Side 1 af 1

Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: man 17. dec 2018 16:05
af DUBTEMPLE
Den unge dame her sælger sine ydelser via FB-feeds

Hun må virkelig have givet den gas siden den ene lunge hænger udenfor på den måde :dollargrin:
Kender du én, der gerne vil lære at synge?
En sjov og anderledes oplevelsesgave,

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: man 17. dec 2018 16:27
af Holger
Ser det ikke meget normalt ud? Måske ikke et billede jeg havde valgt, da det kan virke lidt distraherende fra ydelsen, men synes ikke det er overseksualiseret.

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: man 17. dec 2018 16:37
af DUBTEMPLE
Vi opfatter det åbenbart noget forskelligt, men er alligevel enig om pointen langt hen ad vejen,...

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: man 17. dec 2018 18:48
af Holger
Derfor havde jeg nok personligt også valgt et billede, der var mindre dobbelttydigt, men det bestemmer vedkommende jo selv.

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: man 17. dec 2018 22:21
af Hald
Jeg er ikke sikker på at jeg ville få meget ud af undervisningen, det er vist ikke noget for mig.

Billede

Edit: Nevermind, tror slet ikke det er et billede af Paula

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 08:06
af Holger
Nej, det må være en elev eller et modelbillede.

Anyway, nu gik jeg ind på hendes hjemmeside. Hun virker til at være en dygtig sanglærer og altså også udmærket til at skabe PR.

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 08:34
af gs-dk
Kan overhovedet ikke se "problemet" - det er da bare sådan mange ser ud i branchen. Åben for enhver musikkanal og det her er prinsesse-tøj.

Er det her egentlig ikke et lidt dumt opslag i en "krænkelser-tid". Jeg synes, at man bør slette det.....

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 08:55
af Smittefar
Ja, jeg har faktisk også hullede bukser på på arbejde i dag - Vil i købe sangundervisning af mig :D

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 09:41
af DUBTEMPLE
Smittefar skrev:Ja, jeg har faktisk også hullede bukser på på arbejde i dag - Vil i købe sangundervisning af mig :D
:dollargrin:

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 09:43
af Holger
gs-dk skrev: Er det her egentlig ikke et lidt dumt opslag i en "krænkelser-tid". Jeg synes, at man bør slette det.....
Tjah, på den anden side har den nu meget omdiskuterede sanglærer fået PR på et relevant forum, og det var vel en af grundende til at bruge en smuk pige med fin udsigt til brystet i en reklame.

Mere helligt behøver det heller ikke at være.

Skulle Paula Befrits eller modellen/eleven henvende sig med brok, så sletter jeg gerne denne tråd.

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 09:47
af DUBTEMPLE
gs-dk skrev:Kan overhovedet ikke se "problemet" - det er da bare sådan mange ser ud i branchen. Åben for enhver musikkanal og det her er prinsesse-tøj.

Er det her egentlig ikke et lidt dumt opslag i en "krænkelser-tid". Jeg synes, at man bør slette det.....
Måske har du misset pointen, måske ikke,..

Uanset hvem billedet er af, så havde JEG valgt et andet,..

Og nej, det betyder ikke at det er et "problem", bare noget jeg trak lidt på smilebåndet over

Måske du skulle prøve med en lidt lavere pistol-føring :-)

Hun er sikkert ok til at undervise

Nu fik hun så lidt gratis promotion oven i hatten

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 09:50
af bredal187
Jeg tror altså slet ikke reklamen handler om underviseren, men om hvem eleven "kunne blive", nemlig hende på billedet. Reklamen er vel mere minded på at "Få undervisning" og udlev din singer /song writer drøm ala det på billedet.

Det er i hvert fald min tolkning.

Det er da bare den klassiske reklameformula. Ligesom man i alle andre brancher bruger modeller.

Køb Levis og bliv lækker som hende der har Levis bukser på i reklamen.

Køb sangundervisning og bliv lækker ligesom hende på billedet.

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 09:58
af DUBTEMPLE
bredal187 skrev:Jeg tror altså slet ikke reklamen handler om underviseren, men om hvem eleven "kunne blive", nemlig hende på billedet. Reklamen er vel mere minded på at "Få undervisning" og udlev din singer /song writer drøm ala det på billedet.

Det er i hvert fald min tolkning.

Det er da bare den klassiske reklameformula. Ligesom man i alle andre brancher bruger modeller.

Køb Levis og bliv lækker som hende der har Levis bukser på i reklamen.

Køb sangundervisning og bliv lækker ligesom hende på billedet.
Slet ikke umuligt, (omend min pointe er den samme),..

