Nytårshilsen fra Lyngdorf vedr. loudness war

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Gunnar
Medlem
Indlæg: 234
Sted: Van Helsinge

Nytårshilsen fra Lyngdorf vedr. loudness war

Indlæg af Gunnar »

Endnu en opfordring til jer producere om at lade vær med at smadre musikken med overdrevent brug af limiters og compressors.

Vi skal nok selv skrue op, tak ;)
A New Year’s Resolution
Last year, Thomas Lund and I had several discussions on how to generally improve source audio quality. There is no technological barrier to vastly better digital delivery of music. The main problem is the loudness war, which has almost destroyed all peaks in modern pop recordings. That is a MUCH bigger problem than the limitations of the CD format.
Now again MP3 is blamed for the lousy quality of many pop recordings: “Hi-res audio redresses digital music's traditionally compressed and largely inferior sound.” This statement is absolutely false. Labeling higher bit-rates “Hi-Res audio” will NOT help or correct the “traditionally compressed” sound. Only a concerted effort to stop the mindless dynamics processing applied to 99% of modern recordings will redress the compressed sound.
“Hi-Res” audio is about to fail miserably if the music labels don't understand that using a higher bitrate for delivery is a waste of time and money unless the systematic squashing is tackled. Compressors and limiters are indispensable creative tools, but it's a fundamental misunderstanding to use them just to try and make a program or a track louder.
In an eco-system where production, distribution and consumption influence each other, there's now hope of reversing the spiral, and expect improvements, rather than a continued limbo. Therefore, please consider this simple suggestion, designed to help nudge our industry in the right direction from performance to delivery.
If all of us can convince the music labels that Loudness Normalization is likely to gain foothold on a majority of delivery platforms because it's the transparent way to avoid level-jumps between tracks of different genres or age, they just might accept the following premise:
“Unless you create and store an unsquashed version of new recordings, then, as streaming and other delivery gets loudness normalized, you will be stuck with a sound that is forever dull, lifeless and fatiguing compared to songs that haven't been molested. Furthermore, in loudness normalized delivery, heavily compressed tracks play softer than had they been less squashed.”
After convincing enough folks in the industry to do a "future proof" version, the next step would be to make that available for download to the few million people who care about sound quality, thereby also proving that it actually sells.
Finally, please help promoting healthy microdynamics (peak-to-loudness ratio or PLR) also for playback on the move. It's a damned misunderstanding to aim for a low PLR for reproduction in a car or on a smartphone when macrodynamics (Loudness Range), not PLR, determines whether or not all parts of a song or program can be heard. In fact, reducing microdynamics just takes away clarity and speech intelligibility.
In the coming year, we will help consumers better distinguish good tracks from hopeless ones.
Please share these thoughts with your colleagues, and... A very Happy and better sounding New Year!
Peter Lyngdorf
Aarhus, January 1st, 2017
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

En herlig nytårshilsen! Jeg kvitterer med et screenshot af side A og B af den sidste LP Mirror Confrontations jeg har masteret, for den fik lov at have dynamik.

Billede

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jamen jeg holder mig næsten altid til -11,5 LUFS (I) ... det kan jo ikke blive mere dynamisk! :-P

Medlemsavatar
Gunnar
Medlem
Indlæg: 234
Sted: Van Helsinge

Indlæg af Gunnar »

:-D Dejlige billeder Joachip :thumbup:
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Jeg tænker det er lidt af en balancegang? Hvis et nummer fx har 4-5 peaks som (utilsigtet) stikker helt ud, så giver det - Loudness Normalization eller ej - da ingen mening IKKE at fjerne dem? Men allerede her tager man jo faktisk første spæde skridt i "Loudness War" spiralen, for præcis hvornår skal et peak fjernes / forblive som det er? Den grænse er vel altid subjektiv, eller har jeg misforstået noget?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man skal vej komprimere lige præcis dertil, hvor det lyder bedst. De fleste numre har godt af en master bus kompressor og en limiter, men man behøver jo ikke køre begge dele helt op i det røde felt. Så længe man komprimerer for at forbedre lyden og ikke bare for at gøre det højere er alle jo glade

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Jeg matcher de kommercielle numre indenfor genren. Tør ikke andet med de få kunder, jeg har. Det bliver ikke mig, der sætter præcedens på området, men musikken ville unægtelig ofte lyde federe med et par lufs mere at gøre godt med.

Nu skriger hverken hiphop eller elektronisk, som er det, jeg gør mig mest i, dog efter en kæmpe dynamic range imho.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nej, jeg har også været i situationer, hvor jeg efter loudness normalisering foretrak den mest komprimerede version. Det afhænger jo af nummeret

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

TLTR
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar