EB: 20 sek teaser - skal de betale koda?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Sted: Copenhagen / Aalborg

EB: 20 sek teaser - skal de betale koda?

Indlæg af PelleB »

Hej,

Jeg vil vildt gerne have min teaser på danske medier - og i den forbindelse har jeg fået et spørgsmål, jeg ikke kan svare på: Skal Ekstra Bladet betale KODA-afgifter for at lave en artikel indeholdende en videoteaser til en musikvideo med min musik?

I den forbindelse melder sig flere sjove KODA-spørgsmål:

1. Har KODA en bagatelgrænse for længden, før man skal betale for at afspille musikken?
2. Er der forskelsbehandling på store medier og små/ikke-kommercielle?

VH.

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

Snak med en af KODA's jurister og/eller DMF/DAF's jurister hvis du er medlem (kan ikke huske om du er eller ej).

Jeg *tror* at det går ind under citatret, hvis de bruger det i forbindelse med en omtale af nummeret.

Medlemsavatar
bryla  
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det kan godt være, det bliver OT, men har vi overhovedet citatret i Danmark?
skriver noder

Medlemsavatar
lassegrubbe
Medlem
Sted: Danmark

Indlæg af lassegrubbe »

Ophavsretsloven siger følgende om citering af værker (herunder musikværker):
§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.
1. Har KODA en bagatelgrænse for længden, før man skal betale for at afspille musikken?
For år tilbage mente Koda ikke, at citatretten finder anvendelse på musikværker - alle skal betale, uanset længden på det anvendte lydeksempel. Jeg ved ikke, hvordan Koda forholder sig til spørgsmålet i dag, men i praksis finder citering af musikværker sted mange steder, uden at Koda får betaling. Jeg vil mene, at hvis Ekstra Bladet citerer dit værk i forbindelse med en omtale af dig eller din musik, så falder det ind under "god skik"-betragtningen.

2. Er der forskelsbehandling på store medier og små/ikke-kommercielle?
Ifølge ophavsretsloven, nej. Ifølge Koda, ja, fordi de har særlige regler for ikke-kommercielle musikblogs.

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

Endnu engang beviser Lydmaskinen, at vi har det bedste forum. Tak for alle de gode henvisninger! Kærlighed herfra.

Nyt svar