvis han havde været albino, vejet 200kg, haft måne og uren hud.

Tror ikke kvinder har dårligere vilkår som mastering-engineers, fordi de har strækmærker og appelsinhud.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

KristianNielsen skrev:Kunne være spændende at få nogle udtalelse fra nogle af de kvinder i branchen, som beskæftiger sig med nogle af de mere "nørdede" ting, så som produktion, mix, mastering, optagelser osv., om de mærker forskelsbehandling - jeg tænker at de områder typisk er mandeområder, fremfor eksempelvis sangskrivning og sang.
Jeg fandt lige den her quote fra Sylvia Massy, som jo må siges at være en pænt kendt recording/mixing engineer.

Massy thinks it is hard for women to balance the rigors of having children with the studio's ­isolating 14-hour days, so they choose a ­different path. "The risk in losing the ability to have a family is too great. They'll find better things to do. I know it's an unpopular position, but I've always felt that," says Massy. "I think there will be [women] like me that have decided, 'I can do without a family because the young musicians I work with have been a substitute for family.'
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil gerne have jeres tanker om den her. Jeg har taget et screenshot, som burde fortælle det nødvendige.
Screen Shot 2019-07-08 at 11.40.33.png
Screen Shot 2019-07-08 at 11.40.33.png (328.3 KiB) Vist 580 gange
Mine spørgsmål er:

1) Er det lovligt at udelukke et bestemt køn fra at deltage i et arrangement, hvor fx nøgenhed ikke er et element? Hvad siger lovgivningen?

2) Hvad er logikken i at man godt må dukke op hvis man har en skede og også godt må dukke op hvis man har en penis, men ikke hvis man samtidig med penisen identificerer sig som hankøn?

3) Må man godt dukke op hvis man har en skede, men identificerer sig som mand? I følge en kommentar jeg fik, så var det nemlig ikke det fysiske køn der var afgørende for om man måtte dukke op, men hvordan man identificerede sig og så må en person med skede pludselig ikke nødvendigvis deltage.

4) Må man godt dukke op hvis man har en penis, men identificerer ens seksualitet som en enhjørning eller en ubåd, som nogle få gør? Eller må disse heller ikke komme med? Dette er ikke ment som en hån mod fx transseksuelle, men er et reelt spørgsmål for at forstå hvilken logik, der ligger bag denne form for tankegang.

Hold venligst tonen saglig, tak. Det er desværre ikke noget folk på Facebook synes at kunne.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Prøv at lave den omvendte - så vil du få max ballade.

Nyt svar