Forudhold, "F er dissonant med C"?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Forudhold, "F er dissonant med C"?

Indlæg af mediumaevum »

Kan simpelthen ikke forstå det her:

Ved 6:40:

"The F is the only note that works, with both the preparation - and the suspension.
It is CONSONANT with the A-cantus firmus, and it is DISSONANT with the C-cantus firmus note."

F er da ikke dissonant med C?

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jo.

Synes det er rimelig heftigt at kaste sig ud i fourth species, hvis du ikke har været igennem de tre første.

https://www.ars-nova.com/cp/
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Jo.
Hvis du spiller C og F samtidig, lyder det da overhovedet ikke dissonant? Jeg forstår dissonans som hvis du f.eks. spiller B og C samtidig.

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist

Indlæg af bryla »

Okay
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Okay
Kan jeg få dig til at uddybe?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Perfekt svar.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev:
bryla skrev:Jo.
Hvis du spiller C og F samtidig, lyder det da overhovedet ikke dissonant? Jeg forstår dissonans som hvis du f.eks. spiller B og C samtidig.
Jeg ved ikke om jeg fårstår hvad musikkere mener med dissonans. Men en guitararist fra rytmisk konservatorie forklarede om avoid note. Det var toner man ikke forventede i sammenhængen. Det kan f.eks være hvis man spiller i en Db i en C harmoni. B og C ville jeg ikke kalde dissonant .
Sænker du C til B får du en C maj. Og det syntes jeg er super melodiøst. F.eks. starten af Somehwere med Beatles. C-Cmaj-C7

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:
Perfekt svar.
Hvad er det der gør det svar så perfekt? Der er jo ingen forklaringer?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Der er en opfordring i den forrige post til at sætte dig ind i det forudgående stof før du kaster dig ud i det her. Endda med et link til software der kan hjælpe dig. Start der.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:Der er en opfordring i den forrige post til at sætte dig ind i det forudgående stof før du kaster dig ud i det her. Endda med et link til software der kan hjælpe dig. Start der.
Jeg har stadig ikke fået svar på hvorfor C+F betragtes som dissonant.

Bryla svarer "Okay." og gs-dk siger at det var et perfekt svar... Jeg savner forklaring. At skrive "okay" er ikke en forklaring.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg faktisk bliver temmelig meget fornærmet over den måde i svarer mig på. Det virker ret meget som sure miner/personangreb.

Hvad er grunden til at I mener jeg fortjener den behandling?
Senest rettet af mediumaevum tirs 18. jun 2019 13:48, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist

Indlæg af bryla »

Jeg siger okay til, hvad du synes. Det er bare en konstatering jeg ikke har behov for at debattere og som for mit vedkommende er sagen uvedkommende.

Dissonans handler om ustabilitet og ikke hvordan du synes det lyder.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Jeg siger okay til, hvad du synes. Det er bare en konstatering jeg ikke har behov for at debattere og som for mit vedkommende er sagen uvedkommende.

Dissonans handler om ustabilitet og ikke hvordan du synes det lyder.
Til det understregede:
Hvorfor startede du så ikke bare med at skrive det, istedet for "okay"?

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist

Indlæg af bryla »

Du ved godt jeg i første post opfordrede dig til at starte med first species og hvordan du kommer igang? Bare så tråden ikke stikker af.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Du ved godt jeg i første post opfordrede dig til at starte med first species og hvordan du kommer igang? Bare så tråden ikke stikker af.
Ja, men selvom jeg lærer om first species (hvilket jeg HAR set tutorials omkring, også omkring second species) så besvarer det ikke mit spørgsmål om hvorledes C+F = dissonant. Det er jo i bund og grund dét tråden her handler om, ikke så meget kontrapunkt.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator

Indlæg af gs-dk »

Tråden handler jo igen hurtigt om, hvad du synes - og når Bryla prøver at hjælpe dig med henvisninger til steder, hvor du kan søge faktuel viden, så er det sådan set ret lige meget, hvad du synes.
Prøv bare at se denne sætning fra Wikipedia: "In the key of C Major, if F is produced as part of the dominant seventh chord (G7, which consists of the pitches G, B, D and F), it is deemed to be "dissonant" and it normally resolves to E during a cadence, with the G7 chord changing to a C Major chord". Det er et faktum - uanset hvad du synes. Men fint at du laver dine egne regler - følg dem og vær glad.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Tråden handler jo igen hurtigt om, hvad du synes - og når Bryla prøver at hjælpe dig med henvisninger til steder, hvor du kan søge faktuel viden, så er det sådan set ret lige meget, hvad du synes.
Prøv bare at se denne sætning fra Wikipedia: "In the key of C Major, if F is produced as part of the dominant seventh chord (G7, which consists of the pitches G, B, D and F), it is deemed to be "dissonant" and it normally resolves to E during a cadence, with the G7 chord changing to a C Major chord". Det er et faktum - uanset hvad du synes. Men fint at du laver dine egne regler - følg dem og vær glad.
Det er jo ikke fordi jeg "synes noget andet" eller vil lave "egne regler".
Jeg prøver at forstå hvad der bliver sagt, og derfor stiller jeg spørgsmål.

"In the KEY of C Major" - se det er jo noget helt andet end TONEN C. (C Major = C, E, G) betyder så åbenbart andre akkorder hvori tonen C ikke nødvendigvis behøver at være der - som f.eks.
akkorden bestående af G, B, D. Så er det da klart at hvis du lægger et F ind, at det bliver dissonant.

Men i videoen siger hun jo _INTET_ om nogen skala. Hun siger - helt konkret og specifikt: Tonen F er dissonant når den spilles samtidig med tonen C.

Så skulle hun jo istedet tale om tonen F i en C-dur skala, specifikt med akkorden G, B, D - hvori hverken C eller F indgår.
Men det siger hun ikke, og det er dét som forvirrer mig.

Den måde at formulere sig på er lige så idiotisk som når Trump siger "Månen er en del af Mars" - med hvilket han "naturligvis" mener: "En rejse til Månen er en del af Mars-projektet".

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator

Indlæg af gs-dk »

Hvorfor skriver du ikke til hende?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Hvorfor skriver du ikke til hende?
Fordi det først nu er gået op for mig hvad hun mener kontra hvad hun siger.
Det var først da du forklarede det.

Men venligst afhold dig fra personangreb som "Tråden handler jo igen hurtigt om, hvad du synes". For nej, det gør det ikke.

Forklar mig lige, gs-dk: Hvorfor må jeg ikke stille spørgsmål inden for noget musikteoretisk uden at det skal gå personfnidder i det?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

mediumaevum skrev:Den måde at formulere sig på er lige så idiotisk som når Trump siger "Månen er en del af Mars" - med hvilket han "naturligvis" mener: "En rejse til Månen er en del af Mars-projektet".
Det er på ingen måde nogen fair sammenligning. Hun snakker fagsnak på et niveau, hvor dét, du er ved at regne dig frem til, er forudsat viden. Og det må hun gerne. Du er hoppet ind på noget der er tæt på universitetsniveau. Når du selv er på noget der ligner selvlært advanced beginner i din forståelse af arrangement, stemmeføring og harmonisering, så er det forventeligt at du kan blive forvirret af det der bliver sagt. Men det er altså ikke hendes fejl.
David Mondrup

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
mediumaevum skrev:Den måde at formulere sig på er lige så idiotisk som når Trump siger "Månen er en del af Mars" - med hvilket han "naturligvis" mener: "En rejse til Månen er en del af Mars-projektet".
Det er på ingen måde nogen fair sammenligning. Hun snakker fagsnak på et niveau, hvor dét, du er ved at regne dig frem til, er forudsat viden. Og det må hun gerne. Du er hoppet ind på noget der er tæt på universitetsniveau. Når du selv er på noget der ligner selvlært advanced beginner i din forståelse af arrangement, stemmeføring og harmonisering, så er det forventeligt at du kan blive forvirret af det der bliver sagt. Men det er altså ikke hendes fejl.
Selv med fagsnak bør man holde termer som KEY og NOTE seperate. Hun talte specifikt om NOTE (tone) og ikke KEY (tone-ART).

Det mindste man bør forvente af et universitetsniveau er at den som holder oplægget også holder sig til de korrekte fagudtryk.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

mediumaevum skrev:Hun talte specifikt om NOTE (tone) og ikke KEY (skala).
Det er længe siden jeg sidst har læst om lige præcis de her traditioner, men som jeg opfatter hende (og som jeg husker stemmeføring fra uni, hvilket indrømmet ligger tæt på 30 år tilbage i tiden), så ligger det implicit i "cantus firmus" at vi snakker om noget der er definerende for toneart og harmonik. Dermed kommer hendes formulering til at give mening.

Du har kastet dig over at lære noget fra en person der ved meget. Godt for dig. Men det vil efter min mening være en god og ordentlig tilgang, at gå ud fra at når der er noget i hendes forklaring du ikke kan få til at stemme med din egen forståelse, så er det ikke hende der tager fejl eller vrøvler i sin forklaring, men dig, der ikke har forstået det.
David Mondrup

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev: Du har kastet dig over at lære noget fra en person der ved meget. Godt for dig. Men det vil efter min mening være en god og ordentlig tilgang, at gå ud fra at når der er noget i hendes forklaring du ikke kan få til at stemme med din egen forståelse, så er det ikke hende der tager fejl eller vrøvler i sin forklaring, men dig, der ikke har forstået det.
Det er da klart at jeg ikke forstår hvad der bliver sagt, når der byttes om på ordene. Uagtet hvad hun måtte sige og uanset kompleksiteten af stoffet.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

OK, en sidste afsluttende bemærkning, før jeg stopper med at kaste god energi efter dårlig; hun bytter ikke om på ordene. Hun præsenterer det korrekt. Du mangler forudsætninger for at forstå det, men det er ikke hendes fejl.

God aften!
David Mondrup

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:OK, en sidste afsluttende bemærkning, før jeg stopper med at kaste god energi efter dårlig; hun bytter ikke om på ordene. Hun præsenterer det korrekt. Du mangler forudsætninger for at forstå det, men det er ikke hendes fejl.

God aften!
Når jeg skal forklare noget omkring f.eks. historie sørger jeg altid for at det kan forstås af alle - helt ned til de nederste klassetrin på almindeligt folkeskoleniveau. Ikke fordi jeg vil præsentere det for det publikum, men fordi det generelt er god stil at præsentere alt - selv stof på højere niveauer - i et sprog, formulering og præsentation som er letforståelig for alle og enhver.

Musiklærere burde gøre det samme.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Skid nu bare hul i det du ikke forstår eller er fagligt uenig i på nuværende. Gør hende kunsten efter & forklar det for dig selv lige så godt som hende mens du tegner & fortæller på et nodepapir til du kan det i søvne, uanset om du forstår det eller ej lige nu. Evt. efter du har været forbi det tidligere anbefalede.

Skulle du lære japanske gloser, så har vi som mennesker en tendens til at lære 80 pct af dem, mens de sidste 20 ikke rigtig hænger ved. Du bruger rigtig meget tid på de 20% du ikke forstår & det er spild af rigtig meget energi.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar