Generel tråd om Dolby Atmos

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Re: Generel tråd om Dolby Atmos

Indlæg af Holger »

Tak, der var lidt quick guides.

Hvad jeg også savner er noget brugbar info om selve hardware setuppet: integrering i et eksisterende 2.0 system,.

Kan man bruge eksisterende stereo speakers med andre surround speakers, hvad med amp i praksis - det ligner st man ikke kan, men må have to komplet separate setups kørende pga ampen og lydkort.

Hvordan med Trinnov osv. - der mangler noget godt materiale der besvarer alle disse spørgsmål som de fleste 2.0 studieejere må have.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har tilføjet nogle links i "production expert posten", du har nok været igennem dem tidligere.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu har jeg kigget lidt videre.

Som jeg forstår det, så findes der nogle forskellige løsninger, og det man som minimum skal bruge er en såkaldt renderer, som i sin grundlæggende form hedder "Dolby Atmos Production Suite", som kun findes til Mac.

Den giver mulighed for offline at samle til en Dolbt Atmos fil.

Den større løsning (til film) er Dolby Atmos Mastering Suite, som kræver separat hardware og som findes til både PC og Mac.

Det ligner at det et Atmos setup i praksis ikke kan kombineres med et eksisterende 2.0 mastering system, men kræver et helt separat passivt speaker og amp setup eller et separat lydkort og aktive speakers, samt en monitoringsløsning. Umiddelbart ligner det en 100-120k+ investering for et lille setup.

Minimum specs er vist 7.1.2, men stort set alle anbefaler eller har 7.1.4 (2 front, 1 center, 2 side, 1 sub, 4 loft speakers), som jeg kan se er Netflix' minimumspecs for studier.

Har talt med min dealer, han tror ikke en skid på Atmos til musik, og det er jeg ikke uenig i, men når diktator-Apple nu har slået spatial audio til som default og nogle pladeselskaber tror det er et must, så må jeg hellere læse op.

Håber fandme de andre i branchen kommer til at charge seriøse penge for at lave Atmos mixes eller mastering af musik, da det både kræver investering og ikke mindst rigtig, rigtig meget tid at lave.

I virkeligheden burde tracks produceres og mixes i Atmos fra bunden før det giver rigtig mening, men nogle tror åbenbart det bare er noget man lige fixer i masteringen.

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Holger skrev: ons 21. jul 2021 19:33 Jeg skal tale med Lars Tirsbæk i næste uge og så vil jeg pumpe ham lidt for info. Han er været med til at oprette de to Atmos studier på Sonic College, så må jeg suge lidt viden.
Nu siger du to - vi fik et tredje lige før sommerferien med Neumann højttalere.

Det går rigtig stærk med Atmos lige nu. At Apple er kommet med på vognen i forhold til musik er stort for formatet. Jeg tror på at vi kommer til at se en udvikling, hvor rigtig meget af det musik vi lytter til, vil blive udgivet i Atmos. Sandsynligvis som sideløbende udgivelser som matcher stereoudgivelserne. Jeg er overbevidst om at vi kommer til at se en udvikling, hvor mange consumer produkter fremadrettet bliver med Atmos. Det er sådan set en udvikling der har været igang i ret lang tid i forhold til film/tv

- Amazon har Atmos i deres nye smart højttalere og på deres streaming services
- Sonos har det i deres nye soundbar. De kommer helt sikkert med en lille smart højttaler med det lige om lidt (i læste det først på lydmaskinen)
- Apple har fået det implementeret på Apple Music og det virker gnidningsfrit i binaural og forøvrigt rimelig fornuftigt på deres nyere smart devices. Det koster forøvrigt ikke ekstra hos Apple.
- Tidal har haft det de sidste par år.
- Universal og Warner har brugt de sidste to års tid på at upmix'e store dele af deres bagkatalog. Der bliver investeret rigtig mange penge, og utroligt meget tid i formatet

Hvordan lyder det så:
Det er meget forskelligt hvordan formatet bliver håndteret. Det er tydeligt at der bliver eksperimenteret en del. Hvilket både er godt og skidt. Det giver nye udtryksmuligheder, men der er også en risiko for at noget af det bliver for mærkeligt.
Men det lyder simpelthen for vildt. Det er en kæmpe oplevelse, og på de gode ting får man en fuldstændig unik oplevelse, og det musikalske udtryk står i mange tilfælde helt utroligt stærkt.
Det binaurale er også rimeligt fornuftigt, det slår ikke den "rigtige" oplevelse når man har et multikanals system, men man kommer et pænt stykke med det.

