Hvad er kunst?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Sted: Esbjerg

Re: Hvad er kunst?

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:Hvis du har kendskab til at Picasso mfl. har fået konstruktiv eller negativ kritik, må du gerne dele det.
Tjo, det er lige så nemt for dig at smide sådan en påstand ud, så den passer til dit argument.

Prøv at google 'early picasso', hvis du ikke har set hans fotorealistiske malerier. Han begyndte ikke på kubisme, fordi han ikke kunne finde ud af andet.
skriver noder

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg hørte en definition som lød- Hvis man kalder, det man laver kunst, er det kunst.
For mig er det stor kunst når man makulerer et værk som er blevet budt vildt højt op, på aktion. Og det var jo et super banalt billede. Og eventet afslørede uvidenhed og dårlig smag og Kejserens Nye Klæder i den kunstverdenen kunstneren, vel selv, lever i.
Også da en kunstner malede Marselis Parken i spraglede farver, syntes jeg det satte os i perspektiv mhst. vores hykleri. Men hvis kunst kan defineres på , at det skal provokere os og udfordre vores holdninger og livsstil. Ja så fandtes der vel ikke kunst før end for ca. 150 år siden. Jeg har svært ved at se at abstrakte malerier flytter noget samfundsmæssigt, men jeg ælsker abstrakt maleri. Jeg syntes om æstetiskken
i abstrakt maleri. Og for mig er det ikke tilfældige klatter på et lærred. Jeg har absolut en idé om hvad som er god abstrakt og hvad som ikke er.
Derimod finder jeg dronningens kunst ligegyldig.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
mediumaevum skrev:Hvis du har kendskab til at Picasso mfl. har fået konstruktiv eller negativ kritik, må du gerne dele det.
Tjo, det er lige så nemt for dig at smide sådan en påstand ud, så den passer til dit argument.

Prøv at google 'early picasso', hvis du ikke har set hans fotorealistiske malerier. Han begyndte ikke på kubisme, fordi han ikke kunne finde ud af andet.
Tak, Bryla. Jeg søgte på den måde, og fandt nogle mere traditionelle malerier (gode).

Jeg overgiver mig - endnu engang - i lydmaskinens kunst/musikteoretiske debatter. Damn :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det lader til, at der efterhånden er et mønster fra OP, med at oprette emner, der helst skal ende ud i en facitliste og ikke mindst en, der er vinklet rigtigt efter OP's egen holdninger.

Jeg vil tro, det kunne være en reel befrielse at indse, at der ikke eksisterer en facitliste på alt - og man nogle gange bare må lade kaos og foranderlighed være det styrende. Det gælder bl.a. kunst.

Ordet kunst står jo typisk ikke alene. Vi sætter beskrivende ord foran såsom klassisk, pop og andre beskrivende ord - og tillægsord begrundet i personlige holdninger - god, dårlig og ligegyldig.

Kunst er netop interessant fordi det er en evig foranderlig størrelse. Når vi skuer tilbage kan vi nemmere definere begrebet - men det er jo så kun i datid. Men i nutid er det en usikker størrelse og det er helt sikkert, at ingen kan forudsige (som så meget andet) dens fremtid.

Og kunst bliver også nød til forandre sig - for ellers er det jo bare gentagelse, efterligning og plagiat.
Så vi får ikke mere "ny" middelaldermusik, russisk kubisme eller Bournonville ballet. Det er ikke uden grund vi sætter ordet klassisk foran de kunstformer. De er defineret, brugte og udtømte.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:Jeg vil tro, det kunne være en reel befrielse at indse, at der ikke eksisterer en facitliste på alt - og man nogle gange bare må lade kaos og foranderlighed være det styrende. Det gælder bl.a. kunst.
:thumbup:
mediumaevum skrev:
DUBTEMPLE skrev:Mediumaevum:

Du har ret i at meget moderne kunst er crap, parterede heste på glas, Arnoldi der tegner tre Kugler, store Robert der laver endu et skrot-skrummel, osv,.

