Officielle tal for streaming og copyrights

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Officielle tal for streaming og copyrights

Indlæg af Holger »

Baggrund
Der findes mange tal på nettet uden kilder og ikke mindst tal, som ikke er specificeret ordentligt; typisk en sammenblanding af master owner rights og mekaniske copyrights eller rent amerikanske tal. Disse tal er ubrugelige.

Jeg opdaterer posten (og senere FAQ'en) løbende med de seneste og mest troværdige tal.

Krav til tal
Tal skal være:

· Danske
· Dokumenterbare eller med kildeangivelse
· Relativt opdaterede
· Tydeligt specificerede (mekanisk copyright, master owner licens eller andet beregningsgrundlag, fx reklameindtægt)

Primære streaming services
De største spillere i DK er:

· Spotify (43% af forbruget)
· YouTube (29% af forbruget)
· YouSee Music (12% af forbruget)
· Tidal (3% af forbruget)
· Telmore Music (3% af forbruget)
· Apple Music (2% af forbruget)

Kilde:
YouGov statistik (2017). De enkelte services er yderligere delt op i forskellige gratis- og premiummodeller, som påvirker udbetalingerne. Derfor benyttes enten oplyste gennemsnitstal eller eller et beregnet gennemsnitstal baseret på regnskabsoplysninger.

Spotify
Spotify > Licens for masterrettigheder til pladeselskab
Ca. 0,03 DKK pr. stream

Kilde:
Gennemsnitsudbetaling pr. stream i følge Universal Music Danmark (2018)

Beregningsgrundlag:
Spotify har ca. 170 mio. brugere, heraf 75 mio. premiumkonti (Kilde: Spotifys kvartalsregnskab Q1 2018). Gennemsnitsudbetalingen er afhængig af antallet af premiumkonti kontra gratisbrugere, dvs. udbetalingen falder hvis det forholdsmæssige antal af gratisbrugere stiger.

Af den licens som Spotify betaler til master owneren betales kun en mindre del videre til artisterne og producerne af et nummer, typisk 10-15% til artisten og 3-5% til produceren.

Dvs. af de 0,03 DKK er sender pladeselskabet typisk mellem 0,003 DKK - 0,0045 DKK videre til artisten pr. stream og mellem 0,0009 DKK og 0,0015 DKK til produceren.

Det er dog før interne deductions i hhv. artist- og produceraftalen med selskabet, som kan være op til 50% før reel udbetaling. Dvs. en artist kan risikere at få udbetalt mellem blot 0,0015 DKK - 0,00225 DKK pr. stream og produceren mellem blot 0,00045 DKK og 0,00075 DKK før udgifter og skat.

Heri er ikke medregnet regnskabssvind i pladeselskabets favør, typisk op til 5% regnskabssvind hos major labels. Kilde: Immaterialadvokat Donald S. Passman samt det faktum, at de fleste større pladekontrakter opererer med op til 5% fejlmargin i selskabets favør før omkostningerne til en artist- eller producerforespurgt royaltyrevision dækkes af selskabet selv.

For en million streams på Spotify vil en artist typisk få udbetalt mellem 1.500 DKK og 4.500 DKK før skat afhængig af procentsats og deductions. Er der flere artister skal beløbet deles mellem dem. Er der en manager skal der typisk videreafregnes 25% af det udbetalte beløb.

For en million streams på Spotify vil en producer typisk få udbetalt mellem 450 DKK og 1.500 DKK før skat afhængig af procentsats og deductions. Er der flere producere skal beløbet deles mellem dem. Er der en manager skal der typisk videreafregnes 25% af det udbetalte beløb.

Spotify > Mekanisk copyright (ophavsrettighedsvederlag til sangskrivere)
Ca. 0,0088 DKK pr. stream for Premium streams (betalte abonnementer). Kilde: KODA (2020).

Ca. 0,0009 DKK pr. stream for gratis-brugere. Kilde: KODA (2020).

Gennemsnits8dbetalingen af mekanisk vederlag er derfor 0,0045 DKK per stream (se nedenstående beregning).