På Sonic College har vi undervist i formatet i to år nu, og det er omfattende på mange måder. Teknisk er der mange nye ting man skal forholde sig til. Dertil kommer det kreative udtryk, hvor de mange muligheder kan blive nærmest overvældende. Men de studerende tager super godt imod det, og der bliver lavet musik og tonemester arbejde til den helt store guldmedalje i Dolby Atmos.

Jeg regner med at vi kommer til at udbyde nogle kurser til vinter, hvor man kan komme til Haderslev og lære lidt om formatet.

Jeg vil se om jeg kan huske at komme ind og følge op på spørgsmål herinde. Så fyr løs!

dBh Lars
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fedt, sig til hvis det kursus bliver til noget.

Medlemsavatar
moqtev
Medlem
Indlæg: 170

Indlæg af moqtev »

Ja tak til kursus - du må meget gerne sige til hvis det bliver til noget ☺️

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tirsbæk skrev: tors 29. jul 2021 13:10 ...

Jeg vil se om jeg kan huske at komme ind og følge op på spørgsmål herinde. Så fyr løs!
Hey Lars


Nogen info om hvilken software I bruger? Pro Tools? Hvilke plugins? Jeg har delt nogle plugins i løbet af denne tråd, det kunne være fint med endnu flere listet her i tråden.
Fabfilter Pro-Q 3 EQ'en, ikke nævnt tidligere i tråden, understøtter også Atmos, i samme gængse format, 7.1.2
Flux SPAT Revolution understøtter endnu mere, de har vist været nooget sløve om at opdatere, bug fixe m.m., den har sin egen tråd her:
viewtopic.php?f=1&t=74444

Er der noget specielt at være opmærksom på til hardware? Route outputs i en converter er jo lige til, hvad med volumekontrol?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lidt mere til tråden, som jeg har fået samlet sammen, men nok ikke får set.

Fra Production Expert, dejlig clickbaity titel: If You Are Mixing Dolby Atmos For Apple Music - Read This Now
https://www.pro-tools-expert.com/produc ... d-this-now

Og
2 "nye" videoer fra Ian Shepherd om Dolby Atmos:



Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev: tirs 10. aug 2021 00:34 Lidt mere til tråden, som jeg har fået samlet sammen, men nok ikke får set.

Fra Production Expert, dejlig clickbaity titel: If You Are Mixing Dolby Atmos For Apple Music - Read This Now
https://www.pro-tools-expert.com/produc ... d-this-now
Woah, clusterfuck!

Meget ærlig, men hård kost at læse fra start til slut.

Det ligner, at der 3-4 år før man overhovedet kan ramme et brugbart dagligt niveau.

Så mange bugs, så mange fuckups i især workflow, men også knækkede essentielle funktioner.

Nu er jeg mere rolig ift. tidsperspektivet. No rush… og shit der er dyrt i tid, at lave (ordentligt) - pladeselskaberne har ingen idé… jeg dømmer endnu en novelty dødssejler til musik med mindre de tager sig gevaldigt sammen.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Holger skrev: fre 23. jul 2021 16:06I virkeligheden burde tracks produceres og mixes i Atmos fra bunden før det giver rigtig mening, men nogle tror åbenbart det bare er noget man lige fixer i masteringen.
Jeg er helt enig. Det må da være et krav at musikeren holder ting adskilt i mere end stereo (2 spor), hvis det nogensinde skal kunne blive til rigtig surround. Jeg har selv prøvet at lavet et par numre i 5.1 stereo i AC3 format - uden dog at have et surround setup selv. Faktisk har jeg kun hørt de numre i surround en eneste gang.

Jeg har også fået spillet et af mine numre på et "AmbiUnix" system med 18 højttalere placeret i en halvkuppel. Nummeret var renderet ud i 6 kanaler, som Yann Coppier så stod og live-mixede i 3D hen over hovedet på mig, hvilket var ret imponerende.

