TUNECORE - KODA - GRAMEX

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
henriknygaard
Medlem
Indlæg: 33

TUNECORE - KODA - GRAMEX

Indlæg af henriknygaard »

Hej Derude.

Jeg knokler for at få min første single færdig og synes efterhånden det er inde for rækkevide.
Nu er jeg begyndt at undersøge lidt om nogle muligheder for at få det ud på itunes osv.

Da jeg ikke har udgivet noget endnu er dette min plan:

Melde mig ind i koda og registrere sangen der (herefter kan jeg prøve at networke min single til at blive spillet i radio, offentilige steder)
Har læst at man skal registrere den i Gramex? som skulle være gratis?

Herefter bruge tunecore til at få min single ud på diverse sites.

Jeg bruger så min paypal konto til at få evt. penge fra salg?

Kan jeg så til sidst på året gøre op hvor mange singler jeg har solgt og så skal jeg betale skat af det?

håber på et par svar :)


God weekend

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Følger lige med her, selv om disse emner har været oppe utallige gange, så er det bare fjernt fra alt andet man har arbejdet med, altså offentliggørelsen/rettighederne/pengene.

Hvorfor er der ikke en todo liste man kan følge?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
henriknygaard
Medlem
Indlæg: 33

Indlæg af henriknygaard »

Ja gør endelig det!
Jeg har siddet og læst en masse af de posts der har været tidligere, men jeg vil bare gerne være 110 % sikker.

Der er lidt tid til jeg er klar til at udgive men da jeg opdagede tunecore idag har de sat nogle tanker igang og jeg synes at det virker rigtig smart.

Da jeg gerne vil prøve at lave alt selv lige fra musik til artwork osv synes jeg det virker som en fed mulighed og som at man kan få mange af pengene ved salg.

Jeg vil bare rigtig gerne være sikker på at hvis jeg nu kan få en radiovært til at spille mit nummer at jeg så også modtager min andel og det er her at jeg tænker at jeg skal være indeover koda.
Det er mange ting man skal sætte sig ind, når man samtidig også bruger meget tid på at lære at bruge en compressor :D

Men kom endelig med gode råd i denne tråd og hvis vi kan samle alle de vigtige ting til en todo liste, kan vi renskrive denne trååd og lave en sticky..

God weekend :-)

Medlemsavatar
henriknygaard
Medlem
Indlæg: 33

Indlæg af henriknygaard »

har folk ligeledes erfaring med den ekstra service hos tunecore:
Music Publishing Administration


Collect composition royalties worldwide
TV and film sync licensing
YouTube composition royalties
Get quarterly statements
Get royalties PROs do not get
Keep 90% of royalties we collect**
Keep 100% copyright ownership


Det lyder jo rigtig godt :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

henriknygaard skrev:Hej Derude.

Jeg knokler for at få min første single færdig og synes efterhånden det er inde for rækkevide.
Nu er jeg begyndt at undersøge lidt om nogle muligheder for at få det ud på itunes osv.

Da jeg ikke har udgivet noget endnu er dette min plan:

Melde mig ind i koda og registrere sangen der (herefter kan jeg prøve at networke min single til at blive spillet i radio, offentilige steder)
Har læst at man skal registrere den i Gramex? som skulle være gratis?

Herefter bruge tunecore til at få min single ud på diverse sites.

Jeg bruger så min paypal konto til at få evt. penge fra salg?

Kan jeg så til sidst på året gøre op hvor mange singler jeg har solgt og så skal jeg betale skat af det?

håber på et par svar :)


God weekend
Hey Henrik! Det er rimelig spot on, nu mangler du bare detaljeret viden om hvordan du gør hvad..

Har længe tænkt på at lave en sådan guide på min blog; går bare lige et par dage før jeg kan have en detaljeret to-do liste klar..

Så hvis du har travlt syntes jeg du skal kigge FAQ'en her på lydmaskinen igennem efter de begreber du er usikker på..

Poster lige i her inde når jeg har guiden klar..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis du laver noget i den stil, så lad mig flytte den til FAQ'en under Musikbranche, Mike.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Hvis du laver noget i den stil, så lad mig flytte den til FAQ'en under Musikbranche, Mike.
Gerne :)

Medlemsavatar
henriknygaard
Medlem
Indlæg: 33

Indlæg af henriknygaard »

Tak for svar :-)

Jeg må søge lidt mere detaljeret info om de forskellige grupper, men synes da at det virker forholdsvis til at finde ud af.
Glæder mig til at læse på en opsamling ;-)

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Tunecore etc etc.. hvad skal man vælge.
Læs lige den her sammenligning og tilhørende debat. Det er det svære ikke så simpelt.
http://aristake.com/post/cd-baby-tuneco ... imbalam-or

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

ZoSo skrev:Tunecore etc etc.. hvad skal man vælge.
Læs lige den her sammenligning og tilhørende debat. Det er det svære ikke så simpelt.
http://aristake.com/post/cd-baby-tuneco ... imbalam-or
Fed artikel, ærgerligt han ikke har en liste over hvilke butikker hver distributør giver adgang til..

I vores tilfælde, var det den vigtigste variabel, fordi vores målgruppe handlede i én bestemt onlinebutik.

Ps. Guiden er færdigskrevet, og nu sendt til korrekturlæsning hos Holger :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Så er den færdig:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=39&t=65011

Feedback er velkommen :)

Medlemsavatar
henriknygaard
Medlem
Indlæg: 33

Indlæg af henriknygaard »

hold da op! Virkelig godt arbejde Mike!
Det er virkelig godt skrevet og meget overskueligt! Tak :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tusind tak! Har du spørgsmål så skriver du bare.. Hold dig ikke tilbage - ret sikker på det interesserer os lige meget :)

Medlemsavatar
XSF
Medlem
Indlæg: 418

Indlæg af XSF »

Smukt Mike:-)
Let the force be with you!

Nyt svar