Det her var bare et feed der blev ved at dukke op i FB

Jeg har kikket en del annoncer for undervisere inden for andre områder i musikken, (bas, klaver), og det er nu mit intryk at de typisk er personlige med et billede af sig selv, samt at de meget ofte netop er unge, fordi de tit er igang med noget konservatorie-halløj selv, og så underviser sideløbende for at supplere deres SU

Hertil kommer så de mere etablerede der underviser inden for diverse rammer såsom skoler, og typisk lancheres med potræt-fotos på en seperat side der

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 10:32
af Holger
bredal187 skrev:Jeg tror altså slet ikke reklamen handler om underviseren, men om hvem eleven "kunne blive", nemlig hende på billedet. Reklamen er vel mere minded på at "Få undervisning" og udlev din singer /song writer drøm ala det på billedet.

Det er i hvert fald min tolkning.

Det er da bare den klassiske reklameformula. Ligesom man i alle andre brancher bruger modeller.

Køb Levis og bliv lækker som hende der har Levis bukser på i reklamen.

Køb sangundervisning og bliv lækker ligesom hende på billedet.
Haha, ja det er selvfølgelig også en mulighed.

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 11:21
af mikkels
Holger skrev:Nej, det må være en elev eller et modelbillede.

Anyway, nu gik jeg ind på hendes hjemmeside. Hun virker til at være en dygtig sanglærer og altså også udmærket til at skabe PR.
Der er ikke noget, der hedder "virker til".

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 11:23
af Holger
Synes at?

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 11:26
af mikkels
Tja, eller "lader til"?

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 11:33
af Holger
"Lader til" er bedre, ja.


Fra Dansk Sprognævn:

Citatet fra håndbold-VM er et fint eksempel på den nyere brug af verbet virke. Denne konstruktionstype er åbenbart endnu ikke så udbredt at den har fundet vej til ordbøgerne. Således kan man i Den Danske Ordbog (bd. 6, 2005) se at verbet virke kan betyde ’synes’ når det optræder i konstruktioner som det virker som om hun er glad og hun virker som om hun er glad. Den Danske Ordbog udmærker sig ved at angive netop hvilke typer konstruktioner de enkelte verber kan optræde i, altså hvilke muligheder der er for at opbygge sætninger med de enkelte verber. Oplysningerne gælder blandt andet sætningsleddenes antal (hvor mange led kan tilknyttes verbet?) og deres indhold (er et eventuelt objekt fx et substantiv, eller er det en sætning?). Dette vil blive illustreret nedenfor. Som det fremgår af oplysningerne i Den Danske Ordbog ved verbet virke, er der altså både tale om konstruktioner hvor subjektet enten er et substantiv eller et pronomen (fx hun virker som om ..) og konstruktioner med formelt subjekt (fx det virker som om ..). Det formelle subjekt det bruges i den slags tilfælde hvor der ikke er et egentligt subjekt. Endvidere kan virke optræde med et adjektiv som i hun virker glad. I ordbogen er konstruktionsmulighederne for virke i betydningen ’synes’ angivet på følgende måde:



[NGN/NGT virker +ADJ, det virker som om +SÆTN, NGN/NGT virker som om +SÆTN]



Vi ser at verbet altså ifølge ordbogen både kan have personer og ting som subjekt (NGN/NGT), fx den/hun virker som om den/hun er glad, og at der i konstruktionen virke som om altid kommer en sætning bagefter (SÆTN), fx det virker som om det er en god ide.

I Infomedia og i Sprognævnets ordsamling har jeg fundet flere eksempler på den nye konstruktionstype med verbet virke – det ældste er fra 1989:



Jo, det virker til at de har det hyggeligt sammen i ”Andelsboligforeningen Lyngvang”, som er den formelle titel på seniorbofællesskabet. (Lokalavisen.dk (Politikens Lokalaviser) 20.9.2009, min fremhævelse).



Han virker til, at han er faldet godt til igen i London og minder mentalt om den Anelka, der fik sit gennembrud i Arsenal (Indkast.dk 14.11.2009, min fremhævelse).



”Gi mig en elskovsnat” virker til at berøre Søs Fenger stærkt” (Jyllands-Posten 4.11.1989, min fremhævelse).