Men det var noget værre gætteri at lave de 6 spor, for jeg havde igen ikke mulighed for at høre det i surround mens jeg lavede det. Og når jeg tænker over det, så kender jeg faktisk ikke nogen musikere der har 5.1 surround... og derfor heller ikke det som Atmos åbenbart kræver:
Holger skrev: fre 23. jul 2021 16:06Minimum specs er vist 7.1.2, men stort set alle anbefaler eller har 7.1.4 (2 front, 1 center, 2 side, 1 sub, 4 loft speakers), som jeg kan se er Netflix' minimumspecs for studier.
Det kan jo blive en dyr omgang hvis både musikere, mix-teknikere og mastering studier alle skal til at købe sådan et kæmpe setup. Og er det ikke spildt ulejlighed hvis de fleste slutbrugere i praksis lytter på den her måde:
Tirsbæk skrev: tors 29. jul 2021 13:10- Amazon har Atmos i deres nye smart højttalere og på deres streaming services
- Sonos har det i deres nye soundbar. De kommer helt sikkert med en lille smart højttaler med det lige om lidt (i læste det først på lydmaskinen)
- Apple har fået det implementeret på Apple Music og det virker gnidningsfrit i binaural og forøvrigt rimelig fornuftigt på deres nyere smart devices. Det koster forøvrigt ikke ekstra hos Apple.
Alle de her små soundbars, USB højttalere og smart devices har muligvis mere end én højttaler, men lyden kommer jo kun et sted fra, og jeg synes som regel ikke engang de giver ordentlig stereo. Så måske er surround overkill for musik til almindelige forbrugere som typisk lytter i noget der mest minder om mono?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Headphones er nok det egentlige target mht playback hos slutbrugeren

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Jeg synes, hun får det til at lyde meget enkelt og ligetil: I dit mix -setup sender du en wavefil over i Dolby Atmos- hører hvor du vil filen/instrumentet liggende i det totale lydbillede, og så render du. Og så til 265€ for Dolby Atmos.
ti af dem , tak

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er kommet en opdatering til Logic, som inkluderer mulighed for at høre Atmos mixet igennem Apples renderer.
Der står om det her:
https://www.pro-tools-expert.com/produc ... s-features

Videoer om emnet som jeg ikke har set. Opdelt efter kanal, Dolby's egen kanal først.










Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har gemt flere videoer om emnet, muligvis også artikler. Det må blive på et andet tidspunkt.

Jeg har tidligere i tråden snakket om at samle Atmos plugins her.
Her er Embody Immerse Virtual Studio - Alan Meyerson Edition. Bemærk licensen gælder i 10 år. Det skriver de mere om i kommentarsporet på youtube her: https://www.youtube.com/watch?v=bl9JDDA3Sgo

Produktside:
https://embody.co/pages/ivs-alan-meyerson

Youtube profil:
https://www.youtube.com/channel/UCivkUn ... x4g/videos

Dette link virker muligvis ikke om nogle dage, når tidlbudet udløber:
https://www.plugin-alliance.com/en/prod ... tudio.html

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Flere plugins. New Audio Technology - Spatial Audio Designer:
https://www.newaudiotechnology.com/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ikke den store mængde ny information, men 6 minutter med lyd og musik-folk fra spillet Naraka: Bladepoint, primært om hvad Atmos giver dem af nye muligheder:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ved hurtig søgning kunne jeg ikke se, at dette link skulle være postet tidligere. Beklager hvis jeg tager fejl.
Det er opdateret igår med ny info om Netflix og spatial audio på alle enheder, ikke kun iOS.
https://www.pro-tools-expert.com/produc ... io-support

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu jeg har efterspurgt at samle Atmos-kompatible plugins i tråden, så synes jeg de her passer ind.
Waves Spherix compressor og limiter:
https://www.waves.com/plugins/spherix-i ... or-limiter




Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg forstå ikke rigtig hvad vi skal bruge Dolby stmos til mht musik? Ligesom med surround. Det giver mening i film sammenhæng (super god mening), for man ser film i biografen, men til musik. Aldrig.
Jeg dømmer det på samme måde som da der kom 3D TV. Modedille og så død.
Spatial Audio på iPhone med hovedtlf er jo også en joke. Det er super forstyrrende og gør intet positivt på nogen måde. Min musik skal sidde fast til et specifikt stereobillede. Ikke flytte sig alt efter hvor jeg bevæger mit hoved.
Derudover kommer omkostningerne ved at lave et reelt atmos (surround) setup, som slet ikke giver nogen gevinst i sidste ende for slutbrugeren.

Til film er det noget helt andet. Super fedt system som jeg er glad over bliver brugt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Helt enig, det er en dødssejler til musik helt generelt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En lille gennemgang af nogle multichannel binaural plugins, og andet. Inklusiv gratis plugins:
https://www.production-expert.com/produ ... ey-compare

Nyt svar