Beregningsgrundlag:
Spotify har ca. 170 mio. brugere, heraf 75 mio. premiumkonti (Kilde: Spotifys kvartalsregnskab Q1 2018). Gennemsnitsudbetalingen er afhængig af antallet af premiumkonti kontra gratisbrugere, dvs. udbetalingen falder hvis det forholdsmæssige antal af gratisbrugere stiger.

Pt. er fordelingsnøglen således ca. 44/66 i gratisternes favør, hvilket bringer den gennemsnitlige værdi af en Spotify streams mekaniske vederlag ned på 0,0045 DKK pr. stream.

De fleste professionelle sangskrivere har en forlagsaftale, som typisk tager 50% af de udlandske indtægter og 25% af de danske indtægter, dvs. de udbetalte tal skal op til halveres. Er der indgået en subpublishing aftale kan beregningsgrundlaget være endnu dårligere, såfremt aftalen ikke beregnes "ved kilden", dvs. man får procenter af procenter.

En kommerciel popsang har gennemsnitlig 4 sangskrivere tilknyttet, dvs. tallet skal yderligere typisk divideres med 4.

En professionel co-writer på en typisk popsang vil derfor modtage ca. 1.125 kr. for 1 million streams før publishing cut og skat.

Tidal
0,0146 DKK i mekanisk vederlag pr. stream. Kilde: KODA (2020)

Apple Music + iTunes (downloads)
Apple Music: 0,0266 DKK i mekanisk vederlag pr. stream. Kilde: KODA (2020)

YouSee Music
0,0174 DKK i mekanisk vederlag pr. stream. Kilde: KODA (2020).

Telmore Music
Work in progress.

YouTube og YouTube Music
YouTube > Licens for masterrettigheder til pladeselskab
Gennemsnitsbeløbet er p.t. ukendt.

YouTube udbetaler alene del af en eventuel monetiseringsaftales reklameindtægt på den pågældende video. Videoer som ikke monetiseres betaler YouTube slet ikke vederlag for.

YouTube > "Mekanisk copyright" (ophavsrettighedsvederlag til sangskrivere)*
0,0015 DKK - 0,0019 pr. monetiseret view

*"Mekanisk copyright" er her sat i gåseøjne fordi YouTube reelt ikke overholder det normale krav om vederlag pr. afspilning, men i stedet alene udbetaler en del af en eventuel monetiseringsaftales reklameindtægt på den pågældende video. Videoer som ikke monetiseres betaler YouTube slet ikke vederlag for.

Kilde:
Tallene er udledt af flere sammenholdte informationer, bl.a. KODAs stikprøvekontrol fra 2015, som viser at YouTube i alt udbetalte under 100.000 DKK til deling mellem alle sangskrivere og forlag i Danmark. Derudover har KODA i en artikel om streaming oplyst, at 500.000 views giver under 1.000 DKK (= under 0.002 DKK pr. view). Sammenkobler man dette med at KODA pr. mail har oplyst, at den laveste streamingsats blandt alle services er 0,0015 DKK, så kan man udlede at YouTubes reelle sats ligger mellem 0,0015 og 0,0019 DKK pr. monetiseret view.

Stadig work in progress, dog hindret af at KODA ikke vil oplyse de specifikke rater, da de har indgået en hemmelig aftale med YouTube, som både KODAs egne medlemmer og offentligheden nægtes specifikke detaljer om under henvisning til forretningshemmeligheden.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Update 2018-09-04 A

KODA har nu vendt tilbage på mine henvendelse. De vil ikke oplyse de specifikke rater for de forskellige services.

De mener at tallene er for komplekse til at beregne eller videregive. Jeg har ellers givet dem mulighed for både at oplyse et gennemsnitstal eller de to specifikke rater for Spotify for det seneste år, og så kan vi selv beregne gennemsnittet baseret på de officielle fordelingstal mellem free og premiumabonnementer.

YouTube ønskede de kun at kommentere som værende endnu mere komplekst. De mente dog at mit eget tal var ret præcist, men formåede lige at gange tallet med 10 i mailen. Det må være en tanketorsk hos KODA.

0 point til KODA for transparens indtil videre, men gravhunden Holger har bidt sig fast og han fortsætter indtil de gør deres arbejde og udleverer nogle reelle tal.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Update 2018-09-04 B

KODA har nu sat deres jurist til at tage sagen med mig i stedet for at oplyse tallene. Så ved man, at man har stukket hånden ind i en hvepserede...