Her kan vi se at verbet virke i betydningen ’synes, se ud til’ har udvidet sine konstruktionsmuligheder – i hvert fald når vi ser på hvordan vi bruger dette verbum. Det vil sige at denne konstruktionstype med virke med et efterfølgende til bruges i sproget, men at dette endnu ikke er så udbredt at det har fundet vej til ordbøgerne. Det er altså muligt at både høre og læse det selvom det ikke kan slås op i en ordbog. Det nye er at verbet ud over at optræde med sammenligningskonjunktionen som om (fx de virker som om de har det godt), også ses i konstruktioner der ligner dem som verbet lade optræder i med samme betydning: Det lader til at gå godt og han lod til at være overrasket. Verbets konstruktionsmuligheder er udvidet således at verbet også kan tage et objekt – enten en at-sætning eller en infinitiv:



[NGT/NGN virker til at +SÆTN/INF, det virker til at +SÆTN/INF]



Ligne at

Vi har set at verbet virke bliver brugt på flere måder og altså også optræder i andre konstruktioner end dem der er angivet i ordbøgerne. På samme måde forholder det sig med verbet ligne. Den Danske Ordbog (bd. 3, 2004) oplyser at ligne kan optræde med et efterfølgende substantiv eller pronomen, fx hun ligner en der er glad og hun ligner mig, og da betyder ’have udseende eller træk fælles med nogen eller noget’. Dette er i ordbogen illustreret på følgende måde:



[NGT/NGN ligner NGT/NGN]



Men som ved virke viser sprogbrugen altså også her at verbet har udvidet sine konstruktionsmuligheder:



Men det er klart, at regeringen har investeret meget politisk kapital i, at der kommer en aftale i København, men det kunne da ligne, at de gør det for at lægge pres på for eksempel amerikanerne (Berlingske.dk 20.9.2009, min fremhævelse).



En dørmåtte behøver dog ikke ligne, at dens hovedformål er at tage sig af skidt og snavs (Politiken 19.9.2009, min fremhævelse).



I disse eksempler har verbet ligne som nævnt betydningen ’synes, se ud til’, og man kunne da også i det første eksempel udskifte ligne med se ud til: ... det kunne se ud til at de gør det for at .. I det andet eksempel ville det måske være mere passende at skifte ligne ud med se ud som om: En dørmåtte behøver dog ikke se ud som om at dens hovedformål ..

Det nye er altså at ligne bruges i konstruktioner med en sætning som objekt hvor dette som nævnt normalt er et substantiv eller et pronomen. Konstruktionen ser da således ud:



[NGT/NGN ligner at +SÆTN, det ligner at +SÆTN/INF].



Men hvor udbredt er dette fænomen? Der er en del eksempler i Infomedia, og det ældste er fra 1991:



Vi skal også fjerne alt, hvad der ligner at trække tiden ud, sparke bolden væk, m.v. (B.T. 26.3.1991, min fremhævelse).



Langt de fleste eksempler er dog fra perioden efter 2000, og derfor må det siges at fænomenet er voksende, hvilket i øvrigt også gælder for konstruktionen virke til at.



Kontamination

Som nævnt ligner konstruktionerne ovenfor de konstruktioner der er typiske for verberne lade og se ud i samme betydning:



Det virker til at det er en god ide/Det virker til at være en god ide

Det ligner at det er en god ide/Det ligner at være en god ide

Det lader til at det er en god ide/Det lader til at være en god ide

Det ser ud til at det er en god ide/Det ser ud til at være en god ide



Verberne lade til og se ud til konstrueres på følgende måde ifølge Den Danske Ordbog:



[NGN/NGT lader til at +INF, det lader til at +SÆTN]

[NGN/NGT ser ud til at +INF, det ser ud til at..]



Derfor er det også nærliggende at mene at der har fundet en form for afsmitning sted, det der inden for sprogvidenskaben kaldes kontamination – altså at to udtryk eller konstruktioner blandes sammen og danner et nyt udtryk eller en ny konstruktion. Her er det naturligvis en sammenblanding af udtryk som det virker som om det er en god ide og det lader til at det er en god ide/det lader til at være en god ide. Der er eksempler på at sådanne nye udtryk har fået en anden betydning end de oprindelige: Fx resulterer en sammenblanding af udtrykkene både ... og og ikke blot ... men også i udtrykket både ... men også, og dette nye udtryk kan opfattes som en mere kraftfuld variant af det oprindelige både ... og (jf. Nyt fra Sprognævnet 1989/1, s. 10 f.). Det ses dog ofte at de nye udtryk har samme betydning som i hvert fald det ene af de to oprindelige udtryk, hvilket også er tilfældet her. Derfor er det nærliggende at mene at sådanne dannelser er overflødige og ikke bidrager med en ny betydning. Normalt siger vi om den slags nydannelser at de kan accepteres i talesproget da det også er her de er opstået, men at man bør være opmærksom på at det kan støde en del læsere hvis man bruger dem i skriftsproget.



Ikke desto mindre virker det til at man kan sige sådan, og det ligner at vi gør det!

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 11:37
af DUBTEMPLE
Hehe, det blev lige trykket på en "nørde-knap" der !!!

Lader det til :-)

(enig iøvrigt)

Re: Sjov og anderledes sangundervisning :-)

: tirs 18. dec 2018 14:35
af mikkels
:-D