Generel tråd om Dolby Atmos

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Generel tråd om Dolby Atmos

Indlæg af Holger »

Tak, der var lidt quick guides.

Hvad jeg også savner er noget brugbar info om selve hardware setuppet: integrering i et eksisterende 2.0 system,.

Kan man bruge eksisterende stereo speakers med andre surround speakers, hvad med amp i praksis - det ligner st man ikke kan, men må have to komplet separate setups kørende pga ampen og lydkort.

Hvordan med Trinnov osv. - der mangler noget godt materiale der besvarer alle disse spørgsmål som de fleste 2.0 studieejere må have.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har tilføjet nogle links i "production expert posten", du har nok været igennem dem tidligere.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu har jeg kigget lidt videre.

Som jeg forstår det, så findes der nogle forskellige løsninger, og det man som minimum skal bruge er en såkaldt renderer, som i sin grundlæggende form hedder "Dolby Atmos Production Suite", som kun findes til Mac.

Den giver mulighed for offline at samle til en Dolbt Atmos fil.

Den større løsning (til film) er Dolby Atmos Mastering Suite, som kræver separat hardware og som findes til både PC og Mac.

Det ligner at det et Atmos setup i praksis ikke kan kombineres med et eksisterende 2.0 mastering system, men kræver et helt separat passivt speaker og amp setup eller et separat lydkort og aktive speakers, samt en monitoringsløsning. Umiddelbart ligner det en 100-120k+ investering for et lille setup.

Minimum specs er vist 7.1.2, men stort set alle anbefaler eller har 7.1.4 (2 front, 1 center, 2 side, 1 sub, 4 loft speakers), som jeg kan se er Netflix' minimumspecs for studier.

Har talt med min dealer, han tror ikke en skid på Atmos til musik, og det er jeg ikke uenig i, men når diktator-Apple nu har slået spatial audio til som default og nogle pladeselskaber tror det er et must, så må jeg hellere læse op.

Håber fandme de andre i branchen kommer til at charge seriøse penge for at lave Atmos mixes eller mastering af musik, da det både kræver investering og ikke mindst rigtig, rigtig meget tid at lave.

I virkeligheden burde tracks produceres og mixes i Atmos fra bunden før det giver rigtig mening, men nogle tror åbenbart det bare er noget man lige fixer i masteringen.

Nyt svar