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nice. Følger med her :-)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Holger skrev:Update 2018-09-04 B

KODA har nu sat deres jurist til at tage sagen med mig. Så ved man, at man har stukket hånden ind i en hvepserede...
Hvis de bare gad bruge tiden på de danske musikere frem for at bruge ressourcer på at holde deres aftaler hemmelige for deres medlemmer.

Default avatar
FadedMusic
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Slangerup

Indlæg af FadedMusic »

Det bliver spændende det her!

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Meget meget interessant. Hvis aftalerne omkring streaming ser tilnærmelsesvis ud, som du skitserer dem her Holger, så ser det sgu lidt sløjt ud for indholdsskaberne. Samtidig virker det temmelig problematisk, at medlemmerne ikke kan få bedre oplysninger om de aftaler, vores egen rettighedsorganisation hr indgået på vores vegne. Hvis ikke den tendens vender, så vil mange (til dels mig selv) nok begynde at tvivle lidt på KODAs relevans.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Du er ikke helt ved siden af at det er svært at tjene penge, dog synes jeg ikke helt dine tal holder helt stik med min erfaring.

Jeg har haft et mindre pladeselskab og der var vores indtjening noget højere end de tal du nævner.
Det som jeg ser som et af de store problemer er at majors får en støre sats/udbetaling end hvis du fx har dit musik oppe fra en anden aggregator såsom Digidi osv.

Min erfaring er også at artister får udbetalt 50% af de modtagne royalties, de 10-15% hører vidst mere tilbage i 90'erne.. Dog er vi som havde musik udgivet stadig under de lave rater den dag i dag. Så der passer de 15% meget godt.

Men fedt at du går forest og kæmper for os alle!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jesper Zar skrev:dog synes jeg ikke helt dine tal holder helt stik med min erfaring.
Tallene er korrekte, se nedenstående mht. sammenlægning af tallene.
Jeg har haft et mindre pladeselskab og der var vores indtjening noget højere end de tal du nævner.
Som pladeselskab har du indtjening fra flere fronter. Ovenstående er enkelttallene pr. kilde.

Som pladeselskab får du både master owner licens fra musik streaming services + neighboring rights (ikke medtaget her) + master owner licens fra YouTube på monetized videoer (dette tal er endnu ikke indskrevet i ovenstående liste).

Er du samtidig producer/komponist med eget selskab, ja så kan du lægge samtlige tal sammen i dit regnestykke og kommer tættere på de rå tal, dvs. der er ingen interne deductions, som beskrevet i mine sidste eksempler. Kig på de forrige tal i hvert eksempel for de mere rå tal (før deductions eller splits).

Når den endelige side kommer, så skal jeg nok beskrive alt mere tydeligt.
Min erfaring er også at artister får udbetalt 50% af de modtagne royalties, de 10-15% hører vidst mere tilbage i 90'erne.. Dog er vi som havde musik udgivet stadig under de lave rater den dag i dag. Så der passer de 15% meget godt.
Det er meget forskelligt.

50/50 aftaler i dag er efter recoup og kræver at artisten er signet via et/sit produktionsselskab og selv leverer et færdigt produkt, dvs. også finansierer det. Pladeselskabet er nærmest en avanceret distributør og bank med et højt cut.

Mange artister er i virkeligheden ikke signet direkte via 50/50 aftaler, men er signet til et eksternt produktionsselskab på 50/50 efter recoup, som så videreafregner.

Artister får stadig ikke udbetalt mere end de typisk 10-15% i normale pladeaftaler, som oprindeligt var baseret på PPD.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Hey Holger

Mange tak for en yderst relevant og gennemsigtig oversigt:) Man kan undre sig over om værdien af musik er faldet, eller om mediet hvorpå musik høres holder værdien som "gidsel", dvs. om Spotify etc. holder værdien kunstigt nede.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at alle idag enten er artister eller producere, og det faktum at det er blevet yderst billigt. Måske musik er blevet ramt af inflation, og musik som helhed er blevet nærmest værdiløst, I hvert fald når det ikke høres live.

Nu da vi har fået indsigt i streamingtal, kunne det være fedt med en (seperat) tråd der gennemgår den sidste del af din sidste post Holger, nemlig pladekontrakter. Jeg har erfaring på området, men jeg har ikke indgående kendskab, på samme måde som dig. Jeg tror mange artister idag drømmer om en kontrakt, uden at vide hvad det egentlig indebærer, og endnu værre, jeg tror mange underskriver uden at forstå indholdet.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Godt gået, Holger! Det er uholdbart at indholdsskabere skal nøjes med; jamen du får sådan ca, måske.. Det er et område hvor manglende transparens og accountability er blevet accepteret alt for længe. En situation hvor Mærsk, Novo, Danfoss eller andre skulle acceptere tilsvarende uklarhed omkring værdien af deres arbejde er helt utænkelig. Så det er fedt at du bider dig fast i halen på dem, det kan virkelig gøre en forskel.

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Holger skrev:
Jesper Zar skrev:dog synes jeg ikke helt dine tal holder helt stik med min erfaring.
Tallene er korrekte, se nedenstående mht. sammenlægning af tallene.
Jeg har haft et mindre pladeselskab og der var vores indtjening noget højere end de tal du nævner.
Som pladeselskab har du indtjening fra flere fronter. Ovenstående er enkelttallene pr. kilde.

Som pladeselskab får du både master owner licens fra musik streaming services + neighboring rights (ikke medtaget her) + master owner licens fra YouTube på monetized videoer (dette tal er endnu ikke indskrevet i ovenstående liste).

Er du samtidig producer/komponist med eget selskab, ja så kan du lægge samtlige tal sammen i dit regnestykke og kommer tættere på de rå tal, dvs. der er ingen interne deductions, som beskrevet i mine sidste eksempler. Kig på de forrige tal i hvert eksempel for de mere rå tal (før deductions eller splits).

Når den endelige side kommer, så skal jeg nok beskrive alt mere tydeligt.
Min erfaring er også at artister får udbetalt 50% af de modtagne royalties, de 10-15% hører vidst mere tilbage i 90'erne.. Dog er vi som havde musik udgivet stadig under de lave rater den dag i dag. Så der passer de 15% meget godt.
Det er meget forskelligt.

50/50 aftaler i dag er efter recoup og kræver at artisten er signet via et/sit produktionsselskab og selv leverer et færdigt produkt, dvs. også finansierer det. Pladeselskabet er nærmest en avanceret distributør og bank med et højt cut.

Mange artister er i virkeligheden ikke signet direkte via 50/50 aftaler, men er signet til et eksternt produktionsselskab på 50/50 efter recoup, som så videreafregner.

Artister får stadig ikke udbetalt mere end de typisk 10-15% i normale pladeaftaler, som oprindeligt var baseret på PPD.

Groft skitseret for en artist signet på et label med majoraftale (mine erfaringer):
30% (Major) 70% (Label) =>
50% (Label) 50% (Artist) =>
100*0,7*0,5 = 35% til artisten

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kunne måske godt have præciseret hvad mine procenter henviste til mere eksplicit.

I en typisk pladekontrakt med en artist eller producer er procenter af PPD eller nettoomsætning fra 0 solgte.

Dine procenter her er profitshare efter recoupment. Det er to meget forskellige ting og kan ikke direkte sammenlignes.

Så 35% til en artist af 50% af enten 70% eller 50% er ikke nødvendigvis højere end 15% af PPD og altid lavere hvis projektet ikke klarer breakeven.

Så det er lidt æbler og appelsiner, måske noget vi ligesom Donnievandango efterlyste kunne tage i en anden tråd ved lejlighed.

Uanset hvad, så påvirker det ikke de oprindelige kildetal, dvs. de indtægter der er grundlaget for denne tråd (KODA/NCB/master owner rights), men er et spørgsmål om det efterfølgende split og deductions.

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Ah ok så er jeg med :) Og igen, synes det er fedt du tager kampen op (men det er jo heller ikke første gang du går forest!)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

De kalder mig køllemanden :smash:

Mads Møller (Pitchshifters) er også med og han har også lige fået et "tak, men nej tak til din henvendelse" fra KODA om at afsløre specifikke tal.

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Godt arbejde! Det er sgu vigtigt at få tallene frem!

/Martin.

Nyt svar