(og alt for oftest bliver sådant belønnet med de sparsomme tvangs-indrevne penge fra fælleskassen, samt stillet steder hvor alle er tvunget til at døje med synet af det i årevis)

Men moderne kunst er så meget mere, og jeg har altid ment man skulle være åben for det som udgangspunkt

Jeg har f.eks. to områder som jeg har kunnet tage til mig, har lavet nogle gallerier, hvor jeg har prøvet at fange skønheden, og sammenhængen

1. Op-art ,.. og kinetiske kunst Eye Attack, Lousianna:

https://goo.gl/photos/miJhgetCofArxz648

2. Arkitektur og indretning, Operaen, København

https://www.flickr.com/photos/123771123 ... 2166318493

Lad mig vende pistolen, og stille spørgsmålet til DIG:

ER DETTE KUNST ?
1. Ja.
2. Nej.
Skægt nok ,... jeg tænkte du nok snarer ville have disset det kinetiske og op-art ude fra Lousianna :)

Havde aldrig selv troet jeg nogensinde ville ligge vejen forbi Lousianna :dollargrin:

Hvis du tager på ture, og ikke har været der endu, så prøv evt at opleve Operaen samt området IRL, gerne en dag hvor vejret er godt

Måske vil du opleve det på en anden måde ved selv at være midt i det, med det dedikerede formal netop at opleve stedet og sammenhængen

Jeg var så heldig at blive tilmeldt en rundvisning sammen med fruen, kan anbefales, finder sted lejlighedsvist

Man ser hele bygningen, men får dog ikke lov at fotografere bag scenen, af hensyn til skuespillere, personale, samt endu hemmelig udsmykning osv
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator

Indlæg af Kimex »

jeg vil lige tilføje at jeg syntes Hest På Glas var genial kunst. Det var under Vietnamkrigen, hvor børn og civile blev brændt af napalm, landsbybeboere brutalt henrettet og ingen fanger blev taget i den brutale krig og meningsløse krig . Og samtidigt blev det fuldstændigt overskygget af at en hest blev aflivet og udstillet. Men det udstillede også manges hykleri. Og de som følte sig ramt vil vel OFTE sige- at det er ikke kunst.
Senest rettet af Kimex lør 22. dec 2018 10:57, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
ThomasRiem
Medlem
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Den med, at håndværket er en del af kunsten, har jeg det lidt ambivalent med - medmindre man også inddrager det håndværk, der er i at placere kunstværket i en diskurs (men så er der til gengæld rigtigt meget, der pludselig bliver “kunst” - statsministerens nytårstale til eksempel - og det er vel ikke meningen!).

Jeg synes, det er en stor og god ting - og vist helt i tråd med det oprindelige formål, Platon tilskriver kunsten - at få folk til at reflektere over hvad kunst er og over de kunstneriske og æstetiske kvaliteter i deres liv og verden. Derfor er Marcel Duchamps “Fontæne” og Manzonis “Merde d’Artiste” kunst efter min mening.

Et af de bedste kunst-statements, jeg har set, præsterede Mikael Witte, i Kolding(?), tilbage i 1970’erne: Malingsfabrikken Gori lå midt i byen og selv om der var arbejdspladser i det, var der osse nogle der bekymrede sig over miljø og denslags... Så Witte mfl dækkede byen med plakater for et (fiktivt!) teaterstykke med titlen “Jamen, Gori brænder da ikke.?. Spilletid og -sted: se dagspressen”.

Samtidig er jeg lidt benovet over, hvor åbenhjertige fx U2 er: de synes selv, at det er ret middelmådigt, et de laver, de hylder managerens (Paul McGuiness hedder han vist) sans for at placere bandet og dets produkter og de taler selv om, at de bør holde op, hvis de ikke længere kan være relevante (og det er så her, jeg ikke er sikker på at jeg er enig med U2 om hvornår de overskred sidste salgsdag - men det er irrelevant)...
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

Jeg tænker at der er kommet mange kunst opfattelser frem igennem kunstens idehistorie, og indlæggene i tråden viser at hver enkelt abbonnerer på en eller flere af dem i en blanding. Fx virker det til at OP står med rødderne i en realistisk romantisk position, og forsøger at bedømme andre kunst opfattelser ud fra det ene sæt af ideer.

Samtidigt er der nok ikke en enkelt opfattelse af kunst der kan rumme alle andre, og det er så der diskussionen begynder at køre i ring og ikke kommer videre.

Det man kan er at forsøge at identificere sine egne holdninger til kunst, og dernæst forsøge at finde den retning som ligger tættest på egne holdninger. På den måde kan man opdage noget om sig selv og de ideer som man abbonnerer på, og vurdere om man er tilfreds med det eller om der er basis for at man selv skulle flytte sig lidt eller måske udforske andre ideer om kunst i egne værker.

Det er jo den sidste del der er mest spændende. Hvis man opdager at man er blevet lidt “sat” i den måde man tænker kunst på (fx ved at se hvad man kritiserer andre for :wink: ) og derved opdager at man kunne udforske et nyt sæt ideer at lave kunst ud fra og gøre sig nogle erfaringer med det.

Kritik af andre kan lede til en slags skyttegravskrig, hvor man graver sig dybere og dybere ned i en enkelt kunstopfattelse med skyklapper på og ender i fortvivlelse over at andre ikke kan se det “rigtige”. Omvendt kan man omdanne selvkritik til langvarig inspiration..

Nogle gange handler det ikke om en bestemt opfattelse, men snarere om at opdage hvordan man selv kan være kunstnerisk, inspireret ud fra nogle principper om kunst (og det kan jo være hvilke som helst principper eller ideer som man bruger konstruktivt, altså til at gøre noget med). I den proces kan man jo både reflektere over hvem man selv er nu og hvem man gerne vil være, samt de principper man bruger til at understøtte sit kunsteriske virke..
Senest rettet af the songcabinet lør 22. dec 2018 11:14, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kloge ord ovenover ,... (songcabinet)

IMHO kan "kunst" sikkert med fordel afskaffes som begreb, hermed også røvslikkeriet, smagsdommeriet, samt politisk bias når pengene skal fordeles

Hver eneste gang emnet er oppe viser det sig jo, at der ikke engang er en fælles definition, eller bare konsensus, på hvad ordet betyder i sig selv

En samtale, uden definerede ord, det er sgu op ad bakke :-)

(hvad er tid værd)

Kunst som begreb, eller påstået realitet, er så sandelig også en retorisk måde at sættte sig selv, og sit eget, op på en pedestal, (hvor det langt fra nødvendigvis hører hjemme)
Senest rettet af DUBTEMPLE lør 22. dec 2018 12:38, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg synes moderatorer skal kopiere denne tråd og skifte ordet “kunst” ud med “musik”
:-)

Default avatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

For mig er kunst noget der afviger fra “normalen”. F.eks hvis 20 elever i en klasse fik besked på at tegne en firkant, og så en af dem tegnede en cirkel inde i firkanten - så vil jeg definere det som kunst. Kunst er at se muligheder i de rammer man har at “arbejde” med. Kunst er ikke kun skønhed og det abstrakte - kunst kan i princippet være alt.
"nothing is stronger than the weakest part" ...

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Sted: København

Indlæg af jkspost »

Det er ganske præcist formuleret her :

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Kimex skrev:jeg vil lige tilføje at jeg syntes Hest På Glas var genial kunst. Det var under Vietnamkrigen, hvor børn og civile blev brændt af napalm, landsbybeboere brutalt henrettet og ingen fanger blev taget i den brutale krig og meningsløse krig . Og samtidigt blev det fuldstændigt overskygget af at en hest blev aflivet og udstillet. Men det udstillede også manges hykleri. Og de som følte sig ramt vil vel OFTE sige- at det er ikke kunst.
100% enig. Plus, bare det faktum at det stadigvæk nævnes og diskuteres her nu næsten 50 år senere :-D

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

jkspost skrev:Det er ganske præcist formuleret her : https://www.youtube.com/watch?v=9JcgNpgdzuo
Fedt!
skriver noder

Medlemsavatar
kplinc
Medlem
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Den hurtige definition af kunst er: Det du IKKE kan stoppe i munden, og skide ud næste dag (Piori Manzoni imødegik denne påstand med værket "Merda d'Artista"= undtagelsen der bekræfter reglen). Den mere servile definition er, at kunst er et
sprog ligesom musik også er et sprog. Hvis man modtager/forstår/kan dechifrere budskabet og bliver emotionelt berørt, ja, så er det kunst.
Nogle mennesker er desværre tonedøve og visuelt handicappede. De har samlet sig i en forening de kalder for DF.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

kplinc skrev:Den hurtige definition af kunst er: Det du IKKE kan stoppe i munden, og skide ud næste dag.
Så kunst er hård mave. :!: :idea:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Det undrer mig meget, at ingen gider kommentere denne video:
Der er ellers nogle rigtig gode pointer.

Default avatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

mediumaevum skrev:Det undrer mig meget, at ingen gider kommentere denne video:
Handler det ikke om gamle kunst, der er fornærmet over at nutidens definition af kunst? Jeg ser det lidt som at sammenligne Beatles med et nutidigt boyband ? Kunst kan sagtens være en lille hundelort der er udstillet på et podie !
Senest rettet af Rosenfeldt søn 23. dec 2018 14:38, rettet i alt 1 gang.
"nothing is stronger than the weakest part" ...

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg kan ikke få øje på nogle rigtig gode pointer. Men jeg kan få øje på stærk konservatisme og personlig smag forklædt som pseudovidenskab. Det er ærligt talt ikke rigtig værd at kommentere yderligere på.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

be]
Det undre mig mere med en trådstarter der ikke gider kommenterer i højere grad på de mange fine svar, men det er der jo ikke noget nyt i :-)

(nej jeg taler IKKE om mine egne svar i tråden her)
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
Jeg kan ikke få øje på nogle rigtig gode pointer. Men jeg kan få øje på stærk konservatisme og personlig smag forklædt som pseudovidenskab. Det er ærligt talt ikke rigtig værd at kommentere yderligere på.
Jeg er overhovedet ikke konservativ, hverken politisk eller værdimæssigt.
Alligevel kan jeg da godt være enig i alt hvad der siges i videoen.

Hvis vi endelig går med på den præmis at alt er relativt - og der intet objektivt kan siges om noget somhelst, og hvad man som beskuer anser for at være kunst så må være kunst af den grund, så er der jo ingen grænser for hvad man kalde kunst. Eller kalde en hvilken somhelst anden ting.

Det udvander begrebet.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:

be]
Det undre mig mere med en trådstarter der ikke gider kommenterer i højere grad på de mange fine svar, men det er der jo ikke noget nyt i :-)

(nej jeg taler IKKE om mine egne svar i tråden her)
Jeg har da kommenterer masser af gange i denne tråd på de svar som er kommet. Du er bare ikke enig med mig. Men det er vel en helt anden sag?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

lakris skrev:Jeg synes moderatorer skal kopiere denne tråd og skifte ordet “kunst” ud med “musik”
:-)
Musik er også kunst. Kunst er også musik. Det er en fællesbetegnelse for visuel og auditiv kunst.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator

Indlæg af Kimex »

Alex Ahrendtsen :luny: :luny:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev: Alex Ahrendtsen :luny: :luny:
Jamen det er jeg da for så vidt ikke uenig i - eller - du kender nok manden bedre end jeg gør.

Men hvad har det med videoen at gøre?

Nyt svar